Dexter koe hele dag vast in weiland..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:53

Misschien zeg ik wel iets doms of wat dan ook, maar tegenover ons lopen 3 dexter koeien en 2 kalfjes van kennissen, een hobbyman.

Nu heeft hij vanochtend al 1 van de koeien vast gezet en beestje staat nog vast, het loeit zich regelmatig suf, want de anderen lopen door het hele weiland.
Nu heeft hij dat wel is eerder gedaan toen een koe moest bevallen, maar was het kalfje 's nachts geboren en die liep al heel ergens anders, koe in paniek.

Is dit normaal dat koeien worden vastgezet met mogelijk bevallen? Ik dacht misschien komt er een koper oid of weet ik veel wat, maar daar vind ik het nu wat laat voor.. het word zo donker en ik vraag me toch af wat de bedoeling is. Wellicht dat iemand een idee heeft?

[edit]Nog een klein ding, de eigenaar woont niet bij de koeien, ze lopen bij een huis dat leeg staat en te koop.. wij zijn de enige die er op kijken..[/edit]

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:55

Even de eigenaar bellen en verhaal halen? :)

Manderyntjuh
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:56

dat vind ik wel een beetje apart inderdaad!

bij ons dan ze dat nooit, als ze moeten bevallen zetten ze een stukje af, of gaan ze op stal, maar vast zetten is nog gevaarlijk ook! heb je geen nummer van de eigenaar?

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:56

Is die man misschien vergeten de koe los te maken? Kun je een telefoonnummer achterhalen of weet je waar hij woont? Lijkt mij dat het niet zo leuk is voor de koe om vast te staan.

Normaal gesproken laat je een koe gewoon los als het bijna moet bevallen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:24

Mss wil hij ze geregeld controleren als ze moet bevallen, is niet makkelijk om snachts in het donker een zwart dexter koetje terug te vinden ;). Ik zeg zo maar iets hoor, geen idee wat zijn gedachtengang erachter is, maar zo vindt hij ze wel terug als het moet.

Manderyntjuh
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 06:33

de meeste koeien zijn ook allang bevallen... eigenlijk!
al die kalveren komen in het voorjaar!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:44

Manderyntjuh schreef:
de meeste koeien zijn ook allang bevallen... eigenlijk!
al die kalveren komen in het voorjaar!


Koeien kunnen het hele jaar door kalveren geven hoor ;) Op melkveebedrijven worden er dagelijks kalveren geboren, ook in hartje winter. Maar meestal plannen de hobbyhouders hun kalveren inderdaad wat vroeger in het seizoen.

sitaenik
Berichten: 504
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:33

Manderyntjuh schreef:
de meeste koeien zijn ook allang bevallen... eigenlijk!
al die kalveren komen in het voorjaar!

Wij hebben koeien en er worden het hele jaar door
kalfjes geboren hoor ;)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 18:50

Nou koe is weg, hele nacht heeft dier staan loeien en doen, helemaal land zwart gelopen op zijn plek, vanmiddag stond er een trekkertje met veewagen, volgens mij alle dieren opgehaald, maar wat het nou voor zin had dat dier vast te zetten, ben ik nog steeds niet achter..

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:27

misschien liet de koe zich nooit vangen en zag hij nu zijn kans schoon?

ik heb eens een verzorgpony gehad die stond dan met anderen op de weide maar die liet zich nooooit vangen.
als de weide kaal was dan was het opladen en naar de andere weide brengen.
maar deze merrie moest je echt noodgedwongen de hele dag zonder voer en water laten staan in der eentje.
halster omdoen had geen nut,die kreeg ze altijd af hoe strak je hem ook deed.

misschien was dat bij deze koe ook het geval

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:31

Volgende keer de AID bellen, ze mogen een koe even vastzetten met bv de stallen schoonmaken maar vooral niet langer dus vooral geen hele nacht buiten!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 01:13

@ inowa
De koe stond van 's ochtends vroeg zaterdagochtend t/m zondag begin middag vast, dat vind ik wel heel wat vooral de hele nacht heeft die staan loeien, we konden er van mee genieten, er is dan toch altijd wel een optie van in een hoek drijven?
Gelukkig is die nu weg, maar je ziet ook wel is geiten of pony's vast staan aan een stik, mag dat met koeien niet? (voordat ik de volgende keer de AID bel ;))

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 01:22

de AID bellen vind ik gelijk weer zo rationeel... spreek de man gewoon een keer aan zeg... laten we het onze boeren nog moeilijker maken.... ik weet niet wie heeft verzonnen dat t een regel is dat koeien niet vast mogen? op sommige bedrijven staan koeien en met name stieren altijd vast... ik wil dit niet goed praten hoor maar kom op...... zal ik ook de AID bellen als jij je paard een keer een tik geeft?

Anoniem

Re: Dexter koe hele dag vast in weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 01:32

Misschien is de afspraak dan wel niet doorgegaan, was bij ons ook zo met een pony. Kopers kwamen gewoon niet opdagen, en zie het vanuit stage wel vaker dat het met de boeren vaak wat simpeler gaat van nou vandaag lukt niet dus dan maar morgen zeg maar..

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:18

Mjay schreef:
de AID bellen vind ik gelijk weer zo rationeel... spreek de man gewoon een keer aan zeg... laten we het onze boeren nog moeilijker maken.... ik weet niet wie heeft verzonnen dat t een regel is dat koeien niet vast mogen? op sommige bedrijven staan koeien en met name stieren altijd vast... ik wil dit niet goed praten hoor maar kom op...... zal ik ook de AID bellen als jij je paard een keer een tik geeft?

Leek mij ook, vandaar de ;) omdat er veel dieren vaak vast staan.
Het vervelende is alleen dat het ook onze nachtrust behoorlijk heeft aangetast, wij kijken erop uit, maar het weiland grenst aan allemaal huizen van 1 onder 1 kap ook deze mensen hebben er behoorlijk last van gehad heb ik ondertussen begrepen.. Het is een vreemde gang van zaken, maar dat heeft deze man wel vaker, het is overigens geen boer, gewoon een man die allerlei dieren heeft en koopt. Voorheen liep er ook wel is een ezel en die was alleen, die balkte 's ochtends vroeg de hele buurt wakker.. Hij koopt eigenlijk van alles op zeg maar, maar de omgang is vaak niet ideaal.