Wat doen met overleden kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:59

Ragdollcat schreef:
Overleden is overleden.
Bij leven altijd goed voor gezorgd en dat is het belangrijkste, daar kijk ik dus vooral naar.

Ik laat overleden dieren altijd bij de dierenarts achter.
Het is goed zo!

Ik ook. Ik zie het lichaam dan alleen nog als omhulsel, het echte karakter/leven/geest is er dan al uit en dan is mijn kat eigenlijk al mijn kat niet meer.

laura1987

Re: Wat doen met overleden kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 19:07

Bedankt voor alle reacties en sterkte wensen.
Ik ga alles even laten bezinken en hoop morgen nog niet te hoeven beslissen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 19:08

Sky_As schreef:
Ik weet hoe je je voelt....
Ik heb in oktober onze Maine Coon in laten slapen en heb hem laten resoneren.
Ze zijn hem na het thuis inslapen op komen halen, ging allemaal erg fijn...
Na een aantal dagen kon ik hem weer ophalen en was hij weer thuis.
Ik heb een gedeelte in een kleine urn en nog een klein strooi busje.. Die staat boven op een kast

[ Afbeelding ]

Sterkte!
Hij was nog niet zo oud of wel?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:46

Hij was 14, dus best oud voor een Maine Coon

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:04

Sterkte de komende tijd :knuffel: Hier begraven we ze altijd in de tuin, dus daar heb je niets aan. Maar ik wilde als idee nog aangeven om een pootafdruk te laten maken. We deden het gewoon met DAS klei, maar je kan er ook speciale sets voor kopen geloof ik

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:29

Wij hebben net voor kerst ons allerliefste frummeltje van pas 5 moeten laten inslapen (ook een kat). Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht hem bij de dierenarts achter te laten, dus ook zelf naar het crematorium gebracht. Daar waren ze ontzettend lief en zorgzaam en alles was mogelijk. Je kon zelfs een hele persoonlijke dienst en overal bij zijn (dat gaat me dan weer een beetje ver). Woezel was de dag erna weer veilig thuis in een zwarte urn met kattenpootjes. We wilden hem eerst uitstrooien in een klein stukje tuin waar hij altijd zat, maar hij schrok altijd nogal snel en scheurde dan naar binnen, dus kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem dan buiten uit te strooien. Nu staat hij op een schapje op onze slaapkamer.

Wij hebben bij het crematorium ook een gipsafdruk van zijn poot laten maken, om de een of andere reden vond ik dat toch wel fijn. Die staat dus ook bij zijn urn samen met een foto.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:33

Heel erg veel sterkte :knuffel: Onze kleine huisdieren liggen in de tuin maar begreep dat je dat liever niet heb.

Een subtiel hangertje oid anders? Ik heb een ketting met wat haar wat zo subtiel in de hanger zit vervlochten dat mensen pas zien dat er haar in zit als ze het van heel dichtbij bekijken.Toen zelf ontworpen en een kundige goudsmid heeft het tot leven gebracht.

Heb ook een keer een schilderij mogen maken met het as van het overleden huisdier. Heel bijzonder en een dubbel mooie herinnering.

Maar een pootafdruk op papier/gips/tattoo is misschien ook een mooi idee

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:41

Zo naar als je weet dat het eraan zit te komen.. sterkte :(:)

Ik laat mijn dieren individueel cremeren en breng ze zelf weg. Ik hou het urntje thuis, zo zijn ze voor mijn gevoel toch dichtbij. In de tuin zou ik ook zeker een optie vinden, alleen wat als je ooit gaat verhuizen? Dat voelt voor mij niet goed, alsof ik ze dan achter laat.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:43

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:48

Ik heb vorig jaar mijn oude kat thuis in laten slapen.
Daarna naar het crematie centrum in Stadskanaal gebracht.
Ik heb een urntje waarvan de deksel dicht gelijmd is.

