Langdurige benchrust hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 07:34

Mijn hondje zit nu midden in het herstel traject. Hij is 30 december geopereerd aan patella luxatie graad 3.
Wij hebben we de grootste bench gekocht, de XXL van welkoop en die op de plek van de salontafel gezet zodat hij toch vlakbij ons is. Lekker zacht bedje erin, zijn kleedje en knuffels .
Het is echt een zware operatie, en hij is echt dagen van slag geweest, niet willen plassen en ontlasting willen doen, niet willen eten.

Maar benchrust is echt heel erg belangrijk. Een verkeerde beweging is zo snel gemaakt als ze weer wat opknappen.

Sterkte!

Silvia

Re: Langdurige benchrust hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:56

Maar in een hondenren kan een hond toch op zijn achterpoten gaan staan, tegen het gaas aan? Dat lijkt me ook niet goed. Hoe voorkom je dat dan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:49

Allemaal super bedankt voor de tips en inzichten!

Leo ook voor de tips over de likmat en ideetjes om hem mee te vullen die ga ik zeker proberen :j

Het idee van die ren kwam in me op door het beeld dat ik heb van moeten kunnen draaien, een hoekje voor haar kussen en een plekje voor haar voer en waterbak. Maar het rechtop kunnen staan en de kans van het omvallen van de panelen die hier genoemd zijn hebben me wel laten nadenken. Ik denk dat we toch voor een wat grotere bench ga kijken omdat het de veiligste optie lijkt te zijn. En dat is qua herstel wel het belangrijkste. Het zal een pittige tijd worden maar als ze nog minstens 10 jaar goed blijft op die knie dan is het de moeite waard :j

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:08

Silvia schreef:
Maar in een hondenren kan een hond toch op zijn achterpoten gaan staan, tegen het gaas aan? Dat lijkt me ook niet goed. Hoe voorkom je dat dan?

Goeie! Dat klopt. Dat voorkom je door je hond aan te leren dat het een hele fijne plek is om te liggen en te zijn. Doorgaans is dat voldoende om dit te voorkomen. Maar die tijd is er mogelijk nu niet meer. Kan zelfde voor de bench gelden. En dat is dan ook jammer, maar voorkom je wel het springen mee. Als de bench niet de juiste maat heeft kan het in een bepaalde houding moeten liggen ook juist heel vervelend zijn en krijg je andere klachten. Maar TS schrijft al voor een ruime bench te gaan, daar ondervang je dat mee.

De reden dat ieder van mijn cursist meekrijgt om thuis te trainen met bench en/of puppy panelen. Mocht het ooit nodig zijn is het een veilige haven.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:21

Wij hebben een bulldog gehad met vermoeden van een Hernia, wilden hem niet laten opereren hieraan maar heeft ook een maand absolute bench rust gehad (achteraf was het een ontstoken spier).

Naast alle andere tips hadden wij Kongs gevuld met zijn brokken en dan dichtgesmeerd met een klein laagje pindakaas, deze vervolgens in de vriezer. Hier was hij vrij lang mee bezig. De brokken hadden wij geweekt in water voordat we het erin deden. Als je vlees voert is het wellicht makkelijker (en dan hoef je hem niet dicht te smeren).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 06:51

Hettieheks schreef:
Silvia schreef:

Goeie! Dat klopt. Dat voorkom je door je hond aan te leren dat het een hele fijne plek is om te liggen en te zijn. Doorgaans is dat voldoende om dit te voorkomen. Maar die tijd is er mogelijk nu niet meer. Kan zelfde voor de bench gelden. En dat is dan ook jammer, maar voorkom je wel het springen mee. Als de bench niet de juiste maat heeft kan het in een bepaalde houding moeten liggen ook juist heel vervelend zijn en krijg je andere klachten. Maar TS schrijft al voor een ruime bench te gaan, daar ondervang je dat mee.

De reden dat ieder van mijn cursist meekrijgt om thuis te trainen met bench en/of puppy panelen. Mocht het ooit nodig zijn is het een veilige haven.

