nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:00

Een tijdje terug heb ik beide kasten kort zien vliegen, dat was na de behandeling. Dus daar was ik erg blij mee. Verder hoop ik gewoon dat ze er zijn en het goed gaat. Hopelijk een keer een jaar waar beide volken het overleven!

Jammer Marcella, dat er een volk dood is! Altijd erg naar. En jammer dat je moet stoppen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:44

Hallo allemaal, hoe gaat het bij iedereen met de bijtjes? Voor komende woensdag is er 17/18 graden en zon opgegeven, dus mijn imkershart gaat sneller kloppen, ik ga woensdag mijn voorjaarsinspectie doen! Wie nog meer?

Ik heb 15 volken ingewinterd en helaas heb ik in december al geconstateerd dat 3 het niet overleefd hebben. Dat is voor het eerst, andere jaren had ik geen of echt heel weinig wintersterfte. Het is wel opvallend dat de 3 uitvallers allemaal 'vreemdelingen' zijn. 1 aangekocht Carnica volk en 1 hybride Kaukasisch volk, terwijl ik verder alleen Buckfast heb en 1 Buckfast volk die ik helemaal aan het einde van vorig seizoen van iemand heb overgenomen die stopte. Ik houd het voortaan dus maar bij mijn eigen vertrouwde Buckfast lijnen voorlopig. De uitstapjes zijn me niet perse goed bevallen.

Er zijn er dus nog 12 over en die vlogen afgelopen zaterdag met de hogere temperaturen als een malle. Kwam ook al veel stuifmeel binnen, dus ik verwacht dat ze allemaal goed op gang zijn, maar dat wil ik toch even dubbelchecken. Op aanwezigheid van Q, mooi (werkster)broed en hoeveelheid voer. Meestal hebben mijn volken nog erg veel voer over, als het teveel is, ruil ik dat om voor uitgebouwde ramen om ruimte te geven voor broed.

Hebben jullie plannen voor woensdag?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:16

Ah, jammer drie volken kwijt! :( Ik heb ook Buckfast :)

Ik ga woensdag wel lekker aan de slag in de tuin maar voorjaarsinspectie vind ik nog wat vroeg. Hier vlogen ze zaterdag ook niet, zover ik gezien heb. Ze zijn er allebei nog wel, want ik heb ze zaterdag wat suikerdeeg bovenop gegeven, voor de zekerheid. Ene volk (op één BK) zat mooi op een straat of vier, het andere volk (twee BKs) hoorde ik onderin. Ik denk dat ze nog wel voer hebben, maar ik weet het niet helemaal zeker en wil ze nog niet teveel storen als ze zelf nog niet volop vliegen. Er is hier ook nog weinig te halen, de krokussen doen het ook niet geweldig helaas. Suikerdeeg is waarschijnlijk niet nodig maar voelt fijner voor mijzelf.
Dus ik wacht nog een weekje of wat, denk ik, tot ik meer actie zie en dan ga ik eens rustig kijken. Dat ze er allebei nog zijn vind ik al super, ik verloor vaak toch één volk.

Waar ik met smart op wacht is dat de boswilg gaat bloeien. Die bloeit hier als eerste van alles en dan is het altijd een gezoem van jewelste. Dat is voor mij hét begin van de lente :D Kan daar zo van genieten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:23

Ik kijk uit naar het mooie weer, maar wij gaan in februari echt de kasten nog niet in.
Ze zien vliegen is voor ons voldoende teken van leven...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:30

Nickeltje schreef:
Ik kijk uit naar het mooie weer, maar wij gaan in februari echt de kasten nog niet in.
Ze zien vliegen is voor ons voldoende teken van leven...

