Iemand ervaring met opvangen muizen regio Groningen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Iemand ervaring met opvangen muizen regio Groningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 14:39

Hi,

Zojuist bij het afleveren van mijn hooi rolden er 3 baby muisjes tussen balen uit vanaf de aanhanger. Slechts eentje heeft het overleefd en geluk gehad. Nu heb ik m in een bakje met stro. Diertje heeft al vacht en de oogjes nog dicht. Ademt normaal inmiddels weer en lijkt aardig oke in dat bakje.

Nu de grote hamvraag: wat doe ik met dit diertje? In de bosjes gooien laten liggen voor vogels of andere dieren kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik heb de lokale stichting waar ik t diertje heen kan brengen, maar doe ik daar goed aan? Wordt ie dan ook echt opgevangen of is ie beter af bij iemand die muizen houdt? Hopelijk heeft Bokt advies :)

Afbeelding

zonnebloem18

Re: Iemand ervaring met opvangen muizen regio Groningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 14:57

In Drenthe deden we bij de dierenambulance niks met wilde muisjes. Die fungeerde hooguit als voer voor roofvogels.

Je zou kunnen vragen bij Faunavisie op Stichting Dierenopvang Groningen, maar bij beide verwacht ik dat ze doorgaan als voer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 15:16

Wat zielig.Ik zou zelf wat proberen met bakjes melk of zo. Of anders bij iemand die kleurmuizen als huis dieren heeft. Ik heb wel ooit gelezen dat wilde muizen als het zou lukken om ze te redden altijd wild blijven en niet tam worden zoals witte en kleurmuizen. Maar zolang hij nog niet zelfstandig is zou ik het dus proberen met melk en stukjes brood.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 15:20

Je zou Wildrats sanctuary kunnen benaderen, zitten in ter-apel.
Vangen wilde ratten op, maar kan je mogelijk wel helpen aan een opvang adres.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 15:56

anjali schreef:
Wat zielig.Ik zou zelf wat proberen met bakjes melk of zo. Maar zolang hij nog niet zelfstandig is zou ik het dus proberen met melk en stukjes brood.

Zéker geen gewone melk en brood geven. Ik gok dat deze net een weekje oud is, vaak redden ze het dan niet zonder mama.

Als je er zelf voor wil gaan moet je hem/haar de komende 2 weken elke 2 uur (ook snachts) kitten/puppy melk of speciale knaagdierenmelk geven met een kwastje en zorgen voor een warmtemat oid. Ze kunnen zichzelf nog niet warm houden tot een week of 3/4.

Dit is een flinke klus en als ik jou was zou ik hem naar een opvang brengen. Waarschijnlijk zullen ze hem daar ook aan zijn einde brengen maar een snelle dood is beter dan een langzame

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 17:34

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:29

Volgens mij zie ik nou net een berichtje van stichting dierenopvang Groningen dat er een muisje gebracht is.
Is dat dit muisje?

Zo ja,wat fijn!

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:37

Dierenopvang Groningen oude Adorperweg

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 22:04

Ja, dat was ik :D Kreeg helaas niet met enkele uren contact met de ratten opvang in Ter Apel dus heb deze stichting, waar ik wel vaker dieren heb afgeleverd die ik gewond gevonden had een appje gestuurd. Eerst even gevraagd of ze dit überhaupt opvangen en niet direct doodmaken want moest t beestje dan in een paardenvoer bakje 18km mee op de fiets, want ik was immers met de fiets. Ze verzekerden me dat ze t niet als roofvogel voer oid zouden inzetten dus daar gingen we, op de fiets naar Adorp :) hopelijk redt hij of zij het!

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 22:32

*\o/*
Hollyleaves schreef:
Ja, dat was ik :D Kreeg helaas niet met enkele uren contact met de ratten opvang in Ter Apel dus heb deze stichting, waar ik wel vaker dieren heb afgeleverd die ik gewond gevonden had een appje gestuurd. Eerst even gevraagd of ze dit überhaupt opvangen en niet direct doodmaken want moest t beestje dan in een paardenvoer bakje 18km mee op de fiets, want ik was immers met de fiets. Ze verzekerden me dat ze t niet als roofvogel voer oid zouden inzetten dus daar gingen we, op de fiets naar Adorp :) hopelijk redt hij of zij het!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:33

Ik kreeg je bericht heel random ook voorbij op facebook :D

Fijn dat je een oplossing hebt kunnen vinden voor het muisje.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:46

Wauw rianne, goed gedaan!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:24

limilou schreef:
anjali schreef:
Wat zielig.Ik zou zelf wat proberen met bakjes melk of zo. Maar zolang hij nog niet zelfstandig is zou ik het dus proberen met melk en stukjes brood.

Zéker geen gewone melk en brood geven. Ik gok dat deze net een weekje oud is, vaak redden ze het dan niet zonder mama.

Als je er zelf voor wil gaan moet je hem/haar de komende 2 weken elke 2 uur (ook snachts) kitten/puppy melk of speciale knaagdierenmelk geven met een kwastje en zorgen voor een warmtemat oid. Ze kunnen zichzelf nog niet warm houden tot een week of 3/4.

Dit is een flinke klus en als ik jou was zou ik hem naar een opvang brengen. Waarschijnlijk zullen ze hem daar ook aan zijn einde brengen maar een snelle dood is beter dan een langzame

Waarom zou hij\zij geen "gewone" melk of brood mogen hebben? Aangezien naar mijn ervaring (wilde) huismuizen vrijwel alles lusten, zelfs zaken die niet eens echt voedingsmiddelen zijn? Overigens vraag ik dit maar ter informatie om van te leren. Bij mij thuis aten ze vroeger zelfs mijn verzameling hotelzeepjes op! :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:27

Wat lief dat je al deze moeite hebt gedaan voor het beestje!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:29

Daar heb je wel een punt. In zeep zitten (dierlijke) vetten overigens.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:31

Ik zag dit ook op fb langskomen, echt respect, heel lief van je dat je dit hebt gedaan. Ik hoop dat het muisje een mooi leventje krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:37

Monique1963 schreef:

Vind ik ook!! <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 21:49

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 22:53

<3

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 00:28

limilou schreef:

Anjali schreef:
Waarom zou hij\zij geen "gewone" melk of brood mogen hebben? Aangezien naar mijn ervaring (wilde) huismuizen vrijwel alles lusten, zelfs zaken die niet eens echt voedingsmiddelen zijn? Overigens vraag ik dit maar ter informatie om van te leren. Bij mij thuis aten ze vroeger zelfs mijn verzameling hotelzeepjes op! :+

Dit muisje is nog een baby die volledig afhankelijk is van de melk.
Die kan nog geen andere voedingsmiddelen verteren.
Koeienmelk is erg anders dan andere zoogdieren melk. Vandaar word kittenmelk eerder geadviseerd.
Als de oogjes open zijn beginnen ze pas met vaster voedsel te proberen. Dan is zaden en pitten nog beter voor hem. Brood is voor veel dieren slecht te verteren en te zout. Dat het kan betekend niet dat iets goed is voor een dier.

Wat superlief van je TS.
En wat een schattig filmpje hierboven <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 06:15

Ah dat filmpje. Wat een dotje.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:36

Monique1963 schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:47

Ach het arme kleine ding. Wat ben jij lief TS dat je dit hebt gedaan! <3 *\o/*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Je hebt een virtueel bloemetje gekregen zag ik, helemaal verdiend, ik vind het zo lief van je.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Monique1963 schreef:
Je hebt een virtueel bloemetje gekregen zag ik, helemaal verdiend, ik vind het zo lief van je.

Mee eens! :j