Ik wilde gewoon dat hij weer thuis kwam.
Hij kwam uit het asiel en is echt mijn soulmate geworden. Ik heb hem beloofd dat hij altijd bij mij kon blijven.
Zo voldoe ik toch aan mijn belofte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:53

Ik laat ze altijd gezamenlijk cremeren. Het moet netjes gebeuren maar verder heb ik niets met het omhulsel. Wil ook niet opbaren of daar nog afscheid nemen maar weg brengen en klaarrrr.
Heb zelf in een dieren crematorium gewerkt en altijd met respect de dieren behandeld!! Echter het werk was vreselijk door de grote hoeveelheid mensen die niet op tijd afscheid konden nemen en dus uitgemergelde karkassen brachten. Ik kan nog steeds niet begrijpen hoe je dat je maatje aan kan/kon doen. En dan erbij vermelden dat de doodstrijd gelukkig maar 2 dagen of paar uur was....en de rest dan...katten van 1,5 a 1,7 kg....

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:25

Sterkte alvast

Wij hebben twee uren op een plankje staan met de poot afdrukjes.
Ik heb ze allemaal individueel laten cremeren, bij de cavia's samen maar wel alleen met elkaar. Daarna gaan ze samen in een urn. Dus eentje voor de cavia's en ik heb er eentje voor de konijnen.
Ik had een groepje van 4 konijnen die altijd samen zaten en daar is nog eentje van over die een nieuwe partner heeft. Ik weet nog niet wat ik ga doen als zij overlijdt, ik denk het as in tween verdelen en de helft bij het groepje en dan een nieuwe urn beginnen voor het koppel van nu

Ik heb mijn urnen hier besteld. Hele lieve vrouw waar ik fijn contact mee had en ze kon de urn op maat maken
https://urnenatelier-unique.nl/

Maar er bestaat zo ontzettend veel naast een traditionele urn. Je kan op je gemak zoeken en het as ook in de koker laten zitten. Laat je vooral niet ophaasten

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:26

Ik heb niet alles gelezen dus wellicht is het al genoemd.
Ik heb destijds mijn hond individueel laten cremeren en heb zijn as in een biologisch afbreekbare urn in de tuin begraven.

Heel veel sterkte!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:30

Hier liggen ze ook allemaal in de tuin. Waar 10 jaar geleden onze Ierse setter is begraven, groeit een enorme hortensia en iedere zomer geniet ik daar enorm van. Sterkte met je besluit.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:47

Sterkte! :knuffel: Ik hoop dat je nog een tijdje van elkaar mogen genieten.

Ik strooi een deel van de as uit in de tuin, de rest gaat in een gezamelijke urn. Ik heb deze van Amazon. Heel simpel. Mooi, toch? <3

Afbeelding
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0CXV4YX23

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:03

Ik heb tot nu toe 4 katten in moeten laten slapen.
Van alle 4 heb ik een asbedeltje wat aan een ketting in een doosje zit.
Hier een foto. Nr 4 zat er toen nog niet bij...
Afbeelding
Sorry, las later pas dat je geen sierraad wil. Ik draag het dus ook niet. Zie het meer als een gedenk doosje.
Ik weet trouwens ook via via iemand die sleutelhangers maakt waarin een plukje haar verwerkt kan worden. Is wel geen as maar toch een herinnering.
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 09-02-26 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:06

Ik heb voor allebei mijn overleden katten een aparte plank in de kast met daarin hun urn en iets waar ze graag mee speelden.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 00:19

dierenfan schreef:
Ik laat ze altijd gezamenlijk cremeren. Het moet netjes gebeuren maar verder heb ik niets met het omhulsel. Wil ook niet opbaren of daar nog afscheid nemen maar weg brengen en klaarrrr.
Heb zelf in een dieren crematorium gewerkt en altijd met respect de dieren behandeld!! Echter het werk was vreselijk door de grote hoeveelheid mensen die niet op tijd afscheid konden nemen en dus uitgemergelde karkassen brachten. Ik kan nog steeds niet begrijpen hoe je dat je maatje aan kan/kon doen. En dan erbij vermelden dat de doodstrijd gelukkig maar 2 dagen of paar uur was....en de rest dan...katten van 1,5 a 1,7 kg....