Als beginner voelt het voor mij fijner ook een maandje te wachten maar gisteren zag ik ze wel vliegen uit beide kasten dus daar was ik al blij mee

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:51

Mijn volkje heeft het helaas niet overleefd en nu zit ik zonder bijen... Dat is eigenlijk voor het eerst sinds mijn cursus. Hoe zouden jullie opnieuw starten?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:01

Century schreef:
Ah, jammer drie volken kwijt! :( Ik heb ook Buckfast :)

Ik ga woensdag wel lekker aan de slag in de tuin maar voorjaarsinspectie vind ik nog wat vroeg. Hier vlogen ze zaterdag ook niet, zover ik gezien heb. Ze zijn er allebei nog wel, want ik heb ze zaterdag wat suikerdeeg bovenop gegeven, voor de zekerheid. Ene volk (op één BK) zat mooi op een straat of vier, het andere volk (twee BKs) hoorde ik onderin. Ik denk dat ze nog wel voer hebben, maar ik weet het niet helemaal zeker en wil ze nog niet teveel storen als ze zelf nog niet volop vliegen. Er is hier ook nog weinig te halen, de krokussen doen het ook niet geweldig helaas. Suikerdeeg is waarschijnlijk niet nodig maar voelt fijner voor mijzelf.
Dus ik wacht nog een weekje of wat, denk ik, tot ik meer actie zie en dan ga ik eens rustig kijken. Dat ze er allebei nog zijn vind ik al super, ik verloor vaak toch één volk.

Waar ik met smart op wacht is dat de boswilg gaat bloeien. Die bloeit hier als eerste van alles en dan is het altijd een gezoem van jewelste. Dat is voor mij hét begin van de lente :D Kan daar zo van genieten.

In m’n cursus werd ook aangeraden om in februari suikerdeeg bij te voeren ; voor de koudere landen en als ze vroeg beginnen met vliegen dus ik denk dat Nederland daar ook onder valt ?
Ik zie ze nu best flink vliegen vandaag maar er is idd nog niets te halen..

Leg jij het suikerdeeg dan bovenop het voer gat ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:05

LieveLoes schreef:
Mijn volkje heeft het helaas niet overleefd en nu zit ik zonder bijen... Dat is eigenlijk voor het eerst sinds mijn cursus. Hoe zouden jullie opnieuw starten?

Wat verdrietig!
De eerste keer sinds jaren ?
In Lent ; is niet ver bij jou vandaan denk ik zit een imker met buckfast bijen en hij verkoopt volkjes ; staat heel goed bekend om z’n bijen en wat hij vraagt voor een volkje valt ook mee.
Ik heb m’n kast gebracht in weekend vorig jaar lente en het weekend erop opgehaald

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:33

@LieveLoes Als mijn volken het goed doen zal ik ze splitsen in ~mei en dan heb ik 2 volken over, waar je best één van over mag nemen voor een laag prijsje.
Geen garanties trouwens, want splitsen is nog niet altijd goed gegaan bij mij (als in dat ze toch koninginloos bleven).

@Sassy4barrel: Ik heb inderdaad de dekplank vervangen door één met voergat en daar het bovenop gelegd.

Ze waren vandaag allebei goed aan het vliegen en ik zag wel stuifmeel binnenkomen (en dode bijen werden naar buiten gesleept), dus ze waren allebei lekker bezig. Heerlijk, bijna lente!
De wilg bloeit nog niet maar zit wel vol met katjes.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:00

Sassy4barrel schreef:
LieveLoes schreef:

Wat verdrietig!
De eerste keer sinds jaren ?
In Lent ; is niet ver bij jou vandaan denk ik zit een imker met buckfast bijen en hij verkoopt volkjes ; staat heel goed bekend om z’n bijen en wat hij vraagt voor een volkje valt ook mee.
Ik heb m’n kast gebracht in weekend vorig jaar lente en het weekend erop opgehaald

Lent is inderdaad prima aan te rijden voor mij! Zou je me misschien contactgegevens willen pb’en?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:01

Century schreef:
@LieveLoes Als mijn volken het goed doen zal ik ze splitsen in ~mei en dan heb ik 2 volken over, waar je best één van over mag nemen voor een laag prijsje.
Geen garanties trouwens, want splitsen is nog niet altijd goed gegaan bij mij (als in dat ze toch koninginloos bleven).

@Sassy4barrel: Ik heb inderdaad de dekplank vervangen door één met voergat en daar het bovenop gelegd.

