Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:32

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 17:42

Mijn honden kregen altijd Metacam van de DA

Hettieheks

Re: Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:39

Ik heb er zelf heel veel moeite mee als ik lees dat er vanachter een scherm een poedertje, een supplement of een olie word voorgeschreven. Zeker als daarbij vermeld wordt dat dat beter is omdat pijnstillers niet goed zouden zijn voor een hond.

Pijn is ook niet goed voor je hond, nog wel slechter voor je hond. Het gaat over kwaliteit van leven. Pak je zelf een paracetamol als je hoofdpijn hebt? Of een triptaan als je migraine hebt? Als het antwoord daarop nee is vraag ik mij af hoe je migraine is, ik kan er namelijk dan niet zonder. Maakt het nog niet altijd dragelijk ook.

Honden voelen pijn echt wel, begrijpen echter niet zoals wij wat er gebeurt. En ze geven het niet goed aan, of dat zeg ik eigenlijk verkeerd. Wij zijn heel slecht in het lezen van onze honden en zien pas later dat ze pijn hebben. Ik wil daarmee overigens niemand voor het hoofd stoten, ik weet ook hoe moeilijk of het is, zeker als het je eigen hond is en je er elke dag met je neus bovenop zit.

Maar pijn tast kwaliteit van leven aan, het beperkt je hond, in bewegingen (niet altijd, honden zijn doorzetters), in gedrag en in plezier.

Ik heb ooit, van wat ik dacht dat een vriendin was te horen gekregen; wat belachelijk dat je je hond nu al aan de pijnstillers zet. Je slikt toch zelf ook geen tramadol bij hoofdpijn. En echt dat raakte me zo diep, ze weet wat voor hondenliefhebber ik ben. Ik heb een windhond kruising en wat voor lekkere couch potato het ook is... Hard rennen, keihard op zijn bek gaan omdat hij met teveel snelheid uit de bocht vliegt, omdraaien en weer verder rennen is zijn lust en zijn leven. En dat moet ik hem dan ontnemen omdat hij van pijnstillers heel misschien wel achteruit zou kunnen gaan?

Dat is mijn verdriet, dat moet ik bij mezelf houden. Dan maar twee jaar eerder of misschien nog eerder dood. Maar dan heeft hij wel een gelukkig leven gehad... Ik wil niet luisteren naar de angst om hem te verliezen, want natuurlijk is dat afschuwelijk. Maar die dag komt. En als die dag komt dan wil ik dat die dag voor hem niet te laat komt. En ook niet dat ik veel te lang mijn hond met pijn heb laten lopen omdat ik er enkel een poedertje in wilde stoppen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:08

Glucosamine tabletten van Kruidvat, werkt top bij de klachten die jij omschrijft. Aangeraden door onze dierenarts zelf :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:13

Even opletten met vitamine D supplementeren. Dit is oplosbaar in vet en een teveel hiervan wordt niet uitgeplast maar opgeslagen in het lichaam. Dit kan leiden tot vergiftigingsverschijnselen

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 00:27

Vitamine D is pas bij heel extreem hoge dosering giftig, daar kom je bij lange na niet aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 08:51

Hettieheks schreef:
Een oprechte vraag hoor; wat is toch de weerstand van medicatie geven aan een ouder wordende hond met artrose?

Weerstand tegen medicatie begrijp ik volledig ivm belasting van diverse organen. Echter wel merk ik ook dat veel mensen wachten tot de hond amper nog fatsoenlijk vooruit of overeind komt voor ze gaan ondersteunen. Afbreken van bespiering is simpel en makkelijk. Zeker bij oudere dieren. Opbouwen is echter onwijs moeilijk en lastig. Pijnstilling is de laatste stap maar supplementen geven om alles in het lijf qua belasting te ondersteunen moet je echt gaan geven bij de eerste signalen. Dan is er nog weinig afbraak en kan het makkelijker herstellen omdat er nog meer spieren aanwezig zijn. Des te langer helpen supplementen ook ondersteunend en dan is er pas later pijnstilling nodig.
Mijn herder zat niet helemaal lekker in elkaar. Met 7 jaar ben ik voeding gaan aanpassen, met 8 jaar supplementen gaan geven en helaas kreeg hij kanker en einde verhaal. Echter tot 3 weken voor zijn overlijden liep hij nog fit en vrolijk makkelijk een uur mee. Wel dankzij de supplementen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:00

