Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:55

ingedebruijn schreef:
Ja dat je een dood dier geeft snap ik maar er werd gesproken over levende dieren binnen loslaten om op te jagen.. vind ik toch wel erg.


Dat vind ik ook vreemd :). Ik zou het ook niet aanmoedigen, al kan ik de gedachte erachter wel begrijpen.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:56

_San87_ schreef:
ingedebruijn schreef:
Ja dat je een dood dier geeft snap ik maar er werd gesproken over levende dieren binnen loslaten om op te jagen.. vind ik toch wel erg.


Dat vind ik ook vreemd :). Ik zou het ook niet aanmoedigen, al kan ik de gedachte erachter wel begrijpen.


Hoe denk je dat dat in de natuur gaat dan? :')

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:56

Nou Ibbel, dan had ik eergisternacht een kat of 6 vermoord.

Reed rond een uur 4 nog lekker buiten met de auto en moest echt slalommen rondom de katten die buiten liepen. 50 km zone.

Laat mijn monsters maar lekker binnen, ze komen niks tekort :n

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:56

Nou Ik vind het toch wel een verschil of mijn kat buiten achter een vogel of muis aan gaat die kan vluchten dan zo een beestje hier binnen in paniek los te laten in de hoop dat mn kat m opeet.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 28-07-13 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36663
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:57

In de wilde natuur kan de prooi vluchten en vliegt/rent hij niet tegen een muur op. :list: :)*

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:57

Ik snap best dat mensen hier niet graag een kat doodrijden. Maar IMO moet je toch leren niet voor een klein dier uit te wijken, daar breng je niet alleen jezelf, maar ook andere mee in gevaar. Toen ik proefles had kreeg ik dat ook te horen, vanaf een hond ongeveer moet je wel uitwijken, maar ook dat voor je eigen veiligheid. Als ik mijn kat buiten laat, en iemand rijd door als ie de weg opspringt, zal ik ook geen moment boos zijn. Dat is nou eenmaal het veiligst voor iedereen. Maar als je in zulke situaties niet kunt doorrijden, VIND IK, dat je daar iets aan moet doen. Als er een eekhoorn de weg opschiet, en jij draait je stuur om de boom in kun je ook geen eigenaar de schuld geven.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:58

Wie zegt dat jouw kat hem vangt?

(Edit: want waar heeft het immers geleerd te jagen?)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 28-07-13 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:59

VeraPopeye schreef:
Ik snap best dat mensen hier niet graag een kat doodrijden. Maar IMO moet je toch leren niet voor een klein dier uit te wijken, daar breng je niet alleen jezelf, maar ook andere mee in gevaar. Toen ik proefles had kreeg ik dat ook te horen, vanaf een hond ongeveer moet je wel uitwijken, maar ook dat voor je eigen veiligheid. Als ik mijn kat buiten laat, en iemand rijd door als ie de weg opspringt, zal ik ook geen moment boos zijn. Dat is nou eenmaal het veiligst voor iedereen. Maar als je in zulke situaties niet kunt doorrijden, VIND IK, dat je daar iets aan moet doen. Als er een eekhoorn de weg opschiet, en jij draait je stuur om de boom in kun je ook geen eigenaar de schuld geven.


Verschil is dat een eekhoorn in 1 vliegensvluge vaart de weg over rent.
Een kat wil nog wel eens teruglopen (tegenverkeer), twijfelen, te langzaam gaan of hij schrikt en rent alsnog de weg over.

En eerlijk, een eekhoorn is van niemand. Een kat wel.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:00

Leffroi schreef:
Lara_Silver schreef:
!

@Leffroi: Dus voor het persoonlijke amusement een levend dier als speeltje gebruiken? Serieus, zieke geest moet je dan hebben. Een kat die buiten een vogel of een muis vangt, dat begrijp ik nog. Maar zo'n arm diertje in het appartement loslaten onder het mom van 'vermaak je maar'. Nee dan moet je echt ziek zijn. Slangen vangen ze en dan vreten ze ze op, het is hun enige voedsel. Katten hebben naar mijn weten genoeg ander voer.