Vreselijk!
Fientje weegt nu kg 4,5 kg, maar was altijd echt een hele stevige poes, dus nu is ze al heel mager voor haar doen.
Ik lig nu al uren in bed te dubben wat ik moet doen, totdat ze net bij mij kwam en 3x mauwde en stijf tegen mij aan kwam liggen. Het was net alsof ze mij kwam vertellen dat het goed is zo.
Ze krijgt elke 4/6 weken al een prik tegen de artrose, 1,5 week terug is ze begonnen met echt echt slecht eten, het maakt niet uit welk natvoer of wat ik ook geef, ze wil nauwelijks. Als ze at braakte ze het ook direct weer uit, dus daar ook weer pillen voor.
Haar bloedonderzoek pas week uit dat haar nierwaardes nog een stukje achteruit zijn gegaan en ook haar kalium was niet meer in orde, dus ook voor de kalium weer medicatie.
Nu heeft ze sinds een week ofzo dat ze bijna helemaal niet meer wil eten, dus ergens is er nog iets niet goed.
De dierenarts belde gisteren en gaf aan dat we ook nog een echo kunnen doen van haar maag/ darmen, omdat daar misschien wel iets fout kan zitten, aangezien ze wel zeurt om eten maar het niet daadwerkelijk doet.
Ik heb huilend bij de dierenarts aangegeven dat ik niet weet wat ik moet, want " tot hoe ver ga ik?".
Het liefst hou ik haar nog 40 jaar bij mij, maar dat is dan puur egoïsme.
Al uren lig ik wakker in bed en net kwam ze aangelopen, mauwde 3 keer, schoof haar poten onder mijn handen en lag klem tegen mij aan. Het was net alsof ze kwam vertellen dat het goed is zo.
Ik heb nu dan ook besloten om niet verder te gaan met medicatie, onderzoeken en haar straks hopelijk vredig te laten inslapen.
En hopelijk, echt hopelijk ben ik nu niet al te egoïstisch geweest |(
De dierenarts zei vanmiddag al dat alles wat ik de laatste tijd heb gedaan al een cadeautje voor haar is geweest.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 00:24

Ik heb mijn twee honden op mijn eigen grond begraven. De eerste die overleed kreeg een Drakenboompje op haar graf. Dat zijn bomen die heel oud worden en beschermd zijn, zo blijven de grafjes altijd bestaan. De tweede overleden hond ligt naast haar.
Inmiddels heb ik een soort driehoek van drie drakenbomen, daartussen wil ik mijn (toekomstige)honden allemaal begraven. En als ik overlijd cremeren ze me maar en strooien ze mijn as ook maar uit in die driehoek.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 00:56

Ik heb van mijn vader een heel klein beetje as in een hangertje aan een ketting.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 02:17

Ik heb vanmiddag een afspraak staan om mijn konijn te laten cremeren :( , dat gebeurt individueel,
Vrijdagavond overleden |( |(
Zaterdagmorgen heb ik haar naar de dierenambulance gebracht en daar in de koeling gelegd. Ik ga haar straks zelf ophalen om naar het crematorium te brengen. Dat heb ik met al mijn overleden dieren gedaan. Ik strooi wat as in de ren en een beetje in een urn. Daar zit van alle dieren een beetje in.
Ik kan het niet om mijn dieren voor destructie weg te doen. Begraven in de tuin is ook geen optie. In de ren komen ze waarschijnllijk omhoog door het gegraaf van de konijnen :x
Ik wil mijn dieren nog dicht bij mij hebben :o

