Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:38

Oei, dat ziet er niet fijn uit :(:)
Denk je dat de plekken op de eerste en tweede foto voor donderdag zijn ontstaan? Die zien er vrij nieuw uit met dat opgedroogde bloed. Als je hier nieuwe wondjes bij ziet komen zou ik ze zeker uit elkaar halen. Natuurlijk voor hun eigen rust, maar ook omdat je het risico loopt op ergere verwondingen en abcessen. Hebben ze geen wondjes bij de bek en neus? Daar mikken ze hier altijd op bij mislukte koppelingen :roll:

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:28

Och das wel sneu Sababber. Daar hoop je nooit op met een koppeling

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:33

Op de neus is wat onregelmatigheid voelbaar, maar niet zo intens. Hoe vers het precies is weet ik niet. Er waren in ieder geval geen nat bloed te vinden. Alles is wel dicht zeg maar. Nu zijn ze ook wel weer behoorlijk aan het mopperen. Het is echt dat de een alleen achter de ander aan gaat.. de afspraak met mijn werk is dat ik de “aanvaller” zou houden. Als ze hier tot rust komen blijven ze allebei. Als dat niet zo is gaat de gene die nu de dupe is terug. Dan moet ik een overweging maken, ik ben geen voorstander van hem alleen houden. Ik weet alleen niet of dit gedrag er nog uit gaat als ik hem aan iets anders wil koppelen, dan misschien maar castreren en een zeugje lenen van mijn werk om te kijken hoe dat gaat.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:54

Als ze nu nog niet rustig zijn zou ik ze opsplitsen, als ze zo doorbijten komt dat eigenlijk nooit toch nog goed. De aanvaller castreren zou het best zijn, zulke dominante beren zijn meestal beter af tussen de dames :j De kans is vrij groot dat als je hem nu een baby beertje geeft, hij dit weer gaat doen als dat beertje opstandiger wordt.

Echt goed dat je er wat aan doet!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:29

Helaas blijft het onrustig tussen de heren.. morgen neem ik dus degene die de dupe is weer mee naar mijn werk. Hopelijk kan die uiteindelijk gekoppeld worden aan een ander. Voorlopig hou ik de Merino dan hier, heb contact gelegd met een opvang over of ik hem nog kan koppelen.. zij stelt een jonge beer voor.. ik heb aangegeven dat hij waarschijnlijk heeft gedekt, zij geeft aan dat dit geen probleem hoeft te zijn. Ik twijfel hier aan. Hij is echt niet zo gezellig.. het ideaalste zou zijn een gesteriliseerde vrouw opvangen. Maar die zijn natuurlijk niet te vinden. :$

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:46

Een gesteriliseerd zeugje is inderdaad ideaal, maar die zijn er bijna niet omdat dat een enorm zware operatie is. Ik heb 5 jaar in een opvang gewerkt, ik geloof dat ik in die tijd maar één keer een gesteriliseerd zeugje heb gezien.

De meningen van opvangen over beren lopen erg uiteen. Sommige opvangen castreren alle beren en zijn helemaal tegen beren samen houden, maar ik denk dat het grootste percentage eerst probeert om ze aan een baby beertje te koppelen. Waar ik werkte probeerden we dat ook, maar af en toe zijn beren zo dominant/fel dat castreren de enige optie is. Met de verwondingen die jouw beertje veroorzaakt heeft zou ik nu zelf voor castreren gaan, dan weet je vrijwel zeker dat je nooit meer koppel-problemen krijgt.

Het vervelende met beren is dat je vaak pas maanden later weet of het goed blijft gaan, waardoor je met twee volwassen single beren zit als het alsnog mis gaat. Helaas is dat bij mij ook gebeurt. Mijn dominante beer is nu 4 en helaas niet fit genoeg voor nog een operatie. Dat ging zelfs pas na 2 jaar mis, mogelijk wel omdat ze de dames konden ruiken of horen. Zijn ex-vriend heeft een vasectomie gehad. Achteraf gezien heb ik spijt dat ik twee jaar geleden de dominante niet heb laten helpen toen hij nog jong en fitter was. Uiteindelijk worden ze natuurlijk ook het vrolijkst van leven met dames.

