Gewonde schapen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Gewonde schapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:43

Hoi allemaal !

Ik hoop dat het hier goed staat, anders graag verplaatsen! :)

Bij ons tegenover de wei lopen heel veel schapen. Vorig jaar had ik er een lammetje gevonden toen ik met de pony's langsliep. Dit lammetje had allebei haar voorbeentjes gebroken, waren beide helemaal opgezet en het beestje kon niets meer. We hebben haar op de rug van een van de pony's gelegd en meegenomen. We zijn aan dichtbij wonende mensen gaan vragen of ze het telefoonnummer hadden van de boer. We hebben hem gebeld, maar hij had op dat moment even geen tijd om te komen, hij zo zo snel mogelijk komen. De eigenaar van de pony's kwam er op dat moment aan en die zei dat dit niet van 1 dag kon zijn. 's avonds laat kwam de boer kijken en heeft het dier meegenomen.

Nu was het afgelopen week (en vele malen eerder) weer zover. Ik fiets naar de wei en zag een schaap liggen, ik dacht al dit kan niet goed zijn.. Ben er naartoe gelopen en ik kreeg er braakneigingen van hoe dat dier erbij lag. Een heel stuk huid was los en het had een enorm gat net voor het achterbeentje, welke uitpuilde van de maden. Jeetje dat dier zat compleet vol! Ik als een gek naar de pony's gerend want de eigenaar was er en die had het nummer. Hij gebeld, maar wéér hadden ze geen tijd. later op de avond was ik nog bij de pony's en toen kwamen ze. Ze hebben met een gieter wat over het schaap gegoten, vervolgens het schaap onder een andere boom gegooid. toen ik ging kijken, vreselijk.. 't dier had zoveel pijn!

2 foto's in een link, voor mensen met een zwakke maag. Kon het gat niet goed op de foto krijgen, met mobiel gemaakt
Onder zijn vacht zaten nog veel meer maden, dat witte in het midden zijn allemaal kleine maden. het leek helemaal ingedeukt, wss door het vlees wat ze al weggevreten hebben?


De volgende dag kwam ik 's middags aan en toen was het schaap wel weg, maar kwam ik weer andere schapen tegen die wat mankeerde. één van de schapen was mank, een van de schapen had ook zo'n kale plek op zijn rug, maar rende weg dus kon er niet goed naar kijken en een foto maken.

Het manke schaap, niet goed te zien op de foto..


Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind het niet kunnen, er lopen zó veel schapen, maar zoveel gewonde dieren ertussen.. is dat normaal? Ik ken verder niemand die schapen heeft dus ik weet niet hoe dat gaat, maar ik kan er niet tegen.. :n
Laatst bijgewerkt door jSophiaF op 20-08-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: beeldmateriaal verwijderd

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gewonde schapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:47

Dat lijkt me niet normaal nee, ik zou hiervoor 144 bellen

Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:49

Ok dit is dus echt 144 bellen of politie !!! Hier moet je werk van maken !!! Dit is dus duidelijk verwaarlozing van je dieren en aangezien een dier zelf niks kan doen en jij dit gezien en gefotografeerd hebt vind ik dat jij NU moet bellen en je foto's zijn super bewijs materiaal. Ik ben zelf dierenartsassistente en heb dit bij een schaap nog nooit gezien. Alsjeblieft bel zo snel mogelijk maak hier een melding van en vergeet vooral je foto's niet aan hen te geven voor extra bewijs!!!!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:49

Je kán pech hebben met maden dat je het te laat ontdekt, hebben we op het werk ook eens gehad met erg warm weer. En dan ging het bij ons om een kleine kudde, waar we dagelijks meerdere uren bij waren.
Deze meneer heeft zijn kudde waarschijnlijk tijdelijk daar lopen? Heeft misschien zelfs meerdere kuddes. Dat niet alles meteen opgemerkt wordt, of er geen tijd is per direct te komen kan ik me nog wel indenken. Maar dat hij het schaap met dat gat zo heeft laten liggen, nee, dat zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Laat het dier dan meteen inslapen...

Ik vind trouwens dat je goed gehandeld hebt door de eigenaar te zoeken en wéér contact op te nemen!

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:51

:o wat erg!!! wij hebben thuis een schapenbedrijf, maar bij ons gaat het er nooit zo aan toe! als wij een schaap hebben met maden behandelen we hem meteen (knippen zodat er niet nog meer maden op af komen, de maden weghalen en gif spuiten zodat de maden weg gaan) als het schaap er erg aan toe is nemen we hem mee naar huis voor een goede behandeling. als een schaap mank is knippen we meteen zijn hoefjes en gaan we op onderzoek uit wat er nu precies met het schaap aan de hand kan zijn. maar dit.. dit kan gewoon niet ! dit is zoo zielig ! kijk dat het een x gebeurd dat kan dan wel eens gebeuren (wij worden ook af en toe gebeld als het ons nog niet zelf is opgevallen of er nog niet langs zijn gekomen die dag) maar dan komen we zo snel als het kan.

maar het zijn idd wel erg veel gevallen, 2 gebroken poten, maden, mank.... dit kan gewoon echt niet ! dit is zeker niet normaal !

ik zou 144 bellen of de politie..

