Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmazingGirl
Berichten: 163
Geregistreerd: 17-03-09

Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:31

Hoi hoi allemaal,

Heb sinds ongeveer een half jaar een ontzettend leuke hond uit het asiel. Het is een 2 jarige ongecastreerde reu.
Het is een geweldig lieve hond, ben er helemaal weg van.
Een ontzettende knuffel en luistert over het algemeen erg goed.

Ik heb ook een paard en bij mij op stal (ik sta er met een vriendin, grond is van haar ) staan dus ook schapen en kippen.
En dit is dus het probleem. Ik kan hem daar niet los laten lopen, want hij gaat achter de schapen en kippen aan :+

Normaal gesproken luistert hij ontzettend goed, maar zodra hij schapen en kippen in het vizier heeft lijkt het wel of er stront in zijn oren zit.
Heb er dan niks over te zeggen. Het enige wat ie dan wil is er op af. Als ik hem dan aan de lijn heb moet ik al mijn krachten bij een zetten want hij zou me zo mee sleuren.
We hebben op stal een soort van omheind tuintje/grasveldje. Daar laat ik hem dan los lopen, zo kan hij niet bij de kippen en schapen.
Maar mijn god, hij zoekt naar alle uitwegen om daaruit te ontsnappen.

Kunnen jullie me helpen? Ik weet niet wat ik moet doen om hem aan schapen enz te laten wennen? Zodat hij gewoon lekker los kan lopen. Hij heeft gewoon geen rust daar, omdat hij constant gefixeerd is op die andere beesten.

Iemand tips/adviezen?????

Heel erg bedankt!

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:58

Niet toevallig een jachthond met een enorm jachtinstinct?
Je kan ze er aan laten wennen, maar dat is wel ongelooflijk veel werk, vooral als ik dit zo lees, dat hij zelfs op grasveldjes nog probeert te ontstnappen. Maar ik zou beginnen met hem bij je te houden als je hem aan de lijn hebt. Niet laten trekken, maar duidelijk aangeven dat hij bij je blijft. Dan pas zou ik verder gaan kijken :j

sitaenik
Berichten: 504
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:16

heb je een hondenren?
Dan zou je hem er eigenlijk dicht bij moeten plaatsen (waar schapen en kippen staan) (zo dicht mogelijk) zodat hij eraan went.
Als hij in de ren zit kan hij niks doen en went het vanzelf dat er schapen en kippen om hem heen lopen..

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:41

Niet meer meenemen en lekker ergens anders zijn energie kwijt laten raken. Dit kun je er niet uit trainen.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:41

sitaenik schreef:
heb je een hondenren?
Dan zou je hem er eigenlijk dicht bij moeten plaatsen (waar schapen en kippen staan) (zo dicht mogelijk) zodat hij eraan went.
Als hij in de ren zit kan hij niks doen en went het vanzelf dat er schapen en kippen om hem heen lopen..


Nee daar raakt een hond alleen maar super gefrustreerd en gestressed van, en gaat zich alleen nog maar meer focussen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:16

Ik persoonlijk zou de hond niet meer meenemen.

Als ik mijn hond mee naar stal nam, dan zat hij constant achter de pony's aan ( erachter aanrennen, naar de beentjes happen en er CONSTANT omheen rennen, om gek van te worden ).

Wat ik heb geprobeert :

* Op zijn donder geven
* hem apart zetten
* Negeren
* aan de riem laten

Heeft helaas allemaal niet geholpen, en heb daarom ook besloten om hem gewoon niet meer mee te nemen.
Het geeft ook gewoon teveel stress, en niet alleen voor mij, maar ook voor de hond & shetlanders.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:26

Krijgen die schapen ook lammetjes?

Zo ja, dan zou ik hem dan eens bij mammaschaap en haar kids in een hok doen. Denk dat ie het dan snel genoeg afleerd om achter de schapen aan te gaan. Kippen heb ik geen oplossing voor.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:27

FriesWytske schreef:
Krijgen die schapen ook lammetjes?

Zo ja, dan zou ik hem dan eens bij mammaschaap en haar kids in een hok doen. Denk dat ie het dan snel genoeg afleerd om achter de schapen aan te gaan. Kippen heb ik geen oplossing voor.


Klinkt als een super oplossing :roll: :')

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:48

@ Sancha Jij zit iedere oplossing die wij de TSer aangeven af te kraken. Maar geef dan zelf ook een oplossing. Of houd er anders mee op. Hier heeft TSer niks aan.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:56

Nou, een hond met zo'n fel instinct zou ik ook niet tussen de lammetjes zetten :n Als zo'n hond echt wilt vliegt hij moeders nog aan ook, en dan ben je echt zuur..

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:14

Ben het eens met Pluttersput, echt niet doen dus!
Straks kan de TS haar hond niet meer houden, en dan heb je alsnog een groot probleem.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:17

FriesWytske schreef:
@ Sancha Jij zit iedere oplossing die wij de TSer aangeven af te kraken. Maar geef dan zelf ook een oplossing. Of houd er anders mee op. Hier heeft TSer niks aan.


Moet je ook echt niet vragen wát voor oplossingen.... :roll:

@TS: ik zou de hond ook niet meer meenemen, of meenemen en hem in een stal opsluiten oid.

Wat natuurlijk wel best belangrijk is: wat is het voor hond?

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:18

FriesWytske schreef:
@ Sancha Jij zit iedere oplossing die wij de TSer aangeven af te kraken. Maar geef dan zelf ook een oplossing. Of houd er anders mee op. Hier heeft TSer niks aan.


Lees dan, dat heb ik allang geschreven O:) . Er is simpelweg geen oplossing voor. Dit kun je er met de beste wil van de wereld niet uittrainen.
Ga lekker met die hond ergens anders lopen maar neem hem gewoon niet meer mee.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:42

Dan vind ik het vreemd dat het bij ons wel opgelost is door de oplossing die ik voorgedragen heb.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond en schapen... Hoe zorg ik ervoor dat dit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:45

watvoor ras is de hond?
Het is misschien moeilijk, maar IMO hoeft het niet onmogelijk te zijn.
Wel een beetje afhankelijk van het ras, bij een bordercollie is het er wsl beter uit te trainen als bij een husky

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:47

FriesWytske, dat lijkt me dan toeval, of een makkelik te overdonderen ras.

Je kan er zelfs het tegendeel mee bereiken, als mama schaap hem nakijkt, kan hij de volgende keer denken: ooh, dat is gevaar, laat ik dat maar snel overmeesteren.

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:57

Dit gaat niet meer lukken,je hond is al te oud.
Wij wonen op een boerderij met veel schapen en als we een
pup hebben dan gaat die inderdaad even in een hokje bij de
moederschaap met lammetjes.
De moeder geeft de indringer(pup) een paar boksen om d'r lammeren te beschermen.
De pup(rottweiler) vergeet dit z'n leven lang niet meer en loopt
voo de rest van z'n leven met een boog om de schapen en
lammetjes heen :D