Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Ik heb ook Buckfast 
Kan daar zo van genieten. Nickeltje schreef:Ik kijk uit naar het mooie weer, maar wij gaan in februari echt de kasten nog niet in.
Ze zien vliegen is voor ons voldoende teken van leven...
Century schreef:Ah, jammer drie volken kwijt!Ik heb ook Buckfast
Ik ga woensdag wel lekker aan de slag in de tuin maar voorjaarsinspectie vind ik nog wat vroeg. Hier vlogen ze zaterdag ook niet, zover ik gezien heb. Ze zijn er allebei nog wel, want ik heb ze zaterdag wat suikerdeeg bovenop gegeven, voor de zekerheid. Ene volk (op één BK) zat mooi op een straat of vier, het andere volk (twee BKs) hoorde ik onderin. Ik denk dat ze nog wel voer hebben, maar ik weet het niet helemaal zeker en wil ze nog niet teveel storen als ze zelf nog niet volop vliegen. Er is hier ook nog weinig te halen, de krokussen doen het ook niet geweldig helaas. Suikerdeeg is waarschijnlijk niet nodig maar voelt fijner voor mijzelf.
Dus ik wacht nog een weekje of wat, denk ik, tot ik meer actie zie en dan ga ik eens rustig kijken. Dat ze er allebei nog zijn vind ik al super, ik verloor vaak toch één volk.
Waar ik met smart op wacht is dat de boswilg gaat bloeien. Die bloeit hier als eerste van alles en dan is het altijd een gezoem van jewelste. Dat is voor mij hét begin van de lenteKan daar zo van genieten.
LieveLoes schreef:Mijn volkje heeft het helaas niet overleefd en nu zit ik zonder bijen... Dat is eigenlijk voor het eerst sinds mijn cursus. Hoe zouden jullie opnieuw starten?
Sassy4barrel schreef:LieveLoes schreef:Mijn volkje heeft het helaas niet overleefd en nu zit ik zonder bijen... Dat is eigenlijk voor het eerst sinds mijn cursus. Hoe zouden jullie opnieuw starten?
Wat verdrietig!
De eerste keer sinds jaren ?
In Lent ; is niet ver bij jou vandaan denk ik zit een imker met buckfast bijen en hij verkoopt volkjes ; staat heel goed bekend om z’n bijen en wat hij vraagt voor een volkje valt ook mee.
Ik heb m’n kast gebracht in weekend vorig jaar lente en het weekend erop opgehaald
Century schreef:@LieveLoes Als mijn volken het goed doen zal ik ze splitsen in ~mei en dan heb ik 2 volken over, waar je best één van over mag nemen voor een laag prijsje.
Geen garanties trouwens, want splitsen is nog niet altijd goed gegaan bij mij (als in dat ze toch koninginloos bleven).
@Sassy4barrel: Ik heb inderdaad de dekplank vervangen door één met voergat en daar het bovenop gelegd.
Ze waren vandaag allebei goed aan het vliegen en ik zag wel stuifmeel binnenkomen (en dode bijen werden naar buiten gesleept), dus ze waren allebei lekker bezig. Heerlijk, bijna lente!
De wilg bloeit nog niet maar zit wel vol met katjes.
Sassy4barrel schreef:In m’n cursus werd ook aangeraden om in februari suikerdeeg bij te voeren ; voor de koudere landen en als ze vroeg beginnen met vliegen dus ik denk dat Nederland daar ook onder valt ?
Ik zie ze nu best flink vliegen vandaag maar er is idd nog niets te halen..
Leg jij het suikerdeeg dan bovenop het voer gat ?