Je kan altijd eerst proberen met supplementen, zelf met Flexadin wel goede ervaringen. Maar de hond is 13, dan kom je toch in een fase dat de kwaliteit van leven belangrijker is. Beter nog een goed jaar, dan twee slechte jaren met pijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 05:14

Miepmiept schreef:
Je kan altijd eerst proberen met supplementen, zelf met Flexadin wel goede ervaringen. Maar de hond is 13, dan kom je toch in een fase dat de kwaliteit van leven belangrijker is. Beter nog een goed jaar, dan twee slechte jaren met pijn.

Dat dus! Bij mij hoeven ze geen 13 jaar te worden. 10 is ook prima als ze maar kwaliteit van leven hebben. 15 jaar zie ik liever maar echt niet dat ik in herinnering wil hebben hoe betreffende hond nog bijvoorbeeld een jaar pijnlijk 500 meter mee sjokt om z'n behoefte te kunnen doen.
Nu heb ik best wat verwaarloosde en mishandelde honden een thuis geboden. Die hebben bij mij fijne jaren gehad na hun ontberingen maar zijn allen doordat hun gezondheid flinke klappen gehad had niet bijzonder oud geworden. De eerste die ik als pup gekocht heb was ook uit het asiel en inteelt combinatie labrador x rottweiler. Dan weet je de gezondheid vast al wel. De 2de was mijn herder. Bewust gefokte kruising uit geteste ouders. Had verwacht dat hij wel oud zou worden ipv 8,5 jaar. Mijn 3de pup is met hartafwijking via marktplaats gekocht. Ik zou wel zien hoeveel maanden/jaren z'n leven fijn zou zijn. Hij is inmiddels 7 jaar, top fit, enkel een allergie die met cetirizine van de kruidvat prima onder controle is. Nu mijn eerste stamboom pup ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.

Overigens bij de eerste honden heb ik altijd veel aan supplementen gehad. Destijds ook cursussen gevolgd over de belangen van bepaalde vitaminen en mineralen in het lijf. Vandaar dat ik mogelijk zelf makkelijk via de normale drogist wat gebruik ipv de dure honden producten die kant en klaar zijn pak.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:02

Reggledoos schreef:
Vitamine D is pas bij heel extreem hoge dosering giftig, daar kom je bij lange na niet aan.

Vitamine D zit ook al in de voeding. Ik leer het als therapeut in te zetten met een rekenprogramma waarin je de dagelijkse dosis inclusief alle voeding kunt berekenen. Je zegt dat je niet snel aan de SUL zit maar zeker als een hond commerciële voeding of voeding met een premix krijgt zit je hier behoorlijk snel op.
Vitamine D uit de losse pols supplemententeren is dus écht een gevaarlijk advies als je niet weet wat de hond aan voeding krijgt!

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 00:42

Zelfs met commerciële voeding zul je dan nog niet aan de grens komen, dan zul je echt heel extreme doses moeten geven. De zogenaamde gevaarlijke waarden zijn veel te laag gesteld.
Bovendien doe ik dit niet uit de losse pols. Ik volg iemand die er op studeert en die mij en mijn hond enorm geholpen heeft.
Ik heb zelf namelijk ook artrose. Mijn hondje heb ik helaas vorig jaar in moeten laten slapengaan hij bijna 19 was. Reden was dat hij iets verkeerds had gegeten (hij was een wandelend vuilnisvat) en we kregen hem daar helaas niet meer bovenop, maar ik heb nog een filmpje van een week voor zijn overlijden waarop hij vrolijk rondhuppelt terwijl dat een aantal jaar daarvoor echt een stuk minder was.
En de hoge doses die ik zelf sinds een aantal jaar gebruik zullen de meesten ook als extreem beschouwen maar ik heb hier zo ontzettend veel baat bij!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 01:03

