Kinderboerderijdieren naar de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Kinderboerderijdieren naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 22:09

Zoals jullie kunnen lezen in mijn onderschrift heeft de kinderboerderij waar ik werk een bokje waarmee ze in hun maag zitten.

Aan de ene kant is het een logisch gevolg van de situatie. De kinderboerderij fokt om nieuwe aanwas dames te krijgen en als er dan een man tussen zit zal die naar de slacht moeten als niemand zich meld. Dames zijn vrij makkelijk herplaatsbaar als er te veel geboren worden. Wat doen andere kinderboerderijen met hun bokjes?

Aan de andere kant is het een dier van een kinderboerderij. Waar men zich aan hecht. Zou de kinderboerderij wel moeten fokken als dit een lot is wat de diertjes te wachten kan staan? Waar zouden de geiten vandaan moeten komen anders?

Misschien handig om te melden, dit is de eerste keer in jaren dat er gefokt is. Er zijn de afgelopen 2 jaar wat oudere geiten overleden waardoor er ruimte vrij was gekomen en er zijn 2 meiden gedekt om de leegte hopelijk op te vullen. Dat is gelukt. Er is zeker geen sprake van "broodfok" oid. Ze hadden zelfs een plan van tevoren voor bokjes uit deze fok maar dat is in het water gevallen door omstandigheden.

Zelf weet ik niet of ik het echt heel erg vind als hij geslacht moet worden, vlees moet immers ergens vandaan komen. Maar de grens tussen huisdier en vee is wel dun hier.

Wat ik met dit topic wil? Ik denk meningen lezen, ik merk dat het me bezig houd.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 19-07-25 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:09

Ze kunnen hem toch zelf castreren en aanhouden? Als hij een dame geweest was moest hij dan ook weg? :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 22:11

MarlindeRooz schreef:
Ze kunnen hem toch zelf castreren en aanhouden? :o

Zou kunnen. Was ook zeker mijn suggestie. Echter schijnen castraten het vaak niet goed te doen in de setting van kinderboerderij en wil het beheer dat risico niet nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:14

Hoezo, ze kunnen het bokje toch gewoon laten castreren.

* 1 x fokken en alles aanhouden incl castreren en of steriliseren. Dan ben je voor jaren weer gezegend met leuke geiten.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:16

De kinderboerderij waar ik werkte werden ze gecastreerd en bleven tot hun dood in de groep. Nooit problemen mee gehad

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:25

MarlindeRooz schreef:
Ze kunnen hem toch zelf castreren en aanhouden? Als hij een dame geweest was moest hij dan ook weg? :o

Dit dus. Maar: probleem is dat castratie bij een bok beter rond de leeftijd van 1 jaar kan gebeuren, ivm uitgroei van bepaalde onderdelen, die minder goed kan verlopen wanneer de bok met 6 maanden of eerder al gecastreerd wordt. Dat houdt in de praktijk in, dat een bok tot hij een jaar oud is, apart moet worden gehouden van de geiten, een bok kan al vanaf 3 maanden vruchtbaar zijn, en probeer hem maar eens succesvol gescheiden te houden van de geiten... bovendien stinkt de bok vanaf dat hij geslachtsrijp is, en dat begint al vroeg.
https://dapdeweide-be.webnode.be/gezondheidszorg-kleine-herkauwers/#:~:text=Hierdoor%20blijft%20de%20penis%20te,en%20de%20moment%20van%20castratie.

Sting

Re: Kinderboerderijdieren naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:29

Ik ben een paar jaar beheerder geweest van een kinderboerderij. Altijd heel duidelijk met vrijwilligers, medewerker en dagbesteding/cliënten erover gehad; als we gaan fokken, kunnen er uiteindelijk 6 dieren blijven. Of de moeders, of jonkies, of een mix, maar meer past niet. Dat werd ook geaccepteerd. Liefst natuurlijk naar een goed huisje, maar bij de bokjes of oudere moeder dieren lukt dat niet altijd. Die gingen dan naar een handelaar, en dus naar de slacht (of in een heel enkel geval nog naar een ander adresje).

Dit was voor mij ook een reden om niet te fokken in het corona haar, want we wisten niet of bezoekers er dan bij mochten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 22:37

Sting schreef:
Ik ben een paar jaar beheerder geweest van een kinderboerderij. Altijd heel duidelijk met vrijwilligers, medewerker en dagbesteding/cliënten erover gehad; als we gaan fokken, kunnen er uiteindelijk 6 dieren blijven. Of de moeders, of jonkies, of een mix, maar meer past niet. Dat werd ook geaccepteerd. Liefst natuurlijk naar een goed huisje, maar bij de bokjes of oudere moeder dieren lukt dat niet altijd. Die gingen dan naar een handelaar, en dus naar de slacht (of in een heel enkel geval nog naar een ander adresje).

