Wel of niet fokken met poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Re: Wel of niet fokken met poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:09

Inderdaad, ik was in Merelbeke.
Was jij daar ook Yom?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:29

Yep met dit katertje van 5 mnd

Afbeelding

Afbeelding

Ps je ziet op deze laatste foto dat hij ook al een stevige kin heeft. Dat moet er al op deze leeftijd opzitten zodat het later ook goed wordt. Zit het er niet met 10 mnd dat zit het er ook niet ( voldoende) met 1-2-3 jaar

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:34

Ik vermoed zomaar dat er ook bij de Maine coons diverse types bestaan en een kattin is ook geen kater natuurlijk qua grofheid.

Persoonlijk zie ik veel liever de elegantie van de poes van TS dan de grofgebekte versie.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:00

Gelukkig kunnen smaken verschillen, dat zien we ook bij onze Noren.
Ik was er met mijn 2 dames, een zwarte van 10 maand en een blauwe met wit van 2 jaar.
De blauwe met wit werd bij team zwart niet gekeurd, kleur klopte niet met wat op stamboom staat. Had er al mijn bedenkingen bij maar wist niet dat ik kleur bepaling kon aanvragen voor aanvang van de show.
Die is uiteindelijk wel bij team roze wel gekeurd en heeft haar CAC gehaald.
De zwarte heeft bij beide keurmeesters haar CACJ gehaald, en was bij team zwart genomineerd voor Best in Show. Wel bij beide keurders totaal tegengestelde opmerkingen gekregen, dus smaken kunnen zelfs op dat niveau verschillen.
Was voor ons, mij en mijn man en de poezen niet te vergeten, de eerste keer.
Was blij met de manier waarop er gekeurd was en dat ze je tips gaven en de opmerkingen toonden.
Voor herhaling vatbaar, maar jammer genoeg niet naar Glabbeek, ook fife show van Felis Belgica, dan zijn we nog in Oostenrijk.

Hoe was het voor jou geweest Yom?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:35

De main coon met de dikke kaak zorgt voor gezondheidsproblemen dus wat mij betreft zou dat er niet extra ingefokt hoeven worden, dat mag wel weer naar standje normaal. Het gaat niet om mooi vinden maar om gezondheid. Main coons hebben meer kaakproblemen dan andere rassen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:39

Wat voor kaakproblemen bedoel je dan?

Dit is wat ik vind via google en als ik dat vergelijk met de poes van de topic starter mist er in mijn ogen kin

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 06:36

Even een foto van net, is het profiel wat duidelijker te zien, op zich valt het wel mee al steekt de kin niet af zoals bij de wat extremere Europese types. De foto die ik eerder liet zien was geloof ik 1 a 2 maanden oud.

Afbeelding

Mevrouw zat er net even mooi bij dus dacht even snel wat foto’s maken haha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 06:56

Joh, het moet allemaal steeds extremer. Dat hoeft niet altijd gezond te zijn.
Ik vind haar er gewoon prima uit zien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 07:41

Er is niets mis met jouw poes, je hoeft je echt niet te verantwoorden hoor!

Integendeel, nog een beetje en men fokt algauw Maine coons met onderbeten als men zo door gaat op alsmaar extremer en groffer vooruitsteken van die kin en dan pas is het einde zoek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 08:35

Cayenne schreef:

Dat is natuurlijk de ironie,'gewoon prima' is juist niet waar rassen naar streven. Daar betalen mensen geen klauwen met geld voor

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:05

troi schreef:
Cayenne schreef:

Dat is natuurlijk de ironie,'gewoon prima' is juist niet waar rassen naar streven. Daar betalen mensen geen klauwen met geld voor

Tja, mensen betalen ook 2000 euro voor een Franse bulldog met plat smoeltje. Lijkt me ook niet iets waar je als ras naar moet streven maar dat gebeurde wel :=
Dus dat streven hoeft niet altijd goed te zijn qua gezondheid. Gelukkig gaan mensen wel steeds meer nadenken en mag zo'n platte snuit niet meer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:30

Hier een MC dame van Net 1 jaar oud. Ze is blue silver tabby.
De fokker heeft lang getwijfeld of ze haar zelf zouden aanhouden. Maar besloten dat het te druk werd in huis. Ging ze echt aan het hart.
Normaliter zijn ze ook al geholpen als ze geplaatst/verkocht worden. Onze Blue dus niet.
Normaliter mag er dus ook niet mee gefokt worden.
Indien we ervoor openstaan dan zouden ze her graag zien, mits ze daar natuurlijk voor word goed gekeurd bij de da.

Wij zijn er nog niet over uit of we het willen.
Nu is ze sws nog te jong. Niet enkel qua leeftijd, maar ze is nog echt een slungel en teveel kitten.

Ze is nu 1x krols geweest. Alles en iedereen was een beschikbare date vond ze. Onze andere poes, de hond.

