Waar op letten bij keuze trimsalon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:46

hoi,

onze bouvier moet binnenkort echt getrimt worden.Het is ook mijn eerste keer dat ik zoiets moet opzoeken

Maar:

- het is zijn 1e keer
- hij houdt er niet van als anderen aan zijn lichaam komen
- heeft een aantal klitten
- heeft geen geduld
- ik moet er bij blijven :+

Er zijn echt tientallen mensen die zich aanbieden maar hoe kies je nou een goede uit?
Wat vinden jullie belangrijk?

( tips omgeving bergen op zoom? graag :D )

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:39

Ik zou gewoon even langsgaan en een gesprekje aanknopen met die mensen. Je moet keuzes maken. Er zijn mensen die honden die niet willen dat andere aan hun lijf zitten een muilkorf opzetten tijdens het trimmen. Maar er zijn er misschien ook die dat niet doen. Er zijn trimsalons die je er wel bij kunnen hebben, maar er zijn er ook die dat niet willen. Gewoon deze eisen even voorleggen, en dan kijken wat eruit komt rollen :)

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:57

Inderdaad goede afspraken maken. Kijk ook even of de trimsalon wel voldoende ervaring heeft met het ras!
Waarom wil je er persé bij blijven?

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:27

Ik wil er bij blijven omdat hij anders zeker in paniek raakt... hij is onzeker en als ik er niet ben mag er niemand aan zn lijf komen ;)

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:36

Dan moet je er zeker niet bij blijven.. ;)
De hond word juist onzeker omdat de baas erbij is.
Geloof mij, als je een goede trimmer hebt, weet hij hoe hij met dit soort honden om moet gaan.
Als het gaat om de klitten, hondentrimmers zijn heel wat gewend, dus dat moet goed komen. Hetzelfde geld voor geen geduld..

Succes..!

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:17

ik vind van niet. Ik ben niet nerveus oid. Hij kruipt weleens bij mij weg alstie bang is en ik vind dattie daar de kans voor moet krijgen. Als ik er bij ben vindtie het wel goed.

En ik wil graag weten wat er met mijn hond gebeurt.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:37

Een trimsalon die je niet vertrouwd omdat je niet weet wat ze met je hond gaan doen, zou ik zéker mijn hond niet brengen.

Mijn York is niet lekker handelbaar/bijterig als ik erbij ben, maar als ik weg ben gaat het wel goed. Het is niet altijd goed dus om bij je hond te blijven. Vreemde ogen ....... je kent het spreekwoord wel :j

luckyboy5
Berichten: 633
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:47

Bij de meeste mag je er niet bij blijven omdat de hond 10 keer zo vervelend is als het baasje erbij is, vreemde ogen dwingen hé.de hond is dan vaak wat verlegener en trekt niet de hele tijd naar jou toe.vaak blijven ze piepen dat je m redden moet. heel onhandig en zo wordt het knippen veel onprettiger voor de hond.

waar je op moet en kunt letten als je langsgaat is kijken of ze een hond zomaar een poos alleen laat op de trimtafel. dat is natuurlijk heel gevaarlijk, ookal hebben ze zon wurgbandje om. in apeldoorn zat een trimsalon die rustig een half uur pauze nam (groot bedrijf) en dan de hond liet staan, daar vielen nogal eens honden van de trimtafel af. Je kunt natuurlijk wel even gaan kijken als ze een vreemde hond knipt, zo krijg je toch een indruk van hoe ze werkt.

je kunt ook een/je fokker bellen of zij een goede trimmer weet.
je kunt ook op www.winnershow.nl kijken ,misschien vind je daar een goede trimmer.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:22

Ik zou in ieder geval één of meerdere keren gaan kijken als ze een andere hond trimmen. Bij ons wordt de hond ondertussen thuis getrimd want wij hebben helaas erg slechte ervaringen met trimmers (onze hond is niet de makkelijkste en vervilt heel snel). Zeker de eerste keer is het extra belangrijk dat het helemaal goed gaat. Eigenlijk raad ik je aan de hond helemaal uit te kammen voordat hij naar de trimmer gaat. Dan is er minder kans dat de hond een slechte ervaring op doet.

Onze hond is tijdens de eerste trimbeurt zo'n pijn gedaan dat we de eerste weken niet meer aan zijn voorpoten mochten zitten en pas na extreem veel oefenen en een bijna een half jaar verder weer zonder grote angst deze weer kunnen borstelen. Dus ga vantevoren kijken en overleg, wat wel, wat niet.
Die van ons moest gedaan worden omdat hij te lang was, ze hebben net zo lang gedaan totdat het een showhond was. (hij heeft trouwens wel iemand tot bloedens toe gebeten bij zijn voorpoten, en terecht.)
Dus besluit heel precies zoals je hem wil hebben, oren wat langer, korter, kaal, hoe wil je zijn snuit, etc. en noem de punten stuk voor stuk, zet ze zonodig op een lijstje. Zodat je hond met het juiste model naar huis gaat.
En maak duidelijk of je het belangrijker vind dat de hond er perfect uit ziet of dat de hond absoluut niks aan pijn mag lijden. (en nee, soms kan je een klitje niet voorkomen die er plotseling zit, maar als het een te grote klit is kan je die eruit werken met kammen wat vaak niet prettig is, of eruit knippen wat er minder mooi uit ziet)

