Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:24

Nu had ik ook veel, ontzettend veel haast om aan een leuke pup of jonge herplaatser te komen. Mijn terrier zonder maatje is niets waard en mijn herder was nog maar 8 jaar en opeens ongeneeslijk ziek. Normaal ga ik voor bewust gefokte kruisingen maar zo vlot een passende en goed geteste kruising vinden is helemaal lastig. Absoluut geen seconde spijt van Gabber zelf. Hij is werkelijk van binnen en van buiten 100% passend. Echter nooit meer dat ik naar die fokker ga. Gelukkig dankzij Gabber inmiddels heel netwerk aan betrouwbare fokkers van honden die voor mij top zijn dus in het vervolg kan ik via dat netwerk aanschaffen

Muppett

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:35

Beetje gênant vraagje, maar ruiken jullie honden ook zo vaak aan je kont/edele delen? Mijn reu van 10 maanden doet de hele dag niks liever dan non stop achter ons aan lopen en daar snuiven. Hij duwt ook soms echt zijn neus tussen mijn benen, heel opdringerig. Hij laat zich ook niet zomaar wegsturen.
En ja, wij wassen onze private parts dagelijks en hij doet het ook bij bezoek. Ik vind het echt ontzettend irritant. Is dit een fase...? Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik wil hem dit graag afleren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:58

Haha wij hadden een husky reu die dat levenslang deed. Echter dan stond je ergens en dan kreeg je een wip omhoog omdat hij vanaf achteren z'n neus in je kruis duwde en dan hard omhoog deed. Die was gelukkig bang van vreemde mensen maar wij hebben wat onvrijwillig omhoog gewipt whaha. Was gewoon zijn manier van contact maken.

Zo intensief in je kruis hangen en ruiken kan hormonaal gedrag zijn. Heb je al hypersex van puur geprobeerd toevallig? Ik zou daarnaast gewoon duidelijk 'nee' zeggen en weg sturen. Niet ombuigen met speeltje aan bieden maar duidelijk aangeven dat het niet gewenst is en hij direct weg moet uit jou buurt. Hij gaat echt de link wel leggen als hij z'n neus in jou kruis duwt dat het einde contact is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 21:53

Hier is het kind alweer bijna 9 maanden. Eerste loopsheid achter de rug. En vind haar mama dat ze ook een koekje mag als ik koekjes eet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had voor dit jaar zelf geen nest in de planning. Heb er flink over getwijfeld, maar in mn eentje is t pittig en moet ik veel back up regelen en moet mn baas ook flexibel mee doen(wat hij absoluut wilde)
Maar moet ik ook dingen laten zoals showen dit jaar dus besloten een jaar over te slaan.
En toen kwam er wat op mn pad..
Van het nest uit 2023 van Djessey en Vito heeft iemand zich gemeld dat ze graag een nestje zouden willen proberen onder volledige begeleiding wat makkelijk gaat want ze wonen dichtbij. Dus komende week zal ze getest gaan worden en dan is het afwachten tot de loopsheid.
Dus ik zal er veel voor doen en veel betrokken zijn. En ze zijn bij meerdere nesten van mij betrokken geweest. Maar is het niet zo belastend en veel als een eigen nest thuis.
Duimen op goede testresultaten :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 23:13

Oh, dat is wel een mooi compromis. Zelf geen nest maar wel van dichtbij meehelpen en beleven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 07:19

kiwiwitje schreef:
Hier is het kind alweer bijna 9 maanden. Eerste loopsheid achter de rug. En vind haar mama dat ze ook een koekje mag als ik koekjes eet
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik had voor dit jaar zelf geen nest in de planning. Heb er flink over getwijfeld, maar in mn eentje is t pittig en moet ik veel back up regelen en moet mn baas ook flexibel mee doen(wat hij absoluut wilde)
Maar moet ik ook dingen laten zoals showen dit jaar dus besloten een jaar over te slaan.
En toen kwam er wat op mn pad..
Van het nest uit 2023 van Djessey en Vito heeft iemand zich gemeld dat ze graag een nestje zouden willen proberen onder volledige begeleiding wat makkelijk gaat want ze wonen dichtbij. Dus komende week zal ze getest gaan worden en dan is het afwachten tot de loopsheid.
Dus ik zal er veel voor doen en veel betrokken zijn. En ze zijn bij meerdere nesten van mij betrokken geweest. Maar is het niet zo belastend en veel als een eigen nest thuis.
Duimen op goede testresultaten :D

