Roofvogel workshop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Re: Roofvogel workshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 12:56

Ah! Dat verklaart.

Kreeg net een mail terug van de Boerderij
Ik had info opgevraagd of er plek was voor een datum en wat handig is ivm zwangerschap, en die datum hebben ze er al in gezet als reservering. Ik zie nu op de site dat annuleringskosten 100% zijn (wat ik overigens bizar vind), dus vrees dat ik nu aan de Boerderij vast zit :+

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:03

Roofvogelboerderij is heel leuk, meerdere workshops gedaan en ook mijn dochter haar kinderfeestje, groot succes

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:12

Hier ook al meerdere keren een prive workshop gedaan bij de Roofvogelboerderij. Het is echt een aanrader. Met een groep workshop heb ik geen ervaring maar als je het kan betalen zou ik een prive workshop doen. Ze nemen alle tijd, je mag heel veel vliegen met de verschillende vogels. Echt geweldig!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:19

Ik zie idd dat de annuleringskosten 100% zijn := Maar ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen :D
Zolang je nog niet betaald hebt zit je nergens aan vast hoor!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:35

Mijn man houdt veel van vogels en is wel een 'vogelaar' te noemen; tijdens onze wandelingen gaat de verrekijker automatisch mee. We genieten dan vooral van het zijn in de natuur. Nu ik dit topic lees denk ik, dat zou hij ook wel gaaf vinden. Maar ik ben eigenlijk ook wel oprecht benieuwd, vinden roofvogels training en het ´onder de mensen zijn´ automatisch ´leuk´? :) Het is natuurlijk een vorm van trainen van dieren wat we ook met zoveel andere dieren doen.

Het is niet m'n bedoeling om een discussie op gang te brengen, en ik ben ben an sich niet tegen dierentuinen (roofvogelboerderijen zullen wellicht anders zijn, maar het gaat even om het concept van vogels in gevangenschap) maar ik merk dat ik juist vaak de volières wel oversla omdat ik ze vaak heel klein vind en ik het toch wel een enorme beperking vind mbt het natuurlijk gedrag van de vogels. Op het moment dat je de vliegmogelijkheden 'weg' neemt, wat basically is wat een vogel doet, is er voor hen dan nog wel genoeg verrijking, in welke vorm van gevangenschap dan ook? (Waarbij het in dit geval natuurlijk wel positief is dat deze vogels, juist omdat ze ook getraind zijn, wel op sommige momenten kunnen vliegen).

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 13:43

Cayenne schreef:
Ik zie idd dat de annuleringskosten 100% zijn := Maar ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen :D

Nee, zeker na de positieve verhalen hierboven geloof ik het op zich wel! Ik ben alleen zwanger, en hoe eerder de workshop hoe handiger. Bij Birds@Work is er wel nog plek begin augustus, bij de Boerderij pas eind september. Maar ze zullen het denk ik niet waarderen als ik omboek.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:12

Sokje_6 schreef:
Cayenne schreef:

Nee, zeker na de positieve verhalen hierboven geloof ik het op zich wel! Ik ben alleen zwanger, en hoe eerder de workshop hoe handiger. Bij Birds@Work is er wel nog plek begin augustus, bij de Boerderij pas eind september. Maar ze zullen het denk ik niet waarderen als ik omboek.

Ik zou gewoon even mailen en de situatie uitleggen. Wie weet is het geen enkel probleem!
Nee heb je en ja kun je krijgen! :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:42

Sellyxx schreef:
Mijn man houdt veel van vogels en is wel een 'vogelaar' te noemen; tijdens onze wandelingen gaat de verrekijker automatisch mee. We genieten dan vooral van het zijn in de natuur. Nu ik dit topic lees denk ik, dat zou hij ook wel gaaf vinden. Maar ik ben eigenlijk ook wel oprecht benieuwd, vinden roofvogels training en het ´onder de mensen zijn´ automatisch ´leuk´? :) Het is natuurlijk een vorm van trainen van dieren wat we ook met zoveel andere dieren doen.

