Verstandig afvallen voor katten :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:43

Ilja000 schreef:
Hahaha, die baasjes hebben te veel naar Cesar Milan gekeken!!!! Lol.

Heb overigens eens een experimentje gedaan. Bij ons kunnen de katten nl. onbeperkt brokjes eten. Dus op een dag de datum opgeschreven dat de zak open ging (van 10 kilo). De datum opgeschreven dat ie leeg ging. Het gewicht gedeeld door het aantal dagen en door het aantal katten (toen nog 4). En voila: bleken ze toch de hoeveelheid te eten die op de verpakking werd aangegeven... Brave poessies.

Oeh, dat hoef ik dus echt niet te proberen he. Wat een vreselijke buikpijn zou mijn Ju krijgen van zo'n experiment. Om nog maar te zwijgen over de omvang die hij aan zou nemen.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:45

Ilja000 schreef:
wendy1987 schreef:
Nee! Katten zijn vleeseters. Net als leeuwen. Die eten zich eenmaal helemaal propvol om vervolgens 2 dagen oid niets te eten. Je ziet ze nooit telkens 1 hapje nemen. Ook ik eet liever 100 x per dag dan 2a3 keer. Maar toch weet iedereen dat dit niet goed is en probeert iedereen zich daaraan te houden. Dit geld voor katten ook!


Met grazen bedoel ik niet vlees of planten, maar hoeveelheden. Mijn katten eten zich echt niet propvol, die blijven kleine hapjes 'grazen'. Heb trouwens nauwelijks katten meegemaakt die grote hoeveelheden in 1 keer eten. Alleen katten die niet vaak eten kregen en bang waren dat ze te kort kwamen. Zie http://www.dekattensite.nl/html/voedingsbalans.html of http://www.kattenplaza.nl/kattenvoeding ... oonten.php


Okee, heb het even snel doorgelezen. 7keer ok. Maar 22? Dat is nou net wat wij nooit adviseren! Want dit betekend dat de bak met eten de hele dag vol moet staan. Waarom is dit niet goed: Omdat de kat langs de etensbak loopt, denkt "goh lekker brokje". er 1 of 2 hapjes van neemt. De maag "denkt" ondertussen dat er een grote hoeveelheid voedsel komt. Gaat maagzuur produceren. Maar er komt niet meer. Dit kan 20 jaar goedgaan. Daar hoor je mij niet over. Maar er komen zoveel katten die braken na dat ze gegeten hebben. Een overgevoelige maag. Dan kan een haar(En die zijn scherp als je onder microscoop kijkt :Y) ) Zo die maag in prikken, en heb je een maagzweer te pakken.
Ik wil er niemand mee aanvallen hoor :Y) Maar er zijn gewoon vaak misverstanden over en dat is jammer. 3 keer op een dag zou echt voldoende moeten zijn!
*probeert dit ook al 3 jaar aan moeder uit te leggen die ook gewoon de etensbak eigenwijs laat staan * :7

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:54

LindyH schreef:
Dankje Pluizebolpum.
Al is 1 à 2 ons per twee weken wel erg lastig meetbaar in 3 weken. :)

Ik zal eens wat creatieve indoor-speeltjes gaan maken. Geen idee waar ze gek mee te krijgen zijn. Voorlopig zitten ze nog onder de bank. :D

Tja, in drie weken mág je eigenlijk ook geen extreme veranderingen verwachten, wennen aan een nieuw voerregime en extra beweging zou wel kunnen, dan komt het gewichtsverlies vanzelf wel.
Speeltjes zijn erg persoonsgebonden maar veel katten vinden rommel het einde. Propjes papier (aan een veter binden voor extra vlieg/snelheidseffect), brokjes voer weggooien zodat ze er achteraan moeten rennen (is hier een hit :D ), wc-rol met 'iets' er in, veren, stenen, hier ook sperziebonen (echt, en een lol dat ze er mee heeft :D ) en vooral dozen hebben een eindeloos speelpotentie. Op dat punt kunnen katten heerlijk goedkoop zijn. Behalve dus Burmezen...(dat filmpje :') )

Overigens is streefgewicht idd per kat en ras verschillend. Ik heb een megakat gehad die met kooi 10 kilo woog en dan was ie écht niet dik. Alleen maar erg groot.