Dit was voor mij ook een reden om niet te fokken in het corona haar, want we wisten niet of bezoekers er dan bij mochten.

Maar dan fok je om babies in je groep te hebben en gasten te trekken?
Hier hebben ze al jaren een bejaardensoos, de jongste was 8 als ik het goed heb.

De insteek was ook dat eventuele mannen naar een hobbyist gingen dus de vrijwilligers voorbereiden was niet aan de orde in dit geval.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:46

Serieus joh? Bokjes castreren kan verantwoord vanaf 6 maanden. Daar voor is er grotere kans op blaasproblemen. Daarna zijn ze net zo leuk en lief en vaak nog makkelijker dan geitjes, dus ik snap echt niet waarom ze naar de slacht zouden moeten. Omdat ze stinken totdat ze gecastreerd worden?

Ik heb dus bewust 2 bokjes genomen en geen geitjes. Op dit moment is de ene 6 maanden en de andere 4. Ik wacht tot de tweede ook 6 maanden is en dan worden ze samen gecastreerd. Stinken ze? Ja nu wel. Zijn ze lastig? Nou ja ze bespringen elkaar en zijn nogal seksgericht, maar naar mensen toe gewoon lief. Als ze straks "geholpen" zijn is de stank en het testosterongedoe voorbij en dan zijn het hopelijk heel veel jaren gewoon lieve leuke geiten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:54

Liever zo naar de slacht dan eerst een poedersuiker leven hebben en dan geslacht worden. Hoe oud moeten ze zijn voor de slacht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 22:56

Fokken met dieren als geiten en schapen doe je nog wel eens als manier om ze op gewicht te houden. Dieren op rantsoen zetten is nog wel eens lastig (te rijk hooi of gras, mensen die voeren, geluidsoverlast) en als ze te dik zijn krijgen ze gezondheidsproblemen. Ja, het resultaat is teveel dieren voor de ruimte die je hebt, dus dan is het verkopen of iemands vriezer in. Kan je dat niet, dan zal je inderdaad een andere oplossing dan fokken moeten vinden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:09

Gewoon stoppen met fokken met kinderboerderijdieren, is enkel vermeerderen voor publiek. En de bokjes draaien praktisch allemaal de dood in. Zijn genoeg dieren te verkrijgen om de vaste ploeg aan te vullen mocht dat nodig zijn, hoef je zelf niet voor te fokken. Of enkel nog dames houden zonder bokken en dan heb je geen jonkies meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:10

tamary schreef:
Fokken met dieren als geiten en schapen doe je nog wel eens als manier om ze op gewicht te houden. Dieren op rantsoen zetten is nog wel eens lastig (te rijk hooi of gras, mensen die voeren, geluidsoverlast) en als ze te dik zijn krijgen ze gezondheidsproblemen. Ja, het resultaat is teveel dieren voor de ruimte die je hebt, dus dan is het verkopen of iemands vriezer in. Kan je dat niet, dan zal je inderdaad een andere oplossing dan fokken moeten vinden.

Kinderboerderijen fokken vaak voor de jonkies, dat is schattig en trekt publiek, tot ze niet meer schattig zijn en dan kunnen ze de dood in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:23

tamary schreef:

Maar heel eerlijk, wat is er mis met het opeten van te veel kinderboerderijdieren?

Hier zitten ook twee kinderboerderijvarkens in de vriezer (nou ja, een stukje ervan).
Echt, je kunt je geen lekkerder vlees voorstellen.

Leer kinderen (en hun ouders) waar vlees vandaan komt; wellicht gaan ze eten dan beter waarderen en er ook respectvoller mee om dan de afval- en weggooicultuur die te veel er nu op na houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:30

ikke schreef:
tamary schreef:

Maar heel eerlijk, wat is er mis met het opeten van te veel kinderboerderijdieren?

Hier zitten ook twee kinderboerderijvarkens in de vriezer (nou ja, een stukje ervan).

Leer kinderen (en hun ouders) waar vlees vandaan komt; wellicht gaan ze eten dan beter waarderen en er ook respectvoller mee om dan de afval- en weggooicultuur die te veel er nu op na houden.

