Konijnen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:03

Ik ben benieuwd. Heb het in een potje in zijn hok gezet, anders moest ik hem weeral vangen. Dat is ook elke keer zoveel stress.. Hoop dat hij het vanzelf opeet.. B-)
We zullen het zien. _O-

Misschien een tip voor de volgende keer. Als zo'n nageltje bloed, kan je een beetje bloem nemen (waar je taarten mee bakt) en daar het nageltje in duwen. Dat vormt een stopje op de nagel.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:49

Ik had het inderdaad gelezen maar ik heb geen bloem in huis. :P En het was om 23.30 dus helaas waren de winkels dicht anders had ik het kunnen halen! Maar het is gelukkig op tijd gestopt en het heeft sinds dien niet meer gebloed! Geen dik pootje, geen gekke veranderingen dus het is allemaal goed gekomen. *\o/*

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:31

Ze hebben er in mijn ervaring kort last van. Ik heb er eentje die heeft een scheve teen, ze dierenarts denkt dat die gebroken is geweest, hebben we helemaal niks van gemerkt. Een ander is wel eens blijven haken en heeft zijn hele nagel eruit getrokken, hadden we ook alleen gemerkt omdat er bloed was. Beide hebben geen dag slecht gelopen gelukkig

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:49

Ik heb inderdaad ook een konijn met een los kootje. Waarschijnlijk met het graven vast blijven hangen. Hij heeft er geen last van. Nooit gehad ook niet. Merkte het alleen doordat zijn nagel omhoog groeit nu.
En mijn oudje heeft ook al vaak een nagel gescheurd. Eentje groeit nu wel nog amper en heel krom. Ik noem het zijn captain hook nagel. :')

De probiotica was hier absoluut geen succes, krijg het er met geen mogelijkheid in... Had ook bunnynature go vet gastroplex brokjes gekocht. Die lust hij gelukkig wel. Maarja dat is eerder preventief, dan curatief. |o

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:01

Dat stelt zeker gerust! Hij heeft ook nergens meer last van gehad gelukkig. :D Ik moet ook zeggen dat het de eerste keer was dat dit gebeurde sinds ik konijnen heb (ong 12,5 jaar) dus ik zat vooral even in de stress dat het 's avonds gebeurde en alles dicht was hier. Het zal nooit overdag gebeuren hier. _O-

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:20

Inmiddels is het al even stil in de topic, maar toch even een paar vragen van mijn kant.

Wij gaan in oktober / november verhuizen. Nu kan ik een konijn overnemen. oorspronkelijk een konijnen koppel die noodgedwongen moesten verhuizen van woonwijk naar een afgelegen onverwarmde stal omdat de konijnen ‘s nachts erg veel lawaai maakte en de buurt dat niet oké vond.
Inmiddels is één van de twee konijnen overleden. Het andere konijntje is een gecastreerd mannetje uit ca. 2019 of 2018 en oogt gezond. Zo op het oog is hij schoon en goed op gewicht. Oogjes glanzen goed. En zijn achterste is ook goed schoon. Geen lange tanden of nagels. Hij is op te pakken.

Hij wordt verzorgd, dus qua voer et cetera zit het wel goed. Qua sociale omgang en wat vertier niet in mijn ogen. Zelfs geen leuk uitzicht. Hij komt het hok niet uit. En heeft ook geen ‘denkwerk’.

Nu wil ik heel graag dat dwergkonijntje wel overnemen omdat hij er anders ook maar gewoon zijn dagen uit te zit te zitten. Mijn wens voor Belgische hazen wil ik daar ook voor parkeren.

Hij heeft een redelijk formaat hok. Ik schat 1,5 m x 1 m met een verdieping. Let wel; Dit is natuurlijk niet mijn standaard, want ik hou meer van dat een konijn een konijn zijn.
Dus hier mijn vragen;

- Kan ik zo zo’n relatief oud mannetje nog een verhuizing aan doen ergens in november? Van een hok in een onverwarmde stal naar een hok die (beschut) buiten staat?