Mooie tussen oplossing! <3

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 08:20

Inderdaad een leuk alternatief Kiwitje!

Hier echt vreselijke verleidingen moeten weerstaan. Eerst de pups uit het nest van een van onze favoriete honden en daar zat er natuurlijk eentje tussen waar we helemaal verliefd op waren. Gisteren ging ik een cadeaubon ophalen waar wij onze Freek vandaan hebben en daar hadden ze ook kleine freekkies uit een zusje van Freek. Daar zat er ook eentje tussen die helemaal in mn straatje viel en zoo pluizig <3

"Twee js genoeg, het is niet verstandig, het is niet verstandig, het is niet verstandig, maar zoooooo lief" _O-

Als het aan mn hart lag hadden we hier een kleine dierentuin, maar gelukkig wint mn hoofd het tot nu toe :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 08:50

Haha de kleine dierentuin is hier al gelukt met 4 honden en 3 katten. _O-

Ja nu duimen dat de testen goed uitpakken. Dan duimen voor een goede dekking en vlotte bevalling.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 09:43

Kimi is nu ook bijna 9 maanden en nu de eerste keer loops. Dat is wel even wennen na altijd eigenlijk enkel reutjes gehad te hebben :=
Maar ze is zo lief en doet het zo goed hier thuis. Erg blij met haar!!

En puppy's zijn altijd wel verleidelijk maar ben toch blij dat die 2 van ons nu 'volwassen' zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 09:52

Same, ik vind de puppy periode sowieso vreselijk. De jongste zijn van december twee en we hadden al gezegd dat we voorlopig sowieso geen pups willen, we hebben vijf onder vijf waarvan twee rellende collies. Die zijn sinds 1,5 week weer even strict in het regime gezet, hebben gisteren 15km zich gedragen en zonder muilkorf gewandeld dus de hint lijkt duidelijk. :+ Dus voordat de jongste twee de vier gepasseerd zijn vermoed ik niet dat hier iets erbij komt, het is ook maar afwachten hoe het dan met de senioren is, dan zouden de oudste twee 15 & 13 zijn, met Guinness ging het ook snel terwijl we dat één jaar geleden ook niet verwacht hadden. Waarschijnlijk is de volgende pup ook een stuk kleiner, dus dan moeten we sowieso het een en ander aanpassen. :')

Hoewel de twijfel heel groot is voor de BC als ras en die nogmaals erbij te nemen staan we wel op de interesselijst bij een fokker die in 2029/2030 het tweede nest van deze teef zal doen. Afhankelijk van de reu en hoe het ras er dan voor staat, komt dan sowieso een puppy.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 09:57

Ik heb totaal niets met pups dus die verleidingen zijn gemakkelijk. Echter de ene herplaatser die ik nu tegen kom is nog leuker dan de andere haha. Met mijn vorige herder die giga hond agressief was liet ik alles wel. Nu met Gabber in revalidatie kan er ook niets maar ohhh wat kriebelt het vaak. Ben natuurlijk gewend om 6 honden rondom te hebben en heb er nu maar 2 meer. Echter hier blijft het ook bij hoor haha.
Gabber doet het gelukkig fantastisch! Net 10 maanden jong en al een hele beer! Deze week gaan we de 6de week in na de LPC operatie. Hij wandelde inmiddels 1x 25 a 30 minuten, 1x 10 minuten en 1x 20 a 25 minuten per dag. In de weekenden doe ik nu 3x 20 a 30 minuten. Op de woensdag nog steeds hydrotherapie. Woensdag over 10 dagen de laatste keer onder narcose hopelijk. De laatste controle röntgenfoto's en een tand glazuren die dat niet van moeder natuur gekregen heeft.
Op de foto is de riem weg geshopt natuurlijk

