Geiten in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielliee

Geiten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:13

Hallo,

Wij hebben een nieuw huis gekocht (vrijstaande villa). Me een grote achteruin van 829m². Eerst wouden we 2 kleine shetties.
Maar dat was niet meer realistisch etc. Daarom dit nieuw topic. Topic over de shetlanders :$: Danielliee @ [VSW] Kan dit?. Wij willen graag meer info over dwerggeiten in de tuin, hoeveel van de tuin ze nodig hebben maximaal, geitenfokkers (liefst me websitelink als ze die hebben) etc. Er is wel een vereniging + website over dwerggeiten http://www.dwerggeiten.nl/. Maar ik zou ook graag reacties willen, met mensen die dwerggeiten in de tuin hebben. Hoe het gaat, wat ze precies nodig hebben. Ja, me ouders vinden het goed, voor het geval iemand het vraagt (:.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Ps. Ook onervarenen mogen reageren, liefst zelfs. Met adviezen enzo (:

Danielliee

Re: Geiten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:27

Niemand :$?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:32

Hey!

Dwerggeiten hebben best veel plek nodig. Ik weet niet of je ze samen met de shetjes wil gaan houden? Maar dat zou ik afraden. Zeker als je geiten met hoorns neemt.

Zoals ik dus al zei, ze hebben ruimte nodig. Met een mooie stal die tochtvrij en vochtvrij is. Geitjes haten regen, dus de stal moet altijd toegankelijk zijn voor ze. Anders moet je een andere schuilmogelijkheid hebben.
Daarnaast zijn geiten gek op klimmen! Een klimtoestel zou dus ook leuk zijn of een oude boomstronk.
Een beetje handige harry kan wat moois in elkaar timmeren!

Daarnaast moet je een goede afrastering hebben. Geiten schuren zichzelf langs de draad waardoor deze vaak bol komt te staan, zo ontsnappen ze eronderdoor. Zelf heb ik deze panelen nu staan na jaren draad en hekwerken vervangen te hebben. Zijn ijzeren panelen. Wel prijzig, maar heb je verder geen onderhoud aan.

Als geitenhouder moet je tegenwoordig ook een UBN nummer aanvragen. Dit is verplicht. Dan moet je ook denken aan de half jaarlijkse ontworming en de geiten halfjaarlijks te bekappen.

Voor de rest zijn geiten hele leuk dieren, houden de weide goed kaal en zijn erg leuk om naar te kijken.

Op marktplaats staan heel veel gratis geitjes aangeboden, misschien dat dat iets voor je is? Zelf hebben we op de kinderboerderij ook allemaal opvangertjes, zijn vaak hele leuke dieren!

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:47

Laptopmuis schreef:
Hey!

Dwerggeiten hebben best veel plek nodig. Ik weet niet of je ze samen met de shetjes wil gaan houden? Maar dat zou ik afraden. Zeker als je geiten met hoorns neemt.

Zoals ik dus al zei, ze hebben ruimte nodig. Met een mooie stal die tochtvrij en vochtvrij is. Geitjes haten regen, dus de stal moet altijd toegankelijk zijn voor ze. Anders moet je een andere schuilmogelijkheid hebben.
Daarnaast zijn geiten gek op klimmen! Een klimtoestel zou dus ook leuk zijn of een oude boomstronk.
Een beetje handige harry kan wat moois in elkaar timmeren!

Daarnaast moet je een goede afrastering hebben. Geiten schuren zichzelf langs de draad waardoor deze vaak bol komt te staan, zo ontsnappen ze eronderdoor. Zelf heb ik deze panelen nu staan na jaren draad en hekwerken vervangen te hebben. Zijn ijzeren panelen. Wel prijzig, maar heb je verder geen onderhoud aan.

Als geitenhouder moet je tegenwoordig ook een UBN nummer aanvragen. Dit is verplicht. Dan moet je ook denken aan de half jaarlijkse ontworming en de geiten halfjaarlijks te bekappen.

Voor de rest zijn geiten hele leuk dieren, houden de weide goed kaal en zijn erg leuk om naar te kijken.

Op marktplaats staan heel veel gratis geitjes aangeboden, misschien dat dat iets voor je is? Zelf hebben we op de kinderboerderij ook allemaal opvangertjes, zijn vaak hele leuke dieren!

