Verstandig afvallen voor katten :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 22:48

Hallo,

Ik heb voor 3 weken twee katten te logeren. Met name eentje is echt veel te dik. Ik wil hem graag laten afvallen en dat mag ook van zijn baasje.

Hij krijgt al dieetvoer, maar ik denk dat bij de hoeveelheden en de frequentie nog wel de nodige winst te behalen is. :D

Nu kan ik natuurlijk deze kat in 3 weken een crashdieet laten volgen maar dat lijkt me niet verstandig.

Hoeveel kan een kat per week afvallen zodat het nog verstandig blijft?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:52

Kies ten eerste voor een kwaliteitsvoer. Ik vergelijk merken als Whiskas e.d. altijd met wit brood en Royal Canin etc. met bruin brood. Wit brood is ontzettend lekker, maar het vult voor geen meter.
Op de verpakking van het voer wordt aangegeven hoeveel een kat per dag nodig heeft. Hou je daar aan. Verder geen snoepjes en extraatjes natuurlijk.

Verder de kat stimuleren te spelen en te bewegen.

Dieren zijn niet als mensen en crashdieten zijn ongezond voor zowel mens als dier.

Succes!

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:58

Katten kunnen bij te snel afvallen leverproblemen krijgen dus echt goed blijven opletten.
Lightvoer is onzin, minder voeren en kwalitatief goed voer geven maakt al een groot verschil.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:03

Toen mjn poezebeest steeds meer gelijkenis begon te vertonen met een XLtheemuts heeft zij ism de DA een dieet gevolgt. Daar viel ze 1 a 2 ons per twee weken af, met specifiek dieetvoeding (RC Obesity Management, 35 gr. per dag - hoeveelheid voer was afhankelijk van het gewicht en streefgewicht van de kat) en wat extra beweging in de vorm van muismartelen. Volgens de begeleidende DAassistente was dat gewichtsverlies precies goed, een kat moet ook idd niet ineens te snel teveel afvallen. Mevrouw Theemuts XL is tegenwoordig weer een 'maatje 36' doordat we gewoon zijn blijven opletten met de hoeveelheid voer die ze krijgt.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 23:07

Hij krijgt light voer van Royal Canine.

Goed idee om op de verpakking te kijken hoe veel hij zou moeten krijgen. :) :o?

Hij weegt trouwens 7,3 kg! :oo

Wat ik ook bedacht had...
Hun baasje zegt dat de katten van elk voer alleen die met zalm lusten. Ze krijgen dus altijd de zalm-variant. Is het een idee om een andere smaak te geven? Als ze echt honger hebben dan gaan ze toch wel eten toch? Katten zijn toch niet zo kieskeurig dat ze zichzelf uithongeren?

Beweging geven wordt lastig, omdat ze bij mij in huis logeren. Ze kunnen dus niet naar buiten. Ze zijn trouwens ook niet gewend om naar buiten te gaan. Ze wonen zelf op een flat.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:09

Beweging hoeft niet alleen naar buiten gaan te zijn he.
Speeltjes e.d. waar ze achteraan kunnen gaan en mee kunnen spelen is ook beweging.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:12

Het is dikke onzin dat katten maar 1 smaak lusten, zo'n smaakje zit er veelal meer voor het baasje aan. Hier vreten ze allebei alle smaakjes, al lust eentje lang niet alle merken.

Maarre... ruim 7 kilo... is het een maine coon? :Y)

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:12

Als het goed is staat achter op de zak van RoyCan. een tabel. Met een dikke kat, een normale kat, en een dunne kat. Houd je tabel aan voor dikke kat. Je kan hier eventueel nog 10% onder gaan zitten. Het zijn gemiddelde die per kat dus erg kunnen verschillen. Eventueel kun je een willekeurige praktijk inlopen om ze af en toe eens te wegen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:16

Moet trouwens wel zeggen dat ik dat lightvoer van RC niet zo heel denderend vind... mijn kater volgt ook een dieet, en hij krijgt Satiety Support. De opvolger van Obesity Management.