Oow, katten vangen ze niet en spelen er enkel mee. Hmm, zal het m'n katten doorgeven dat het niet de bedoeling is, dat de vogels en muizen die ze buiten vangen, ze op te eten. Zieke geest? Je wilt toch het beste voor je dier? Dat jij je er niet aan durft te wagen moet je de 'pret' voor je dier maar onthouden? Alsof ik er van geniet wanneer mijn slang zijn muisje pak? Wat moet ik hem anders voeren? Groente?


Zo te zien gaat lezen je niet al te goed af. Is niet erg hoor. ;) Ik ken het van mijn ouders, die geven hun katten in de zomer geen eten meer, omdat ze zo goed hun campagnols jagen en veel te dik zouden worden. Die van mij hebben enorm veel pret met hun speeltjes, waaronder hun automatische laserapparaat wat na 23 uur aan gaat, dan kunnen ze een uur lang heerlijk jagen. Volgens mij zeg ik ook nergens dat een slang groente moet eten, dat maak jij er van. :') Ik zeg dat een slang ze vangt, en op vreet, en ook enkel dat soort voedsel kan eten. Daarbij wonen wij in een appartement, en heb ik er geen zin in het bloed van de wanden te wassen, of muisje niet meer terug te vinden om dan na 3 weken op de stank af te moeten gaan. Daarom vind ik het nog steeds ziek.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 28-07-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:00

Leffroi schreef:
Wie zegt dat jouw kat hem vangt?

(Edit: want waar heeft het immers geleerd te jagen?)


Dat zit in de genen? En als ze m niet vangen heb ik een vogel en een muis los in huis.. hijs fijn!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:00

Een kat binnen is niet zozeer zielig, maar een kat die buiten komt is wel wakkerder in het hoofd. Hetgeen 'gelukkiger' overkomt.
Ik ben ook van mening dat een kat naar buiten moet kunnen. Om dezelfde reden dat een hond uitgelaten behoort te worden (ipv alleen in een grote tuin behoefte te doen) en een konijn ipv los binnen ook naar buiten moet kunnen:

Het is mentaal gezond om afwisseling in activiteiten en prikkels te hebben. Dieren missen gewoon een soort 'gezonde sparkle' in de ogen om het zo maar te zeggen.
Paarden die veel binnen staan, raken vaak naar binnen gekeerd of gaan probleemgedrag vertonen. Ze behoren namelijk ook niet stil te staan, ze behoren zich gedurende de gehele dag, langzaam voort te bewegen (met een uitspatting hier of daar).
Een konijn die binnen in huis losloopt, gedraagt zich niet zoals een konijn zich behoort te gedragen. Konijnen maken namelijk gekke sprongen, racen rond en zijn lekker bezig met graven e.d.
Een kat behoort lekker te kunnen loeren naar dingen vanuit een boom of hoog gras, sluipen, jagen, omgeving verkennen etc.

Als ik mijn kat (slome gecastreerde kater) binnen houdt zul je hem niet horen zeuren. Het grootste verschil in gedrag is dat hij binnen af en toe gek doet. Toch als ik hem wel naar buiten laat (woon bovenin flat, dus ik moet hem binnen en buiten laten), gaat hij ook regelmatig voor de deur zitten. Buiten is het ook een hele andere kat, alert, speels, actiever loopje etc. Buiten wordt hij pas echt 'wakker'. Binnen is het gewoon een slome kat.

En dat is voor mij dan ook de reden waarom dieren natuurlijk gehouden moeten worden: mentale gezondheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:01

Leffroi schreef:
_San87_ schreef:


Dat vind ik ook vreemd :). Ik zou het ook niet aanmoedigen, al kan ik de gedachte erachter wel begrijpen.


Hoe denk je dat dat in de natuur gaat dan? :')


Ik zeg net dat ik de gedachte erachter wel kan begrijpen en dan kom je met een emo.gif aanzetten? Schiet toch op.

