3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:42

Hoi,
ik heb een beetje een ongemakkelijke situatie. Een vriend van me kreeg vrijdag op zijn afstudeerfeest van een vriend als 'grap' een jong konijn, een vrouwtje van 8 weken (Stella). Hij was hier helemaal niet blij mee, kan hier niks mee etcetera. Ik was boos op die kerel om een dier als kado te geven, maar hij wilde hem niet terugbrengen naar de dierenwinkel. Ik zag het al gebeuren dat dat dier ergens in haar eentje voor de rest van haar leven moest wegkwijnen in een hokje, dus uit bezorgdheid heb ik haar maar meegenomen. De jongen die hem kreeg was namelijk niet van plan om er een mannetje bij te kopen. Hij zelf gaat waarschijnlijk een half jaar naar het buitenland, zijn ouders hebben hier al helemaal geen tijd voor, kortom allemaal niks. Nou op zich nog geen probleem, maar nu komt het: wij hebben al een gelukkig koppel, een mannetje (Bertje) en een vrouwtje (Polly). Ze staan op het balkon en hebben het balkon als uitloop. Als we thuis zijn lopen ze ook binnen.
Stella zit nu dus binnen, maar ik wil haar zo snel mogelijk naar buiten want ze heeft al een kabel gesloopt, zit aan rieten manden te knagen etc. Ik wil geen nieuw hok kopen dus ze loopt altijd binnen zonder toezicht. Ze is voor zover ik kan zien wel zindelijk in haar doos.

Ik heb al sites gelezen, maar kan nergens vinden of ik ze nou met tweeën tegelijk aan haar moet voorstellen of niet. Ik heb dus eergisteren Stella in haar doosje in de gang gezet (min of meer neutraal terrein), en ik heb me vooral op Polly gefocust om te koppelen (dat moet tenslotte het lastigste zijn). Ik hield Polly een beetje vast want ik vind het doodeng, Stella weegt 1/8e van Polly en heeft niks bij te zetten. Af en toe leek Polly agressie te tonen, maar op zich niet heel aanvallend. Dus gisteren hebben we meteen de stress methode toegepast omdat ik ze niet zomaar los durfde te laten bij elkaar. We hebben Stella en Polly in de badkamer gezet (die ze niet kennen) met de stofzuiger aan. Ze waren inderdaad heel gestressed, en niet gefocust op elkaar. Toch heeft Polly Stella kennelijk een paar uitbranders gegeven, want Stella is nu doodsbang voor Polly en rent telkens heel hard weg.

Dan vandaag: Ik heb gewoon de balkondeur open gezet om het op z'n beloop te laten. Het voordeel van de woonkamer is dat Stella zich kan verstoppen onder de bank als Polly kwade bedoelingen heeft, want daar past Polly niet onder. Nou telkens als Polly in de buurt wil komen rent Stella kei hard weg, want Stella is inmiddels doodsbang voor Polly. Later jaagde Polly ook daadwerkelijk achter haar aan, ze rende gewoon heel hard op haar af. Is dit agressie of wil ze de rangorde bepalen? Een ander nadeel is dat we laminaat hebben, en dat ze allebei ontzettend schuiven als ze willen rennen. Kortom alles is een ramp, en ik vind het doodeng voor Stella. Het mannetje is heel lief van zichzelf en bemoeit zich niet zo, maar Polly kan ik echt niet peilen. Voor jullie bezorgdheid: Stella komt uit de dierenwinkel, en is (daardoor?) niet snel gestresst. Ze eet heel veel en is eigenlijk sneller weer relaxed dan Polly, die helemaal van de wap lijkt. Voordat jullie denken dat het hier een gekkenhuis is: Alle konijnen liggen nu ergens te tukken. Ze zoeken elkaar dus absoluut niet continu op. Ook Polly negeert Stella een beetje, maar is toch heel nieuwsgierig. Gisteravond zat Stella in huis, en toen zag ze ineens Polly naar haar zitten te gluren vanachter het glas van het balkon, en toen schrok ze zich helemaal lam hahaha (was erg grappig om te zien, Polly heeft nogal lange haren, en ze had nogal een evil silhouet in het donker (Polly is een beetje de 'bitch' des huizes)). Ik weet ook niet of het rennen ontstaat omdat Stella wegrent, of omdat Polly daarvoor een agressief signaal geeft. [edit: even een update: Stella rende net een paar keer heel hard langs Polly af (niet andersom), niet frontaal maar in een soort cirkel haha, Polly ging er natuurlijk achteraan en vervolgens rent Stella weer onder de bank. Stella doet dit als Polly met haar dikke kont in Stella's doosje gaat zitten, of van haar voer zit te snoepen.] Nog een detail: Bertje (het mannetje) is volgens mij de baas (ook al is het echt een doetje), want hij steekt altijd zijn hoofd onder Polly om gelikt te worden. Is het dan een tactiek om eerst die twee te koppelen, of voelt Polly zich dan buitengesloten/wordt jaloers etcetera?