Ik doe ze nooit meer weg, dus ik heb nu 2 intacte beren, 3 castraten en 6 dames :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:14

Zijn er trouwens ook opvangen die koppelen als de man nog “vruchtbaar” is? Of zal ik daar toch echt 6 weken mee moeten wachten met Ko?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:43

Nee dat denk ik niet. Ze zijn echt nog zo lang vruchtbaar, al neemt de kans natuurlijk steeds meer af. Je zou de eerste niet zijn die toch nog een nestje krijgt. Als je dat juist wilt, kun je natuurlijk wel kijken of een fokker toevallig een fokgeschikt zeugje in de goede leeftijd verkoopt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:21

Ik heb toch de gok genomen en zonder koppelen een zeugje gehaald.Voor nu gaan ze alleen naar elkaar als wij niet kijken. Ga ik naar binnen, vliegen ze meteen hun huisje in. Uiteraard zitten ze de komende 4 weken nog gescheiden.
Ffie is een Rexdame van 8 maanden oud. Echt superlief, extravert, op schoot en in je armen totaal niet schuw en kletst je de oren van je hoofd. Foto’s volgen nog. :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 11:08

Hier is helaas de cavia waar ik 13 december over poste overleden. We hebben eerst een tijd ab gegeven. Leek minimaal te helpen. Zelfs na ruim 3 weken gegeven te hebben. Zw lag steeds onder de warmte plaat en ook veel dwangvoer. Uiteindelijk ging ze wel zelf weer eten. Afgelopen week waren wij op vakantie. Ervoor heb ik haar weer bij de groep gegaan en dat ging eigenlijk wel goed. Maar in onze vakantie ontsnapte ze wel weer veel en liep ze vrolijk rond. Wel kreeg ze weer een vies neusje. Uiteindelijk is ze vrijdagavond overleden. De buurvrouw was erbij dus dat was wel fijn. Was heel rustig gegaan. Ze kon haar nog in een lekker mandje neerleggen. Ze is rond de 6 of 7 jaar geworden. Wel een mooie leeftijd. Maar ga haar wel missen. Was echt een hele bijzondere cavia.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:05

Ik kom even binnenvallen omdat ik een vraag heb.

Ik heb lang een grote groep cavias gehad maar ik wil stoppen met knagers en zodoende had ik er tot gister nog 2. Vannacht is helaas 1 van mijn meisjes overleden. Zij was 9 jaar. Haar zusje, ook 9 jaar is nu dus alleen. Wat nu?

Ik vind het erg sneu dat ze nu alleen is maar nieuwe cavias wil ik echt niet. En op haar leeftijd nog koppelen aan iemand? Ik weet het even niet.

Misschien hebben jullie ideeën?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:30

Je hebt PB

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 19:41

Sterkte Floorsil :(:)

Babsiej, wat geweldig dat ze samen zo oud zijn geworden! Voor jou ook sterkte. Ik zou een 9-jarige niet laten verhuizen, want de kans dat ze kort daarna overlijdt is erg groot. Voor zo'n oud beestje is dat vaak te veel stress en verandering om nog mee om te kunnen gaan. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een volwassen cavia lenen of kopen, en die laten verhuizen als de 9-jarige overleden is. De opvangen hebben vaak wachtlijsten met mensen die een zeugje zoeken, dus het zal vast niet moeilijk zijn om een nieuw thuis te vinden.
Als je nu voor een cavia van 1 of 2 jaar zou gaan, dan is ze waarschijnlijk nog op een mooie leeftijd tegen de tijd dat dat nodig is.. Onder een jaar zou ik niet doen, die zijn wat te druk voor zo'n oudje.

Eerst even afwachten hoe ze het alleen doet kan natuurlijk ook, maar zelf zou ik daar niet voor kiezen als ze altijd sociaal is geweest.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:25

Weer een nieuwe cavia is dus wel erg lastig, er blijft er eigenlijk altijd 1 over. Ik hoop natuurlijk dat dit meisje nog langer meegaat, en dan kan ik het ook niet over mijn hart verkrijgen om een diertje weer weg te doen.

