Mijn kat heeft volgens mij Blaasgruis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Mijn kat heeft volgens mij Blaasgruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 15:44

Hallo iedereen,

Mijn kater heeft voor 2 jaar? geleden een keer blaasgruis gehad, waar we pas laat wat aangedaan hebben.
De DA dacht eerst namelijk dat het een gedragsprobleem was (In huis plassen ipv kattenbak) Dus toen allerlei trucjes uitgehaald om dit te laten stoppen, maar niks hielp.. Uiteindelijk is er een urinecontrole geweest en het was blaasgruis.
Toen heeft hij AB gekregen en dieetvoer.
Dit een tijdje volgehouden en alles was weer weg, en ook niet teruggekomen :)

Tot afgelopen dinsdag. Ik kwam thuis van een weekendje weg, en meneer ging eens lekker op de mat van de kamer plassen.
Ik dacht nog even: Misschien is het stress aangezien ik een weekend weg was, en wou het dus even aankijken.
Paar dagen niks meer binnen gedaan, tot vandaag toe... Vanmiddag weer een grote plas in de kamer. :(:)

Dus morgen ga ik even (proberen) urine op te vangen en dit gelijk even laten onderzoeken. Maar ik weet bijna zeker dat dit weer hetzelfde is als toen.

Nu is mijn vraag, volgens mij ben ik er nu namelijk op tijd bij. (Afgelopen dinsdag heeft ie voor het eerst naast de kattenbak geplast) zou ik dan nu weer AB meekrijgen? Of zou dieetvoer alleen voldoende zijn?
Om AB binnen te krijgen bij deze kat is echt een hel haha.. Dus vandaar mijn vraag.

Misschien heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
En weten jullie misschien een 'goedkoper' alternatief voor blaasgruisvoer? Ik heb 2 katten, en moet ze dus allebei dat voer geven. Aangezien ze bij elkaar uit de bakjes eten.. En tja dat wordt het nogal een duur grapje..

Alvast bedankt! :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:59

Welke blaasgruis variant heeft je kat? Hier heb ik er eentje die al jaren op Hills C/D stond en die is nu sinds een paar maanden op het veel goedkopere Sanabelle over. Ik zou hem liefst overzetten op graanvrij voer maar daar lees ik wisselende verhalen over icm blaasgruisgevoelige katten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:04

Of je kat AB of niet meekrijgt kan ik niet zien. Ik ben bij mijn kat de dag dat ik doorhad dat hij moeite had met plassen (verder niet naast de bak geplast) naar de DA gegaan. Daar te horen gekregen dat ik geen 2 uur later had moeten zijn, want dan had hij zichzelf vergiftigd. Hij moest dan ook geopereerd worden.
Maar ik hoor hier ook verhalen van katers die maanden met blaasgruis gelopen hebben en het gered hebben zonder operatie.
Dat is dus echt afhankelijk van hoe snel het ziektebeeld verloopt bij je kat.

Als je kat eenmaal blaasgruis gehad heeft wordt het afgeraden hem weer op gewoon voer te zetten. Welk voer je dan wel moet voeren kan ik je zo niet zeggen gezien ik niet weet of je kat last heeft van struviet- of oxylaatkristallen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:08

Ik denk dat niemand je kan vertellen of je kat weer antibiotica moet, dat hangt waarschijnlijk af van de mate van infectie. Een van onze (vrouwelijke) katten heeft ook blaasgruis gehad, en wij hebben haar nog steeds op dieetvoer staan. Gelukkig was het bij haar nog niet zo erg dat ze antibiotica hoefde, dus het hoeft iig niet altijd. De DA zei dat we het wel weer zonder konden proberen, maar we hebben toen de beslissing gemaakt onze beide katten gewoon het dieetvoer te blijven voeren zodat we er zekerder van waren dat het niet weer terug zou komen als we weer op ander voer over zouden gaan. Ze heeft er gelukkig nooit weer last van gehad tot nu toe (ze kreeg het 4 jaar geleden). Succes! :) Ik hoop voor je kater dat 'ie niet aan de antibiotica hoeft, maar je kan eigenlijk alleen maar afwachten.