Over het buiten lopen van katten. Hier staat het zelfs in het contract dat het niet is toegestaan. Enkel in een ren bv.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:30

Ik had dezelfde overwegingen als jij TS, maar dan bij een hond. De eerste keer loopsheid was drama, ze is 2 maanden niet zichzelf geweest (sip) en kregen haar niet 'normaal'. Besloten om toch te laten steriliseren en bij de ingreep bleek haar baarmoeder ook net wat te onrustig te zijn, dus is die er ook helemaal uitgehaald.

Maar, als dit niet het geval was geweest, had ik een show gaan lopen en op basis van de uitkomsten/verbeterpunten daar een passende dekreu bij gezocht.

Waarbij ik overigens wel zelf nog met gezond verstand meedenk of het bijdraagt aan dierenwelzijn (geen Franse bulldog praktijken etc). Maar mijn ervaring daarbij is dat het vaak meer de fokkers zijn die extreem gaan fokken vanuit commercieel oogpunt dan dat het conform de rasstandaard is, eerder het tegenovergestelde. Bij 'mijn' rasvereniging is dat in ieder geval wel het geval. Daar lopen een aantal bewust alleen in het buitenland omdat de Nederlandse keurders ze niet zo willen zien (te veel dwerg gefokt).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 13:00

Even een update, ik heb voor volgende week de sterilisatie ingepland staan, de doorslag gaf toch wel dat ze nu opeens begon te urineren op plekken buiten de kattenbak tijdens krolsheid (niet sproeien).

Ik laat wel een blaasontsteking uitsluiten deze week voor de zekerheid maar ik merk dat Nala er toch enigszins onder leid, implantaten leken mij een prima oplossing eerst maar ook omdat ik nog steeds twijfelde over fokken en er ook nadelen aan implantaten zitten heb ik toch maar de knoop doorgehakt. Het maakt haar er niet minder knap op en hopelijk word ze ook wat rustiger door de sterilisatie

Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:19

Ja dat is vrij normaal gedrag voor een krolse poes.
Daarom pleit ik ervoor om de krolsheid te onderdrukken in de tijd dat er geen nest komt.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:37

Rennie89 schreef:
Even een update, ik heb voor volgende week de sterilisatie ingepland staan, de doorslag gaf toch wel dat ze nu opeens begon te urineren op plekken buiten de kattenbak tijdens krolsheid (niet sproeien).

Ik laat wel een blaasontsteking uitsluiten deze week voor de zekerheid maar ik merk dat Nala er toch enigszins onder leid, implantaten leken mij een prima oplossing eerst maar ook omdat ik nog steeds twijfelde over fokken en er ook nadelen aan implantaten zitten heb ik toch maar de knoop doorgehakt. Het maakt haar er niet minder knap op en hopelijk word ze ook wat rustiger door de sterilisatie

[ Afbeelding ]

Ze is echt heel mooi vind ik. Goed dat je er vooral naar kijkt wat goed voor haar is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:25

DGM schreef:
Ja dat is vrij normaal gedrag voor een krolse poes.
Daarom pleit ik ervoor om de krolsheid te onderdrukken in de tijd dat er geen nest komt.

Mijn vorige poes die had dit dus allemaal niet, die werd om de maand krols, afentoe een beetje mauwen en vooral veel draaien en rollen op de bank maar thats it. Nooit problemen gehad. Maar Nala is nu al 3 x krols geweest in korte tijd, ik vind het vrij heftig. Hopelijk is ze volgende week niet meer krols, anders kan dat de sterilisatie niet ten goede komen. Als ik een dierenarts had gehad die flexibeler was met anticonceptie voor katten had ik het wellicht wel overwogen, maar heb wat rondgebeld naar andere klinieken en nergens nemen ze andere dieren aan, iig die ik heb gesproken.

Mocht ik toch ooit wel een cattery starten zal ik van te voren naar een dierenkliniek zoeken die wel catteries ondersteunen en bekend zijn met alles. Had er niet bij stil gestaan dat het niet alledaags is, schijnbaar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 17:56

Mevrouw Nala is inmiddels geholpen, wellicht dat ik in de toekomst ooit nog een fokpoesje ga nemen, maar voor nu houd dat avontuur op helaas. Nu even Nala haar herstel afwachten en dan lekker genieten. Merk al wel een positieve verandering tussen de verhouding van Nala en Freya, Freya heeft geen 1 x geblaast (normaal doet ze dat wanneer Nala hoog in haar energie zit en in een pestbui zit :') ) en is lief naar Nala vanaf het moment dat ze weer terug van de dierenarts is <3 Nala is momenteel nog wel erg rustig, praat ook amper en slaapt veel. Nog echt even bijkomen :(:)

Ze loopt er in ieder geval wel bij in stijl :P

Dit was in de avond na sterilisatie

Afbeelding

En vandaag

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 18:22

Ach gossie. <3
Dat pakje. :=