VeraPopeye schreef:
Ik snap best dat mensen hier niet graag een kat doodrijden. Maar IMO moet je toch leren niet voor een klein dier uit te wijken, daar breng je niet alleen jezelf, maar ook andere mee in gevaar. Toen ik proefles had kreeg ik dat ook te horen, vanaf een hond ongeveer moet je wel uitwijken, maar ook dat voor je eigen veiligheid. Als ik mijn kat buiten laat, en iemand rijd door als ie de weg opspringt, zal ik ook geen moment boos zijn. Dat is nou eenmaal het veiligst voor iedereen. Maar als je in zulke situaties niet kunt doorrijden, VIND IK, dat je daar iets aan moet doen. Als er een eekhoorn de weg opschiet, en jij draait je stuur om de boom in kun je ook geen eigenaar de schuld geven.


Nee, want die eekhoorn heeft geen eigenaar, niemand die verantwoordelijk is voor hem, die kat wel :D. Maar dat is het punt niet helemaal, wel dat een huisdier een ongeluk kan veroorzaken. Niet iedereen rijdt door, al is het maar omdat je uit reflex kunt uitwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:02

Ik heb zelf ook een binnenkat, aangezien ik dicht bij een behoorlijk drukke weg woon.
Daarom heb ik ook heel bewust gekozen om een poes uit het asiel te halen en geen kitten te nemen.
[naam] is opgegroeid in een flat en weet niet beter.
Ik heb ook niet het idee dat ze iets mist en ze is al helemaal niet ongelukkig.

Toch ben ik van mening dat je jonge poesjes en bijv. poezen die jaren op een boerderij hebben rondgelopen, niet op moet gaan sluiten.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:03

Geloof me, ook slangen hebben het niet altijd in 1 keer raak en ook daar komt zo af en toe bloed aan te pas.

Net zoals katten, indien goed geoefende, spoorloos hun muisje op kunnen eten. Dat ze er mee spelen betekend enkel dat ze verzadigd zijn in al het andere eten wat hen aangeboden wordt. Geloof maar niet, dat als ik mijn kleinste kat een muis geef, dat ze die op eet. De mag graag binnen zijn en graag haar brokjes eten. En dat, terwijl onze andere kat, een goed getrainde jager, met enige regelmaat trots haar vangst komt showen en op eet, zonder een spoortje weer te vinden.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:04

Lara_Silver schreef:
@antje_vip: Ik heb toch liever een kat onder mijn banden dan mijn bumper in een boom. Ik rem alleen voor katten, ik ga echt geen gevaarlijke uitwijkactie ondernemen, dan hebben ze gewoon pech. Voor grotere dieren wel, want dan heb je een probleem als je ze raakt, maar een kat niet. Overigens; alle gevolgen van dien? De gevolgen, verdrietige eigenaar. Thats it. Voor de bestuurder zijn er geen gevolgen, en zo hoort het ook!
.


Ik snap best dat men voor zichzelf kiest. Maar dat hele idee van dat een levende kat minder waard is dan een levend mens... Reageert men hetzelfde als er een mens oversteekt en word aangereden? Dieren zijn evengoed levende wezens. Ik vind ze zeker niet minder belangrijk, zelfs belangrijker, dan mensen.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:07

de katten hier willen graag naar buiten.
1 ontsnapt ieder moment zodra het kan. die binnen? zij moest 3 dagen binnen na de castratie, maar dat was niet te doen. na 2 dagen hebben we haar maar weer rond laten rennen.
het oudje? die sloft ook heerlijk buiten rond.
en nu , hebben we iedere dag wel een muis of vogel op te ruimen, maar boeien? beestje heeft een lol, en komt voldaan weer binnen. de cavias gaan hier ook zo veel mogelijk lekker op het gras maaien.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:08

In mijn ogen ligt dit enorm aan de situatie. Mijn schoonmoeder heeft zelf 11 katten, maar woont in een dorp en haar dichtstbijzijnde buren wonen welgeteld 100 meter verderop. Daar tussen in ligt haar mega-tuin met paardenbak, een dikke boom-wal, daarnaast een weilandje en daarnaast een fietspad. Haar groep lieve katten (want het zijn stuk voor stuk allemaal dikke knuffelberen) komen overdag veel buiten en als je dan ziet hoe veel lol en plezier die katten hebben van het buitenleven (jagen, rennen, spelen, loeren, in het gras rollebollen, in het zand graven en ga zo maar door), dan weet je dat deze katten voor altijd binnenhouden geen optie meer is. Daarvoor zijn ze teveel gewend om naar buiten te gaan.