Heb je misschien een foto van de plek waar jullie geiten staan :$? De ontworming, bekapping etc. is geen probleem. Hebben jullie een kinderboerderij :$? Hebben jullie misschien een website? We hebben wel een kinderboerderij in de buurt (de nieuwe drenk), maar wij vinden de geitjes daar erg onverzorg uit zien. Geiten kunnen zowiezo niet ontsnappen. De tuin is erg gericht op de privecy, sorry weet niet hoe je dat schrijft. Aan buitenkant soortvan hoge hekken en dan aan de binnenkant hoge heggen (:. Dus dan is het wel erg knap :$.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:04

ik zou er nog even heel goed over nadenken,geiten zijn echte ontsnappers.
Ook hebben vooral dwerggeiten de gewoonte om te bleren naar alles wat ze zien,ik weet niet of je buren daar blij mee zijn.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:07

Dwerggeiten zijn hele leuke beestjes! :D Ik heb er 2 bij de paarden staan.
Ze hebben gras nodig, onbeperkt. Omdat de darmen actief moeten blijven. Ze kunnen niet de hele winter buiten lopen, tenzij ze een schuilmogelijkheid hebben (denk aan een hondenhok ofzo, bij ons hebben ze een geinproviseerd hok en kunnen ze ook onder het schuildakje van de paarden). Je moet in iedergeval 2 geitjes nemen omdat het groepsdieren zijn, maar dat was je ook al van plan zag ik!
Bij ons hebben ze heel veel ruimte,een hele bak + wei. Maar ze kunnen ook wel kleiner staan. De minimale afmetingen zal ik eigenlijk niet weten, gewoon genoeg voor een schuilstalletje (het liefst laag en afgesloten want dat is warmer, zoiets als dit http://www.abide.be/Geitenhok.html ) en er moet genoeg gras zijn voor het hele jaar. Je kunt ook stukken afzetten en ze verplaatsen, of hooi bijvoeren in de winter.

Veel plezier met je dwerggeitjes, ze zijn super schattig!

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:49

Volgens mij zijn er weinig geiten liefhebbers :P!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:34

Danielliee schreef:
Volgens mij zijn er weinig geiten liefhebbers :P!

Als je een tijdje geiten gehad of verzorgd hebt begrijp je waarom.... }>

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:04

Geiten hebben volgens mij niet zoveel ruimte nodig? Want op Dwerggeiten.nl had ik gelezen dat je voor 2/3 Dwerggeiten minimaal 100/150m2 nodig hebt. Wat ik nou zielg vind is dat sommige mensen 8 geiten in een plekje plaatsen van maar 100m2!! Nee ze gaan niet met de Shetties (:. Voorjaar is toch april, weten jullie goede fokkers in de buurt van bergen op zoom? Met lammetjes ;$?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:27

Marktplaats staat vol met geiten die een tweede kans verdienen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:42

Wij hebben zelf twee dwerggeiten lopen op een weide van zo'n 120 m2. Een deel hebben wij bestraat voor in de natte maanden zodat het niet 1 grote modderpoel wordt. Het grasdeel hebben wij in tweeen gesplitst zodat ze in de zomermaanden steeds fris gras te eten hebben.
Hiernaast werken wij wanneer het mooi weer is met een elektrisch gaaswerk met nog eens zo'n 120 m2 zodat ze eens een wat grotere weide hebben.

Onze geiten krijgen 's ochtends en 's avonds wat bix, schoon water en wat hooi. En zo nu en dan wat bladeren. En doen het daar prima op.
Wij hebben een gaashekwerk met daarbij vier stroomdraden. Zodat ze niet het gaas kunnen vernielen. Ze hebben de beschikking over twee schuilmogelijkheden zodat er bij regen geen geit buitengesloten kan worden.

Ontwormen kun je zelf doen met pillen van de DA. Bekappen kan ook zelf, wanneer je hier wat ervaring mee hebt.

Het mekkeren van geiten houdt je zelf in stand door te reageren op dit gemekker.
Wij hebben op voorhand een UBN-nummer aangevraagd omdat we in een agrarische omgeving wonen, ook omdat bij het overlijden van een geit die meegenomen kan worden door de Rendac. Wat zonder nummer niet toegestaan is.

Foto's staan in mijn profiel.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:05

Coby schreef:
Wij hebben zelf twee dwerggeiten lopen op een weide van zo'n 120 m2. Een deel hebben wij bestraat voor in de natte maanden zodat het niet 1 grote modderpoel wordt. Het grasdeel hebben wij in tweeen gesplitst zodat ze in de zomermaanden steeds fris gras te eten hebben.
Hiernaast werken wij wanneer het mooi weer is met een elektrisch gaaswerk met nog eens zo'n 120 m2 zodat ze eens een wat grotere weide hebben.

Onze geiten krijgen 's ochtends en 's avonds wat bix, schoon water en wat hooi. En zo nu en dan wat bladeren. En doen het daar prima op.
Wij hebben een gaashekwerk met daarbij vier stroomdraden. Zodat ze niet het gaas kunnen vernielen. Ze hebben de beschikking over twee schuilmogelijkheden zodat er bij regen geen geit buitengesloten kan worden.