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:52

Bah ik wordt misselijk van die kloteboer, waarom is ie boer geworden en houdt hij dieren????

Nee zeer zeker niet, het is niet normaal dat er zoveel dieren wat mankeren en dan ook nog eens ernstig.

Arme schapen.

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Re: Gewonde schapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:54

De schapen lopen daar op dit moment niet meer, misschien omdat ze zo vaak gebeld zijn laatste week? Ze hebben er heel lang gelopen, soms zijn ze even weg maar dat is tijdelijk...

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:54

Door het warme weer hebben schapen wel vaker last van maden. Dat heet Myasis. Erg vervelend en het kan zomaar op eens opkomen. Uitwassen van de wond snap ik dan wel maar gezien het gat zou ik toch eerder professionele hulp inschakelen.

Het is wel vaker bekend dat boeren wat makkelijk met hun vee om gaan. Geef ze groot gelijk omdat een wondje/mank lopen of iets dergelijks voor de buitenwereld er veel ernstiger uit ziet dan het in werkelijkheid is. Of dat het inmiddels al in de gaten wordt gehouden.

Echter een schaap met zo'n gat, en een lammetje met twee gebroken poten zo behandelen vind ik wel erg ver gaan en niet meer redelijk. Ik zou de volgende keer dus weer de eigenaar bellen. Vaak zijn schapenboeren juist blij met oplettende buren. Echter als het dan weer uren duurt voordat er actie komt is 144 een goede tweede oplossing. Het gaat toch om het dier.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:55

xMayo schreef:
De schapen lopen daar op dit moment niet meer, misschien omdat ze zo vaak gebeld zijn laatste week? Ze hebben er heel lang gelopen, soms zijn ze even weg maar dat is tijdelijk...


misschien om behandeld te worden/te lammeren/het gras op is/oid?
ik zou iig aangifte doen tegen die man, hij kan zichzelf geen boer noemen! het is goed dat je de foto's hebt, die kun je goed als bewijs gebruiken..

dit kan gewoon echt niet !

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:59

dat ziet eruit als myiasis, komt veel voor bij schapen in augustus, de boer zal er in die gieter een middel tegen myiasis hebben gehad en dat over het schaap uitgegoten. Het ziet er verschrikkelijk ranzig uit, maar verder is het niet zo ernstig.
1 van mijn buurschapen had het ook vorig jaar, van de 1 op de andere dag, schapen werden 2 x per dag gecheckt. Dat schaap is een stuk kaalgeschoren en ook met spul overgoten, is helemaal goed gekomen.

Schapen lopen overigens nog eerder kreupel dan paarden en moeten regelmatig bekapt worden, de meeste boeren doen dat gewoon zelf met een tang. Ik heb nu 6 jonge schaapjes in het land naast me lopen en er loopt er altijd wel eentje niet rad.

Ik zou de boer eerst waarschuwen,maar die zal wel weten dat als er 1 schaap met myiasis loopt dat er meer kunnen zijn die het hebben

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:59

Thats_Me schreef:
Door het warme weer hebben schapen wel vaker last van maden. Dat heet Myasis. Erg vervelend en het kan zomaar op eens opkomen. Uitwassen van de wond snap ik dan wel maar gezien het gat zou ik toch eerder professionele hulp inschakelen.

Het is wel vaker bekend dat boeren wat makkelijk met hun vee om gaan. Geef ze groot gelijk omdat een wondje/mank lopen of iets dergelijks voor de buitenwereld er veel ernstiger uit ziet dan het in werkelijkheid is. Of dat het inmiddels al in de gaten wordt gehouden.

Echter een schaap met zo'n gat, en een lammetje met twee gebroken poten zo behandelen vind ik wel erg ver gaan en niet meer redelijk. Ik zou de volgende keer dus weer de eigenaar bellen. Vaak zijn schapenboeren juist blij met oplettende buren. Echter als het dan weer uren duurt voordat er actie komt is 144 een goede tweede oplossing. Het gaat toch om het dier.


Ik had er idd al wat over opgezocht op google, het gat was echt groot, je kon nog een hele lap huid optillen waar het gat onder zat, helaas dus niet op de foto kunnen zetten. Verder zien we de boer ook niet heel vaak, de eigenaar van de pony's zegt ook dat hij ze niet vaak ziet, maar daar kunnen we niks over zeggen, misschien op momenten dat er niemand bij onze wei is.

Als de schapen weer terug zijn ga ik gewoon kijken, als hij ze niet controleert, doe ik het wel... Ik bel hem dan indd en anders 144. Ik weet niet waar de schapen nu zijn.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:00

en btw.. een schaap met zó'n wond is niet normaal.. dat komt ook niet in een dag .. dat schaap heeft al langer dan een dag maden gehad, anders had het niet zó'n wond kunnen worden!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:01

Kim_14 schreef:
xMayo schreef:
De schapen lopen daar op dit moment niet meer, misschien omdat ze zo vaak gebeld zijn laatste week? Ze hebben er heel lang gelopen, soms zijn ze even weg maar dat is tijdelijk...


misschien om behandeld te worden/te lammeren/het gras op is/oid?
ik zou iig aangifte doen tegen die man, hij kan zichzelf geen boer noemen! het is goed dat je de foto's hebt, die kun je goed als bewijs gebruiken..

dit kan gewoon echt niet !