Het sociale is inderdaad wel mijn punt ook, ze hebben hier eigenlijk gewoon altijd cavia kunnen zijn, ze wilden nooit erg knuffelen, al komen ze wel uit mijn hand eten enzo. Ze heeft het grootste gedeelte van haar leven gedeeld met 8 andere cavias in een enorme flat, en nu is het ernstig leeg. Ik vind het ook lastig om te beoordelen waar ik haar nu echt een plezier mee doe.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:18

Ja dat begrijp ik wel, ik zou ook moeite hebben met een dier weer afstaan. Ik zou om te beginnen even aankijken hoe ze het alleen doet. Als ze heel snel stiller wordt weet je zeker dat ze een vriendin nodig heeft, maar als ze gewoon zichzelf blijft en/of toch al weinig interactie had is het op die leeftijd misschien best acceptabel om haar niet meer te koppelen als ze tevreden lijkt.

Ik zou het ook een erg lastig keuze vinden en denk dat het per cavia verschilt waar ze nou echt blij van worden. Ik heb enkele cavia's gehad die een privé verblijf best leuk hadden gevonden, maar het grootste gedeelte is toch snel eenzaam als ze bijvoorbeeld tijdens een herstelperiode even alleen zitten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:59

Mijn laatste beer was 8 toen zijn maatje opeens overleed. En hij vond het prima om alleen te zijn was altijd al een aparte dulde wel zijn kooimaatje maar verder deed ie zijn ding. Bewust besloten om hem niet meer te koppelen heeft nog een of twee jaar het volgehouden tot ie dood in het hok lag. Is ook de enige cavia die ik gehad heb die echt alleen wou zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:14

De cavia van mijn moeder was een jaar of 5 toen haar vriendinnetje wegviel en mijn moeder dacht 'ach, ze is al zo oud, die gaat er vast vlot achteraan'.
Ze werd uit haar verblijf gehaald zogauw mijn moeder thuis kwam vh werk, ging er pas weer in tegen bedtijd, al is mijn moeder regelmatig midden in de nacht wakker geworden met de cavia nog gezellig bij haar op bed. :+
Ging prima met de honden ook. :D
En mevouw heeft het nog ruim 2 jaar uitgehouden, als een prinsesje tussen de honden keuvelend en stukjes groenten wegknagend. <3

Hier zijn ze nu 1,5-2 en 4 geloof ik, kunnen een jaartje ouder zijn, zou ik ff moeten opzoeken.
Als de jongste als eerste wegvalt komt er alvast geen nieuwe bij, is het de oudste dan moet ik even heel hard gaan nadenken over een oplossing tenzij de jongste bejaard is en het prima alleen redt.
Maar de bedoeling is iig dat er geen nieuwe cavia's meer komen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:57

Nadat mijn laatste oudje is overleden heb ik ook geen nieuwe cavia's meer genomen. Puur vanwege de ruimte die er niet is. Heel misschien in de toekomst wie weet...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:10

Vandaag is het 6 weken geleden dat Ko gecastreerd is en sinds zaterdag zitten ze samen. Nog steeds geen gemopper of geklappertand gezien of gehoord. Geen aanstalten om op Ffietje te klimmen.

Ik ben een noob wat de langere vachten betreft. Maar volgens mij is ze een CH Teddy?! <3
Afbeelding

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:29

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ik vermoed een US Teddy, een CH Teddy is nog iets ontplofter :)) Een Rex kan ook, maar ik vind haar zo meer op een US Teddy of een mixje lijken.

Dit zijn US Teddy's, Scooby en Lucy <3
Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:35

Ik vermoedde ook eigenlijk een mixje. Ik kom er niet uit. Haar hoofd is echt fluffy, de achterkant ook. Maar de vacht ligt iets “platter”. In ieder geval het is een geslaagd duo. Ik heb mijn vriend al om een Piggycam gevraagd, omdat ze steeds wegkruipen als ik binnenkom . :D
Ze is wel echt een knuffeltje, vind het fijn om op je arm te zitten of op schoot.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:35

Ik vind inderdaad ook het hoofd echt een US Teddy, maar de kont lijkt wat te glad. Fijn dat ze op schoot zo makkelijk is! Een piggycam is leuk, ik stalk ze ook wel eens als ik aan het koppelen ben :+