Is dit ten dode opgeschreven? Dan kan ik Stella misschien aan mijn vriend zijn nichtje geven, en vragen of ze er een mannetje bij willen kopen. Dan kan ik het koppelen ook stoppen. Ik zou het wel heel jammer vinden want Stella is erg lief ;( Of is dit niet zorgwekkend en is er hoop?
Ik vind het echt heel vervelend allemaal, dat iemand zo met het leven van een dier omgaat en dat ik nu met de gebakken peren zit. Kan ik echt boos om worden. En dat iedereen vond dat ik me zo op zat te winden want 'het is maar een konijn'. Nouja. Ik heb deze week toevallig voor het eerst in een jaar veel tijd, maar vanaf volgende week houdt dat ook op.

Ik heb dus twee vragen aan de kenners hier:

1) hoe moet ik het gedrag van Polly interpreteren?
2) heeft dit een kans van slagen of kan ik Stella maar beter in bescherming nemen en volgende week naar mijn vriend zijn nichtje brengen in de hoop dat ze daar een fijn leven krijgt..

Dit is Stella trouwens, ze is echt heel lief en veel meer op mensen gericht :o
Deze is gemaakt toen ze net bij ons was, ze kijkt dus nog een beetje wantrouwend uit haar ogen :(:)
Afbeelding

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:05

Ohhh jeetje wat een lieverd zeg, die zou ik denk ik ook zelf het liefste gewoon houden!! ;)

Maar nu je vraag... Ik weet van mijn konijntjes dat het mannetje de eerste paar dagen regelmatig panisch door het hok rende, achterna gezeten die mijn niet al te lieve en zeer dominante voedster.. Nu hij weet dat zij de baas is, zijn ze onafscheidelijk! Maar ik heb echt de eerste dagen met angst en beven toe gekeken.. Het kon en paar uur goed gaan en dan ineens vlogen ze samen door het hok..

Ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken of je het wilt proberen, of dat je en plekje weet waar ze goed terecht komt en waar je haar met een gerust hart kunt brengen... Succes!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:02

Wat ontzettend goed dat je Stella hebt geholpen in ieder geval en wat een droppie.

Betreft antwoord op je vraag, ik adviseer om nooit te stoken in een goed huwelijk. Vanuit de opvang plaats ik nooit een derde bij een koppel en plaats ik nooit een trio bij mensen, omdat vaak vroeg of laat 1 buiten de boot valt.
Verder is ze echt te jong om nu aan zo'n pittige koppeling te onderwerpen. Het is nog een baby die het niet snapt en als ze gebeten word met zo'n dun huidje direct een fikse wond is.
Dan zou je al moeten wachten tot ze wat ouder is (en natuurlijk goed blijven controleren op het geslacht), maar persoonlijk zou ik het niet doen, ook je huidige koppel kan er volledig door verstoord raken.

Ik zou haar naar een goede konijnenopvang brengen bijvoorbeeld in Dordrecht (Opvang Hannie) of Den Haag (opvang Muffins). Ik weet van deze dat ze je zeker willen helpen :)

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:09

Wij krijgen ook wel eens konijnen die als cadeau gekocht zijn voor bijvoorbeeld een house warming of een verjaardag.
Dierenwinkels nemen ze vaak niet terug.

