appart gedrag pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deri

Berichten: 1988
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Arnhem

appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 04:29

Rayos is inmiddels 12 weken en bijna zindelijk, als hij in de bench zat was het een beetje piepen als hij eruit moest.
Ik begon ook zijn "ik-moet-uit" piep te herkennen tegenover het "ik-wil-uit-de-bench" piep.

Nu ligt het vetbed erin (al aantal dagen) en betrap hem nu op wat raars:
Hij raakt door zijn knieen, begint te plassen (had het pas later door, het geluid werd gedempd door het bed) tegen de tijd dat ik kijk omdat ik wat vermoede, begint hij alles op te likken, gaat er midden in liggen, komt er vervolgens achter dat het nat is en begint daarna pas te janken. (het ik wil de bench uit piepje, ofcourse omdat hij daar nu dus in heeft gepist op het bed)

Terweil het eerst zo goed ging :?

Iemand een idee hoe dit af te leren? ik kan nml niet op tijd zijn om hem op tijd buiten te zetten, en als hij in de bench zit is het moeilijk in de gaten te houden omdat hij nu dus gaat piepen ná dat het is gebeurd :\

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:35

Misschien toch het vetbed eruit halen en dat later weer erin leggen? Waarom hij gaat likken en in de urine gaat liggen...geen idee.

Anoniem

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:04

je pup heeft door dat het met piepen aandacht krijgt, dus gaat daar gebruik van maken.
Ik zou het lekker negeren en zelf bepalen hoe wat waar en wanneer.
Niet als het gaat piepen, je kan zelf ook inschatten wanneer het wat moet doen (Na slapen, eten, spelen)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:26

Eerst weer even terug. Dus vetbed weer weglaten tot hij weer van te voren aangeeft dat hij eruit moet, gaat dat weer steeds goed, dam weer proberen met vetbed.

Deri

Berichten: 1988
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:23

Chiqa schreef:
je pup heeft door dat het met piepen aandacht krijgt, dus gaat daar gebruik van maken.
Ik zou het lekker negeren en zelf bepalen hoe wat waar en wanneer.
Niet als het gaat piepen, je kan zelf ook inschatten wanneer het wat moet doen (Na slapen, eten, spelen)


Ik heb hem altijd al genegeerd voor janken.
Wat ik deed zonder bed was het volgende: wachten tot hij opgehouden was met piepen, naar buiten plasje laten doen, feestje bouwen voor het buiten doen (buiten doet hij het trouwens prima, alleen op het gras, niet proberen op de tegels ofzo)
Als er een ongelukje was gebeurd, wachten met tot hij opgehouden was met piepen, hond eruit plasje opruimen en dan was het ook klaar.

Na een tijdje dit herhalen was hij in de bench zowiezo droog (buiten de bench ook al bijna *\o/* )

Wat ik denk wat het is: hij dacht dat het bed een pisplek was (dacht hij eerst ook met onze vloerkleden...)
Ik hem nu (miss heel crue) letterlijk in zn zeik laten zitten tot hij stil is, en hij plast nu niet meer op het bed, omdat hij nu door heeft dat dat betekend dat hij gewoon nat ligt (uiteraard nadat hij is opgehouden met piepen reservebed ervoor terug gelegd, zodat hij wel droog ligt, en het niet normaal gaat vinden om erin te liggen)

Ik mag nog niet te vroeg juigen maar er is niets meer in de bench gedaan nadat ik hem even heb laten zitten met zijn kleine situatie.
het vetbed is nu al een dag gewoon droog (eigelijk weer zoals voor het vetbed er lag) :)

thnx voor de reacties
ps: iemand een idee hoe het zou kunnen dat hij een vetbed juist als plasplek uitzoekt? vloerkleed doet hij het inmiddels niet meer door goed opletten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:18

vetbed zakt de pis lekker in, hoeft ie dr niet in te zetten, maak je de bench wel klein genoeg?

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:40

Hoe lang zit ie in de bench?

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:43

hoe groot is je bench?
En gaat hij er alleen uit als hij moet plassen?
Zo komt het nu over.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:46


lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:49

mijn honden zaten nooit in een bench als pup met als resultaat dat ze binnen een paar dagen zindelijk waren :D het lijkt me ook zeer moeilijk hond in bench zindelijk maken want het natuurlijk gedrag zie je niet bijv: rondjes lopen, heen en weer lopen, naar de buitendeur lopen etc.