Ontwormen kun je zelf doen met pillen van de DA. Bekappen kan ook zelf, wanneer je hier wat ervaring mee hebt.

Het mekkeren van geiten houdt je zelf in stand door te reageren op dit gemekker.
Wij hebben op voorhand een UBN-nummer aangevraagd omdat we in een agrarische omgeving wonen, ook omdat bij het overlijden van een geit die meegenomen kan worden door de Rendac. Wat zonder nummer niet toegestaan is.

Foto's staan in mijn profiel.

Erg leuke geitjes! Hebben ze hoorns :$? Maar wat voor gras is dat? Want ik denk dat tuingras en weidegras heel iets anders is. Aangezien weidegras veel sneller groeit! Hoe bedoel je? Moet je juist wel of juist niet reageren op het gemekker? Bedankt voor je reacties trouwens!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:12

Van geiten leer je vloeken!!
Geiten, en absoluut dwerggeiten slopen de afrastering en dwerggeiten springen erg hoog... Ik heb 1 dwerggeit (en eentje gehad, aantal jaar terug overleden) en ik zeg: nooit meer! Naast de dwerg heb ik een landgeitkruising en een melkgeit (en een Nubische geit gehad, ook overleden). Deze dieren zijn stukken liever en rustiger. Ook minder ontsnappingsgericht. Qua onderhoud even duur als een dwerggeit. Mijn geiten hebben samen een weitje van ongeveer 450 m² met daarop een grote stal van 6x3 m². Rondom staat anderhalve meter hoog harmonicagaas met op 3 hoogtes schrikdraad..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:14

Onze geiten hebben hoorns. Het onthoornen van geiten is enkel toegestaan voor melkgeiten.
En persoonlijk horen er hoorns op een geit te zitten :j
Het gras wat wij hebben is inderdaad niet het normale tuingras. Maar met 'normaal' tuingras komt het ook wel goed hoor. Regelmatig bijmesten geeft al wonderen.
Niet reageren op dat gemekker is echt het toverwoord. Door wel te reageren nodig je die beesten uit om nog meer te gaan mekkeren.
Al doen die van ons soms ook weleens heel irritant (lees nu... er is regen op komst en dat willen ze even melden).
Onze geiten zijn nog nooit ontsnapt, een goed degelijk hekwerk met voldoende stroom op de draden is bij ons voldoende. Wij hebben een stroomapparaat voor rundvee/paarden op het net.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:15

Ik lees dit heel vaak, maar we hebben zelf al 15 jaar dwerggeiten en er is nog nooit gaas kapot gemaakt of wat dan ook. Ze zijn wel eigenwijs, maar dat is geit-eigen denk ik. Maar ontsnappen of slopen, nee hoor, helemaal niet.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:18

Leorah, ik ken dwerggeiten die achter een simpel houten hekje van 90 cm blijven!! 8)7 Zo niet de mijne!! Ze hadden interesse in mijn dwerggeit en ik wilde haar wel aan hun geven dus Zina bij de hunne in het weitje gezet... Nog voordat we ons omgedraaid hadden was ze eroverheen gehuppeld en stond ze in de bloementuin, tot 3x aan toe! Ik heb haar maar weer meegenomen.....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:21

Leorah schreef:
Ik lees dit heel vaak, maar we hebben zelf al 15 jaar dwerggeiten en er is nog nooit gaas kapot gemaakt of wat dan ook. Ze zijn wel eigenwijs, maar dat is geit-eigen denk ik. Maar ontsnappen of slopen, nee hoor, helemaal niet.

Dat lees ik dus ook heel vaak :j Heel veel jaartjes geleden woonde ik nog bij mijn ouders en hadden wij ook geiten. Een aantal dwerggeiten en wat grotere rassen. Die staken regelmatig hun hoorns door het schapengaas met alle ellende van dien. Of konden ontsnappen door wat gaten in het hekwerk.
Maar voor ons is het toverwoord echt een flinke dot stroom op meerdere plaatsen. Onze geiten peinzen er niet eens over om dichtbij de draden te komen. Maar ruiken het des te snel wanneer de stroom eraf staat. En beginnen dan inderdaad nieuwsgierig te zoeken naar allerlei uitwegen.
Ons hekwerk is overigens 1.20 hoog, een norm waar de meeste dwerggeiten echt niet overheen kunnen. Plus dat je natuurlijk niet vlak naast de omheining het klimtoestel moet zetten. Iets wat ze echt nodig hebben om flink te kunnen ravotten.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:23

Coby schreef:
Onze geiten hebben hoorns. Het onthoornen van geiten is enkel toegestaan voor melkgeiten.
En persoonlijk horen er hoorns op een geit te zitten :j
Het gras wat wij hebben is inderdaad niet het normale tuingras. Maar met 'normaal' tuingras komt het ook wel goed hoor. Regelmatig bijmesten geeft al wonderen.
Niet reageren op dat gemekker is echt het toverwoord. Door wel te reageren nodig je die beesten uit om nog meer te gaan mekkeren.
Al doen die van ons soms ook weleens heel irritant (lees nu... er is regen op komst en dat willen ze even melden).
Onze geiten zijn nog nooit ontsnapt, een goed degelijk hekwerk met voldoende stroom op de draden is bij ons voldoende. Wij hebben een stroomapparaat voor rundvee/paarden op het net.

