[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:34

Ook een herplaatser is een gok met kinderen.

Beide Facebook paginas volg ik uit interesse al jaren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:15

horsii schreef:
Ook een herplaatser is een gok met kinderen.

Beide Facebook paginas volg ik uit interesse al jaren.

Al mijn herplaatsers konden met kinderen en waren daar ook op uitgezocht. Zelfs de herplaatsers die uit enorme verwaarlozing kwamen. Niet al mijn honden die ik vanaf pup had konden met kinderen. Stukje karakter wat je als pup niet ziet. Zo'n groot risico is het niet kinderen en herplaatsers mits je goed honden kan lezen en begrijpen. Dan weet je vlot wat voor hond je in handen gekregen hebt. Ik heb ruim 10 jaar tussen de asielhonden gewerkt dus sta echt achter wat ik schrijf en weet gewoon dat het klopt.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:09

Dat ben ik helemaal met je eens dierenfan! Zeker als je een hond uit een gastgezin kiest kom je er veel over te weten.

Vaak werken asiels ook met een proefperiode van 30 dagen. Zo kan je eigenlijk niet mismatchen.

Ik kies bewust altijd voor volwassen honden uit het asiel omdat hun karakter en gezondheid dan al aardig duidelijk zichtbaar is. Met een pup is dit altijd maar weer afwachten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:11

Hier al jaren honden. Zowel buitenlandse honden, Nederlandse herplaatsers als pups.
Ook ik weet waar ik over praat.
Ik hoef geen discussie over herplaatser vs pup.

Iets loopt zoals het lopen doet.
Toen onze oudste twee was is onze herplaatser hier gekomen, nu twee jaar geleden.
Bij zus een buitenlandse recent.
Feit blijft dat je qua training 1-0 achter loopt en onze herplaatser dus niet goed los kan. En ja hij maakt in twee jaar trainen zeker mooie stappen.

Verder zelf buitenlandse gehad en Nederlandse pups dus ervaring genoeg.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:03

De epagnaul francais van mijn vriendin is een makkelijke en lieve gezinshond. Kinderen lopen daar in en uit. Blaft wel bij nieuw bezoek. Is wel erg gehaaid in het scoren van eten in huis en loslopen is niet altijd een even groot succes. Maakt dagelijks een wandeling van 2-3 uur en gaat ook mee wandelen de bergen in.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 00:35

Is er iemand die ervaring heeft met de Bobtail (OES)?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:48

Oh, die zie je haast niet meer! Ik een ietsie in die zin dat mijn neef waar ik vroeger wekelijks kwam, een teefje had. Dat was een fijne hond: speels, lief en luisterde ook goed. Ze liep in het bos altijd los.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:16

Je ziet ze nog maar heel weinig inderdaad. Ik zou contact opnemen met de rasvereniging of met verschillende fokkers voor meer informatie over het ras.

Het is wel een ras dat veel vraagt qua vachtonderhoud en met een vacht waar alles in blijft hangen. Bij onze Afghaanse windhond veeg ik soms kilo’s zand op als hij ergens gelegen heeft, dat zal bij een OES hetzelfde zijn.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 21:00

Wie heeft een goede aanbeveling voor mij? We zijn een gezin met jonge kinderen. Ruim huis, ruime tuin. We hebben een border terrier van 7 die echt heel graag met andere honden speelt en die niet heel erg knuffelig is, wat ik dan weer een beetje mis.

Hij is ook totaal niet afschrikwekkend en we zouden wel graag een hond erbij willen die waakser is en meer maat heeft maar ook goed met de kinderen kan en een beetje atletisch is. Maximaal maatje labrador…

We zitten nu op een Appenzeller maar daar is nog niet zo makkelijk aan te komen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 00:49

Appenzellers zijn ook geen knuffelaars en wel blaffers. Wij hebben een grote zwitser, maar die voldoet niet aan je formaat. Is wel een knuffelbeer.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 08:47

Wat is de beweging en mentale uitdaging welke jullie te bieden hebben, niet onbelangrijk in een rassen keuze.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 08:54

En sowieso in een gezin met jonge kinderen: een stabiele hond

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 11:56

DromenLies schreef:
Wie heeft een goede aanbeveling voor mij? We zijn een gezin met jonge kinderen. Ruim huis, ruime tuin. We hebben een border terrier van 7 die echt heel graag met andere honden speelt en die niet heel erg knuffelig is, wat ik dan weer een beetje mis.

Hij is ook totaal niet afschrikwekkend en we zouden wel graag een hond erbij willen die waakser is en meer maat heeft maar ook goed met de kinderen kan en een beetje atletisch is. Maximaal maatje labrador…

We zitten nu op een Appenzeller maar daar is nog niet zo makkelijk aan te komen.

Een Friese stabij komt in mij op, naast de labrador, golden retriever, of Berner Senner.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 13:55

Douce schreef:
Appenzellers zijn ook geen knuffelaars en wel blaffers. Wij hebben een grote zwitser, maar die voldoet niet aan je formaat. Is wel een knuffelbeer.

