Hond met ernstige huidproblemen - lange vlucht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loveslimpie

Hond met ernstige huidproblemen - lange vlucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 21:25

Hoi Allemaal!

Na lang wachten op bericht, kwam vorige maand het bericht dat de vriendin van mijn zwager mag emigreren naar Nederland. Ze wil haar hond graag meenemen maar in verband met de huidproblemen zal er in deze toestand geen fit-to-fly afgegeven worden. In de US heeft ze niemand waar de hond naartoe kan, dus als de hond niet mee kan zal deze naar een asiel moeten. Wat ze graag wil voorkomen.

Het gaat om een 5-jarige Pyreneese berghond, het is in principe een buitenhond. Ze komt af en toe binnen maar leeft in principe buiten

Sinds december vorig jaar kampt haar hond met ernstige huidproblemen. Het begon in de winter, ze kreeg jeuk, begon hevig te krabben en er ontstonden wonden door het zelftrauma. Haar verliest ze vooral rond de staartbasis, maar eigenlijk is haar hele onderzijde (van nek tot staart) aangetast.

Bij de dierenarts zijn sindsdien elke maand huidafkrabsels gedaan om mijten, vlooien en schimmels uit te sluiten – allemaal negatief. Er is ook nooit bewijs gevonden van vlooien of vlooienuitwerpselen. Het voer is inmiddels meerdere keren aangepast (graanvrij en een andere eiwitbron).

Bij bloedonderzoek (vorige maand, tijdens de sterilisatie) waren haar basofielen (witte bloedcellen) verhoogd. Antibiotica hebben geen verbetering gebracht. Ze krijgt regelmatig Cytopoint-injecties, maar die helpen hooguit 2 weken en geven weinig verlichting. Daarnaast krijgt ze medicinale baden.

Op dit moment lijkt het vooral te gaan om ernstige chronische allergische dermatitis. Door het krabben ontstaan telkens nieuwe plekken, soms rood en geïrriteerd, soms met korstjes.

De situatie is extra lastig omdat ze binnenkort internationaal gaan verhuizen, met een vlucht van 8 uur. Haar prioriteit is om haar vóór die tijd zo stabiel en comfortabel mogelijk te krijgen. Langdurige allergietesten of omgevingsonderzoek hebben nu weinig zin, omdat we binnenkort in een totaal ander klimaat wonen.

Samenvatting van de huidige siuatie:

Ernstige jeuk, vooral aan staartbasis en buik.
Geen vlooien/mijten/schimmel aangetoond.
Cytopoint helpt minimaal en kort.
Voeding aangepast, geen resultaat.
Medische baden in gebruik.
Geen actuele systemische vlooienbestrijding (isoxazolinen).

Foto's van de status van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor graag tips of ervaringen van mensen die hun hond snel stabiel hebben gekregen voor een reis of operatie, vooral bij hardnekkige allergische huidproblemen. Alles wat kan helpen om haar komende maand comfortabel en jeukvrij te houden, is welkom!

Warboel

Re: Hond met ernstige huidproblemen - lange vlucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:33

Is er wel wel eens apoquel geprobeerd ipv cytopoint?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:34

Wellicht een kuur prednison om alles rustig te krijgen

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 22:01

Warboel schreef:

Heeft ze overlegt met de DA maar die ziet niet de noodzaak om te switchen en geeft de voorkeur aan cytopoint. Ik lees wisselende verhalen over beide middelen, heb je er zelf ervaring mee?

Apacheshadow schreef:
Wellicht een kuur prednison om alles rustig te krijgen

Ik ben niet bekend met honden en prednison, maar die zou je nu geven om het rustig te krijgen of juist rondom het vliegen zelf, of beide?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:19

Ik zou ook een stootkuur prednison geven als extra om alles rustig te krijgen. Alhoewel jeuk afschuwelijk is dn is er geen oplossing dan zou ik laten inslapen ipv asiel. Doe het een hond niet aan om in zo'n conditie een asiel in te moeten. Vrijwel niemand begint aan dit kaliber hond met deze grote en dure gezondheid problemen. Tenminste het lijkt me daar hetzelfde werken als hier in Nederland. De keuze is reuze in een asiel en problemen hoef je niet te kopen die komen vanzelf toch wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:31

dierenfan schreef:
Ik zou ook een stootkuur prednison geven als extra om alles rustig te krijgen. Alhoewel jeuk afschuwelijk is dn is er geen oplossing dan zou ik laten inslapen ipv asiel. Doe het een hond niet aan om in zo'n conditie een asiel in te moeten. Vrijwel niemand begint aan dit kaliber hond met deze grote en dure gezondheid problemen. Tenminste het lijkt me daar hetzelfde werken als hier in Nederland. De keuze is reuze in een asiel en problemen hoef je niet te kopen die komen vanzelf toch wel.

