zieke zebravink

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

zieke zebravink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:18

hallo,
ik heb 2 zebravinken sinds begin dit jaar ze hebben een voliere bij ons onder het afdak en wilde graag jonkies van ze om in de grote voliere te doen aan het eind van de tuin.( daar zaten nog maar 3 mannetjes alleen)
de eerste keer gingen de jonkies helaas na 2 dagen uit het ei dood, omdat de ouders nog niet echt getraind waren in het voeren geloof ik.

na een paar weken hadden ze nieuwe eitje gelegd en kwamen en 4 uit.
inmiddels zijn ze allemaal uit het nest vandaan sinds gister, 2 doen het erg goed.

1tje is wat kleiner als de rest, en kon al niet zo erg mee komen gister, heb hem weer terug in het blok gezet gister avond want het koelde aardig af en de rest was zelf weer terug gevlogen.
vanmorgen was die er als eerste uit, en lag op de grond van het hok te hijgen.
kan hem ook zo pakken hij doet niks, omdat hij zo koud was geworden heb ik hem een tijdje op een kruik gehad om weer een beetje tot leven te komen. dat was prima gelukt en hij begon weer te piepen om eten van vader en moeder.
nu ligt ie echter met gestrekte pootjes op de grond hij draait soms met ze hoofd een soort rondje, en doet steeds ze staartje omhoog.
ik kan op google echt niet vinden wat het is.

de andere begint inmiddels met veren bol zitten en doen ook steeds ze oogjes dicht.

wat hebben ze? ze gingen zo goed :(

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: zieke zebravink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:21

Klinkt als een vitamine gebrek. Krijgen de ouders wel eivoer, vitamines, grit enz.?

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: zieke zebravink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:22

ja ze hebben eivoer, tropisch zaad, trosgierst, grit en natuurlijk voldoende vers water en zo af en toe wat groente enzo

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: zieke zebravink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:28

Je zou vitamines door het water kunen doen. Dit soort symptomen kan komen van gebrek aan vitamine e maar ook andere vitamines. Dit halen ze niet genoeg uit voeding dus moeten ze dit via het water krijgen, zeker tijdens de broed.

Ik kweek met grasparkieten en hier krijgen ze een uitgebreid voedingsplan met vitaminen en mineralen.

Verder kan het ook veroorzaakt worden door een darmbacterie.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:32

wat voor vitamines kan ik dan het beste halen? hier bij de dierenspeciaalzaak weten ze meestal meer van hun mobieltjes als van de spullen 8)7

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: zieke zebravink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:53

Van Bogena heb je verschillende soorten, voor vinken is dat volgens mij vitavink.