Als pup sliep ze heerlijk in haar bench ook met deurtje open. Haar bedje hebben we op dezelfde plek terug gezet toen bench niet meer nodig was. Ik ben van plan om ruim voor operatie bench weer op die plek te zetten met haar eigen spulletjes erin om weer even te wennen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 08:25

Wij zijn begonnen met een box voor kinderen op wieltjes voor onze medium doodle. Was wel na hernia operatie, hij was verlamd voor de operatie en kon de eerste twee weken amper lopen. Dus eruit springen was geen risico. In het begin was hij ook vrij suf van de pijnstilling die hij nog kreeg. Die box rolde we het hele huis door zodat hij bij ons kon zijn. Wat wij heel fijn vonden was dat we hem makkelijk konden aaien en knuffelen van bovenaf en ik kon zo ook makkelijk 'fietsen' met zijn achterpoten om de boel weer te stimuleren. Toen hij beter ging hebben we een flinke en hoge panelenren neergezet waar hij ook wat meer ruimte had. In de ren lagen yogamatjes omdat wij een gladde houten vloer hebben. Hij zat er beetje bij als die herder van dierenfan.

Overigens werd bij ons ook voor de operatie gezegd 6 weken benchrust maar toen met de 2 weken check en later ook door de revalidatiearts aangegeven dat in de meeste 6 weken echte benchrust achterhaald is en dat het opbouwen van gecontroleerde beweging juist goed is. Wij konden na 2 weken starten met 5 minuten wandelen per keer, moesten hem ondersteunen met een fietsband maar hij ging toen heel snel beter. We mochten ook best vaak wandelen en het dan opbouwen met iedere week 5 minuten langer. Hij mocht na 2 weken ook los of aan de riem in huis zolang hij geen gekke dingen deed. Vanwege het enthousiaste karakter van onze hond en onze gladde voer durfde we dat niet zo goed aan. Maar hij mocht wel savonds bij ons op de bank liggen tussen ons in, knapte hij enorm van op. Boven op onze slaapkamer (daar sliep hij altijd al) had hij wel een stuk afgezet met matjes op de grond omdat het daar makkelijk te realiseren was.

Wat ik heel fijn vond was een tuig met handvat, als hij dan heel blij werd met bezoek ofzo kon ik 'm daarmee iets makkelijker rustig en laag bij de grond houden. Ook hadden we een bolderkar, in eerste instantie omdat ik behoorlijk zwanger was en hem niet lang kon tillen, maar het was sowieso heel fijn. Je rijdt dan toch ineens een stuk verder naar fijne snuffelplekken en hij kon na de operatie moeilijk alleen thuis blijven (had echt wel een mentale tik gehad ook) en dan namen we hem mee naar een cafe, de dierenwinkel, de speeltuin etc. allemaal in die kar. Ook als je andere honden tegenkomt waar ze nog niet mee mogen spelen is het makkelijker je hond beschermen als ze in zo'n kar zitten (andere baasjes zijn dan ook wat sneller geneigd hond terug te roepen).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:35

Wij hadden dit met Ronja, die een nieuwe kruisband kreeg. Benchrust hebben wij bewust niet gedaan, omdat ze een bench niet gewend was... wij hebben de hoek in onze bank helemaal gebarricadeerd met kussens en andere voorwerpen zodat ze er niet vanaf kon... dan had ze toch het idee dat ze erbij was.

Verder hadden we haar met uitlaten in een buggy... om de zoveel meter zetten we haar even neer zodat ze kon plassen/poepen, en daarna meteen weer in de buggy. Zo had ze toch haar sociale contacten.

Tijdens haar verplichte 'bankrust' hebben we heel veel met haar geknuffeld, gespeeld met een touw dat ze liggend kon vastpakken, en ik heb al die weken bij haar op de bank geslapen... het risico dat ze van bed zou springen was te groot. Tuurlijk is ze wel eens in een onbewaakt moment van de bank gesprongen, maar die is aanzienlijk lager dan het bed, dus minder 'schade' :)

Wat hier al eerder is genoemd, is de gecontroleerde beweging... zowel lichamelijk als mentaal belangrijk dat een hond zsm weer wordt meegenomen in alle dagelijkse dingen... met 2 weken zijn we gaan opbouwen met wandelen... eerst 10 meter, en dat steeds een stukje uitbouwen. Met 3-4 wk liep ze ook weer korte stukjes los... mocht overigens niet, maar Ronja is geen gekkenhuis... ze liep op haar dooie akkertje, en bleef ook relaxed als Cinna haar uitdaagde met spelen... :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:52