Vorig jaar bij de DA:
DA: hij is echt te dik. Zometeen bij de assistente krijg je een dieetvoer mee, en zij zal je uitleggen hoeveel je moet voeren.
Ik: okee :+
Assistente: wat is het streefgewicht?
Ik: 6 kilo :o
Assistente: nee, het strééfgewicht. Wat moet hij gaan wegen?
Ik: als hij over een jaar 6 kilo weegt zal ik daar heel blij mee zijn :Y)

Over een paar weken is het zover... dan gaan ze kijken hoeveel hij is afgevallen :=

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:17

Spelen kun je met speeltjes, muisjes, een toiletrolletje vullen met erwten en dichtplakken zodat ie rammelt, bij de dierenzaak een spray kopen waardoor speeltjes lekker ruiken en aantrekkelijk worden. Een stokje met een veertje eraan om te laten jagen of te springen. Kortom: mogelijkheden genoeg. Mijn katten komen ook niet buiten, maar spelen zich een ongeluk. Laatste ontdekking van de jongste: pak een schuimballetje in je bek, ren de trap op, laat het balletje los en jagen maar! En dan vooral midden in de nacht als het vrouwtje slaapt :-s

Een andere smaak maakt niet zoveel uit, als het maar kwaliteitsvoer is. Royal Canin is prima voer.
Dus afwegen die hoeveelheid en spelen klinkt als de beste oplossing. Niet te snel af willen laten vallen, is echt niet goed.

Trouwens, het gewicht zegt niet zoveel. Een Brits Korthaar kater weegt bijv. al snel 7 kilo. Mijn ouders hebben zelfs een Brits Korthaar poes die dat haalt!! En die krijgt echt niet te veel te eten en te snoepen. En zo zal mijn Britse Bengaal echt niet snel over de 4 kilo heen komen. Je hebt slanke types en vollere types :)

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:18

@ hestejente: bij ons doen we elke maand even wegen om te kijken of alles goed gaat! Maar spannend zeg!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:18

hestejente schreef:
Moet trouwens wel zeggen dat ik dat lightvoer van RC niet zo heel denderend vind... mijn kater volgt ook een dieet, en hij krijgt Satiety Support. De opvolger van Obesity Management.


Wat vind je er niet denderend aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid). Die van mij eten heel erg trouw Fit 32.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:19

Mijn ouders zetten hun 2 katten ook om de week op de weegschaal :) Grappig om te zien.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:19

ik zou hem gewoon minder voeren (niet veel minder) en zo vaak mogenlijk op n dag een klein beetje, werkt t beste...

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:20

malih schreef:
ik zou hem gewoon minder voeren (niet veel minder) en zo vaak mogenlijk op n dag een klein beetje, werkt t beste...


Niet te vaak! Gewoon 2a3 keer. Niet vaker. Is ook niet goed namelijk :Y)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:21

Ilja000 schreef:
hestejente schreef:
Moet trouwens wel zeggen dat ik dat lightvoer van RC niet zo heel denderend vind... mijn kater volgt ook een dieet, en hij krijgt Satiety Support. De opvolger van Obesity Management.


Wat vind je er niet denderend aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid). Die van mij eten heel erg trouw Fit 32.

Ze krijgen er verschrikkelijke haarballen van, mijn kater blijft vreselijke honger houden en de poes vreet het maar een dag of 3.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:21

Katten zijn wel grazers he Wendy1987. Eten liever meermalen per dag een klein hapje, dan een paar keer per dag heel veel.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:22

hestejente schreef:
Wat vind je er niet denderend aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid). Die van mij eten heel erg trouw Fit 32.

Ze krijgen er verschrikkelijke haarballen van, mijn kater blijft vreselijke honger houden en de poes vreet het maar een dag of 3.[/quote]

Lijkt me een uitstekende reden om wat anders te proberen :) Die van mij zijn ook kieskeurig als ze een andere variant krijgen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 23:23

Dankje Pluizebolpum.
Al is 1 à 2 ons per twee weken wel erg lastig meetbaar in 3 weken. :)

Ik zal eens wat creatieve indoor-speeltjes gaan maken. Geen idee waar ze gek mee te krijgen zijn. Voorlopig zitten ze nog onder de bank. :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:24

wendy1987 schreef:
@ hestejente: bij ons doen we elke maand even wegen om te kijken of alles goed gaat! Maar spannend zeg!