Konijntje van 8 weken is ook te jong om te koppelen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:13

8 weken is inderdaad erg jong om te koppelen, ik zou toch zeker nog 2 maand wachten.
ook leven konijnennaltijd is stelletjes van man en vrouw, 3 konijnen gaat waarschijnlijk niet werken. als je de ruimte hebt zou ik er een 4e bijhalen als maatje voor dit konijntje. Of inderdaad naar een opvang brengen

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:20

Hier geen trio van maken. Als je koppel nu gelukkig is zou ik er echt geen bij zetten. Trio's zijn verre van ideaal. Mijn ervaring is dat voedsters nog steeds erg kattig blijven op elkaar, of dat er 1 uit de boot valt.

Wacht nog met Stella te koppelen tot ze wat ouder is. Het is echt nog maar een baby. En haal er dan een gecastreerd rammetje bij, of zoek een nieuw plekje voor haar.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:52

Een groep van 3 gaat niet vaak goed.
Verder moet je echt wachten tot Stella minstens 3 maanden oud is, ze is nu nog te jong om het gedrag van de andere konijnen goed te interpreteren.
Dat het nu niet goed gaat is geen indicatie dat het nooit goed gaat. Het gaat nu zeker weten niet goed alleen al vanwege de leeftijd.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:49

mijn jongste nijnen heb ik met 6 á 8 weken leeftijd (komen vna straat) al gekoppeld aan mijn volwassen vlaamse reus rammen (gecastreerde). Mijn rammen zijn namelijk erg bang van andere konijnen doordat het de laatste keer met koppelen fout ging (toen volwassen voedster erbij gezet).
Heb de nieuwe voedsters 2 weken laten zitten in de opvang en toen niemand ze op eiste heb ik ze mee naar huis genomen en zo in de eigen ren bij mijn rammen gezet. Ze hebben totaal geen ruzie gehad en is een heel hecht 4tal geweest. Heb helaas afgelopen vrijdag 1 ram in moeten laten slapen (sore hocks en na half jaar behandelen ging het helaas opeens weer slechter) maar ook als trio blijven ze enorm leuk.

Overigens zou ik nooit in eigen ren koppelen normaal gesproken maar echt op vreemd terrein met veel schuilmogelijkheden en dan 's ochtends vroeg al beginnen nadat ze de hele nacht alleen hooi en water gekregen hebben. ik voer namelijk tijdens koppelen omdat samen eten veel rustiger koppeld dan dat ze vol zitten en willen knokken.

Voordeel van heel jong dier erbij zetten kan zijn dat deze nog niets in te brengen heeft en daarom veel makkelijker geaccepteerd wordt. Echter je kan het proberen maar meestal als je het 1x probeerd en het gaat fout dan hoef je het later niet nog eens te proberen. Zeker omdat jij al een volwassen voedster hebt moet je erg letten op hoe die met de nieuwe om gaat.

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:06

Wat goed dat jij je voor dit konijntje inzet! Ik kan je de volgende site erg aanraden, http://www.bunnybunch.nl/community/foru ... n-Koppelen. Hier zitten veel ervaren mensen. Toen de koppeling tussen mijn konijnen niet goed leek te gaan heb ik daar veel goede tips van gekregen.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:46

dierenfan schreef:
mijn jongste nijnen heb ik met 6 á 8 weken leeftijd (komen vna straat) al gekoppeld aan mijn volwassen vlaamse reus rammen (gecastreerde). Mijn rammen zijn namelijk erg bang van andere konijnen doordat het de laatste keer met koppelen fout ging (toen volwassen voedster erbij gezet).
Heb de nieuwe voedsters 2 weken laten zitten in de opvang en toen niemand ze op eiste heb ik ze mee naar huis genomen en zo in de eigen ren bij mijn rammen gezet. Ze hebben totaal geen ruzie gehad en is een heel hecht 4tal geweest. Heb helaas afgelopen vrijdag 1 ram in moeten laten slapen (sore hocks en na half jaar behandelen ging het helaas opeens weer slechter) maar ook als trio blijven ze enorm leuk.

Overigens zou ik nooit in eigen ren koppelen normaal gesproken maar echt op vreemd terrein met veel schuilmogelijkheden en dan 's ochtends vroeg al beginnen nadat ze de hele nacht alleen hooi en water gekregen hebben. ik voer namelijk tijdens koppelen omdat samen eten veel rustiger koppeld dan dat ze vol zitten en willen knokken.