Jeuk is inderdaad erger dan pijn. Ik zou ook zeker om een stootkuur Prednison vragen maar als dat niet helpt zou inslapen wel een optie zijn. In het asiel doen ze dat ook maar dan zit hij al wel heel lang in een hokje te wachten op adoptie.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:43

Wij hebben onze hond ook prednison toen gegeven. Had soort gelijke klachten en na een allergie test uiteindelijk uitgekomen dat ze allergisch was voor bijna alle soorten gras.

We hebben toen nog immunotherapie geprobeerd maar dit hielp niet afdoende. Ze kon toen eigenlijk niet meer functioneren zonder de prednison, maar die maakte haar ook kapot, ze had altijd honger en verdubbelde in gewicht in een paar maanden. Eerste instantie was het beter voor de jeuk maar uiteindelijk toen toch de keuze gemaakt haar in te laten slapen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:45

loveslimpie schreef:
Warboel schreef:

Heeft ze overlegt met de DA maar die ziet niet de noodzaak om te switchen en geeft de voorkeur aan cytopoint. Ik lees wisselende verhalen over beide middelen, heb je er zelf ervaring mee?

Bij mijn hond werkt Cytopoint top (ze heeft geen extreme allergieën zoals de hond in jouw OP, ze hoeft maar 1x in de 3-4, soms zelfs 6 maanden cytopoint, ik voer PEA poeder bij om haar immuunsysteem te ondersteunen maar denk dat deze hond daar te erge allergieën voor heeft) maar bij de hond van een vriendin werkt cytopoint juist echt totaal niet en werkt apoquel een flink stuk beter!

Stootkuur prednison zou ook nog kunnen… maar is er wel eens een bloedonderzoek gedaan waar die hond zo ontzettend allergisch voor is?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:15

Naast alle al voorgestelde dingen, schoonmaakmiddelen vervangen door hypo-allergene producten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:19

Best verbaasd dat dit geen fit to fly krijgt.
Ik zou ook zeggen tijdelijk plat gooien met Pred..
Waneer wilt ze vliegen? Kan dit snel als de hond goedgekeurd is? Want je wilt hem niet weken / maanden op een hoge dosering hebben.
Pred brengt risico's maar een XL buitenhond met serieuze klachten gaat niet geadopteerd worden vanuit het asiel..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:23

Mijn hond ook erg allergisch
Bloedtest gedaan om 250 stoffen te onderzoeken.
Apoquel helpt heel goed bij haar mijn hond doet t goed op huidige voeding. Dus nu nog incidenteel Apoquel

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:26

Mijn kat kreeg eerst Modulis, toen Sporimune en nu ciclosporine. Als orale vloeistof, om de dag gemengd met nat voer. Voor atopische dermatitis, ook voor honden. Deze tip hebben we van het dierenasiel gekregen. Mijn kat krabte zich helemaal open, tot bloedens toe. Dierenarts dacht een voedselallergie, maar we wisten niet waarvoor. O.a. ook hypo-allergenic en anallergenic eten geprobeerd en prednisolon injecties.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 00:00

Is ze niet allergisch voor die medische baden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 00:02

Foto's lijken mij niet zodanig ernstig dat ze niet zou kunnen vliegen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:14

Is de schildklier al eens getest?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:19

Los van de problemen, is er ook over nagedacht hoe deze hond het leven in Nederland überhaupt gaat vinden? Ik zou dat meenemen in het besluit wat en hoe je het allemaal gaat regelen.
Mogelijk kan een stootkuur prednison helpen of apoquel. Maar dan moet je er eenmaal hier echt iets mee want dat is onderdrukken van symptomen. En niet voor alle honden, maar voor de meesten is er toch echt wel met bepaalde therapieën of strenge eliminatie dieet een hoop te bereiken. Daar het asiel in lijkt me niet fair naar het dier toe.

En ik ben benieuwd wat er allemaal meegenomen is in de onderzoeken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 07:30

janderegelaa schreef:
dierenfan schreef:

Jeuk is inderdaad erger dan pijn. Ik zou ook zeker om een stootkuur Prednison vragen maar als dat niet helpt zou inslapen wel een optie zijn. In het asiel doen ze dat ook maar dan zit hij al wel heel lang in een hokje te wachten op adoptie.