Nee maar, ik zag de hoorens niet bij je dwerggeiten :P. Zijn de op de foto nog lam? Onze tuin is dan 829m². Weet jij misschien hoeveel ze minimaal nodig hebben (2 dwerggeiten). Me moeder wilt nog een moestuin :P en me zus wilt zonnen.... Weet jij misschien wat ze bedoelen met: Van geiten leer je vloeken?

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:25

AngeliqueB schreef:
Van geiten leer je vloeken!!
Geiten, en absoluut dwerggeiten slopen de afrastering en dwerggeiten springen erg hoog... Ik heb 1 dwerggeit (en eentje gehad, aantal jaar terug overleden) en ik zeg: nooit meer! Naast de dwerg heb ik een landgeitkruising en een melkgeit (en een Nubische geit gehad, ook overleden). Deze dieren zijn stukken liever en rustiger. Ook minder ontsnappingsgericht. Qua onderhoud even duur als een dwerggeit. Mijn geiten hebben samen een weitje van ongeveer 450 m² met daarop een grote stal van 6x3 m². Rondom staat anderhalve meter hoog harmonicagaas met op 3 hoogtes schrikdraad..

Ik hoor juist dat dwerggeiten en knuffelgeiten etc. zijn. Ligt volgens mij ook wel erg aan de opvoeding.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:26

Oowja, wat voor gras hebben jullie?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:28

Onze geiten waren toen nog heel erg lammetje. Inmiddels hebben zij best grote hoorns!
Van geiten leer je vloeken is meer gebaseerd op het feit dat geiten regelmatig ontsnappen en heel erg veel kunnen mekkeren.
Onze geiten hebben aan circa 300 m2 meer dan genoeg.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:33

Coby schreef:
Onze geiten waren toen nog heel erg lammetje. Inmiddels hebben zij best grote hoorns!
Van geiten leer je vloeken is meer gebaseerd op het feit dat geiten regelmatig ontsnappen en heel erg veel kunnen mekkeren.
Onze geiten hebben aan circa 300 m2 meer dan genoeg.

Weet jij misschien goede dwerggeitenfokkers in de buurt van Bergen op Zoom (Noord-Brabant)? Waarom gebruikt iedereen gaas als je ook hekken kunt gebruiken? Die zijn 10x zo sterk. Wat voor grassoort gebruiken jullie dan?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:40

Ik ken geen dwerggeitenfokkers in Noord Brabant, maar weet wel dat er een vereniging is van dwerggeitenfokkers even googlen en je weet het:))
Gaas was bij ons een pre iv netheid. Het zicht is wat vriendelijker. Vooral in je achtertuin is dat wel belangrijk.
Het graszaad wat wij hebben gebruikt is van van Barenbrug: http://www.barenbrug.nl/holland/NL/weid ... ?country=0
Maar dit hebben wij overgenomen van mijn zwager die boer is. Persoonlijk vind ik het gras wat te vet. en de groei ook te snel. Geiten houden meer van variatie. En dat is bij deze grassoort eigenlijk niet aan de orde. Beter is het om bijvoorbeeld dit te kiezen: http://www.barenbrug.nl/holland/NL/paar ... ardenweide

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:55

Op marktplaats staan ook geiten genoeg ja, toevallig nu ook twee van ons.. ofjah.. de kinderboerderij dan. Zijn hier gebracht i.v.m. verhuizing. Zijn nu een tijdje hier, maar we hebben teveel geitjes op het moment. We hadden niet gedacht dat onze drie zwangere geiten alledrie een tweeling zouden krijgen :P.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:59

Laptopmuis schreef:
Op marktplaats staan ook geiten genoeg ja, toevallig nu ook twee van ons.. ofjah.. de kinderboerderij dan. Zijn hier gebracht i.v.m. verhuizing. Zijn nu een tijdje hier, maar we hebben teveel geitjes op het moment. We hadden niet gedacht dat onze drie zwangere geiten alledrie een tweeling zouden krijgen :P.

Zou je misschien een link willen geven via de pb of via hier?

x