Wat komt er kijken bij een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: Wat komt er kijken bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:45

Ja die ik gezien heb een beetje allemaal van hetzelfde. Mijn katten worden daar niet happy van. Denk de meeste niet trouwens.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:57

Ik zou eerder investeren in goed klonterend grit dan in zo'n unit inderdaad. Als het goed klontert, dan schep je het er zo uit en is het inderdaad maar vijf minuten werk.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:15

Wij hebben zelf al zo’n 28 jaar katten. In mijn jeugd en mijn mans jeugd waren er ook altijd katten.
Nadeel vind ik altijd oppas vragen als we weg willen en voel mij dan ook best bezwaard als dat langer duurt.
Mijn schoonouders hebben altijd maar 1 kat gehad. Wij zelf altijd twee. In mijn jeugd hadden we er ook een aantal (boerderijkatten). Mijn eigen voorkeur gaat uit naar minimaal 2.
Wij hebben twee kittens naast elkaar gehad, erg leuk en samen hebben ze echt wel rottigheid samen uitgehaald.
Echter ook wel een kitten bij een kat van 2 en 18 jaar en een hond gezet, bij een kat van 16 en twee honden een kitten en een herplaatser kat bij twee andere katten en een hond gezet
Nooit geen onderling gedoe gehad muv de herplaatser. De zwakste kat moest het toen kunnen. Met geduld is ook dat uiteindelijk goed gekomen.
Op dit moment een groepje van 1,3 en 20 jaar. De twintigjarige slaapt veel maar vind het “jonge” spul wel leuk om er bij te zijn, zoekt ze ook op als ze samen spelen.
Karakter van een kitten kun je al wel een beetje zien vind ik persoonlijk maar dan moet je wel een beetje kennis hebben. Ook het karakter van ouderdieren kan wel leidraad hierin een beetje zijn.
Qua kosten. Ook wij bestellen veel bij zooplus. Dierenartskosten kunnen vrij snel oplopen als je pech hebt, bij een kat van 3 jaar in het verleden 1000 gulden en helaas een jaartje later alsnog overleden. Dus spaarpotje hiervoor is wel handig of verzekering

Qua werk idd gemakkelijker maar vooral anders dan bij een hond. Brokken laat ik voor de katten staan, kattenbakken moeten iedere dag, waterfonteintje bijvullen zo nodig en 1 keer in de maand idd volledig afwassen.
Ook ervaar ik zelf dat een kitten maar ook echt een hoogbejaarde kat meer aandacht vragen maar dat heb ik er met liefde voor over

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:30

Ik heb geen binnenkat maar hopelijk mag ik mijn ervaring wel delen?

10 jaar geleden als gratis kitten uit een nestje waar ze over was.

Thuis ontwormd, ontvlooid, gevaccineerd en gechipt en na de winter (ze is van juli) in een actie week van de dierenarts laten steriliseren.

De bak hebben we 3 jaar geleden ofzo uit huis gedaan, die werd nooit gebruikt. Ze heeft een luik op chip, kan dus altijd in en uit.
De eerste 9,5jr waren de enige kosten buiten het voer om de jaarlijkse vaccinatie en dan nam ik ook meteen vlooienspul en wormen pillen mee voor een jaar. Ik was dan rond de €100 kwijt. Ze at alleen supermarkt brokjes.

Afgelopen najaar na overleg toch besloten haar op dieet voer te zetten, dat kost me ongeveer €30 per maand, daar zitten regelmatig controles bij maar omdat we het voer afnemen bij de kliniek zijn de controles 'gratis'. Ik heb trouwens geen idee wat het oude voer mij kostte per maand, ze at toen wel veel meer.

Kattenbak heb ik dus niet meer, brokjes krijgt ze meestal 1x per dag en dan ook meteen 1/3 kuipje vlees van sheba (echt heel weinig dus) en af en toe een snoepje
Borstelen doen we alleen in de rui en water drinkt ze uit de regenton of uit een emmer regenwater buiten, leidingwater loopt ze voorbij.

En je krijgt zoveel knuffels ervoor terug, samen op de bank liggen, stoeien etc. Er is altijd iemand thuis als je thuiskomt.

In de vakantie als we weg gaan (meestal 1x per jaar) vraag ik de buurvrouw (ook voor de rest van de dierentuin) of een vriendin. Die komen dan 1x per dag.
Als de buurvrouw oppast heeft de kat dat heel snel door en meldt zich dan dagelijks daar voor haar knuffels