[Volg] Welkom Ravi, van pup tot hulphond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 21:58

Ik ben zo trots <3
Liggen op commando had Ravi moeite mee, hij snapte het langere tijd alleen als ik het handgebaar erbij maakte. Het stemcommando lande niet, maar zie hier hij kan het nu zelfs op afstand *\o/*

Liggen op afstand
https://youtu.be/LBgTSkv02m4

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 22:32

Ineke2 schreef:
Op deze zonnige dag is Ravi zijn nieuwe regenjas binnengekomen en die moest natuurlijk gepast worden :D

Voor het mooie is hij nog wat te groot, maar hij groeit natuurlijk nog ( ook vooral nog wat in de breedte ) dus hij kan er mooi in groeien.

Als hij er echt mee naar buiten gaat, dan kan ik hem met een touwtje aansnoeren bij zijn hals, maar dat was nu niet nodig.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat koppie op de 2e foto! *Smelt* <3

Vervelende situatie op het fietspad...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 11:12

maj0

Re: [Volg] Welkom Ravi, van pup tot hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 17:13

Heerlijk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 17:13

Gewoon omdat ik het een grappige foto vind :D

Ravi zijn neus met dauwdruppels

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 10:17

Een puberhond hebben is wel heel confronterend hoor, goh wat leer je dan veel over jezelf en of je duidelijk bent of juist niet :+

Vorige maand en vanmorgen bij de huisartsassistente bijvoorbeeld. Ik kom daar maandelijks en Ravi is rustig / kalm voor wij de deur uit gaan, maar zodra we daar in de wachtkamer gaan zitten begint het geklier. Hij gaat op schoot springen en speels happen. Dit blijft in de praktijkruimte ook zo. Handig joh als je een injectie krijgt…

Het lukt wel, maar zijn gedrag maakt het wel lastiger. 1 voordeel hij leidt mij wel af _O-

Ik heb het met mijn trainer erover gehad en ik moet aan de slag met training.
Op dit moment voel ik mij een beetje alleen, want ik vind de wachtruimte al spannend en als Ravi dan “ niet luistert “ is dat allemaal best veel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 10:49

Ik kan me voorstellen dat dit confronterend is. Maar ik vind het ook heel interessant (sorry), bij paarden ben ik helemaal gewend dat mijn 'zijn' hun gedrag beïnvloed en dat merk ik op en daar kan ik naar handelen. Suf genoeg heb ik daar bij mijn hond nooit echt over nagedacht. Nu hebben we een super makkelijke, oude hond. Die raakt niet snel uit balans als ik dat ben.

Lijkt me ook wel heftig voor jou Ineke, je heb niet voor niets een hulphond. Die je zelf opleidt en dan loop je waarschijnlijk automatisch tegen dingen aan die voor jou lastig zijn. Dat zal inderdaad soms best eenzaam zijn. Maar als ik me dan voorstel hoe jullie op elkaar afgestemd raken, juist ook door dit soort dingen, dan moeten jullie bijna wel een fijne toekomst tegemoed gaan. Waarin moeilijke dingen wat lichter worden.

Lastig om in woorden te vatten wat ik bedoel. Ik vind het een heel boeiend 'proces' wat je met ons deelt en het helpt me om dieper te snappen hoe de relatie hulphond/mens werkt. Dankjewel daarvoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 16:53

Ik snap wel wat je bedoelt hoor en het klopt. Net als paarden, spiegelen honden heel erg. Hierdoor gaat er ook zoveel mis als je geen goede combinatie vormt en/of geen goede training volgt. Ook jezelf goed inlezen hoe opvoeden nou eigenlijk werkt, wat je het beste kunt doen of juist niet. Daarnaast kun je jezelf tegenwoordig echt verdiepen in het ras of rassen in het geval van een kruising en dat is in mijn ogen wel noodzakelijk.

Zo kom je er onder andere achter wat jouw hond specifiek echt leuk vindt om te doen en heb je een motivator extra om de hond aan het werk te krijgen, wat dan weer goed is voor hun mentale gezondheid en ontwikkeling.

Bijna geen enkele hond is geschikt om alleen maar een blokje om te gaan en op de bank te liggen. Misschien als ze richting bejaard gaan wel, maar eerder zeker niet.