Dat bedoel ik dus met goed bedoelde adviezen van de buitenwereld :D *\o/*

Hoe kunnen wij trouwens beoordelen of het wel/geen goede boer is? Het zijn incidenten die ik zeker niet wil goed praten maar je kent de achtergrond hiervan niet. Ik vind dan ook dat TS goed handelt door steeds de boer op de hoogte te stellen!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gewonde schapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:03

Wij hoeven ook niet te oordelen. Als je 144 belt oordeelt de politie wel of hij een goede boer is.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:03

secricible schreef:
Wij hoeven ook niet te oordelen. Als je 144 belt oordeelt de politie wel of hij een goede boer is.



precies.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:04

Mijn hond had laatst een lap huid los, ging meteen onder het mes.Is wel een ander dier,maar het gaat niet vanzelf weer weg.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:05

marleen_usar schreef:
Mijn hond had laatst een lap huid los, ging meteen onder het mes.Is wel een ander dier,maar het gaat niet vanzelf weer weg.


nee idd, en bovendien als een dier zo'n wond heeft dan gooi je hem toch niet onder een andere boom ? dan neem je hem toch mee om hem thuis verder te behandelen ?!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:12

Kim_14 schreef:
marleen_usar schreef:
Mijn hond had laatst een lap huid los, ging meteen onder het mes.Is wel een ander dier,maar het gaat niet vanzelf weer weg.


nee idd, en bovendien als een dier zo'n wond heeft dan gooi je hem toch niet onder een andere boom ? dan neem je hem toch mee om hem thuis verder te behandelen ?!


Hmz.. wie weet heeft boer de wond niet zo erg ingeschat. In dat geval zorg je dat het beestje op een fijn plekje komt te liggen. Ga je naar huis om je trailer te halen en kom je later terug om het dier op te pikken om thuis verder te verzorgen/naar de veearts te gaan.

Zeker gezien de TS het schaap niet meer heeft gezien kan dit een zeer reele optie zijn. Net als dat de schapen meegenomen kunnen zijn voor verdere behandeling tegen oa. Myiasis of gewoon voor de slacht wie weet :).

Speculeren is makkelijk Kim en oordelen nog veel makkelijker. Het leven als boer is hard, keihard maar ik ben er nog maar weinig tegen gekomen die niet goed voor hun dieren zorgen. Dieren zijn hun leven, daar verdienen ze hun brood mee. Deze incidenten vertellen los van elkaar niets. Schapen kunnen manken, schapen zijn nou eenmaal gevoelig voor Myiasis en met de gebroken pootjes kan ik niet goed praten maar ja, wie weet lag z'n dochter wel in het ziekenhuis en moest meneer van ver komen voordat hij het arme beestje kon ophalen. Wij weten het niet.

Voor dergelijke losse incidenten zou je wat mij betreft geen stempel slechte boer krijgen. Hooguit een boer die na elkaar even veel pech heeft gehad met z'n beesten.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:22

ik weet hoe het boeren leven is.. ik ben namelijk een boerendochter.. dus ik weet hoe alles in elkaar zit, en zeker met schapen. en ik weet inmiddels zoveel af van schapen met maden en wondjes ed dat ik het kan dromen , en dat ikdus ook weet dat dit niet goed is. en oke, nu de schapen weg zijn is dat natuurlijk beter (wss), maar als je hoort hoeveel gewonden er al zijn dan weet ik ook dat je dan als boer toch iets niet helemaal goed doet. niet dat hij niks goed doet maar het geeft wel aan dat hij wat beter op zijn schaapjes moet passen & wat meer behandelen tegen wormen/maden ed.. en ik weet dat het veel werk is, en dat je dus af en toe geen tijd daarvoor hebt om meteen a la minute te komen.. je zegt dat boeren altijd veel van hun dieren houden, maar dat hoeft niet altijd zo, ze verdienen hun geld ermee ja, maar dat geeft niet aan dat ze er van houden & dat het hun leven is, bij ons woont een boer in de straaat en hij doet het voor het geld.. en echt niet omdat hij schapen nou zo leuke beesten vind hoor.. geloof mij maar.. sommige mensen schatten dat gewoon verkeerd in, en als je dr oog voor hebt , en dr mee op groeit en er alles over leert kun je beter dit soort dingen snappen dan wanneer je uit de stad komt, alhoewel iedereen op de foto's wel kan zien hoe zielig het is... en we weten idd niet wat zijn reden was dat hij s avonds pas kon komen , en wij hebben dat uiteraard ook wel eens meegemaakt dat wij s avonds pas konden komen.. maar als het elke x gebeurt is het toch wel wat raar..

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:39

Moderatoropmerking:
Op Bokt is het niet toegestaan om beeldmateriaal van dierenmishandeling te plaatsen en te bespreken, daarom een slotje op dit topic. Het beeldmateriaal is daarom ook verwijderd.