Het is niet m'n bedoeling om een discussie op gang te brengen, en ik ben ben an sich niet tegen dierentuinen (roofvogelboerderijen zullen wellicht anders zijn, maar het gaat even om het concept van vogels in gevangenschap) maar ik merk dat ik juist vaak de volières wel oversla omdat ik ze vaak heel klein vind en ik het toch wel een enorme beperking vind mbt het natuurlijk gedrag van de vogels. Op het moment dat je de vliegmogelijkheden 'weg' neemt, wat basically is wat een vogel doet, is er voor hen dan nog wel genoeg verrijking, in welke vorm van gevangenschap dan ook? (Waarbij het in dit geval natuurlijk wel positief is dat deze vogels, juist omdat ze ook getraind zijn, wel op sommige momenten kunnen vliegen).

Even hierop inhaken. Roofvogels zijn heel lui. Sparen hun energie zeer graag en kunnen dus uren op een paal of plateau zitten zonder te bewegen. Het is dus echt een heel ander concept dan je parkiet of papegaai die juist ook plezier halen uit vliegen. Dat is bij een roofvogel niet zo. En ze zetten ze vaak vast om te zorgen dat ze elkaar niet opvreten, want lekker dichtbij en makkelijk te grijpen.

Niet elke vogel is geschikt voor demonstratiewerk. Sommigen hebben een dermate karakter dat ze dat doelloos heen en weer vliegen (met als enige doel dus voer) niet doen. Die vinden jagen vaak interessanter maar doen dit niet dagelijks want nergens voor nodig.

Een vogel in gevangenschap is zo gekweekt en nooit uit de natuur geplukt om in een kooitje te gaan zitten. Dat is zeer streng verboden, dus de gekweekte vogels weten niet beter en zit ook al een stukje in het dna. Een grote kooi hebben ze niet nodig. Ze zitten vaak op 1 of 2 favoriete plekken en kunnen daar uuuuren zitten. Paar keer per jaar de kooi transformeren en nieuwe plekken geven is voldoende. Sommige vogels gaan ook gewoon met hun trainer in huis of in de tuin.

Dus nee een vogel vind niet per definitie de mensheid leuk, heeft dan vaak enkel een respectvolle band met zn trainer en de rest moet gewoon ver uit de buurt blijven. Maar met zulke dieren ga jij geen demonstraties doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:56

Voor de mensen die bij de roofvogel boerderij zijn geweest in Berkel en Rodenrijs: je ziet de hokken niet. Ik zou toch graag willen weten hoe ze zitten, ivm diervriendelijkheid. Kan iemand daar wat over vertellen?

Ik kan er namelijk niets over vinden, geen foto’s of filmpjes. Wel zag ik een filmpje over de hokken van een valkenier in Brabant en (sorry) dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Natuurgetrouwe aankleding etc lijkt me het minste voor de vogels, maar dan zie ik uilen in een steriel hok van recht toe recht aan hekwerk en golfplaat daar knap ik wel op af.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:04

Jazeker. Ik ben er meerdere keren geweest en ze zitten allemaal los (dus niet aan een lijn zoals je weleens ziet) in grote volieres, inclusief bad en broedgelegenheid.
Je mag er ook gewoon kijken wanneer je dat vraagt.

Er hebben ook filmpjes van op hun FB pagina gestaan, maar dat is al even geleden.
Ze zijn ook wel echt gek op hun vogels. Ik geloof dat het een paar jaar geleden nog helemaal vernieuwd is.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-08-25 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:12

Thnx Cayenne.
Ik kan echt nauwelijks beeldmateriaal vinden over de verblijven. Heb al aardig wat foto’s, video’s en facebook afgespeurd (vandaar dat ik ook die uit Brabant tegen kwam, dat valt af).

Van topvogel in Diessen wat meer, ziet er ook goed uit. Iemand daar geweest?

Ts heb jij al gekozen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:46

Foaly schreef:
Ik lees even mee, ik ben op zoek naar opties in het noorden/midden van NL O:)

Valkerij Opende is een enorme aanrader!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 17:26

Wij zijn ook bij de Roofvogelboerderij geweest voor mijn vriend zijn verjaardag en dat was echt zo gaaf!! Op hun Tiktok staan heel veel filmpjes. Het personeel was heel aardig, leuk om het verschil te zien tussen uilen en roofvogels. Vliegen met de zeearend was wel het toppunt!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:50

Sokje_6, wanneer gaan jullie?
Ik ga volgende week via Birds @ Work naar de Roofvogelboerderij met mijn beste vriendin.
Het is voor haar verjaardag, maar ze weet het nog niet :P