Onze trainer is voorstander van pup tot hulphond zelf de opvoeding te doen, omdat je dan echt van pup af aan echt een sterke band hebt met je hond.

Natuurlijk kan dit niet bij blindegeleide honden en de meeste ADL honden, maar in ons geval dus zeker wel.
Ook al is deze weg dus absoluut niet gemakkelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 21:26

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 10:06

Ravi is soms zo ondeugend haha. Hij vindt het nogal leuk om mijn ondergoed / kleding te pakken. Zowel uit de wasmand ( vuile was ) als uit de wasmachine.

Uit de wasmand is niet de bedoeling, maar als hij de kans krijgt doet hij het toch, dus ben ik al een tijdje bezig om het om te buigen naar pakken en aangeven aan mij.

Dat laatste vindt hij lastig, want ja naar je kussen brengen en er mee spelen is veel leuker :')
Ik hou vol, zorg dat de deur naar de badkamer dicht is als ik er niet ben zodat hij geen wasgoed kan pakken zonder mijn toezicht.

Vanmorgen was ik in de badkamer en hij probeerde was te pakken uit de wasmand en ik zei duidelijk nee, afblijven. Ravi liet het liggen en ik zei goedzo jongen. Ravi liep weg en ik ging verder met wat ik aan het doen was in de badkamer.
Sneakt Ravi intussen weer de badkamer in en pakt een bh en rent ermee weg voordat ik ook maar iets kon zeggen _O-

Even later komt hij zonder bh om het hoekje kijken met een onschuldig smoeltje.
Toen vroeg ik: Waar is de bh? Zoek mijn bh!
En jahoor hij rende weg en kwam terug met mijn bh. Vervolgens zeg ik “ geef” en hij voor het eerst gaf hij de bh af zonder strijd ( trekspelletje ervan maken) en heb ik hem uitbundig beloond met stem en een snoepje *\o/*

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 10:48

Ik vind Ravi steeds leuker _O- wat ondeugend en toch ook weer lief!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 11:15

Hahah wat een boef is het.

Hij eet het wasgoed nog niet op? Onze hond vond mijn vieze onderbroeken lekker en dan vooral het stukje tussen je benen zeg maar :+

Wel super goed dat hij de bh teruggaf

En wat een heerlijke foto's op het strand! Hij ligt echt in startpositie he. Zodra jij het zegt sprint hij denk ik weg of niet?

Hopelijk duurt de puber periode voor jou niet te lang. Is het wat als je trainer een keer mee gaat naar de wachtkamer van de huisarts en je kunt helpen met Ravi?

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 11:26

Is het niet zo dat jij al spanning opbouwt voor het bezoek aan de huisarts en dat Ravi dan spiegelt en niet weet hoe hij dan hoort te reageren? Nog niet met die spanning om kan gaan zeg maar? Hij reageert wel, maar het lukt je nu nog niet om het om te buigen naar iets wat jou wel helpt. Ik denk dat het confronterend is, maar wel dat het ook handvaten geeft toch?

Dat strandfilmpje is heerlijk en het stelen van ondergoed ombuigen naar afgeven is heel knap van jullie beiden. Daar blijkt uit dat je hem als hij van goede wil is en jullie echt op de goede weg zijn. In jezelf blijven geloven Ineke!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 10:19

maj0 schreef:
Hahah wat een boef is het.

Hij eet het wasgoed nog niet op? Onze hond vond mijn vieze onderbroeken lekker en dan vooral het stukje tussen je benen zeg maar :+

Wel super goed dat hij de bh teruggaf

En wat een heerlijke foto's op het strand! Hij ligt echt in startpositie he. Zodra jij het zegt sprint hij denk ik weg of niet?

Hopelijk duurt de puber periode voor jou niet te lang. Is het wat als je trainer een keer mee gaat naar de wachtkamer van de huisarts en je kunt helpen met Ravi?

Haha nee hij eet mijn wasgoed gelukkig niet op.
At jouw echt dat stukje onderbroek op??
De reden dat veel honden je vieze onderbroek heel aantrekkelijk vinden is omdat het naar hun baasje ruikt <3

Op het strand lag hij inderdaad in startpositie, klaar om weer weg te sjezen _O-

Mijn trainer zal heus meegaan naar de wachtkamer van de huisarts als ik dat vraag. De vraag is of hij op dat moment dan ook het lastige gedrag vertoont. We gaan er aan werken, dat is een ding wat zeker is.