Silvia schreef:

Maar wil je een comfortabele maat bench waar de hond goed in kan gaan verliggen en liefst ook water in heeft dan wordt een bench behoorlijk groot en daarmee ook steeds hoger. Dus in de bench met poten in de zijkant klauwen is ook iets wat vlot gebeurd. Mijn sukkeltje steekt zijn poten tussen benchbak en tralies de bench uit. Tot hij op wil staan....ja hij kent bench in auto en heel in begin in huis en dit is herhaaldelijk gebeurd. Met zijn poot met gebroken bot vind ik een bench dus zeer gevaarlijk!!! Echter springen is gewoon verboden tegen wat dan ook al vanaf 8 weken leeftijd dus dat zit er nu hij bijna 10 maanden is wel heel goed in. Tuurlijk hupt hij wel eens maar tja hij is jong.

Wij gaan nu week 5 in. Ga komende week de beweging weer uit bouwen naar s ochtends 25 a 30 minuten, tussen de middag 10 minuten en einde middag 20 minuten. Hij loopt regelmatig al volledig zuiver *\o/* mag officieel vanaf morgen 3x 30 minuten maar dat is gewoon teveel nog.
Vanaf week 6 mag hij los in huis. Hij loopt nu hooguit 2x daags (meestal 1x in weekend 2x) 30 tot 60 minuten los in huis. Dan is hij echt actief met speeltjes in de weer. Uiteindelijk gaat hij wel rustig liggen en dan laat ik hem op een gegeven moment met wat lekkers terug de ren in. Zo bouwen we wat op. Pas met 7 weken laten we de laatste röntgenfoto's maken en wil daarna als de uitslag positief is natuurlijk pas echt hele dag los in huis. Ook omdat springen tegen hekwerk absoluut verboden is maar dwars over de bank heen tja hij doet maar wat hij wil dat interesseert ons dan weer niet. Onze terrier loopt nooit om de bank maar altijd er overheen :D leuk als er visite op zit en een hond over de leuning aan komt zeilen :D :+
Echter gelukkig doet mijn herder dat niet hoor maar die gaat wel bank op en af x100

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 22:55

Wat fijn dat jullie al zo ver zijn dierenfan!
Onze dame wordt de eerste week van maart geopereerd.

Springen tegen haar bench deed ze als pup niet echt en ook niet tegen deuren etc in huis. Maar ze hupst wel de hele dag over de bankstellen en in haar favo chillplek: de vensterbank. T is net een oud vrouwtje dat de hele dag de buurt in de gaten houdt :=

Dus wij moeten ook een lange adem hebben voor ze los in huis mag vrees ik. Het lijkt me ellendig als ze dan iets beschadigd en de boel opnieuw moet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 05:46

Overigens een puppyren is natuurlijk gewoon te overdekken. Neem gaaf of span strak een laken oid er overheen. Nu heb ik zelf meerdere rennen dus onwijs veel panelen. Als hij had gesprongen hadden we de ren 1 paneel breedt gehouden aan de voorkant en een paneel met tyripes erop vast gezet. Aan de achterkant zou hij sowieso niet springen dus daar wat breder gezet. Zo staat het overigens nu ook nog hier. Natuurlijk is ook hij niet prefect dus met de vele uren verplichte rust wil er nogal eens wat sneuvelen aan kleedjes en speelgoed. Knaagwerk zat hoor 24/7 maar je zal maar kophuid knagen ipv speelgoed of kleed dat is toch helemaal niet lekker haha. Heb steeds dubbel vetbed liggen en die houden het redelijk. Normaal stast de ren groter en zit mijn andere hond er ook in s nachts en bij langer alleen thuis zijn. Echter die heeft een stevig kussen nodig dus die mag er niet bij haha. Gelukkig inmiddels braaf hondje die andere die ligt 24/7 los in huis nu. Oftewel tegen de ren geplakt want die vind het niets om gescheiden te zijn van hem