-Ik wil hem graag koppelen aan een dwergkonijnen vrouwtje moet het ook eentje van zijn leeftijd zijn?

- wanneer check ik hem bij de DA op zijn gezondheid? Voor het koppelen? Dan wordt het helemaal een getouwtrek met zo’n diertje wat al jaren niets ziet.

- Nu komt hij door de verhuizingwel op nieuw terrein, dus dit leek mij het het beste moment om te koppelen. Het hok is natuurlijk niet nieuw, dus het koppelen zal buiten het hok moeten gebeuren. Kan ik dit het beste uitbesteden? En zo ja dan moet hij dus twee keer worden verhuisd. Kan ik dat maken?

- Dat hij lawaai maakt, vind ik overigens niet erg. Wij wonen buiten af. Ik wil nog wel graag een grote buitenren om het hok. We hebben ruimte zat. En ook die buitenren pas doen in het voorjaar?

Waar doe ik het konijn plezier aan? helemaal niet verhuizen en niet koppelen?
Of juist wel kijken of ik het leven van dit konijntje nog kan verrijken?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:16

Ik zou het konijn van te voren al naar de dierenarts brengen want de inentingen moeten ook op orde zijn. Dan voor november een afspraak maken bij een opvang en hem vanuit de huidige plek daar heen brengen. Dan kan jij alles schoonmaken en inrichten en dan kan het koppel terug komen. Het hoeft geen oud konijn te zijn maar als het een jong konijn is zit je er wel 'aan vast'. Ik zou ook zeker een opvang aanraden helemaal bij een ouder konijn die al een tijdje alleen zit

Wat je ook gaat doen het geeft stress. Maar de huidige situatie geeft ook chronische stress.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:21

Ik schop dit topic weer omhoog.

Vandaag en gister weer met mijn konijn bij de DA gezeten ivm blaasgruis.
Nu ben ik opzoek naar alternatieven en een goede balans voor een calcium arm dieet.
Nu kreeg ik 2 andere opties voor brokjes geadviseerd door de DA. Namelijk rabbit four plus (4+) of vetcare urinary health care, allebei van science selective.
Tot kort geleden voerde ik de gewone science selective adult. Maar ben reeds over gestapt naar grunhopper.
Zei hebben ook calcium arm voer en overweeg die te bestellen.

Afbeelding

Daarnaast kwam ik nog een ander merk tegen die ik zelf nog niet kende. Namelijk bunny nature

Afbeelding

Bokkers die ervaring hebben met 1 van deze brokken?
En hoe bevalt dat voer?
Overigens krijgen ze ook elke dag ruim voldoende groen voer en onbeperkt timonthy hooi en herbimals alpenhooi.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 23:46

Wij voeren een combinatie van in de ochtend four+ en in de avond die urinary stengels. Bevalt hier heel goed, maar wij voeren het meer preventief.
Toevallig zijn we overgestapt van kraanwater naar mineraalwater, ligt eraan hoe hard het water is maar is hier een mega verschil. Kraanwater bevat heel veel calcium tegen over bv. Spa. Dus daar zou ik zeker ook nog naar kijken :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:07

Bedankt voor de tip! Over het water had ik nog niet eerder gehoord, maar klinkt wel logisch eigenlijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:09

Hier krijgen ze gewoon de Havens Hobby Pro, en wij hebben water van Duitsland waar veel minder kalk in zit. Geen idee hoe het met de calcium in de Havens zit overigens.

Ik heb hier een konijn die op z'n laatste loodjes loopt rondlopen, beestje heeft sore hocks en is een beetje toegetakeld door de groep, dus die hupst nu vrolijk door de tuin op het gras, heeft de tijd van d'r leven nu :')

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:55

Ik heb geen konijn met blaasgruis. Maar ik ben wel erge fan van bunny nature! Dit word momenteel echt gezien als het beste merk qua konijnenvoer en supplementen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:15

Wij voeren helemaal geen brok meer. Na aanleiding van dit topic ben ik meer gaan lezen op de facebook pagina 'natuurlijk voeden van je konijn' en ben dus gestopt met brok en ben veel meer groente gaan voeren.