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:23

Ik zou een trimsalon zoeken die erkend is bij het ABHB.
Doe zelf de opleiding hondentrimmen en deze mensen mogen alleen adverteren als ze een opleiding hebben afgerond.
Anders worden ze verwijderd van het lidmaatschap.
helaas is hondentrimmen een vrij beroep, dit betekend dat iedereen kan beweren proffesioneel te zijn en gewoon advertentie mag plaatsen terwijl ze misschien wel bar weinig ervaring hebben.
Het abhb probeerd op deze manier er voor te zorgen dat het hondentrimmen een minder vrij beroep wordt.
Zoek je dus een trimsalon die daar lid van is, weet je in ieder geval zeker dat de opleiding is afgerond ;)

Meeste trimsalons vinden het niet fijn als het baasje er bij blijft, bij ons mag het dan ook niet hond is vaak plakkerig en vervelend als de baas er bij blijft.
Zodra het baasje weg is zijn ze vaak een heel stuk relaxder.
Een trimsalon weet heus wel hoe ze moeten handelen met allerlei soorten honden.
vervelende bijters of angstige honden krijgen voor de zekerheid even een mailkorfje om.
En bij sommige raden wij aan als het dier een zenuwpees is en veel stress ondergaat in het vervolg even bij de d.a een kalmerings pilletje te halen en deze een uurtje voordat hij naar de trimsalon gaat geven.

maar deze dingen zijn pas allemaal te bepalen tijdens de eerste keer! :D

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:14

toch wil ik er bij blijven... dan al niet perse in dezelfde ruimte, maar ik wil er al zeker zijn. Ik wil er zeker van zijn dat zijn 1e ervaring leuk is en ik vertrouw niet zomaar iemand op zijn woord. En een muilkorf lijkt mij niks maar goed en zo'n pilletje lijkt mij het uiterste.

bedankt voor de tip van de ABHB

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Waar op letten bij keuze trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:24

Muilkorf kan voor een hond een oplossing zijn. Dan wel echt een korf, en geen snuitje (deze zijn veel bedreigender). Maar dit is alleen als de hond zich helemaal over de rooie werkt en niet meer te controleren valt, vaak zijn dit honden die al het een en ander meegemaakt hebben met borstelen/trimmen.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:34

Ik heb zelf een Cocker Spaniel, die vind het ook allesbehalve leuk: vergelijkbaar met uitje naar de DA.
Zij is ook erg onzeker en zeer op mij gericht, maar die laat ik ook gewoon achter bij haar.
Het is ook echt waar dat de honden braver zijn als de baasjes er niet bij zijn, plus dat de trimmer/trimster alle aandacht op de hond kan richten.
Het werkt echt in het voordeel van je hond als je ze bij hun achterlaat en later weer ophaalt.
En tja, maak kennis met de mensen samen met je hond en kijk hoe hij op hun reageerd. Ik denk toch niet dat ze het allemaal even leuk vinden, dat kun je niet voorkomen.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:53

Pelryo schreef:
toch wil ik er bij blijven... dan al niet perse in dezelfde ruimte, maar ik wil er al zeker zijn. Ik wil er zeker van zijn dat zijn 1e ervaring leuk is en ik vertrouw niet zomaar iemand op zijn woord. En een muilkorf lijkt mij niks maar goed en zo'n pilletje lijkt mij het uiterste.

bedankt voor de tip van de ABHB


Bij ons in de trimsalon als het dus echt niet gaat en de hond dus ook bijt etc maar verder gewoon "rustig" blijft, krijgt gewoon even een snoetje om... de hond geeft er verder niks om is gewoon voor ons eigen veiligheid. Je heb sommige honden die al willen bijten als je hun poot optrekt of hun staart borsteld.. onnodig happen dus en echt dominantie gedrag.
Wij zullen een hond echt geen pijn doen, tuurlijk heb je soms wat gevoelige plekjes maar een hond met goed karakter zal je dan niet naar je zien bijten, de bijters hebben dan ook echt een pure dominatie gedrag.
Mocht een hond nou echt helemaal over de zeik gaan en het gaat gewoon echt niet ( dit gebeurd trouwens zelde tot nooit!!)
Dan bellen wij de eignaar op vragen die om te komen, leggen de situatie uit en proberen het e.v.t nog even met eigenaar en anders moet er eerst een pilletje gehaald worden.
de hond gaat nou eenmaal voorop en we willen idd niet dan de eerste ervaring een hel is.
Hoe goed je ook je best doet, geen 1 hond vind de trimsalon leuk ( uitzonderingen zijn er altijd zo als die van :o , koningspoedels!)
Je haalt ze namelijk uit hun omgeving, stopt ze in bad, droogt ze met een fohn en tja zeker met een grote hond ben je gauw 3 uur aan het plukken en trutten aan de hond... Die dan 3 uur lang op tafel staat..
Dus nee 'leuk' wordt het nooit, wel doen wij ons best het voor de hond zo goed mogelijk te doen bijv als ze veel klitten hebben scheren wij de hond, dit doet de hond geen zeer! Sommige eigenaren zijn dan wel eens teleurgesteld omdat hun hondje in ene kort is ( uiteraard geven we het van te voren wel even aan!) maar begrijpen het ook dat we niet met mega klitten met een kam er door heen kunnen en dit de hond gewoon veel zeer gaat doen.

Ik denk dat je toch een beetje vertrouwen in een trimsalon moet hebben, ze komen dagelijks verschillende honden tegen van vervelend, goed en angst! Als het echt niet met je hondje gaat zullen ze je altijd opbellen :j