Voordeel van heel jong dier erbij zetten kan zijn dat deze nog niets in te brengen heeft en daarom veel makkelijker geaccepteerd wordt. Echter je kan het proberen maar meestal als je het 1x probeerd en het gaat fout dan hoef je het later niet nog eens te proberen. Zeker omdat jij al een volwassen voedster hebt moet je erg letten op hoe die met de nieuwe om gaat.

Dit is wel een hele andere situatie, 2 rustige gecastreerde Vlamen in plaats van bij een volwassen voedster inderdaad. Ik koppel ook wel is met 8 weken, maar met deze situatie zou ik direct zeggen stoppen en niet verdr gaan.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:11

Bedankt voor jullie reacties en het nemen van de moeite om zo'n lang verhaal te lezen ;)

Jullie bevestigen waar ik al bang voor was.. Ze gedraagt zich inderdaad heel 'onprofessioneel' qua koppelen, ze sjeest de andere 2 telkens voorbij in cirkels en daarna rent ze weer onder de bank. Polly rent eropaf, deels uit interesse (ik hoop geen agressie), maar Stella rent gewoon hard weg. Ze snapt er niks van en doet maar wat er in haar opkomt. Ik heb gisteravond de balkondeur weer open gezet. Stella heeft gewoon achter een rieten mand liggen slapen en Polly heeft alleen maar onrustig de woonkamer zitten inspecteren (en onder keutelen }:) ). Dus ik laat het hier maar bij. Het is niet mogelijk om haar nog 2 maanden los in de woonkamer te laten in de naïeve hoop dat Polly haar dan accepteert terwijl Stella ondertussen alles verder sloopt.

Bovendien hebben Polly en Bertje een enorm liefdevol huwelijk hihi... ;) Ze liggen altijd naast elkaar en elkaar likjes te geven, ongelofelijk. Ik kan me niet voorstellen dat dat met zijn drieën ook zo gaat?? Dus ik ga kijken of ze bij mijn vriend's nichtje terecht kan, zij hebben bovendien een enorme tuin, en dan over 2 maanden een gecastreerde ram uit het asiel erbij als zij dat willen. Ik wil haar niet naar het asiel brengen. Ik zou het heel erg vinden om niet te weten waar ze terecht komt, ze is zooo schattig en lief, ik ga haar echt missen ;(

Mijn andere 2 konijnen zijn veel meer mensenschuw (Polly laat zich niet eens vangen), en Stella gedraagt zich zoals je van een konijntje zou willen <3 Volgens mij is Polly tot ik haar met 8 weken kocht nooit haar kooi uit gekomen (was van een oude man), ze was doodsbang toen ik kwam kijken, en dat kan je dan niet meer herstellen heb ik het idee. Bij haar heeft het bijvoorbeeld 2 weken geduurd voordat ze vrij durfde te bewegen, terwijl Stella na 1 dag al naïef rond loopt te hupsen. Bertje was een dek konijn, en heeft ook tot zijn 1e alleen in een kooi gezeten. Dus ik snap het ook wel dat ze anders zijn, maar het is wel moeilijk om dan afstand te doen van het meest mensgerichte, vertederende konijntje ;(

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:25

Dat Stella nu zo lief is, kan als ze volwassen zijn nog heel erg veranderen :)
Ik zou haar persoonlijk liever naar zo'n goede konijnenopvang als Hannie of Muffins brengen dan naar een nicht waar ze als dat zo is alleen komt te zitten.
Deze 2 opvangen ken ik en kijken zeer streng naar huisvesting en ook plaatsen ze nooit konijnen alleen uit. Deze opvangen zijn zeker niet zielig, ik heb zelf een opvang en weet dat meer mensen dat vinden, maar over het algemeen krijgen ze veel sneller een goed baasje via mij dan dat ze zelf zoeken. Ik herplaats een konijn meestal ook binnen een maand :)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:43