Als je vragen hebt over voer zou ik die dan ook daar stellen

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:33

Amber_anne schreef:
Wij voeren helemaal geen brok meer. Na aanleiding van dit topic ben ik meer gaan lezen op de facebook pagina 'natuurlijk voeden van je konijn' en ben dus gestopt met brok en ben veel meer groente gaan voeren.

Als je vragen hebt over voer zou ik die dan ook daar stellen

Al gedaan. Helaas word je dan door gestuurd naar een vage site met onderzoeken van 60 jaar oud en van een duitse zorgverzekerings bond.
Als je een directe link naar het onderzoek krijg je niks. Dus voor mij niet betrouwbaar genoeg, beetje vaag.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:56

Is er wel een onderzoek over dat brokken goed zijn voor konijnen? Oprechte vraag ik heb nooit naar gezocht

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:24

Ik kan er niets over een onderzoek online vinden.
Word ook de facebook groep veel geroepen dat brok slecht is etc. Maar nooit met een link of iets naar een goed onderzoek.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:39

Maar er is dus geen onderzoek naar dat brok slecht is maar ook geen onderzoek naar dat brok goed is?

Ik ben gestopt met brok voeren omdat ze toch al zo weinig kregen ik me niet kon voorstellen dat het iets toevoegde. Het is wel zo dat konijnen van nature voer eten met veel vocht en in gevangenschap eigenlijk alleen maar droog voer (brok/hooi). Ik ben ze dus veel meer groentes en gras gaan voeren, maar ook nog onbeperkt hooi ernaast

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:49

Niet dat ik weet nee, kan er nergens wat over vinden.

Helaas is helemaal over op groen geen optie voor mij. Ik heb 2 totaal verschillende konijnen. 1 is gek op groen, de ander heeft liever hooi dan groen.
Ze hebben allebei andere behoeftes merk ik.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:28

Hier ook 1 die wel gek is op groente en de ander stukken minder.

Sterkte met je zieke konijn! Hopelijk knapt hij/zij snel op.

Hier sinds een dikke 2 maanden 2 konijnen. Ze zijn nog wel wat schuw. Hoop dat dat wel minder word. En zo niet dan is dat zo. (Zijn 2 jaar, hebben ze bij anderen weg gehaald).

In dit hok zaten ze en kwamen volgens mij dus niet uit het hok...
Afbeelding

Dit is het knappe stelletje.
Afbeelding

En zo hebben we het nu voor ze gemaakt.

Afbeelding

De zandbak is inmiddels aan de onderkant voorzien van gaas. Ze waren al bijna bij de buren bij wijze van.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:07

Mijn konijn heeft vorig jaar 2x blaasstenen gehad. Beide keren er gelukkig zelf uitgekregen.
Ze krijgen selectie en cuni sensitieve en groenvoer. Van kraanwater overgegaan naar flessenwater. Het water in mijn dorp is heel hard :n . Ze doet het nu heel goed en geen last meer van blaasstenen gehad. DA zei dat haar buikje goed voelde met de jaarlijkse check vorige week *\o/*

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:05

Hebben jullie dan het kraanwater laten testen op calcium? En zo ja, waar doe je dat?

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:56

Soms kan je die info online vinden (ik zit wel in Belgie dus weet niet of dat in NL ook is), of dat echt accuraat is durft ik niet zeker te zeggen, maar aangezien het om drinkwater gaat kan ik me niet voorstellen dat daar over gelogen mag worden..?
Die van mij test ik toevallig omdat ik aquariums heb en het lijkt overeen te komen met wat ik een tijd terug online kon vinden.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:36

AmyJamess schreef:
Hebben jullie dan het kraanwater laten testen op calcium? En zo ja, waar doe je dat?

Kan je gewoon online opzoeken en dan vergelijken met mineraal water. Ook daarin zitten grote verschillen, dus je moet even goed kijken dan :)