De instar op de eerste foto van de vlinderstichting komt wel zo overeen dat het hem moet zijn ja. Leuk!
Ufurio4e
Geplaatst: 29-07-25 08:47
Het is ook wel een slechte foto die ik heb. We waren met de kinderen en ik dacht dat je rups nog gewoon recht was. Later keek ik de foto terug en zag ik dat hij opgerold op de foto staat. Dan is het lastiger te zien. De rups komt inderdaad aardig overeen met de gehakkelde aurelia
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-25 09:47
Foto is ook weer niet zo slecht dat hij niet te herkennen valt vind ik
De rups van de Aurelia is ook wel een toverbal zeg, het stadium van de meest overeenkomende foto vind ik verder nog niet zo snel terug online maar bij de rups met witte vlek zie je ook wel de zelfde patroon en kleuren terug. Ik denk dat dat de 2 laatste instars zijn, jouw rups de laatste instar, aan de grootte en dikte te zien.
ik heb net bijna een stel rupsen in de groene otto gegooid…
Er was bastaardwederik opgekomen in de tuin, ook op wat plaatsen die niet super handig waren. Maar goed, laat maar bloeien, ik verplaats het later. Later was nu, dus een aantal planten verplaatst en al een in de otto… toen zag ik ineens deze jongen!
De rups van een avondrood vlinder
Dus plant teruggedrukt, ander uit de otto gehaald en gecheckt, daar zaten gelukkig geen rupsen op
4 stuks gezien, 3 op een plant en 1 op een andere. Zo leuk!
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-25 17:53
Wat goed dat je dat nog op tijd zag, Groot avondrood is zoooo mooi! En de rupsen zijn cool!
Yessy
Geplaatst: 07-08-25 11:38
Ik ben al heel lang stille meelezer in dit topic, prachtige foto's en heel leerzaam! Mag ik om advies vragen? In onze voortuin staat zo'n klein grijs verdeelkastje van de plaatselijke tv-aanbieder en op de zijkant daarvan (zuid-westkant) zit een groene pop geplakt. We hebben helaas de laatste jaren minder vlinders in de omgeving dus alles wat er zit koester ik graag, is het verstandig deze naar een veiliger plek te verplaatsen (en zo ja hoe doe je dat, en wat is dan een veilige plek)? Of beter gewoon afblijven?
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-25 11:01
Natuurlijk mag dat. Lastig, hoe groot is de kans dat de pop verstoord gaat worden daar? Ik zou hem denk ik laten zitten, je weet niet of de plek die je dan kiest wel gunstig zal zijn. Kun je een foto plaatsen van de pop en de plek hier?
Ondertussen weet ik al een paar dagen dat al mijn Hickory's het niet gehaald hebben, ik ben er kapot van Enkele waren wel aan de gang gegaan met verpoppen maar het stopte. Gewoon geen één...
Ik heb de deksels er heel veel af gehad omdat het vochtiger werd maar het was zulk nat weer dat de luchtvochtigheid buiten de bakken al hoog was.
Ik ontdekte deze week nog een filmpje waar ze de rupsen weer naar boven haalden na een paar dagen en verplaatsten naar een andere plek en daar de verpopping plaatsvond, dat is de tijd dat je ze helemaal met rust moet laten, daarvoor kun je dus wel nog wat aanpassingen doen, had ik dat maar op tijd geweten
Ja behoorlijk van de leg al een paar dagen, zo zonde, het verliep zo goed. 25 eitjes allemaal uitgekomen dan maar liefst 22 die groot werden en dan ineens niks meer…
Een paar Atlassen zijn uitgekomen deze week en vorige week.
Er zit één bij die heel mooi is van kleur, daar wil ik graag eitjes van en gelukkig ook een man voor haar vannacht uitgekomen.
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-25 14:32
Een Cherry silkmoth vrouw besloot dit jaar al uit te komen, zou eigenlijk gaan overwinteren als pop.
En mijn man heeft op het moment zijn eigen vlindertuin op zijn werkkamer