ECHTER ... De keerzijde is dat zij wel pal aan een drukke 60 weg woont en de afgelopen jaren behoorlijk wat katten heeft moeten laten gaan ivm aanrijdingen. Ondanks de enorme tuin, paardenbak, grote oprit, boomwal e.d. , steken er toch behoorlijk wat van haar katten de weg over. Wel probeert zij ze zo vaak mogelijk bij de weg weg te houden en ze gaan in de ochtend (wanneer al het werkverkeer langs komt) eerst met haar mee naar buiten wanneer zij haar kippen gaat voeren, zonder dat de katten al gegeten hebben. Zo blijven de katten tijdens de drukke ochtend spits eigenlijk altijd rondom huis scharrelen en de meeste gaan zelfs keurig zitten wachten totdat ze naar binnen mogen om te eten.

Blijft natuurlijk altijd dubbel en het blijft kiezen tussen 2 kwaden.

ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:10

als een kat nou eenmaal heel z'n leven binnen heeft geleefd weet hij niet beter, zielig vind ik het niet, als hij niet beter weet..
mijn katten gaan ook niet naar buiten, (al heel hun leven) en volgens mij hebben ze het prima naar hun zin :+

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:12

ilse011 schreef:
als een kat nou eenmaal heel z'n leven binnen heeft geleefd weet hij niet beter, zielig vind ik het niet, als hij niet beter weet..
mijn katten gaan ook niet naar buiten, (al heel hun leven) en volgens mij hebben ze het prima naar hun zin :+


Je zou ze voor de gein eens een week lang naar buiten moeten laten, eens zien hoeveel lol ze dan hebben ;)

ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:12

KoudbloedKim schreef:
Ik heb zelf ook een binnenkat, aangezien ik dicht bij een behoorlijk drukke weg woon.
Daarom heb ik ook heel bewust gekozen om een poes uit het asiel te halen en geen kitten te nemen.
Spookey is opgegroeid in een flat en weet niet beter.
Ik heb ook niet het idee dat ze iets mist en ze is al helemaal niet ongelukkig.

Toch ben ik van mening dat je jonge poesjes en bijv. poezen die jaren op een boerderij hebben rondgelopen, niet op moet gaan sluiten.

poezen die idd jaren op de boederij hebben gewoond vind ik ook gewoon dat ze naar buiten moeten en niet opgesloten moeten worden zoals hierboven word gezecht ;)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:14

antje_vip: Als je je kat belangrijker vind dan mensen, bescherm hem dan voor de gevaren die hij loopt! Begrijp me niet verkeerd, ik houd van mijn katten, maar ik wil niet het moment meemaken dat een arme bestuurder ze onder de auto krijgt of ik ze zelf vind. Laatst hier nog een halve kat uit de aandrijfriem van een motor moeten plukken. Naast dat ik bijna jankte door de verschrikkelijke stank vond ik het ook gewoon heel erg voor het dier zelf, dat het zo moest eindigen, nog erger dan voor de eigenaar zelf, die heeft die keuze namelijk gemaakt!

Leffroi: ga nou niet door over die slangen, de vergelijking is lang niet zo goed als je denkt. Daarbij vind ik het naast ziek ook nog eens echt lachwekkend worden. Dus omdat buitenkatten die jagen zo nu en dan hun prooi wel opeten, of zelfs altijd, moet ik dat in mijn appartement ook maar overwegen. :') Het is maar wat je lekker vind om mee te maken of op te ruimen, be my guest maar ik ga niet aan dat soort onzin beginnen.

ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:14

Sassol schreef:
ilse011 schreef:
als een kat nou eenmaal heel z'n leven binnen heeft geleefd weet hij niet beter, zielig vind ik het niet, als hij niet beter weet..
mijn katten gaan ook niet naar buiten, (al heel hun leven) en volgens mij hebben ze het prima naar hun zin :+


Je zou ze voor de gein eens een week lang naar buiten moeten laten, eens zien hoeveel lol ze dan hebben ;)

mijn katten zij best wel oud en het zijn raskatten, ik denk dat als ze niet eens weten dat ze naar buiten kunnen, of als ze niet beter weten dat niet uitmaakt.
als je ze eenmaal een week naar buiten doet en daarna weer naar binnen haalt dan is het niet leuk voor ze,
en mijn katten zijn ook enorme scheitenbakken :+

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:16

Mijn katten komen niet buiten. We wonen in een ruim appartement in een woonwijk aan een drukke weg. Ik vind het veel gevaarlijk voor de katten om ze hier buiten te laten en ook nog eens erg vervelend voor buren die niet om een kat hebben gevraagd (en zich in het ergste geval vervolgens afreageren op de kat). Ik heb het veel te vaak verkeerd zien afgelopen met boze buren en gewonde/dode katten tot gevolg.
Wij hebben er 3, die het erg goed met elkaar kunnen vinden. Ze spelen wat af hier in huis. Ook hebben ze krab en klimmeubels om zich op uit te leven en mogen ze op het balkon.

Voor het jagen hebben wij overigens een handige oplossing. Wij hebben namelijk ook een stelletje baardagamen die levende krekels en motjes etc eten. Daar mogen de katten ook regelmatig achteraan. Ook erg handig als er een van die beesten ontsnapt: er is altijd een kat die het merkt en zo zijn ze al gevangen voordat ik ze in mijn bed ofzo zou vinden.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:21

VeraPopeye schreef:
Ik snap best dat mensen hier niet graag een kat doodrijden. Maar IMO moet je toch leren niet voor een klein dier uit te wijken, daar breng je niet alleen jezelf, maar ook andere mee in gevaar. Toen ik proefles had kreeg ik dat ook te horen, vanaf een hond ongeveer moet je wel uitwijken, maar ook dat voor je eigen veiligheid. Als ik mijn kat buiten laat, en iemand rijd door als ie de weg opspringt, zal ik ook geen moment boos zijn. Dat is nou eenmaal het veiligst voor iedereen. Maar als je in zulke situaties niet kunt doorrijden, VIND IK, dat je daar iets aan moet doen. Als er een eekhoorn de weg opschiet, en jij draait je stuur om de boom in kun je ook geen eigenaar de schuld geven.


Wat een onzin als je de mogelijkheid hebt om veilig uit te wijken ga je toch niet over een dier heen rijden? Ik heb afgelopen winter ook met sneeuw en ijs over een op de weg zittende meerkoet heengereden. Eigen veiligheid gaat voor maar onder normale omstandigheden probeer ik dus echt wel een dier te ontwijken.

Maar weer ontopic. Mijn kat wil al vanaf kitten af aan graag naar buiten. Hing aan de deur en wilde altijd graag ontsnappen. Zit waarschijnlijk ook in zijn genen, boerderijkat. Hem doe ik er geen plezier mee de hele dag binnen te zitten. Inmiddels is hij bijna 12 en gaat hij, mede vanwege zijn suikerziekte, minder lang naar buiten maar toch wel iedere dag een uurtje of 3 a 4.
Woon in een rustige woonwijk waar meer katten wonen en heb nooit iemand horen klagen over overlast.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:24

ilse011 schreef:
als je ze eenmaal een week naar buiten doet en daarna weer naar binnen haalt dan is het niet leuk voor ze,


En waarom is dat? Omdat het voor een kat gewoon 10x leuker is om naar buiten te kunnen.