Ik wou deze ook opperen. Is dus alleen wel iets groter dan een labrador. Maar veel stabieler en aanhankelijker dan een Appenzeller.
Als je een teefje neemt ipv een reutje scheelt het al iets qua formaat.. :')

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 16:57

horsii schreef:
Wat is de beweging en mentale uitdaging welke jullie te bieden hebben, niet onbelangrijk in een rassen keuze.

De honden lopen 4 keer per dag en kunnen ook een losloopgebied in. Ze kunnen mee naar stal, ze gaan mee met de uitlaat 5x pw in groepsverband. Met een jonge hond sowieso ook training bij de hondenschool en natuurlijk veel reuring thuis.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 02:27

flooooo schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met de Bobtail (OES)?

1 van de fijnere rassen die ik ken. We hadden er 1 en kende er meerdere. Goud dier

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 09:20

DromenLies schreef:
De honden lopen 4 keer per dag en kunnen ook een losloopgebied in. Ze kunnen mee naar stal, ze gaan mee met de uitlaat 5x pw in groepsverband. Met een jonge hond sowieso ook training bij de hondenschool en natuurlijk veel reuring thuis.

Het klinkt alsof jullie een fijn actief huisje kunnen bieden, maar ook met (heel) veel prikkels: jonge kinderen, zo vaak en veel wandelen, 5x per week in een groep uitlaatservice, veel reuring thuis. Ik zou daarom wegblijven van wat prikkelgevoelige rassen zoals de appenzeller, labradoodle, maar ook de stabijhoun die hier genoemd werd. Ik zou gezien je overige wensen (actief maar ook lief/knuffelachtig) voor een retriever of spaniel gaan. Bijv Engelse springer spaniel, superleuke dieren. Maar ik denk dat ze uit deze groepen allemaal wel zouden kunnen. En verder blijft het lastig voorspellen met een pup wat precies het individuele karakter gaat zijn.

Je wens voor het afschrikken vind ik zelf wat lastiger te combineren met de rest van je eisen. Met name omdat de rassen die ik onder waaks versta, meestal ook niet degenen zijn die zo goed gaan in een heel prikkelvolle omgeving. Maar het hangt er misschien ook af wat jij bedoelt met waaks? Bijv aanslaan zullen ze bijna allemaal wel. Echt huis en haard verdedigen is lastiger als ze overdag allemansvriend moeten zijn en met zoveel prikkels moeten kunnen dealen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:10

Ja precies. Dat realiseer ik me ook vandaar dat in benieuwd was naar jullie adviezen. Ik heb mn oog laten vallen op een rescue dog uit het buitenland maar dit is nog in een heel pril stadium. Het ziet eruit als een hond met maat en body en heel lief en stabiel. Ws niet heel waaks maar goed, daar ben ik wel bereid toe om iets op in te leveren als dat nodig is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:14

Ik denk dat ook maat en body meetellen met afschrikken. Ik loop met een koningspoedel en mensen zijn regelmatig bang voor hem in het bos, gewoon omdat hij groot is :P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:13

Hier een Mechelaar welke wel blaft maar gelijk achteruit deinst en een Weimaraner welke niet blaft maar voor je blijft staan, daar schrikken ze meer van af terwijl die echt geen vlieg kwaad doet en een allemansvriend is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:03

Goh, indien je spreekt over waaks maar stabiel karakter, niet nerveus en erg gehecht aan hun familie waarvoor ze door een vuur gaan, dan denk ik aan een riesenschnauzer of hovawart, maar, dat zijn wel flinke honden.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:08

Weimaraner stond hier ook op lijst maar toch twijfel of die niet net wat te energiek of nerveus zijn met jonge kinderen.

Afbeelding

Ik heb een klein beetje hoop op dit vuilnisbakkie. Heb net de organisatie gesproken en lijkt echt goed te passen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:34

DromenLies schreef:
Weimaraner stond hier ook op lijst maar toch twijfel of die niet net wat te energiek of nerveus zijn met jonge kinderen.

[ Afbeelding ]

Ik heb een klein beetje hoop op dit vuilnisbakkie. Heb net de organisatie gesproken en lijkt echt goed te passen.

Leuk, ben benieuwd.

Onze Weimaraner is echt een zeer makkelijke hond. Wij hebben wel de langhaar.
In huis mega rustig, buiten heerlijk actief.
Ook met de kids is hij perfect, ondanks dat hij pas met 3 jaar hier gekomen is en geen kids gewend was.
Hier dagelijks nichtje en neefje van 2,5 en 11,5 maand over de vloer en zelf twee kids van 14 maanden en 4 jaar.
Iedereen mag binnenkomen en wordt vriendelijk begroet, elke visite wordt warm onthaald.
Zeer sociaal naar andere honden, kan ook met katten.
Enige nadeel is dat hij niet altijd luistert los, hier wordt aan getraind.
Maar zijn ouders en nestgenoten lopen prima los, hij heeft niet veel opvoeding gehad.

De langharige zijn wat zachter vind ik zelf, ookal is er qua rasstandaard officieel geen verschil.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 21:27

Klinkt als een geweldige hond die hier ook zou passen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:44

Misschien is een catahoula ook wel een optie voor jullie gezin.