@Pimmetje dat is het precies. Ravi spiegelt mijn spanning en gaat dan door middel van zijn gedrag laten zien dat het niet goed met mij gaat.
Dit is waar wij nu aan gaan werken, om dit gedrag ipv “ het klieren” om te buigen naar signaleren. Zo kan hij mij laten weten, vaak al voordat ik het zelf echt door heb dat ik spanning aan het opbouwen ben.

Vervolgens kan ik met dat signaal iets gaan doen, waardoor ik mijn spanning kan gaan reguleren en op die manier escaleert het bij mij niet.

Dat is exact waar de hond voor bedoeld is.

Daarnaast gaat Ravi ook nog leren wat hij moet doen als ik niet heb geluisterd naar de eerste signalen óf wanneer mijn spanning in 1x zo hoog oploopt dat het al meteen heel fout gaat met mij.

Het is echt heel knap wat een hond allemaal kan doen uiteindelijk <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 12:47

Geduld hebben als mens is vaak lastig. Ook voor mij, ik geef hier in dit filmpje per ongeluk toch een 2de keer het commando, terwijl ik beter gewoon kan wachten. Hij kent het commando en weet wat ik van hem verwacht.

Typisch pubergedrag dit en hij moet weer even verwerken dat ik niet altijd hetzelfde vraag.

https://youtu.be/vFSAAeZ5tFU

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 10:59

Hier een filmpje in de wachtkamer van de fysio.

Op de achtergrond hoor je dat er iemand de wachtkamer binnenkomt. Die hoor je ook iets zeggen in trant van “ zo jij bent wel heel blij”
Diegene kwam de trap op en toen begon Ravi te kwispelen en ben ik gaan filmen.

Vlak hierna kwam de fysiotherapeut zijn kamer uit met de vorige patiënt en die zegt tegen mij dat hij even mee naar beneden gaat om iets te laten zien aan die vorige patiënt.

Ravi wil tegen de fysiotherapeut opspringen. Dat mag niet van mij en dan gaat hij dat op mij afreageren.

https://youtu.be/1AVv2jeftoI

De trainer gaat de eerst volgende training mee naar de wachtkamer van de huisarts, zodat ik (hopelijk :D ) handvaten krijg om hieraan te werken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 12:25

Ik moest wel een beetje lachen om Ravi. Hij is echt op 100 plekken tegelijk met zn aandacht _O- . Maar heb het idee dat er ook (milli)seconden zijn dat hij toch even bij jou is!
Maar kan me voorstellen dat dit voor jou wel een uitdaging is. Fijn dat je trainer meegaat, komt vast goed! Ben benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken ook :j
Leerzaam en leuk topic vind ik het!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 13:13

Haha je beschrijft het precies _O-
Ik lijk hier wel rustig, maar van binnen ben ik dat niet hoor.

Zojuist ben ik Ravi bij de dierenarts gaan wegen en hij weegt precies 23 kilo nu op 9 maanden oud. Ligt op schema zoals dat hoort.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 18:18

Zooooo herkenbaar dit! Onze hond is net tien maanden en vertoont precies hetzelfde gedrag. Vooral als hij iets graag wil maar het niet gebeurt of hij zijn zin niet krijgt. Soms ook nadat hij iets heel spannend vond of wat overprikkeld is. Dan zoekt hij toch steun en reageert zich zo af. Wel super knap van jou dat je afwacht tot hij doet wat je vraagt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 08:16

Het is toch wel fijn om te weten dat het herkenbaar gedrag is voor sommigen :')
Ik reageer op die “ Jij bent wel heel blij” ook heel flauwtjes, omdat ik zo moe ben en liever had gehad dat Ravi gewoon rustig zou blijven zitten of liggen.
Daarnaast vinden mensen hem erg leuk (snap ik), maar vindt hij mensen ook erg leuk en is negeren voor hem op dit soort momenten nog super lastig.

Wij zijn gisteren voor het eerst wezen stemmen, samen *\o/*

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 12:24

Het puberen is echt begonnen. Het lijkt wel alsof hij ( niet de hele dag maar wel regelmatig) compleet vergeten is wat hij ook alweer geleerd heeft.
Gisteren was ik de wanhoop nabij. Als ik eet, ligt hij thuis op zijn plaats. Geen discussie mogelijk.
Gisteren heb ik letterlijk iedere hap yoghurt met muesli weer op kunnen staan en hem zonder iets te zeggen met mijn lichaam weer terug kunnen brengen naar zijn plaats. Pas toen ik aan de laatste 2 happen toe was, viel het kwartje weer dat hij toch echt beter kon blijven liggen.