Hier wordt trouwens ook meerdere keren per dag gevoert. Poeslief schrokt zo erg dat ze bij grote hoeveelheden er alles net zo hard weer uitgooit. Nu heb ik wel makkelijk schoonmaakbare plavuizen, maar vind het én niet leuk voor poes én zo zonde van het voer. Zo telkens een handje werkt bij Caitlin iig veel beter in die zin dat het er gewoon aan de achterkant uit komt ipv de voorkant.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is het her en der verstoppen van voer zodat de katten er op moeten 'jagen'. Twee vliegen in één klap. En ze 'bewegen' en ze doen langer met hun voer. Al lijkt het me wel handig om regelmatig te controleren of het verstopte voer ook daadwerkelijk gevonden wordt. ;)

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:56

onze 9jarige overgewicht kat, (hebben we sinds okt 2009, was toen echt gigantisch!!) die krijgt sinds dec ofzo royal canin indoor.
zijn bakje is altijd gevuld.
als we dat niet doen, en hij krijgt weer begint hij als een gek alles naar binnen te proppen.
met vervolg dat het er vervolgens weer uitkomt.
logisch als ie niet kauwt.
hij eet ook netjes de hoeveelheid.

helaas krijgt hij wel s avonds nog een beetje uit zoon kuipje. (anders breekt hij bij wijze van het huis af)
dat zit er zo in na al die jaren. maar hij is nog altijd aan het afvallen.
ook al gaat het heel langzaam.
zie hier: [BB-ITP] magere elmo

inmiddels is hij al weer afgevallen.
vergeleken met vorig jaar is het een heel andere kat. hij beweegt, rent.
kan zelfs weer zitten zonder om te vallen.


we willen hem niet uithongeren, vooral omdat hij altijd alles heeft gekregen wat ie wou.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:22

Koop een laserlampje, gegarandeerd plezier voor 10! :+
Maar let wel op dat je niet te lang speelt omdat ze dan oververhit kunnen raken. Katten kunnen niet zweten zoals wij en ook niet zoals honden hijgen om hun warmte kwijt te raken. Als katten gaan hijgen ben je eigenlijk al te laat.
Maar neemt niet weg dat het een prima manier is om ze lekker te laten rennen! Let gewoon goed op je kat of die snel gaat ademen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:05

wendy1987 schreef:
Okee, heb het even snel doorgelezen. 7keer ok. Maar 22? Dat is nou net wat wij nooit adviseren! Want dit betekend dat de bak met eten de hele dag vol moet staan. Waarom is dit niet goed: Omdat de kat langs de etensbak loopt, denkt "goh lekker brokje". er 1 of 2 hapjes van neemt. De maag "denkt" ondertussen dat er een grote hoeveelheid voedsel komt. Gaat maagzuur produceren. Maar er komt niet meer. Dit kan 20 jaar goedgaan. Daar hoor je mij niet over. Maar er komen zoveel katten die braken na dat ze gegeten hebben. Een overgevoelige maag. Dan kan een haar(En die zijn scherp als je onder microscoop kijkt :Y) ) Zo die maag in prikken, en heb je een maagzweer te pakken.
Ik wil er niemand mee aanvallen hoor :Y) Maar er zijn gewoon vaak misverstanden over en dat is jammer. 3 keer op een dag zou echt voldoende moeten zijn!
*probeert dit ook al 3 jaar aan moeder uit te leggen die ook gewoon de etensbak eigenwijs laat staan * :7


Tja, de jongste van mij gaat dus echt braken als ik maar een of 2 keer per dag voer. Dan gaat ze zo schrokken dat ze het er spontaan weer uit gooit. Nja, blijkbaar heb ik erg brave poesjes. Ze krijgen overigens nauwelijks blikvoer erbij. Alleen als extraatje zo 1 tot hooguit 2 keer per week. Dan een blikje Gourmet Gold dat ze voorheen met zijn viertjes en sinds deze week nog met zijn tweetjes op mogen eten.
Mijn dierenarts is het overigens helemaal eens met mijn manier van voeden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:46

Pluizebolpum schreef:
Tja, in drie weken mág je eigenlijk ook geen extreme veranderingen verwachten, wennen aan een nieuw voerregime en extra beweging zou wel kunnen, dan komt het gewichtsverlies vanzelf wel.

Dat merk ik inderdaad. Ze eten niet eens de hoeveelheid die ze mogen per dag. Het zal de stress wel zijn. Ze zijn ook erg druk met alle hoeken en gaten ontdekken, dus dat is ook goed voor de lijn.

Ze hebben ook de trap ontdekt. Vinden ze erg leuk om op te spelen, want die hebben ze thuis niet.
Hun baasje zei al: "Daar zullen ze wel van af vallen. Qua gewicht dan." :D