Naamloos1

Re: Mijn kat heeft volgens mij Blaasgruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 16:40

Volgens mij had hij toen last van Struviet.. Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik kreeg in ieder geval RoyalCanin Urinary ofzo mee dacht ik...
Nou ik hoop maar dat het allemaal meevalt, en hopelijk kan ik morgen van urine opvangen.. (Altijd zo'n strijd hé haha)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:43

Mijn kat had ook struvietgruis en die heb ik overgezet op rauw vlees. Wegens het vochtgehalte, maar ook wegens zuurdere urine (iets wat je bij oxylaat dus niet wilt).
Bij struviet sowieso ervoor zorgen dat je kat geen overgewicht heeft, altijd een schone kattenbak zonder kalkhoudende vulling (dat grijze klonterspul bijvoorbeeld) en graanvrij eten. Dan kun je er eigenlijk niet meer naast zitten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:42

Trovit heeft een versie voor blaasgruis is ook wat goedkoper en werkt goed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:53

Eet je kat de medicijnen moeilijk? In dat geval kun je bij de dierenarts Easy pill kopen. Het is goedkoop, je breekt er een klein beetje vanaf, stopt de medicijn erin en geeft dat aan de kat. De meesten, waaronder mijn kat, vinden het heerlijk en eten het in 1 keer op.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 18:12

@ Zonnebloem18: Bedankt voor de tip! Zal eens kijken of ze dit merk bij de dierenwinkel hier hebben :j

@ C_arola: Ja het is altijd een drama.. Zomaar uit zichzelf eet ze het niet op, ook al doe ik het in wat lekkers. Nu is het echt onder dwang met een pillenschieter, maar vind ik altijd weer zo zielig :(:)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:25

Trovit kun je volgens mij ook alleen bij de da kopen.
Mijn kat heeft het ook vaak gehad, na een aantal jaren helaas niet meer onder controle kunnen houden en heeft hij een penisamputatie gehad, maar zal ondanks dat altijd op het dieet moeten blijven.
Je moet er wel rekening mee houden dat je kat het misschien niet snel aangeeft en mijn da waarschuwde ook dat een kat zichzelf binnen 48 uur kan vergiftigen, dus zou wel snel actie ondernemen..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:35

Gina2003: Ik probeer het eerstvolgende urine op te vangen, en morgenvroeg gelijk in te leveren. :)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:39

Als het goed is hebben ze bij de da ook van die plastic kattenbak korrels, vaak werkt dat wel in het begin, mocht het opvangen niet lukken.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:41

Bedankt voor de tip!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:29

Naamloos1 schreef:
@ Zonnebloem18: Bedankt voor de tip! Zal eens kijken of ze dit merk bij de dierenwinkel hier hebben :j

@ C_arola: Ja het is altijd een drama.. Zomaar uit zichzelf eet ze het niet op, ook al doe ik het in wat lekkers. Nu is het echt onder dwang met een pillenschieter, maar vind ik altijd weer zo zielig :(:)

Dan raad ik easy pill aan, veel katten die medicijnen met lekkers niet eten, eten dit wel graag. Het is niet duur dus je kan het een keer proberen als je wilt.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:58

Plastic korrels heb ik ook gehad voor mijn blaasgruis patientje.. Wat een ramp.. Maar uiteindelijk gelukt.

Als tip zal ik je geven om je kat levenslang op het blaasgruis voer te zetten. Dit voorkomt namelijk weer opnieuw blaasgruis en is niet schadelijk als je het langdurig gebruikt. Mijn ervaring is dat andere varianten voer weinig verschillen van het dierenartsvoer. Maar wellicht zijn er bokkers met andere ervaringen.
Nou heb ik het geluk dat mijn kat een half jaar doet met een zak van 3kg en dus net zoveel kost in het voer als mijn andere katten.

Wellicht een tip voor de medicatie, als je een pasta vorm krijgt kan je het door een beetje melk roeren, hebben ze het zo op. :D

Succes ermee, altijd vervelend zulke dingen..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 08:56

Mikkiej schreef:
Plastic korrels heb ik ook gehad voor mijn blaasgruis patientje.. Wat een ramp.. Maar uiteindelijk gelukt.

Als tip zal ik je geven om je kat levenslang op het blaasgruis voer te zetten. Dit voorkomt namelijk weer opnieuw blaasgruis en is niet schadelijk als je het langdurig gebruikt. Mijn ervaring is dat andere varianten voer weinig verschillen van het dierenartsvoer. Maar wellicht zijn er bokkers met andere ervaringen.
Nou heb ik het geluk dat mijn kat een half jaar doet met een zak van 3kg en dus net zoveel kost in het voer als mijn andere katten.

Wellicht een tip voor de medicatie, als je een pasta vorm krijgt kan je het door een beetje melk roeren, hebben ze het zo op. :D

Succes ermee, altijd vervelend zulke dingen..