Vanaf 8 jaar is een hond gemiddeld senior. Grote kans dat een hond van 13 artrose heeft. Carprodyl geeft een geweldige bonustijd waarin een hond gewoon relatief pijnvrij die laatste fase doorkan. Waarom een hond van zo'n leeftijd pijnstilling onthouden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:38

Ik geef mijn senior (12j) al enkele jaren een humaan combi supplement van glucosamine, chondroitine en MSM en sinds vorig jaar krilolie capsules. Of dit de gouden oplossing is, geen idee, maar tot 3 maand geleden bewoog hij nog erg goed voor zijn leeftijd (en grootte). Won 6 maand geleden op show nog van een kampioensreu die jonger was.
Nu met zijn hernia (en operatie) heeft hij helaas wel een serieuze knak gekregen. En daar doen de supplementen weinig voor.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:15

Reggledoos schreef:
Zelfs met commerciële voeding zul je dan nog niet aan de grens komen, dan zul je echt heel extreme doses moeten geven. De zogenaamde gevaarlijke waarden zijn veel te laag gesteld.
Bovendien doe ik dit niet uit de losse pols. Ik volg iemand die er op studeert en die mij en mijn hond enorm geholpen heeft.
Ik heb zelf namelijk ook artrose. Mijn hondje heb ik helaas vorig jaar in moeten laten slapengaan hij bijna 19 was. Reden was dat hij iets verkeerds had gegeten (hij was een wandelend vuilnisvat) en we kregen hem daar helaas niet meer bovenop, maar ik heb nog een filmpje van een week voor zijn overlijden waarop hij vrolijk rondhuppelt terwijl dat een aantal jaar daarvoor echt een stuk minder was.
En de hoge doses die ik zelf sinds een aantal jaar gebruik zullen de meesten ook als extreem beschouwen maar ik heb hier zo ontzettend veel baat bij!

Nee. Vitamine D mag je zonder correcte berekening nooit zomaar bijgeven, zéker niet bij commerciële voeding en zonder testen van het vitamine D gehalte in het bloed.
Er is een SUL (safe upper limit) welke is vastgesteld door de NRC. Er is inderdaad een groot verschil tussen aanbevolen dosis en de SUL dus daar zit je niet zomaar aan, tenzij je uit de losse pols met humane suppletie gaat werken en zonder aandacht voor mineralen die samenwerken met vitamine D. Een hond van 10 kg mag minder dan 15 mcg per dag (totaal!). Een blind advies geven via internet van dubbele dosis van 25mcg per dag terwijl je niet weet hoe groot de hond is, wat de hond eet en hoe de bloedtesten zijn is gevaarlijk. Niet doen. Gewoon niet doen. Een humaan advies is niet 1 op 1 toe te passen op een hond.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:18

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:27

Onze labrador Van 14,5 krijgt Cimalgex en librela-injectie als pijnstilling ivm artrose en doet het daar goed op. Dit wordt aangevuld met speciaal Voer (oa glucosamines). Op haar leeftijd is zo comfortabel mogelijk leven het belangrijkste. Flexadin en andere middelen deden niets meer helaas.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:38

Wij geven onze 2 goldens vanaf een jaartje of 8 altijd Dog Mobility plus, werkt super op banden , gewrichten , kraakbeen en pezen, zit ook groenlipmossel in.

Het is niet duur, maar ik koop altijd een 750 gram pot (doe ik wel een half jaar mee) bij de welpenhoeve, verreweg het goedkoopst.