Bokjes gaan al vrij jong weg en de gemiddelde nederlander eet geen bokkenvlees. Bij ons werden de jonge herten geboren rond juni en normaliter gingen de bokken al weg voor de bronst van de bok in oktober, dan zijn ze nog geen half jaar oud. En dat enkel zodat mensen jonge diertjes zien. We hebben de bok inmiddels laten steriliseren drie jaar terug en bij de geiten hebben we helemaal geen bokjes meer.
Hertenbokken worden ook om de paar jaar gewisseld, prachtige dieren, soms zo mak als wat, allemaal voor de dood weg. En enkel omdat publiek jonkies wil zien, na een goede twee maanden is de schattigheid er af, dus waar ben je dan in vredesnaam voor aan het fokken. Ik vind het triest.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:41

Dit zijn toch hartstikke tamme jonge bokjes als ze van een kinderboerderij komen? Waar ik heb gewerkt werd er "gevochten" om er eentje te mogen hebben...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 03:43

Azmay schreef:
Maar dan fok je om babies in je groep te hebben en gasten te trekken?
Hier hebben ze al jaren een bejaardensoos, de jongste was 8 als ik het goed heb.

De insteek was ook dat eventuele mannen naar een hobbyist gingen dus de vrijwilligers voorbereiden was niet aan de orde in dit geval.

In ons geval om mensen te trekken en daarnaast voor de dagbesteding een nieuwe activiteit. Het tam maken, de spanning van een geboorte (vaak zelf verstandelijk beperkt, dus het dichtst bij een geboorte dat ze ooit zullen komen), extra verzorging en uitdaging.
Wij hadden op een gegeven moment ook een aantal oudere dieren, maar wel goede moeders. Na goed overleg twee jonkies aangehouden en twee moeders weg gedaan. Dat gaat me dan wel aan het hart, maar je kan niet alles houden. Privé zou ik niet fokken als ik geen goed plekje kan vinden/zelf kan houden.

Het stukje educatie heb ik hier ook ingebracht richting bestuur (van de overkoepelende zorgorganisatie). Maar daar begonnen medewerker en vrijwilligers erg in te steigeren. Alle 'lievelingen' moesten blijven. Gelukkig had ik daar dus al goed met ze over gesproken, dat dit de consequentie was.

Bijkomend voordeel van niet fokken was: niet zo'n stinkende bok in je stal :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 03:58

Wintu schreef:
ikke schreef:

Bokjes gaan al vrij jong weg en de gemiddelde nederlander eet geen bokkenvlees. Bij ons werden de jonge herten geboren rond juni en normaliter gingen de bokken al weg voor de bronst van de bok in oktober, dan zijn ze nog geen half jaar oud. En dat enkel zodat mensen jonge diertjes zien. We hebben de bok inmiddels laten steriliseren drie jaar terug en bij de geiten hebben we helemaal geen bokjes meer.
Hertenbokken worden ook om de paar jaar gewisseld, prachtige dieren, soms zo mak als wat, allemaal voor de dood weg. En enkel omdat publiek jonkies wil zien, na een goede twee maanden is de schattigheid er af, dus waar ben je dan in vredesnaam voor aan het fokken. Ik vind het triest.

Je eet zelf geen vlees neem ik aan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:59

Dooddoener

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:14

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:17

Ik vind het heel interessant dat er mensen hier over kunnen vallen, terwijl ze wel vlees of kaas eten. Het is niet dat jouw dilemma daarom niet bestaat, want die snap ik heel goed. Maar ik blijf de hypocrisie interessant vinden...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:19

Grappig dat dit zo schokkend is, zo werkt het in dierentuinen namelijk ook.
Wat niet voor de fok gebruikt gaat worden in binnen- of buitenland gaat naar de slacht.

Mensen willen nu eenmaal jong grut zien. Maar je blijft met een overschot zitten, die dus ergens heen moeten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:21

TurdusMerula schreef:
Ik vind het heel interessant dat er mensen hier over kunnen vallen, terwijl ze wel vlees of kaas eten. Het is niet dat jouw dilemma daarom niet bestaat, want die snap ik heel goed. Maar ik blijf de hypocrisie interessant vinden...

Als alleen perfecte mensen kritiek mochten hebben op dierenwelzijn, dan hadden we nu nog plofkippen gehad. En was katknuppelen nog steeds traditie.

Ik ben trouwens niet tegen het slachten van dieren (ondanks dat ik geen vlees eet). Maar ik vind dit een erg ondoordachte actie.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:34

Beestje groeit fijn op en word dan geslacht. Weinig mis mee toch? Vlees moet ergens weg komen, dan liever een diertje dat in zo’n omgeving is opgegroeid.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:36

Ik verbaas me ook over de kritiek. Bij kalfsvlees worden de dieren ook maar 6 tot 12 maanden oud, en lammetjes zelfs nog jonger. Met name de kalfjes hebben dan niet eens op een kinderboerderij rond kunnen dartelen bij hun eigen moeder. Dat zijn er 1,5 miljoen per jaar, maar een paar jonge dieren op een kinderboerderij is ineens een probleem ... 8)7