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:02

Moet je eigenlijk nog verdere preventieve dingen volgen of gaan doen? Want het is natuurlijk een bakbeest en pas 10 maanden, die groeit natuurlijk nog wel even door.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:13

Hoewel ik er mentaal idd half aan onderdoor ging (insert sarcasm want Zo erg was het ook niet, maar gewoon intens) in de pup tijd-2 jaar, was Arya wel echt een fantastisch leuke pup. Maar de intensiteit van het grootbrengen van het jonge dier is heftig :') Nu ze echt volwassen is- zelfs richting senior leeftijd gaat- is het zoveel rustiger voor me (op bepaalde situaties na), maar ik mis soms die pup/jonge hond tijd met haar ook echt nog wel <3 (ook al weet ik niet of ik dat zou overleven nu maar hopelijk hoeven we er nog lang niet over na te denken)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 10:15

Ik vind de puppytijd altijd heerlijk. Wel intensief.
Heb er nu 4 in huis en dat is wel de max. Ik wil eerder iets minderen in mn eentje.. ik heb wel wat plannen waar ik een pup uit hoop aan te houden maar deze zal dan uitgeplaatst worden. Iets met toekomst.. :')

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:17

Wat een zorgenkind Dierenfan, het ergste van de operatie en revalidatie is gelukkig achter de rug.

Onze oudste is van de week 4 geworden, zij is een fijn hondje, ook best makkelijk als pup.
De jonge hond van 9 maanden is een heel ander verhaal, daar zijn we veel drukker mee geweest. Ben blij dat ze nu wat ouder is, ze wordt nu wat makkelijker en minder stout.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 10:21

Ik vond de puppytijd ook geweldig, al wel heel intensief inderdaad. Geen idee of dat anders zou zijn met een al volwassen hond er bij.
Een aantal maanden geleden was de verleiding enorm, toen ik tot 2x toe een pup aangeboden kreeg die ik in alle opzichten meer dan geweldig vond. Maar het pastte qua tijd en leven nu gewoonweg niet helaas. Onze pup komt nog wel, want de wens is er zeker :j
Achteraf gezien is het echt de beste keuze geweest nu, met een startend en druk bedrijf en plannen die we hebben waar we nu druk mee zijn. Ook is het gewoon ontzettend genieten van onze stabiele volwassen kerel zonder dat je overal over hoeft na te denken :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 11:01

KimD schreef:
Moet je eigenlijk nog verdere preventieve dingen volgen of gaan doen? Want het is natuurlijk een bakbeest en pas 10 maanden, die groeit natuurlijk nog wel even door.

Advies is wel supplementen te blijven voeren (flexadin) en hoog in omega. Omdat ik niet enkel vis wil voeren meng ik nu altijd vis brok met een brok van ander diersoort. Ik geef extra zalmolie erbij momenteel van biofood hoewel dat nu even probiotica is gezien alles wat z'n lijf gepasseerd is. Momenteel geef ik duivelsklauw als pijnstilling dus al natuurlijk middel. Nog maar 2 gram per dag dat bouwen we zeer rustig verder af.
Heb ook infrarood laser dus die blijf ik ook gebruiken en verder zelf besloten gewoon aangepaste beweging te houden. Is geen probleem want al jarenlang doen we overwegend enkel apporteer spelletjes in hoog water dus zodat er gezwommen kan worden. De wandelingen kunnen we gewoon lekker opbouwen en ik wil gaan hooperen of detectie oid. Geen heel belastende sporten in elk geval.