Zo leer je ook een hond zeuren (piepen) lijkt mij. corigeer me als ik het fout heb ;)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:51

Was jij de hele avond wakker dan :P ? Op de dag zijn de pups bij mij uit de bench en als ze gaan slapen of als ik ze een kluif gaf gingen ze de bench in. Ik kon dus prima zien of hij/zij een plasje moest doen ;)

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:54

moonsparkle schreef:
Was jij de hele avond wakker dan :P ? Op de dag zijn de pups bij mij uit de bench en als ze gaan slapen of als ik ze een kluif gaf gingen ze de bench in. Ik kon dus prima zien of hij/zij een plasje moest doen ;)


Ja ik vroeg me ook al af waarom de pup in de bench zit als TS gewoon thuis is... Maar misschien zien we het verkeerd... ;)

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:55

ik heb geen ervaring met honden hoor, ben een echt poezenmens, maar waarom zou je de pup overdag überhaupt in de bench stoppen als je gewoon thuis bent? (is trouwens geen aanval hoor, puur een vraag uit interesse)

edit: ik zie dat bramblerose zich hetzelfde afvraagt ;)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:56

Ik neem aan dat de ts ook snachts bedoeld? Verder sliepen die van mij ook overdags in de bench en kloven ze in de bench, gaf ze eten in de bench maar deed niet altijd het deurtje dicht zodat de bench een vertrouwd, veilig plekje voor de pups werd.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:59

moonsparkle schreef:
Ik neem aan dat de ts ook snachts bedoeld? Verder sliepen die van mij ook overdags in de bench en kloven ze in de bench, gaf ze eten in de bench maar deed niet altijd het deurtje dicht zodat de bench een vertrouwd, veilig plekje voor de pups werd.


Precies, 's nachts sliep mijn hond ook in de bench en als ik weg moest of zo. Maar als ik thuis was stond de bench altijd open en ging ze er gerust heerlijk in liggen pitten. Het snelst worden ze zindelijk als je niet wacht tot ze gaan piepen, maar ze gewoon om de zoveel tijd (of direct na slaapje en eten) buiten zet. :D

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:14

lieverties schreef:
mijn honden zaten nooit in een bench als pup met als resultaat dat ze binnen een paar dagen zindelijk waren :D het lijkt me ook zeer moeilijk hond in bench zindelijk maken want het natuurlijk gedrag zie je niet bijv: rondjes lopen, heen en weer lopen, naar de buitendeur lopen etc.

Zo leer je ook een hond zeuren (piepen) lijkt mij. corigeer me als ik het fout heb ;)


Mijn pup van 9 en een halve week weet ook prima dat hij het buiten moet doen. Alleen kunnen kleine pupjes (ook die van 12 week!) het gewoon nog niet zolang ophouden. Dus je moet regelmatig naar buiten, als het nodig is ook 's nachts want als ze moeten dan moeten ze!

Hier ook geen bench trouwens. Als we weg moeten om boodschappen oid te doen dan gaat hij als hij wakker is lekker in de tuin (met onze andere hond, ze vinden het geweldig), hebben we van jongs af aan gedaan toen we doorhadden dat een bench voor ons niet ging werken,...als hij moe is gaat hij lekker in de slaapkamer liggen en kunnen we gerust een uurtje weg.

Niet moeilijker maken dan het is, als ik even wat minder kan opletten gaan ze ook in de tuin, of als ze heel druk willen spelen idem dito.

Deri

Berichten: 1988
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Arnhem

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:32

even voor de duidelijkheid aan de mensen die het vroegen:
overdag is hij gewoon uit de bench, en als hij zn rust niet neemt (hij kan makkelijk de hele dag door blijven dartelen en niet gaan slapen) heeft hij verplicht van mij benchrust (ongeveer half uurtje)

Dan is het vaak dat hij gewoon gaat liggen en slapen.
Ik ga elke 2 uur met hem eruit, en dat gaat ook gewoon goed er wil nog wel eens een ongelukje gebeuren natuurlijk maar daar is het een pupje voor (ongelukjes willen bv wel eens gebeuren als ik even in een andere kamer ben)

Mijn uitlaat schema had ik ook in een ander topic neer gezet:
8 uur
10 uur
12 uur
14 uur
16 uur
18 uur
20 uur
22 uur en zn laatste wandeling tussen 0 en 2 uur (dan loopt hij nog los en kijk ik wanneer hij gaat draaien)

@moonsparkle: ik vind het nogal een onzin theorie van ze bevuilen hun bench niet omdat ze van nature hun nest niet bevuilen. Rayos heeft zijn bench nooit als nest gezien, en heeft vannaf het begin het al in de bench gedaan (ja ook met heel vaak uitlaten), hij is pas gaan ophouden toen hij merkte dat het gewoon zijn plaats was en het daar niet hoorde te doen.