Daarna hadden wij de laatste groepshondentraining. Nou dat was gewoon 1 groot drama.
Tegen mij opspringen en de mouw van mijn jas pakken en trekken als we even moesten wachten en ik met iemand ging praten.

Tijdens het wandelen ook continu trekken en gewoon totaal niet met mij bezig zijn.
Na 3 kwart van de wandeling en al tig keer stoppen met lopen om hem maar weer met zijn aandacht bij mij te krijgen heeft de instructrice hem van mij overgenomen. Toen werd hij pas echt wild. Hij heeft zijn halti kapot gebeten en de instructrice moest alle zeilen bij zetten om hem in het gareel te krijgen. Hij sprong bij haar ook alle kanten op en hapte etc. Dit terwijl ze een jachtlijn probeerde om te doen, omdat hij aan de gewone halsband zonder halti echt niet te hanteren was.

Eenmaal de jachtlijn eraan kalmeerde hij wel en werd er ook uitleg gegeven, want de andere honden werden enorm onrustig van het onstabiele gedrag van Ravi.
Dat is logisch, want de honden vormen op dat moment een roedel en als 1 van de honden onstabiel gedrag vertoont heeft dat onmiddellijk effect op de rest.

Ik weet dat de meningen in hondenland uiteen lopen over het gebruik van een halti, jachtlijn etc, maar mijn mening is toch echt: Veiligheid van baasje gaat voor. Zeker in drukke stedelijke gebieden.
De halti of jachtlijn werkt niet in als de hond zich stabiel gedraagt.

Ravi mag dagelijks los rennen en spelen. Tijdens training hoort hij zich te gedragen en hiermee ben ik zo consequent mogelijk.
Gedraagt hij zich, dan kan ik af en toe wat soepeler zijn, maakt hij daar misbruik van? Dan ben ik weer een tijdje minder soepel.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:15

Ik ben het met je eens wbt de halti en jachtlijn. Mits mensen weten hoe ze ermee om moeten gaan. Wandelen met een riem aan de halsband slap en op de halti de volle spanning en vol op de kop corrigeren vind ik echter not done. Helaas zie je dat vaak maar hetzelfde vind ik van hulpteugels prima als je ermee om kan gaan maar niet omdat ze het werk voor je moeten doen en je zo harder in kan werken.

Vervelend dat Ravi zo’n buien heeft hopelijk is het snel over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 13:34

Dat is zeker zo, ik werk juist hard aan wandelen zonder trekken en de ene dag of wandeling gaat het super en de andere dag of wandeling stop ik dus 100x met lopen omdat ik het commando naast en wandelen heb gegeven en hij dan wel ietsje voor mij uit mag lopen maar zonder spanning op de lijn.

Naast en volg is compleet naast mij en geen stap van mij vandaan.
Close is tegen mij aan komen staan.
Blok is mensen blokkeren :P

Overigens kun je NIET van een hond verwachten dat hij niet trekt aan de lijn als je alleen maar 3x per dag een rondje wandelt en verder niks met hem doet. Een hond heeft mentale uitdagingen en ook tussendoor vrijheid nodig. Net als een paard.

Ook wij mensen moeten werken, maar hebben daarnaast echt vrije tijd nodig om het werk goed en met plezier te kunnen doen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 16:39

Oei doet mij denken aan onze hond vroeger die was in de puberteit ook opeens alles vergeten. Vooral hier komen totdat je haar net niet kon pakken, dan steeds weglopen en er gewoon een spelletje van maken vreselijk. Gelukkig is het maar een fase :')

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:11

Oh zo herkenbaar! Ik ging gisteravond naar het strand en hij rent zomaar wel honderd meter bij me vandaan. Gelukkig was het stil en reageerde hij goed op de fluit. En dt springen en “bijten” en het eten uit je mond willen kijken…. Gelukkig zijn er ook veel momenten dat ik heel trots op hem ben! Over het algemeen doet hij het heel goed. En fijn om te lezen dat het vaker voorkomt!