Motten/Vlinders kweken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:58

Jis_ schreef:
Natuurlijk mag dat. Lastig, hoe groot is de kans dat de pop verstoord gaat worden daar? Ik zou hem denk ik laten zitten, je weet niet of de plek die je dan kiest wel gunstig zal zijn. Kun je een foto plaatsen van de pop en de plek hier?

Dank voor je reactie! Weinig risico op verstoring want er komt daar niemand, het is de achterkant van het kastje in onze tuin en de kinderen vinden het prachtig maar weten heel goed dat ze er vanaf moeten blijven. Hij is inmiddels iets grijs verkleurd, als ik er aan denk zal ik even een foto maken morgen. Voor nu laat ik hem lekker zitten.

En wat onwijs balen, van 25 naar 0 in een paar dagen, doe je zo je best om de beste omstandigheden te creëren en dat dit. Ik ben trouwens stiekem wel jaloers op de werkkamer van je man maar ik zou niet meer aan werken toekomen vrees ik!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 09:17

Bellatrix schreef:
Wat jammer van die Hickory's! Maar die silkmoth is wel mooi!

Ja prachtig, en zo mini naast de Atlas <3

Yessy schreef:
Dank voor je reactie! Weinig risico op verstoring want er komt daar niemand, het is de achterkant van het kastje in onze tuin en de kinderen vinden het prachtig maar weten heel goed dat ze er vanaf moeten blijven. Hij is inmiddels iets grijs verkleurd, als ik er aan denk zal ik even een foto maken morgen. Voor nu laat ik hem lekker zitten.

En wat onwijs balen, van 25 naar 0 in een paar dagen, doe je zo je best om de beste omstandigheden te creëren en dat dit. Ik ben trouwens stiekem wel jaloers op de werkkamer van je man maar ik zou niet meer aan werken toekomen vrees ik!

Zit daar vast goed :j leuk dat je kinderen het kunnen bekijken.

Ja, heel erg balen.

:))

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:16

Helaas op vakantie, dus dank aan de oppas (vriendin van oudste dochter) voor de goede zorgen en foto/ filmpje:

Eerste hemelboomvlinder cocon is uitgekomen. Kijk nou hoe mooi/ schattig <3 :

Afbeelding

Afbeelding

En... De eerste Atlas is een cocon aan het maken *\o/* :

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:23

Oh prachtig!!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 09:24

Gaaf! Prachtige vlinder <3

Heb je ergens gelezen om de Atlas liggend in een bakje met deksel te laten verpoppen?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 09:55

Wat ik van mijn dochter begrijp is dat hij wilde beginnen met cocoon maken aan de zijwand van het gaas van de wasmand. Toen raakte ze beetje in paniek wat te doen, en heeft hem toen met een blad in een bakje gedaan met dit is gevolg. We gaan zien hoe dit uitpakt. Vrijdag halen we ze weer op. Nog tips voor de andere om die goed te laten verlopen met in een cocoon te krijgen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 11:14

Ah oké, ik weet ook niet alles dus was benieuwd.
Waar je even op moet letten straks is dat je hem wel met zijn hoofd omhoog ophangt en dat wordt net wat lastiger als je niet weet welke kant hij eindigt met zijn koppie. Maar op zich is het wel te zien en bij twijfel kun je voorzichtig de cocon open knippen om te kijken.

En ik zou de deksel eraf laten, die zit erop zo te zien? Hij kruipt er toch niet uit

Laat ze maar verpoppen waar ze willen, als ze (half) op gaas verpoppen kun je ze na 2 weken er gewoon aftrekken zonder de pop te beschadigen. En dus koppie omhoog weer ophangen waar je de poppen wilt hebben, dat is wel belangrijk. Pad op met ophangen dat je de opening/uitgang niet afsluit.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:52

@ Jis: emergency advice needed :D

Mijn moeder heeft hop in de tuin en sinds ik me kan herinneren zitten hier elk jaar rupsen van de gehakkelde aurelia in. Dit jaar heeft ze maar 1 rups gezien en nu vanmorgen viel haar de pop op waar de vlinder niet echt uit lijkt lijkt te komen. De voelsprieten steken eronder uit, je ziet de kleuren van de vleugels, en de pootjes een beetje bewegen als je zachtjes blaast.

Duurt dit te lang om uit de pop te komen? Kunnen we de vlinder een handje helpen of moeten we de natuur zijn gang laten gaan?

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 00:00

Late reactie, ik weet het met dagvlinders niet of zij ook ‘s nachts uitkomen. Het ziet er in ieder geval niet goed uit.
De vlinder zou er helemaal uit moeten zijn voor ze de vleugels oppompt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:03

Ik zal m'n moeder straks eens om een update vragen. Thanks iig!