Fijn dat je me het vertrouwen geeft dat het niet zo zielig is als het beeld dat bij me omhoog komt. Ik zal het als alternatief in gedachten houden. Ik houd er alleen niet van om problemen 'van me af te schuiven'. Maar ik zal natuurlijk eerst peilen hoe de beoogde baasje van plan zijn Stella te gaan houden (als ze het al willen) O:)

Ze kunnen er ook meteen een konijntje bij nemen, maar als dat een jong rammetje is moeten ze ook weer een poosje uit elkaar als hij vruchtbaar wordt, want je moet even wachten tot hij oud genoeg is om geholpen te worden toch? En als het een ouder gecastreerd rammetje is, dan heb ik overal gelezen dat je niet volwassen en jong moet koppelen.

Weet je wat trouwens ook stom is? Bij de Boerenbond (waar ze vandaan komt) hadden ze hem wél brokjes, en géén hooi meegegeven!!!!! Hoe incapabel ben je dan als verkoper? Hij had wel een tuigje gekocht, een speelbal, een knaagsteen, maar geen hooi?!?! Dat is dan geen boeiend item ofzo? En die vriend die hem kreeg die weet dat natuurlijk ook niet. My god |o

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:02

Faniek: Wat een práchtige konijnen heb jij in je opvang trouwens, echt hele mooie :+:
Het hebben van konijnen is bij mij eigenlijk uit nood geboren omdat ik heel veel behoefte heb aan huisdieren, maar katten en honden gezien ons werkende leven/appartement niet echt haalbaar is. Maar ik begin konijnen steeds interessanter te vinden := Mijn vriend verwonderde zich er in het begin over dat het ene konijn een ander karakter heeft dan het andere konijn, hij was alleen nog maar konijnen tegengekomen die depressief voor zich uitstaarden in een hok #)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:30

In dit geval vind ik het geen jullie probleem en zal ik als iemand met het verhaal bij mij komt het konijntje simpelweg met open armen ontvangen :)

In principe kan een jonge dame wel met een volwassen ram of een rammetje van bijv. 3 of 4 maandjes gekoppeld worden (met 3 maanden kunnen ze gecastreerd worden), maar het moet gewoon klikken en in dat geval een rustig ventje zijn die niet de hele tijd haar opjaagt of loopt te repelen zeg maar. Dat is net zoals ik hier pas een volwassen dame kreeg om te koppelen en die wilden perse een hangoor op dat moment had ik een paar hangoortjes in de opvang van een maand of 4 a 5, maar die dame was zo dominant en had zo'n last van de hormonen dat ging niet goed. Uiteindelijk hebben ze wel een konijntje met staande oortjes mee genomen waarmee het wel echt dikke mik was.. Sommige mensen zijn daarin zo ik vind hangoortjes schattig dus het moet een hangoor zijn....
Maar gisteren een dame gaan koppelen met 1 van dezelfde jonge heren en dat gaat gewoon goed en die dame is ook 3 jaar, maar gewoon heel anders..

Triest de kennis in winkels, tuigjes en knaagstenen zouden ook verboden moeten worden voor konijnen, maar helaas.. levert geld op.

Dank je wel voor de complimenten, alle konijntjes zijn mooi haha :D
Konijntjes zijn enorm leuke dieren, maar helaas in Nederland ondergewaardeerd en de hokken in de winkels zijn gewoon allemaal te klein.. Als mensen dan mij bellen of mailen en hun hok beschrijven met 2 verdiepingen ... en dan vraag ik zit er ook een ren aan vast? Ja, eronder!! 1.50x0.50... tjah ik noem dat een loop 4 hupsen links en 4 hupsen rechts.. Sommige mensen zijn dat beledigd, anderen snappen mij en gaan direct aanpassen.. dat laatst is natuurlijk erg leuk en gelukkig komt dat meer voor dan mensen die gepikeerd zijn, maar helaas ze zijn er wel.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:44

Ja die 'dubbeldekkers' suggereren wel dat er een ren aanwezig is, maar het is inderdaad geen ren te noemen. En als je dan ziet wat die dingen kosten :wow: Dan snap ik wel dat je gepikeerd bent als je daarmee eigenlijk nog geen goede huisvesting hebt haha.
Een vriendin van mij heeft dan weer het andere uiterste, die heeft een enorme tuin van 40 bij 10 meter (gok ik), en die heeft haar vriend helemaal rondom ingegraven afgezet haha. Gewéldig om ze dan zomaar 'los' te zien (alleen als zij erbij zijn). Ze neemt ze ook overal mee naar toe (zelfs in de boot) en ze heeft het er altijd over haha :=
Goed om te weten dat ze eventueel ook met een gecastreerd (ofwel iets ouder) mannetje gekoppeld kan worden, zolang het klikt. Ze moeten haar dan idd gewoon meenemen naar een opvang. M'n vriend gaat z'n zus vanavond bellen...