Booooo: Met welke zeearend vlogen jullie? Ze hebben twee volwassenen geloof ik.
Julius en Utah <3
Maar stiekem is Maya de Bateleur wel mijn favoriet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:22

Wij hebben met Utah gevlogen, en ook met Maya :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:42

Sellyxx schreef:

Pasgeleden hoorde ik een klap tegen het raam van de keukendeur, ik ging kijken, kijk ik letterlijk recht in de ogen van een sperwer die een vogel had gegrepen. We keken elkaar aan ik ik dacht "good for you" eet smakelijk. Sperwer heeft vogel meegenomen naar midden van de tuin, en is uitgebreid gaan lunchen, na een enorme lading vering te hebben losgetrokken.
Volgende dag greep dezelfde sperwer weer een vogel, in dezelfde tuin, sperwer had m.i. geconcludeerd dat ik ongevaarlijk ben.

Ik heb ook al eens een sperwer in de stad vlakbij me gezien met een spreeuw, wel besloot de sperwer dat hij toch liever wat hoger ging zitten, met de nog luid protesterende spreeuw. En nee, die spreeuw was niet te redden, wat in de klauw van een sperwer zit, is er geweest.

Ik trek de conclusie dat wij voor roofvogels minder stressverwekkend zijn dan voor vluchtdieren. En dat tamme roofvogels zich op hun gemak voelen bij hun valkenier.
Zolang er geen roofbouw wordt gepleegd in de natuur (door elke roofvogel weg te vangen) denk ik dat de roofvogels er niet onder lijden, en anders moet de wetenschap daar ook eens stressmetingen houden. Ik ben wel wat huiverig voor buitenlandse handel in roofvogels, dat kon ook wel eens vogels smokkelen inhouden/aantrekken. (Vergelijk adoptie buitenlandse kinderen en huisdieren: ook daar liften illegale handelaren mee.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:15

Het is zeer streng verboden om wilde roofvogels te vangen uit de natuur. Bovendien zijn velen van hen niet goed meer te trainen. Tam worden ze nooit (ook al lijken het soms net vliegende katten en kun je sommige knuffelen) maar je kunt ze trainen en dat gaat op wederzijds respect.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:24

Hutcherson schreef:
Het is zeer streng verboden om wilde roofvogels te vangen uit de natuur. Bovendien zijn velen van hen niet goed meer te trainen. Tam worden ze nooit (ook al lijken het soms net vliegende katten en kun je sommige knuffelen) maar je kunt ze trainen en dat gaat op wederzijds respect.

Zoiets meen ik me ook te herinneren.
Tja, ik kende ooit een vogelliefhebber, die met de lijmstok doodleuk vogels ving... ook streng verboden zeldzame vogels.

Maar ik ga er inderdaad vanuit dat een Nederlandse valkenier wel linker uitkijkt en met kweekvogels werkt. (Heb ze ook met niet-inheemse roofvogels zien werken.)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:37

Hutcherson schreef:

Toch is er "" hoogstwaarschijnlijk "" 1 zeearend uit het nest gehaald vorig jaar

https://nos.nl/artikel/2523082

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:49

Ik snap de "toch" in deze niet helemaal?

het is verboden om door rood te rijden, en ja 'toch' doen mensen het :j

Dat wil dus niet zeggen dat deze bedrijven illegaal roofvogels uit nesten hebben gehaald, lijkt me?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:53

Wat gaaf Boooo! :D Ik kan niet wachten tot volgende week! :):)

Zoolgangster: Vogels vangen en dan ook nog met een lijmstok -O- Bizar!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 02:21

Dit is absoluut geen vogelliefhebber en zeker geen valkenier. Maar gewoon een loony die dit wel even denkt te doen. Ronduit dierenmishandeling en wens hem de klauwen van het dier zeker toe... Dit zijn ook de types die random een uil kopen en die in een hondenbench zetten als ze de kinderen bijten en er dan een doek overheen doen als het dier niet verzorgd wordt volgens zijn behoeften.

Een in gevangenschap geboren vogel mag ook absoluut niet in het wild worden uitgezet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 07:05

Wij hebben een paar jaar geleden een workshop bij de roofvogelboerderij (als was het op een locatie meer in het noorden) gedaan. Erg gaaf. Zeker aan te raden.

Afbeelding
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:56

Gave foto's Cemlys! <3

Wij zijn gisteren geweest!
Afbeelding