Rhodesian Ridgeback

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Rhodesian Ridgeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:13

Ja!! Ben zo benieuwd!! <3 Haar eerste nestje!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:15

Bellatrix schreef:
Ja!! Ben zo benieuwd!! <3 Haar eerste nestje!

Ja, haar eerste nestje. Ze is 3,5 en een RR is vaak pas laat mentaal volwassen. Dus we vonden het heel belangrijk haar ook echt de tijd te gunnen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:16

Ja, dat had je idd al verteld. 3 was toch een goede leeftijd voor een eerste nestje?

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:33

Esplendido schreef:
Hier worden vol overgave puppy’s gebakken <3

[ [url=m/sp9J9D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat spannend maar vooral leukkkkk!!
Als ze elke dag er zo bij ligt, zullen ze wel mooi bruin worden :))

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:03

Leuk en spannende tijd!!! Wanneer is ze uitgerekend ?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:22

Dacht ga eens kijken hier maar het is al lange tijd stil.
Wij hebben inmiddels alweer 3 jaar een nieuwe RR.
Ze is heel anders dan onze vorige RR maar ben wel gek met haar. Ze gaat graag mee op de kar. Het blijven fantastische honden.
Heb een tijdje show gelopen en dan kom je veel mensen en fokkers tegen en heb veel geleerd.
En weet je ook een beetje waar je absoluut geen hond vandaan moet halen.
Maar je ziet veel verschillen tussen de honden. Ik houd zelf niet van spitse snuit. Wij houden van een iets donkere. Onze laatste show was ze beste teef in haar klasse, beste teef, beste van ras en 2e in rasgroep 6. Was daar best wel trots op en was een mooie afsluiter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:13

Volgens mij heb ik hier nooit gereageerd maar onze Nova is nu 10 haar en tien maanden. Ik hoop dat ze nog heel lang geleden mee gaat. We hebben er een jonge mastin bij en ze is weer helemaal speels. Onze vorige mastin was helaas overleden en ze kwijnde helemaal weg.
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:22

Mooie leeftijd en hopelijk komen er nog wat jaren bij! Onze RR is al het dubbele van wat onze vorige RR is geworden. Die hebben we met 14 maanden moeten laten gaan ivm een tumor in haar vulva.

Dit is onze huidige RR
Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:29

Wij hebben inmiddels zeven RR. De oudste wordt over een paar weken twaalf, dan hebben we er een van zes, een van bijna vijf, een van net drie, een van tweeënhalf en twee van elf maanden. Gezellige drukte.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:35

Oh wauw wat een rijkdom!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:45

kiko schreef:
Mooie leeftijd en hopelijk komen er nog wat jaren bij! Onze RR is al het dubbele van wat onze vorige RR is geworden. Die hebben we met 14 maanden moeten laten gaan ivm een tumor in haar vulva.

Dit is onze huidige RR
[ Afbeelding ]

Wat een mooie kop zeg <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:00

Wij hebben ook al vele jaren ridgebacks. De eerste 2 een reu, daarna een teef van Van Mansjonaland. Volgens mij is deze fokker gestopt.
Daarna hebben we een teef gehad zonder stamboom (afstamming wel bekend). Met haar hebben we een gelegenheidsnest gehad van 10 pups toen ze 7 jaar oud was. We hebben 1 teef gehouden; met de nieuwe baasjes hebben we nog steeds via FB contact.
Moeders is nu de 15 jaar gepasseerd (dochter - 8) en is - hoewel wat stijver - nog steeds in goede gezondheid.
Ik vind het fantastische honden en als moeders er niet meer is, willen we zeker ook wel weer voor een gaan kijken.
Ik vind het wel in NL lastig. Ik heb toch het idee dat het inteelt % hoog is, het is natuurlijk maar een klein kringetje fokkers. Ik speel wel eens met de gedachte om er 1 te halen uit Zuid-Afrika, maar daar moet je ook je netwerk hebben.
Naast de ridgebacks hebben we nog een jack russel van 16 jaar oud.

Dit is moeder Jamilli (wat zoeloe is voor vriendelijk). Inmiddels witter en witter.

Afbeelding

Dochter Baya Kabisha (Zoeloe voor heel enthousiast/vrolijk)

Afbeelding

En Baya samen met de JR Torres

Afbeelding

De vader van Baya was een reu van Van het Veluwse Leven die inderdaad van het rankere type is.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:16

Chanica dank je wel!

Babootje wat een mooie leeftijd zeg. Dat zijn er maar weinig die dat halen.
In zuid Afrika zijn ze wel anders. Ik weet niet of ik dat zou doen. Überhaupt uit het buitenland niet want dan krijg je ze pas met 15-16 weken ivm rabies enting en die eerste weken zijn nou juist belangrijk.

Mocht je tegen die tijd op zoek zijn mag je altijd een berichtje sturen.

Veel goede fokkers laten hun teef nu met een buitenlandse reu dekken inderdaad om inteelt te voorkomen.
Op de coursing lopen ook enkele fokkers en dekreuen maar op een show kom je er nog veel meer tegen. Is altijd erg leuk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:09

In Nederland hebben ze veel strengere regels voor combinaties als het gaat om inteelt dan in Zuid Afrika of bijvoorbeeld de VS. Bij de rasvereniging in NL komt het er op neer dat in de eerste drie generaties van een stamboom er niet twee keer dezelfde hond op mag staan. In veel andere landen zijn neef/nicht combinaties en dergelijke gewoon toegestaan en ze worden daar ook gezien als goed omdat het voor homogeniteit in een nest zorgt. Dat je daarmee de genendiversiteit ernstig benadeelt daar staan ze nog niet bij stil.

Veel fokkers binnen de rasvereniging gebruiken juist reuen uit het buitenland. Ook wij rijden zonder twijfel twee dagen enkele reis voor een dekking van een van onze teven. De reu moet gewoon op alle fronten goed passen, weinig gebruikt zijn en dan maakt het mij niet uit waar we heen moeten reizen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:46

In het buitenland hebben ze prachtige reuen.
Dus dat doe je goed. Ik zou ook niet eentje willen die al veel gebruikt wordt. Je wil verbeteren en niet vermeerderen dus juist goed dat je kijkt of de reu bij de teef past.

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:41

Wat leuk, leven in het topic.

Wij hebben een teefje uit een gelegenheidsnestje,heerlijke hond. In oktober wordt ze 7 jaar.

Onze vorige Ridgeback mocht helaas maar 7 worden.

Afbeelding