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:46

Faniek schreef:
dierenfan schreef:
mijn jongste nijnen heb ik met 6 á 8 weken leeftijd (komen vna straat) al gekoppeld aan mijn volwassen vlaamse reus rammen (gecastreerde). Mijn rammen zijn namelijk erg bang van andere konijnen doordat het de laatste keer met koppelen fout ging (toen volwassen voedster erbij gezet).
Heb de nieuwe voedsters 2 weken laten zitten in de opvang en toen niemand ze op eiste heb ik ze mee naar huis genomen en zo in de eigen ren bij mijn rammen gezet. Ze hebben totaal geen ruzie gehad en is een heel hecht 4tal geweest. Heb helaas afgelopen vrijdag 1 ram in moeten laten slapen (sore hocks en na half jaar behandelen ging het helaas opeens weer slechter) maar ook als trio blijven ze enorm leuk.

Overigens zou ik nooit in eigen ren koppelen normaal gesproken maar echt op vreemd terrein met veel schuilmogelijkheden en dan 's ochtends vroeg al beginnen nadat ze de hele nacht alleen hooi en water gekregen hebben. ik voer namelijk tijdens koppelen omdat samen eten veel rustiger koppeld dan dat ze vol zitten en willen knokken.

Voordeel van heel jong dier erbij zetten kan zijn dat deze nog niets in te brengen heeft en daarom veel makkelijker geaccepteerd wordt. Echter je kan het proberen maar meestal als je het 1x probeerd en het gaat fout dan hoef je het later niet nog eens te proberen. Zeker omdat jij al een volwassen voedster hebt moet je erg letten op hoe die met de nieuwe om gaat.

Dit is wel een hele andere situatie, 2 rustige gecastreerde Vlamen in plaats van bij een volwassen voedster inderdaad. Ik koppel ook wel is met 8 weken, maar met deze situatie zou ik direct zeggen stoppen en niet verdr gaan.


zeker, heb ook al veel gekoppeld maar dit is de eerste keer dat ik het zo gedaan heb. Normaal idd op vreemd terrein en de jongste is dan zeker 3 maanden. Die van mij zijn nu pas 3 maanden.
Afbeelding
zo lag het stel vanmiddag te slapen. <3

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:48

hihihi wat geinig, vooral die Vlaam :=

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:55

Lenn schreef:
hihihi wat geinig, vooral die Vlaam :=


zijn 3 vlamen alleen 1 volwassen en 2 van 3 maanden jong ;)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: 3e konijn koppelen.. Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:43

Ja, die dubbeldekker krengen zijn ook mega duur.. terwijl je een goede stevige overdekte ren voor nog geen 70 euro hebt en dan hebben ze 2,5m2 om in ieder geval te kunnen rennen. Zet er een klein nachthokje in op poten zodat ze wel de ruimte of aan de buitenkant en je kan voor 100 euro klaar zijn... Dat leg ik dan ook allemaal uit, maar ja het beeld van de dierenwinkels verpest het.. grootste hok in een winkel is een dubbelhok en dan neem je als eigenaar bewust de grootste... Gelukkig werkt het kijk eens naar het konijn hoeveel sprongetjes die kan maken in zijn grote verhaaltje wel vaak.

Geweldig zo'n grote huisvesting voor de nijntjes bij je vriendin alleen of ze dat mee overal heen ook zo leuk vinden dat weet ik niet :P
Maar ik denk niet dat ze klagen hebben bij haar zo te lezen :D

Ik hoop dat je vriend haar zus een leuk koppeltje konijnen wil verwelkomen.