Ik heb zelf lang eczeem gehad, dus ik weet hoe gek je wordt van jeuk.
Wat betreft het tweede deel van jullie bericht, ik kan me vinden in jullie mening, maar het is niet mijn hond…

alice0cullen schreef:
Wij hebben onze hond ook prednison toen gegeven. Had soort gelijke klachten en na een allergie test uiteindelijk uitgekomen dat ze allergisch was voor bijna alle soorten gras.

We hebben toen nog immunotherapie geprobeerd maar dit hielp niet afdoende. Ze kon toen eigenlijk niet meer functioneren zonder de prednison, maar die maakte haar ook kapot, ze had altijd honger en verdubbelde in gewicht in een paar maanden. Eerste instantie was het beter voor de jeuk maar uiteindelijk toen toch de keuze gemaakt haar in te laten slapen.

Wat sneu! Is het bij jullie ook zomaar ontstaan na een paar jaar?

Warboel schreef:
loveslimpie schreef:

Bij mijn hond werkt Cytopoint top (ze heeft geen extreme allergieën zoals de hond in jouw OP, ze hoeft maar 1x in de 3-4, soms zelfs 6 maanden cytopoint, ik voer PEA poeder bij om haar immuunsysteem te ondersteunen maar denk dat deze hond daar te erge allergieën voor heeft) maar bij de hond van een vriendin werkt cytopoint juist echt totaal niet en werkt apoquel een flink stuk beter!

Stootkuur prednison zou ook nog kunnen… maar is er wel eens een bloedonderzoek gedaan waar die hond zo ontzettend allergisch voor is?

Bijzonder dat bij veel honden het een of juist het ander goed werkt.
Bloedonderzoek voor allergieën is nog niet gedaan, er is alleen algemeen onderzoek gedaan toen ze vorige maand gesteriliseerd is. Daar kwam uit dat de witte bloed cellen hoog waren, maar dat is opzich logisch.

Zoolgangster schreef:
Naast alle al voorgestelde dingen, schoonmaakmiddelen vervangen door hypo-allergene producten.

Die was ik nog niet tegen gekomen, ik geef het aan haar door!

Nyaleti schreef:
Best verbaasd dat dit geen fit to fly krijgt.
Ik zou ook zeggen tijdelijk plat gooien met Pred..
Waneer wilt ze vliegen? Kan dit snel als de hond goedgekeurd is? Want je wilt hem niet weken / maanden op een hoge dosering hebben.
Pred brengt risico's maar een XL buitenhond met serieuze klachten gaat niet geadopteerd worden vanuit het asiel..

Ik had ook erger verwacht aan de hand van de verhalen maar ik vond de foto’s best meevallen.

De bedoeling is ergens in september, datum staat nog niet vast. Dus er is nu nog wel een klein beetje tijd om een plan te maken, maar niet heel veel..

boedjang schreef:
Mijn hond ook erg allergisch
Bloedtest gedaan om 250 stoffen te onderzoeken.
Apoquel helpt heel goed bij haar mijn hond doet t goed op huidige voeding. Dus nu nog incidenteel Apoquel

De DA gooit het op omgeving, aangezien het voer ook al veranderd is. Maar ik neem aan dat dit duidelijk naar voren kwam tijdens de bloedtest?

Eilish schreef:
Mijn kat kreeg eerst Modulis, toen Sporimune en nu ciclosporine. Als orale vloeistof, om de dag gemengd met nat voer. Voor atopische dermatitis, ook voor honden. Deze tip hebben we van het dierenasiel gekregen. Mijn kat krabte zich helemaal open, tot bloedens toe. Dierenarts dacht een voedselallergie, maar we wisten niet waarvoor. O.a. ook hypo-allergenic en anallergenic eten geprobeerd en prednisolon injecties.

Oh wat sneu! Hebben jullie hiervoor ook nog bloed onderzoek gedaan, of trial en error?

Femke_Tweety schreef:
Is ze niet allergisch voor die medische baden?

Daar wordt de huid een stuk rustiger van, dus dat lijkt wel positief bij te dragen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:51

Ik zou ook kiezen voor prednison. Dan wordt alles hopelijk rustig, kan de hond mee en kan er hier verder gekeken worden voor een opwerking.

Het kan wel noodzakelijk zijn om enkele weken van de prednison af te moeten zijn voor verder onderzoek.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:39

Ik zou ook kijken wat prednison gaat doen. Die zal alles onderdrukken waardoor de wonden genezen en de jeuk weg is.
Maar alle stress van verhuizing zou ik zeker nadien nog even doorgaan met de prednison. En als ze goed en wel over zijn en gewend in kleine stapjes gaan afbouwen. En dan in Nederland een nieuw plan van aanpak maken.