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 02:24

laura1987 schreef:
Vreselijk!
Fientje weegt nu kg 4,5 kg, maar was altijd echt een hele stevige poes, dus nu is ze al heel mager voor haar doen.
Ik lig nu al uren in bed te dubben wat ik moet doen, totdat ze net bij mij kwam en 3x mauwde en stijf tegen mij aan kwam liggen. Het was net alsof ze mij kwam vertellen dat het goed is zo.
Ze krijgt elke 4/6 weken al een prik tegen de artrose, 1,5 week terug is ze begonnen met echt echt slecht eten, het maakt niet uit welk natvoer of wat ik ook geef, ze wil nauwelijks. Als ze at braakte ze het ook direct weer uit, dus daar ook weer pillen voor.
Haar bloedonderzoek pas week uit dat haar nierwaardes nog een stukje achteruit zijn gegaan en ook haar kalium was niet meer in orde, dus ook voor de kalium weer medicatie.
Nu heeft ze sinds een week ofzo dat ze bijna helemaal niet meer wil eten, dus ergens is er nog iets niet goed.
De dierenarts belde gisteren en gaf aan dat we ook nog een echo kunnen doen van haar maag/ darmen, omdat daar misschien wel iets fout kan zitten, aangezien ze wel zeurt om eten maar het niet daadwerkelijk doet.
Ik heb huilend bij de dierenarts aangegeven dat ik niet weet wat ik moet, want " tot hoe ver ga ik?".
Al uren lig ik wakker in bed en net kwam ze aangelopen, mauwde 3 keer, schoof haar poten onder mijn handen en lag klem tegen mij aan. Het was net alsof ze kwam vertellen dat het goed is zo.
Ik heb nu dan ook besloten om niet verder te gaan met medicatie, onderzoeken en haar straks hopelijk vredig te laten inslapen.
De dierenarts zei vanmiddag al dat alles wat ik de laatste tijd heb gedaan al een cadeautje voor haar is geweest.

Wat mooi dat ze het zo aangeeft bij je. Heel veel sterkte bij deze moeilijke beslissing.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 07:37

Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Wij gaan ons eerste hond als de tijd zover is laten resomeren.
Ik weet niet of dat al in heel NL word aangeboden maar hier zou je ook altijd nog naar kunnen kijken.

https://resoma.frl/

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 07:45

laura1987 schreef:
dierenfan schreef:

Vreselijk!

Dit klinkt zo als mijn verhaal....
Op een gegeven moment moet je jezelf af vragen voor wie je het nog doet.

Als het antwoord "voor jezelf" is, dan weet je het eigenlijk al :)
Dat was voor mij het punt om de afspraak te maken. Ik heb hem gewoon thuis in laten slapen.

Hij at ook al een paar dagen, of eigenlijk weken slecht, en het werd steeds erger. Op die leeftijd kunnen ze ook gewoon niet meer zo veel.
Ik zei ook altijd, als ik nu 5000 euro zou moeten betalen en dan zeker weten dat hij nog een paar jaar zou leven zou ik het achter elkaar doen, maar dat gaat helaas niet....

Ik vond het vreselijk, maar het inslapen ging heel vredig en achteraf ben ik blij geweest met mijn keuze. Ook het resoneren was een voor mij goede keuze. En ik was zo blij dat hij weer thuis was.

Nu krijg ik nog steeds tranen als ik er aan denk hoor, maar het was goed geweest....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 07:56

Mijn hond en die van mijn moeder zijn 2 dagen na elkaar overleden. En samen gecremeerd. Bij ons staan ze inmiddels al 10 jaar in de kast naast m’n vader. Enkel en alleen omdat we dat prima vinden zo. We hoefden er niet gelijk iets mee. En nu ben ik blij dat we dat zo gedaan hebben. Ik heb gezien dat je van de as een diamand kan laten maken. Dat lijkt me prachtig voor in mijn armband die ik altijd om heb. Helaas vind ik het nog te kostbaar. Wie weet over een paar jaar.