Met het vetbed begon het opnieuw omdat hij zachte ondergronden als pisplek zag (ja zag, het is nu al de hele tijd droog geweest en ruikt ook niet naar urine)

over het piepen: ik heb hem gewoon langzaam aan de bench laten wennen, eten geven daar, kluiven daar, hem erin zetten en dan heerlijk met hem gaan kroelen, als hij ging slapen hem erin leggen, kroelen tot hij in slaap viel, deurtje korte tijd dicht en dan weer open en de tijd ervan uitgebouwd.
Hij heeft de eerste week geen kick gegeven als hij erin moest, zowel overdag als savonds.

Het piepen is begonnen vannaf dat mijn vriend is begonnen met werken en hij smorgens de hond doet. (al zegt hij wel dat hij pas de kamer inloopt als hij stil is maja)
Piepen is ook al weer minder geworden omdat hij weet dat hij geen aandacht krijgt.

Als er nog vragen zijn roep je maar :)

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:47

Volgens mij doe je alles prima! Maar houdt tussendoor ook je pupje in de gaten. Als hij op de grond gaat snuffen, rondjes gaat lopen ed meteen naar buiten.
Vetbed uit de bench en zien hoe dat gaat. het kan best wel een fase zijn, als ze eenmaal goed zindelijk zijn dan zal het vanzelf overgaan.

verder zou ik 's morgens hem wat eerder eruit laten, het kan zijn dat de nacht gewoon te lang is nog. De ene pup doet daar langer over als de andere.

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:06

Net wat Sancha zegt: kan inderdaad goed een fase zijn ;) Even uitproberen wat puplief allemaal kan bij baaslief. Of gewoon even niet meer weten hoe baaslief het ook alweer wou hebben.

Goed op blijven letten, even terug naar de basis en weer opnieuw opbouwen.

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:39

Mijn pup deed hetzelfde (alhoewel op een latere leeftijd, want ze wilde niet echt zindelijk worden). Ze zat alleen in de bench als we er niet waren en 's nachts. Eerst met alleen een fleecedeken (makkelijk uit te wassen) in de bench die regelmatig nat was. Op een gegeven moment snapte ze dat het daar niet hoorde, dus een mooi kussen gekocht voor in de bench. En ja hoor, die moest ook onder gepiest worden. Daarna nog van alles geprobeerd, maar alles wat er nieuw inkwam moest bevuilt worden. Na een paar keer opruimen en wassen was het dan ook klaar en nu is ze echt helemaal zindelijk, dus ik ga ervan uit dat het een tic was en dat ze gewoon moest leren dat het daar niet moest.

Deri

Berichten: 1988
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Arnhem

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 23:02

ik heb het vetbed weer weg gehaald, want ik kan aan het wassen blijven. :)

Hij probeerde het zonder vetbed weer, en vond dat toen toch niet meer zon goed plan, en doet het nu niet meer in de bench.

Maar heeft iemand een idee hoe ik het vetbed kan gaan introduceren zonder dat hij denk van mooi nu kan ik weer alles onder gaan plassen?

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:59

Over een paar weken. Zeker nu niet weer inleggen want dan doorbreek je het gedrag niet. Pas als ze echt goed de nachten ook doorslaapt weer erin leggen.

Deri

Berichten: 1988
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Arnhem

Re: appart gedrag pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:05

zonder vetbed slaapt hij ook de hele nachten door.
Zonder vetbed kan ik zijn laatste wandeling om 22 uur doen en zijn eerste word dan om 7 uur gedaan door mijn vriend.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:57

kiwi1990 schreef:
zonder vetbed slaapt hij ook de hele nachten door.
Zonder vetbed kan ik zijn laatste wandeling om 22 uur doen en zijn eerste word dan om 7 uur gedaan door mijn vriend.



Dat vind ik al heel lang voor een pup hoor. Hoe oud is hij nu? Kun je het vetbed niet gewoon in de kamer leggen zodat hij eraan went als een lekker slaapplekje?

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:07

Bramblerose schreef:
kiwi1990 schreef:
zonder vetbed slaapt hij ook de hele nachten door.
Zonder vetbed kan ik zijn laatste wandeling om 22 uur doen en zijn eerste word dan om 7 uur gedaan door mijn vriend.



Dat vind ik al heel lang voor een pup hoor. Hoe oud is hij nu? Kun je het vetbed niet gewoon in de kamer leggen zodat hij eraan went als een lekker slaapplekje?


Dat valt wel mee hoor! Mijn pup van 10 weken slaapt van half 11 tot half 7 en hij zit niet in een bench:)