Maar dan moet ze dus best een behoorlijke tijd op prednison. En dat is niet perse wenselijk

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:54

Onze herder die wij helaas 2 maanden terug hebben laten inslapen, had vanaf 3 maanden al vreselijke allergieën. Die was op de omgeving allergisch, nat gras, water op de huid en pollen.. tja allemaal dingen die je niet weg kon nemen. Apoquel en alle injecties die genoemt worden zijn volgens de meerdere da die we gesproken hadden allemaal beetje zelfde en als het niet echt werkt is een andere proberen volgens hun zinloos. Onze hond heeft jaren op moderin gestaan, slecht voor de hond(al hoewel daar ook weer 101 meningen over waren) maar die jeuk en helemaal open liggen is erger..
Dit is eigenlijk voor vele dieren de aller laatste optie wat betreft jeuk en legt alles stil. Prednison zelf werd onze hond niet goed van, der hart klopte maar dat was dan ook het enige. Moderin is ook niet eens gek prijzig vergeleken de injecties.

Gezien de mega vacht, gewoon helemaal kaal zodat alles ook kan luchten om te genezen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:52

Prednison om de boel rustig te krijgen, dan afbouwen en in Nederland goed laten testen/onderzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:03

Ik zou ook eens Puur Derma proberen. Mijn hond (ridgeback) had door dermatitis vaak oorontsteking en jeuk aan dr poten. Dus zat daar vaak op te kluiven. Met deze druppels geen klachten meer.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:16

Bij die van ons is het begonnen toen ze een jaar of 5 was, precies weten we het niet want ze kwam uit het asiel. In eerste instantie had ze een klein jeukplekje rond haar ogen, en die veranderde net een week in enorme hotspots op haar rug.

Op haar aller ergst had ze een compleet kale rug en twee enorm dikke ogen en dat was ondanks immuun therapie. Dat is toen de tijd geweest dat we haar vol op prednison hebben gegooid en toen werd het een glijdende schaal. We hebben achteraf eigenlijk veel te lang aangeklooit met haar, hadden dierenarts rekeningen liggen in de duizenden en amper verlichting ,maar de dierenarts wou echt nog van alles proberen. Zijn uiteindelijk naar een ander gegaan en haar daar laten inslapen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 09:43

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Nav het topic is ze nogmaals het gesprek met de DA aangegaan met het verzoek om Apoquel te proberen. Vooral met het oog op de hond goed krijgen voor een internationale vlucht. DA gaf aan dat ze zelf geen Apoquel kunnen leveren maar in plaats daarvan wel Zenrelia wilde proberen. Sinds vorige week staat de hond op Zenrelia en doet het super, dit is duidelijk de oplossing om het onder controle te krijgen.

Wellicht lees je in bovenstaand stuk ook wat terughoudendheid. De DA wist dat de hond nog geent diende te worden tegen rabies en met zenrelia mag je 28 dagen voor en 28 dagen na een vaccinatie het medicijn niet gebruiken. Ze is hier achter gekomen door een facebook advertentie. De DA heeft hierover niks verteld en op het potje met pillen wat ze mee heeft gekregen staat ook geen melding hierover.

Situatie is dus dat door deze medicatiekeuze de tijd op is en ze haar hond niet mee kan nemen. Ze zal de komende weken hard op zoek gaan naar een geschikt plekje in de US.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:00

loveslimpie schreef:
Nogmaals dank voor jullie reacties!

Nav het topic is ze nogmaals het gesprek met de DA aangegaan met het verzoek om Apoquel te proberen. Vooral met het oog op de hond goed krijgen voor een internationale vlucht. DA gaf aan dat ze zelf geen Apoquel kunnen leveren maar in plaats daarvan wel Zenrelia wilde proberen. Sinds vorige week staat de hond op Zenrelia en doet het super, dit is duidelijk de oplossing om het onder controle te krijgen.

Wellicht lees je in bovenstaand stuk ook wat terughoudendheid. De DA wist dat de hond nog geent diende te worden tegen rabies en met zenrelia mag je 28 dagen voor en 28 dagen na een vaccinatie het medicijn niet gebruiken. Ze is hier achter gekomen door een facebook advertentie. De DA heeft hierover niks verteld en op het potje met pillen wat ze mee heeft gekregen staat ook geen melding hierover.

Situatie is dus dat door deze medicatiekeuze de tijd op is en ze haar hond niet mee kan nemen. Ze zal de komende weken hard op zoek gaan naar een geschikt plekje in de US.

Geen mogelijkheid om te wachten zodat er gevaccineerd kan worden en dan later vertrekken uit de US