Ze waren vandaag allebei goed aan het vliegen en ik zag wel stuifmeel binnenkomen (en dode bijen werden naar buiten gesleept), dus ze waren allebei lekker bezig. Heerlijk, bijna lente!
De wilg bloeit nog niet maar zit wel vol met katjes.

Wat lief!! Dank je wel! Ik ga even die uit Lent “proberen” en anders neem ik weer contact op :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:46

Sassy4barrel schreef:
In m’n cursus werd ook aangeraden om in februari suikerdeeg bij te voeren ; voor de koudere landen en als ze vroeg beginnen met vliegen dus ik denk dat Nederland daar ook onder valt ?
Ik zie ze nu best flink vliegen vandaag maar er is idd nog niets te halen..

Leg jij het suikerdeeg dan bovenop het voer gat ?

Dit is onder andere de reden dat ik gisteren wel even snel in de kasten heb gekeken. Het was 18 graden bij ons.
Ik licht even snel 3 raampjes op om te kijken of de Q goed aan de leg is en te checken of er nog voldoende voer is. Zo kan ik bepalen of ik moet bijvoeren. Bij geen van de 12 kasten was bijvoeren nodig, ik heb in 10 kasten zelfs behoorlijk veel verse nectar gezien. Ze weten dus toch ergens wat vandaan te halen. In alle kasten zag ik ook mooi vlak gesloten broed. Nu ga ik ze dus voorlopig lekker met rust laten.
Als bijvoeren wel nodig is, leg ik inderdaad ook een pak voer op het gat in de dekplank. Of rechtstreeks op de ramen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:52

Een van de kasten die eerst op 5 ramen zat en met ophalen al op 7/8 ramen zat die waren heel druk bezig. Niet zo zeer met vliegen maar wel in de kast. Deze was ook nog behoorlijk zwaar.

De man werd er helemaal blij van. De andere kast heeft geen doorzichtige voerbak. Maar lieten ook even zien dat ze alert waren, maar wel een stuk lichter.

Hij moest een uur enkele reis maken voor ophalen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:07

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ik was vandaag wat vroeger thuis dus ik kon op het moment dat de zon vol op de kasten scheen goed kijken wat er voor activiteiten waren.
De voorste 2 volken hadden we eerder op een warmere dag al zien vliegen...
Het derde volk leek eerder erg stilletjes maar daar vlogen ze vandaag ook!! Met stuifmeel allemaal.
Wij zijn voor nu gerustgesteld.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:22

Ik heb vandaag heel
Even snel het dak er bij beide kasten afgehaald en wat suikerdeeg erop gelegd
Ik zag zo snel dat er bijen op 3 ramen vol zitten en de andere ramen lijken vier en broed te zijn maar heb ik niet dichtbij bekeken
Dat durfde ik nog niet ivm ik het niet te koud wou laten worden
Is dat weinig op 3 ramen bijen of is dat normaal na de winter?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:23

*vier = voer

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 09:05

3 is wel iets aan de kleine kant, maar op zich kan dat nog wel bijtrekken. Voor voorjaarshoning is het waarschijnlijk helaas wel te klein. Op ramen waar geen bijen zitten, zit ook geen broed.
De volken groeien wel enorm hard! Er komen hier bakken vol stuifmeel en ook al veel nectar binnen. De boswilgen staan hier volop in bloei. Het is allemaal erg vroeg, dit kon wel eens een interessant jaar worden. Ik lees al van imkers die al honingkamers plaatsen (veelal 1-baks imkers om ruimte te geven).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 09:48

Poeh, dat vind ik wel erg vroeg, maar het lijkt wel weer een mooi, droog en warm voorjaar te worden. Dat zullen mijn abrikoos en perzik ook heel fijn vinden :D
Ze vliegen hier erg druk, ik heb een boswilg op mijn perceel dus dat is heerlijk om onder te staan, al dat gezoem. Ook veel hommels!
Ik ga woensdag de voorjaarscontrole doen, maar met hoe druk ze zijn verwacht ik niets bijzonders.