Jazeker. Ik denk wel dat hij afgevallen is. Wanneer hij voor je uit rent zwiept die huidflap onder z'n pensje meer heen en weer dan voorheen. Dus daar zal dan minder vet in zitten. Denk ik. Hij ziet er ook helemaal niet dik uit, het is een oosters type met een slanke bouw en kokervormig lichaam, maar dan in HTK-zwartmetwit. Alleen heeft hij een soort van omgekeerde kamelenbult zeg maar.

Ilja: ze krijgen ook wat anders. Vooral de poes had heel veel haarballen met dat lightvoer. Ik heb het idee dat de Neutered Cat-brokjes tegen haarballen helpen. Plus dat het goed zou zijn voor de nieren. En ze lust het. De meeste brokjes lust ze een dag of 2 a 3, maar die ze nu heeft (en die van Whiskas :+ ) blijft ze ook eten. Hill's hoef ik bijvoorbeeld al niet te proberen, dat laat ze staan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:24

Ilja000 schreef:
Katten zijn wel grazers he Wendy1987. Eten liever meermalen per dag een klein hapje, dan een paar keer per dag heel veel.


Nee! Katten zijn vleeseters. Net als leeuwen. Die eten zich eenmaal helemaal propvol om vervolgens 2 dagen oid niets te eten. Je ziet ze nooit telkens 1 hapje nemen. Ook ik eet liever 100 x per dag dan 2a3 keer. Maar toch weet iedereen dat dit niet goed is en probeert iedereen zich daaraan te houden. Dit geld voor katten ook!

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:25

hestejente schreef:
wendy1987 schreef:
@ hestejente: bij ons doen we elke maand even wegen om te kijken of alles goed gaat! Maar spannend zeg!

Jazeker. Ik denk wel dat hij afgevallen is. Wanneer hij voor je uit rent zwiept die huidflap onder z'n pensje meer heen en weer dan voorheen. Dus daar zal dan minder vet in zitten. Denk ik. Hij ziet er ook helemaal niet dik uit, het is een oosters type met een slanke bouw en kokervormig lichaam, maar dan in HTK-zwartmetwit. Alleen heeft hij een soort van omgekeerde kamelenbult zeg maar.


_O- Zie het helemaal voor me!!!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:33

wendy1987 schreef:
Nee! Katten zijn vleeseters. Net als leeuwen. Die eten zich eenmaal helemaal propvol om vervolgens 2 dagen oid niets te eten. Je ziet ze nooit telkens 1 hapje nemen. Ook ik eet liever 100 x per dag dan 2a3 keer. Maar toch weet iedereen dat dit niet goed is en probeert iedereen zich daaraan te houden. Dit geld voor katten ook!


Met grazen bedoel ik niet vlees of planten, maar hoeveelheden. Mijn katten eten zich echt niet propvol, die blijven kleine hapjes 'grazen'. Heb trouwens nauwelijks katten meegemaakt die grote hoeveelheden in 1 keer eten. Alleen katten die niet vaak eten kregen en bang waren dat ze te kort kwamen. Zie http://www.dekattensite.nl/html/voedingsbalans.html of http://www.kattenplaza.nl/kattenvoeding ... oonten.php

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:37


Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:41

Hahaha, die baasjes hebben te veel naar Cesar Milan gekeken!!!! Lol.

Heb overigens eens een experimentje gedaan. Bij ons kunnen de katten nl. onbeperkt brokjes eten. Dus op een dag de datum opgeschreven dat de zak open ging (van 10 kilo). De datum opgeschreven dat ie leeg ging. Het gewicht gedeeld door het aantal dagen en door het aantal katten (toen nog 4). En voila: bleken ze toch de hoeveelheid te eten die op de verpakking werd aangegeven... Brave poessies.