Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
welmoedz schreef:Een goede dierenarts castreert niet voor de eerste loopsheid. Je intacte reu er dus op de cruciale dagen bij weg houden en even door de eerste loopsheid heen
Little_Gift schreef:balance schreef:De vulva van een dekrijpe teef heeft geen uitvloeing meer. Dus als deze droog is, is het tijd om haar te laten dekken.
Dat is vaak zo maar gaat helaas absoluut niet bij elke teef op. Sommige vloeien door, ook tijdens de dekrijpe dagen.
Sommige zwellen veel, sommige zwellen bijna niet... Je kan echt niet gokken op uiterlijke tekenen en al dan niet vloeiend helaas.
Haarbal schreef:welmoedz schreef:Een goede dierenarts castreert niet voor de eerste loopsheid. Je intacte reu er dus op de cruciale dagen bij weg houden en even door de eerste loopsheid heen
Grappig, want mijn zeker-wel-een-goeie dierenarts raadde juist voor de eerste loopsheid te castreren, omdat dat de kans op melkklier-tumoren nagenoeg nihil maakt. Aangezien ik verder leek ben heb ik dat advies opgevolgd. We hebben het echter wel over 10 jaar geleden. Maar ik zal bij een nieuw hondje weer blind durven varen op het oordeel van mijn dierenarts.
criollo_yess schreef:Uiteraard gaan wij ook in overleg met de DA. Het is prettig om daar voor al wat verschillende zienswijzen en argumenten te kennen. Ik neig zelf ook naar minstens 1x loops worden en haar hopelijk pas tegen haar 2e te gaan castreren. Het grootste struikelblok is toch echt die intacte reu die wij hebben. Het lijkt mij erg lastig om die 2 apart te moeten houden. Ze zijn nu al dikke vrienden en wij hebben hier ook maar 1 leefruimte. Dan moeten we er 1 gaan buitensluiten. Hoe weet je wat de vruchtbare dagen zijn? Temperaturen? En hoeveel dagen is dat ongeveer? Of ik zou de reu precies dan uit logeren moeten doen misschien?
Maar ik ben blij met al jullie reacties, daar leer ik al veel van.
Little_Gift schreef:mysa schreef:Je weet dat niet steriliseren ook heel ongunstig kan uitpakken? Ernstige baarmoederontsteking, melkkliertumoren etc.
mysa schreef:Je weet dat niet steriliseren ook heel ongunstig kan uitpakken? Ernstige baarmoederontsteking, melkkliertumoren etc.
henshem schreef:20 tot 25% van de niet geholpen teefjes krijgt een baarmoederontsteking en bij sommige rassen loopt dit op tot 60%. Vaak met fatale afloop.
henshem schreef:20 tot 25% van de niet geholpen teefjes krijgt een baarmoederontsteking en bij sommige rassen loopt dit op tot 60%. Vaak met fatale afloop.
Little_Gift schreef:henshem schreef:20 tot 25% van de niet geholpen teefjes krijgt een baarmoederontsteking en bij sommige rassen loopt dit op tot 60%. Vaak met fatale afloop.
20 tot 25 procent... Dat is nog steeds dus 80 tot 75 procent die het nooit krijgt... Daarvoor zou ik niet aanraden om dan maar 100% te castreren.
Haarbal schreef:welmoedz schreef:Een goede dierenarts castreert niet voor de eerste loopsheid. Je intacte reu er dus op de cruciale dagen bij weg houden en even door de eerste loopsheid heen
Grappig, want mijn zeker-wel-een-goeie dierenarts raadde juist voor de eerste loopsheid te castreren, omdat dat de kans op melkklier-tumoren nagenoeg nihil maakt. Aangezien ik verder leek ben heb ik dat advies opgevolgd. We hebben het echter wel over 10 jaar geleden. Maar ik zal bij een nieuw hondje weer blind durven varen op het oordeel van mijn dierenarts.
8nnemiek schreef:henshem schreef:20 tot 25% van de niet geholpen teefjes krijgt een baarmoederontsteking en bij sommige rassen loopt dit op tot 60%. Vaak met fatale afloop.
Dat lijkt me sterk.
Bij Afghanen wordt nooit gecastreerd behalve bij medische noodzaak, en ik ken geen honden met een baarmoederontsteking, ook niet via via. Wel af en toe een melkkliertumor, maar nagenoeg alle honden van de fokkers die ik ken halen hoge leeftijden.
Het zal vast regelmatig voorkomen, maar 20 tot 25% kan haast niet.
mysa schreef:
Denk dat je het bestaan van heel veel rassen moet schrappen wil je dit soort dingen beter kunnen uitsluiten. Bijna alle bekendere rassen hebben wel aanleg voor bepaalde afwijkingen helaas.Nyaleti schreef:Degene die niet steriliseren; ook niet voordat je hond 'oud' is?