Een half jaar met een zak van 3kilo? :oo Jeetje! Hier gaat er 1 kilo door de week door.. (Met z'n 2en, dus 0,5 kilo per kat per week)
Voer ik dan zoveel? Of jij weinig?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:27

Onze kat eet weinig. Ze krijgt onbeperkt voer, vul steeds het bakje weer aan. Maar ze eet het nooit leeg.
Ze weegt dan ook maar 1,5 kg.. Klein katje was het nu gelukkig weer goed doet dankzij het voer :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:32

Afhankelijk van het soort en de kwaliteit van het voer kan het best veel schelen hoeveel katten nodig hebben. Die kat die hier op blaasgruisdieet zit is flink groot en weegt bijna 5,5kg. Hij mag volgens het schema van de fabrikant 60g droogvoer en een half blikje natvoer maar ik denk dat hij maar 40g brok eet (en natuurlijk al z'n natvoet :D ) en daar doet 'ie het prima op :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:43

Pff.. ik ben gewoon nog steeds aan het wachten tot hij gaat plassen..
Gister rond 4? heeft ie volgens mij voor het laatst geplast. Iig wat ik heb gezien..
Dus hij mag nu wel eens opschieten lijkt me zo haha!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:46

Je hebt behandelend dieetvoer en preventief/onderhoudend dieetvoer.
Zo mag je Royal Canin S/O Urinary niet levenslang geven (heeft de DA zelf gezegd) omdat dit behandelend dieetvoer is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:47

Naamloos1 schreef:
Volgens mij had hij toen last van Struviet.. Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik kreeg in ieder geval RoyalCanin Urinary ofzo mee dacht ik...
Nou ik hoop maar dat het allemaal meevalt, en hopelijk kan ik morgen van urine opvangen.. (Altijd zo'n strijd hé haha)

Mijn kat krijgt dit ook, maar mag er nooit meer iets anders. Vind het heel vreemd dat je weer op normale brok bent over (moest/bent?) gegaan en zou ook gewoon met kat en al naar de dierenarts gaan voor het te laat is...

Mijne krijgt het levenslang Sassol. Op aanraden van 3 artsen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:49

Mijn kater moet juist de rest van zijn leven op de RC Urinary S/O, om zowel struviet als oxalaat te voorkomen.. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:51

Naamloos1 schreef:
Pff.. ik ben gewoon nog steeds aan het wachten tot hij gaat plassen..
Gister rond 4? heeft ie volgens mij voor het laatst geplast. Iig wat ik heb gezien..
Dus hij mag nu wel eens opschieten lijkt me zo haha!

Misschien kan ie wel helemaal niet plassen. :+
Ik vind wel dat je lang wacht voor je er iets mee gaat doen. :o
Als je een week geleden al het idee had, had ik een week geleden iig al met de DA gebeld voor advies.
En toen al meteen plas opgevangen als je niet direct met de kat zelf naar de DA wil.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:53

Je wilt er bij struviet vooral voor zorgen dat de pH waarde van de kat laag blijft (zuur dus). Je zult dus een brok moeten geven die verzuurt of vlees.
Vandaar dat ik voor vlees gekozen heb, ook vanwege het vochtgehalte.

Overstappen naar een normale brok wordt dan ook afgeraden omdat de kat daar dus teveel mineralen uit haalt die de pH waarde verhogen. Dat ligt niet zozeer aan het voer (als in dat het slecht voer is), maar aan de kat en opname van mineralen.
Als je er dus voor zorgt dat de urine zuur blijft, houdt je struviet weg.

Mijn kat heeft het met 3 jaar gekregen, is nu bijna 8 en sinds het vlees nergens last meer van gehad en ziet er stukken beter uit dan ervoor.
Granen zorgen er ook voor dat de pH verhoogd wordt, vandaar dat graanvrije brok aangeraden wordt. Maar omdat graanvrije brok niet zozeer de urine verlaagd en het wel de mineralen bevat als magnesium en fosfaat heb je dus kans dat je kat alsnog kristallen krijgt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:56

Ik zou toch die DA bellen, kan idd zijn dat hij niet kan plassen door die blaasgruis.
Mijn kat kan dat dus ook niet en zit nu levenslang aan dat dieetvoer, zonder dat voer heeft hij er in een maand weer opnieuw last van en zo lang hij dat voer gewoon krijgt gaat het hartstikke goed met hem.