Hij is idd gewoon echt groot. Nu was ik groot gewend maar hij wordt duidelijk echt groter en forser. Gelukkig nog altijd mega lief van karakter <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 11:12

Mocht je er nog iets aan hebben;

Qua omega zou je evt ook voor een omega-3 supplement/olie kunnen kiezen op basis van andere vis bronnen. Zalm is niet de meest fijne omega bron omdat het vaak vervuild is, vaak ook in slechte verpakkingen te krijgen is waardoor sneller oxidatie optreedt en de kwaliteit wegvalt. Plus het is in zijn geval ook heel belangrijk om te kijken naar het daadwerkelijk aandeel EPA/DHA in het supplement. Vaak bestaat een groot deel van zo'n visolie uiteindelijk niet uit een groot aandeel EPA/DHA, wat de actieve omega 3 stof is die je wilt voeren bv en dan is het meer vetten wat je voert als daadwerkelijke onderstuening in omega 3 vorm. Hier zou je dus nog wel winst mee kunnen behalen- een therapeut bv kan bijpassend bij zijn beeld ook echt berekenen wat hij als individu op therapeutische basis in onderhoud nodig heeft zodat je qua dosering beter zit - standaard advies op de flessen/potten is namelijk bij klachten te laag (plus zoals gezegd dat de EPA/DHA vaak ook maar relatief weinig aanwezig is), zelfs als preventief onderhoud bij gezonde dieren is dat vaak al niet kloppend bv. Dat kan ook echt een verschil maken wel voor hem en zijn situatie.

En als je geen interesse in de tip hebt, negeer je het maar gewoon uiteraard haha maar dacht wie weet heb je er nog wat aan :j

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 11:38

Ik vind pups leuk tot 12 weken _O- Daarna tot een maand of 10 a 11, vind ik het vrij weinig aan. Je kunt er zo weinig mee _O-

Zo'n makkelijke pup als Rush krijg ik nooit weer. Volgens mij heeft ie zelf niet doorgehad dat ie pup en puber is geweest. Maar die is nu ook alweer bijna 2.5 :oo

Maar zolang de mechelaars er nog zijn, komt er geen hond bij.

Twijfel ook enorm wat voor ras ik wil. Wil wel graag een ras wat waakser is dan Max en Rush(kelpie en bc) en eventueel ook inbrekers grijpt. Maar ook graag een hond die mee kan koeiendrijven :')

Maar voorlopig blijft Russel mijn kleine 'pup' :+:
Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 11:50

Onze Kelpie is althans goed waaks :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 11:57

cursebreaker schreef:
Mocht je er nog iets aan hebben;

Qua omega zou je evt ook voor een omega-3 supplement/olie kunnen kiezen op basis van andere vis bronnen. Zalm is niet de meest fijne omega bron omdat het vaak vervuild is, vaak ook in slechte verpakkingen te krijgen is waardoor sneller oxidatie optreedt en de kwaliteit wegvalt. Plus het is in zijn geval ook heel belangrijk om te kijken naar het daadwerkelijk aandeel EPA/DHA in het supplement. Vaak bestaat een groot deel van zo'n visolie uiteindelijk niet uit een groot aandeel EPA/DHA, wat de actieve omega 3 stof is die je wilt voeren bv en dan is het meer vetten wat je voert als daadwerkelijke onderstuening in omega 3 vorm. Hier zou je dus nog wel winst mee kunnen behalen- een therapeut bv kan bijpassend bij zijn beeld ook echt berekenen wat hij als individu op therapeutische basis in onderhoud nodig heeft zodat je qua dosering beter zit - standaard advies op de flessen/potten is namelijk bij klachten te laag (plus zoals gezegd dat de EPA/DHA vaak ook maar relatief weinig aanwezig is), zelfs als preventief onderhoud bij gezonde dieren is dat vaak al niet kloppend bv. Dat kan ook echt een verschil maken wel voor hem en zijn situatie.