Onze golden van ruim 10 jaar loopt nog als een jonge god door de bossen en aankomende week weer over het strand van Texel en de jongste van bijna 8 krijgt het ook sinds kort

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:48

karrij schreef:
Het is niet duur, maar ik koop altijd een 750 gram pot (doe ik wel een half jaar mee) bij de welpenhoeve, verreweg het goedkoopst.

Ik gaf dit ook en ben nu overgestapt op iets vergelijkbaars.

De welpenhoeve is echt niet de goedkoopste hiermee en hun " service" is allerberoertst .

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:46

Wij gaven dagelijks een schapenvetbonbon aan onze hond en glucosamine. Dit laatste vermengden we met wat zalmolie en pindakaas door zijn brokken omdat hij het anders alle kanten op snoof tijdens het eten. :=

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 00:57

De vraag was, hoeveel gaf je je Jack Russel 25 mcg dus. En mijn huidige honden krijgen dat ook. Zelf slik ik 150 tot 225 mcg per dag terwijl ik 's zomers en 's winters de hele dag buiten loop, samen met de honden. Het heeft onze levens
enorm verbeterd/veraangenaamd.
De zogenaamde "ideaalwaarde" is veel te laag gezet
Bijna iedereen in Nederland heeft een vit D tekort

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:01

Mijn hond kreeg ook carporal ik wilde mijn oude hond geen dag pijn laten lijden als dat niet nodig is.Ze gaan toch dood vroeg of laat .We leven toch niet meer in de middel eeuwen dat er geleden moet worden.Artrose pijn is heel vervelend en je wil zelf ook geen bot pijn.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 09:46

Ik vind het wel bijzonder dat er wordt aangenomen dat ik mijn hond liever pijn laat lijden dan dat ik hem pijnstillers geef. Laat ik dat maar meteen even uit de wereld helpen: als hij pijnstillers nodig heeft, zal hij deze zeker krijgen.

Maar ik wil graag eerst uitzoeken of ik hem al voldoende kan ondersteunen met supplementen, waardoor we pijnstillers achter de hand hebben als hij slechter wordt. Aangezien ook de dierenarts zegt dat er wel veel bijwerkingen aan pijnstillers zitten.

Dank voor al jullie tips, ik ga me er verder in verdiepen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:35

Heel veel honden hebben ook bijna geen bijwerkingen van pijnstillers en blijven bewegen en niet te veel terug lopen in bespiering is ook heel belangrijk om een oudere stijve hond te ondersteunen. Ik zou toch echt eens een week of wat pijnstillers geven om eens te kijken hoeveel verschil het maakt volgens mij kan je dan veel beter inschatten hoeveel pijn je hond nu echt heeft. 'lui' en 'stijf' zijn sluipt er vaak langzaam in en doordat het subtiel gebeurt en rustiger worden opzich ook normaal is voor een oudere hond denk je soms dat het nog wel meevalt, tot je het flinke verschil ineens merkt met pijnstilling.

Je kan daarnaast gewoon supplementen geven of bijvoorbeeld naar een manueel of fysio therapeut om ook de spieren wat te ondersteunen, iets wat voor onze oudere hond heel goed hielp, dat sluit elkaar allemaal niet uit.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 01:00

Onze hond heeft inmiddels haar eerste librela injectie gehad. Al na 5 dagen herkende wij haar niet meer terug. Van een stram pijnlijk hondje is ze terug verandert in haar oude doen. Ze staat zonder pijn op, haar rug is weer recht en koppie staat fier omhoog. Het nadeel van dat ze geen pijn meer heeft is dat ze ook niet voelt tot hoever ze kan gaan wat de artrose zal verergeren. Toch ben ik zo blij dat we doorgezet hebben. Liever nog 2 jaar een hond die gelukkig is en kan doen wat ze wil, dan nog 4 jaar een arm hoopje die liever haar mand niet uit komt.
We blijven wel de supplementen en speciale voer geven in de hoop dat dit de artrose toch wat afremt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 01:46

Osteopathie.