En als je geen interesse in de tip hebt, negeer je het maar gewoon uiteraard haha maar dacht wie weet heb je er nog wat aan :j

Bedankt hoor! Wat zou jij echt als supplement aanraden? Mag uiteraard ook via prive bericht. Ik zie door de bomen het bos niet meer en met mijn long covid brein krijg ik het niet meer helder. Moet zo opletten qua ondersteuning ivm zo min mogelijk calcium/fosfor er in en wel extra omega's in elk geval. Nu dus flexadin young dog maxi en ik geef er 1 per dag. Vanaf 30 kg eigenlijk 2 per dag maar gezien ik extra omega daarnaast geef leek mij het teveel worden en waar 'te' voor staat is ook niet goed.

Qua brok dus meerdere varianten Farmina maar wel laag in calcium/fosfor en dus altijd op 24 kg voer 12 kg vis

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:08

Shaya_ schreef:
Onze Kelpie is althans goed waaks :+

Max blaft wel, maar de laatste 3 m veranderd hij in een knuffelbeer _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:12

@dierenfan

Welk merk en zelfs welke vorm (olie/capsules bv) in theorie het meest ideaal geschikt is, is echt afhankelijk van de situatie en een individu, zeker bij jullie - dus daar is niet perse nu een kant en klaar antwoord voor. Ik geef zelf bv ondertussen een humaan suppletie omega 3 in capsule vorm (+ dosering berekend voor haar als individu wat zij minimaal nodig heeft) omdat dat voor Arya beter past als de olie welke ik eerder gaf (van icelandpet < welke ook heel mooi is wel qua EPA/DHA en ook opslag in alu fles is al beter tov plastic en doorzichtige flessen). Maar daarnaast is het vooral ook belangrijk dat de dosering dan ook nog klopt, naast de keus in suppletie < en zeker bij onderhoud bij onderliggende 'problemen' of als je een ander soort/merk neemt omdat de samenstelling bij allemaal anders is. Daar kan eigenlijk alleen een therapeut goed advies in geven omdat zij ook echt werken met therapeutische doseringen die vaak nodig zijn in zo'n situaties, ook voor onderhoudsdosering zoals wat bij jullie nodig is dus ik durf daar zo geen gericht advies in te geven in jullie geval- daar moet echt goed naar gekeken worden ivm andere dingen waar je op moet letten qua voeding/ondersteuning. Je kunt natuurlijk altijd wel afgaan op wat als advies bij het supplement staat wanneer je een gezonde hond hebt, maar dat is vaak toch alsnog niet overeenkomend met wat het volgens een berekening zou moeten zijn + als je therapeutische doseringen langdurig geeft, is ook opbouwen vaak nodig en toevoegingen van antioxidanten zoals vit E (wat dan ook weer berekend moet worden). Ik durf daar in jullie geval dus geen concreet advies in te geven. Wil je het echt goed aanpassen aan hem als individu zou ik dit eens met een therapeut (orthomoleculair of integraal) bespreken bv < vaak hebben ze bv een aanbod in los/klein consult voor een lager bedrag, waar je met dit soort vragen terecht kunt :j

Maar ik vind bv de Icelandpet omega 3 (olie vorm ook) al echt een hele fijne om sowieso naar te switchen zelfs zonder dat er al berekend is wat er nodig is voor Gabber. Dan zou je iig van de zalm olie af kunnen bv. Bij icelandpet is de EPA/DHA sowieso wel betrouwbaar/goed aanwezig. Ik zou dan wel de kleinere fles nemen, ook al is die in verhouding iets duurder- omdat de grotere fles vaak te lang open is en uiteindelijk dan ook gaat oxideren. Side note: blijft belangrijk wel om toch te laten berekenen wat nodig is qua dosering omdat je ook nog andere dingen geeft natuurlijk/met andere dingen nog rekening moet houden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-02-26 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:20

Haha hier zijn de puppykriebels ook non-stop :P
Zou het echt leuk vinden, nog eentje erbij.

Maargoed eerst maar de mensenbaby verwelkomen, dat tegelijkertijd doen lijkt me pittig :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:22

Bedankt cursebreaker!