nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:37

Oef, wat balen!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:47

Dat is zeker jammer! Maar ik kan me het ook wel weer voorstellen, moet een heftig klimaatje zijn geweest daar binnen.

Ik heb afgelopen weekend een slinger marathon gehouden....mijn hemel, wat een werk. We hadden 20 HK's te slingeren, 200 ramen, het werd totaal 200 kilo. Ik weet dus nu dat 100 ramen op een dag de max is....
Nu moet alles nog in potjes en ik heb geen idee waar ik die vervolgens allemaal ga laten. Wat een verschil met vorig jaar. Toen had ik wel 2 productievolken minder, maar toen hadden we totaal 'maar' 65 kilo. Dit jaar totaal 260 kilo met de voorjaarshoning erbij.

Nu de volken behandelen tegen varroa en dan inwinteren en dan is het seizoen alweer voorbij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:59

Zo dan!! Dat is heel erg veel honing!!
Wij hebben gisteren een controle gedaan en zouden op zich volgende week kunnen slingeren.
Maar dan vind ik nu al varroa behandeling en inwinteren nog te vroeg. Daar beginnen wij eigenlijk altijd pas eind augustus mee...
Ik weet van mijn eerste volk ook niet hoe ik die moet houden als ik daar de honing kamers al af zou moeten halen, ze passen nu nauwelijks op 4 etages, zo'n idioot groot volk...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:40

Ik heb altijd geleerd dat je de varroa behandeling eind juli wilt doen, omdat je dan schone en gezonde winterbijen krijgt, die vanaf augustus gemaakt worden. Vandaar dat ik dat aanhoud. Inwinteren doe ik inderdaad ook later. Ik voer ze nu een beetje (omdat hier echt nauwelijks nog dracht is) en vanaf eind augustus volle bak. Anders plempen ze inderdaad het broednest vol met voer en is er niet meer voldoende ruimte voor broed (winterbijenbroed).

Ik had hier overigens ook volken waar 5 honingkamers op stonden, die zal ik ook wat extra ruimte moeten geven inderdaad.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 14:39

260 kilo! :wow:
Ik vond die 25 kilo die we een keer hebben geslingerd al veel (maarja wij hebben ook nooit meer dan 3 volkjes gehad)

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:51

Superleuk om jullie allemaal zo te volgen. En mooi om die witte raat te zien in de compostbak. Ik heb zelf geen bijen maar vind het wel erg interessant. Wij verkopen honing in de boerderijwinkel waar ik werk en hebben altijd bijenkasten in de bloesemperiode in de boomgaard staan. Succes allemaal met jullie volkjes

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:23

Zo Morpheus! Dat is niet weinig! Ik ben al heel blij als ik weer 8-10 ramen kan oogsten straks :D dan heb ik 14 ramen in de lente en 14 in de zomer gehad, van één volk. Ben er nog niet aan toegekomen te kijken, hopelijk deze week, en dan de HK eraf denk ik, en kijken wanneer mierenzuur kan :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:22

Maar 28 ramen van 1 volk is ook een mooie score. Dan zit je toch ook al tegen de 25 a 28 kilo als de ramen vol zitten.
Mijn 260 kilo komt van 7,5 volk. Die halve is een halve, omdat 1 volk in het voorjaar nog niet op sterkte was om honing te geven, maar wel zomerhoning heeft gemaakt. Dat maakt een gemiddelde van 35 kilo per volk en dat is voor Buckfast nog niet eens zo heel bijzonder. Ik hoor wel imkers die richting de 50 of zelfs 60 kilo per volk gaan. Nu reizen die dan ook wel naar het fruit en koolzaad etc, dus dat is dan natuurlijk ook wel een andere situatie. De mijne staan gewoon in een gemiddeld drachtgebied zonder echt grote velden of bomen van een bepaald soort en worden niet verplaatst.

Hoe dan ook, het is best veel....het moet allemaal in potjes en ik moet even kijken waar ik dat allemaal ga laten...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 16:24

Ik ben tijdje niet op bokt geweest ivm vakantie. Ben net voor mn vakantie in mn gezicht gestoken . De bijen waren heel aggressief (buren hadden de avond ervoor rotzooi verstookt en die rook op 20 meter afstand worden ze iedere keer heel onrustig van en ik wist het niet hoorde het pas later) ik had gelijk een grote zwelling maar huisarts wou niets doen behalve een paar pilletjes voorgeschreven die niet hielpen. Ik met koorts en mn gezicht als een ballon in het vliegtuig (ik wou afzeggen maar mn kids hadden erop gerekend) echt een nachtmerrie want ik zag haast niets meer ; mn ogen zaten bijna dicht. In Turkije aangekomen heeft hotel gelijk de dokter gebeld die was er binnen 10 min en krijg ik een corti- nog iets spuit in mn kont :D en dat hielp een beetje; voelde me stuk beter, koorts weg en met 1 oog kon ik weer normaal zien. Volgende dag kwam de dokter terug, maar mn gezicht was nog niet normaal. Ben ik naar het ziekenhuis gebracht en aan infuus gelegen met 3 ingredienten oa prednison , daarna was de zwelling bijna weg de volgende dag weer controle (dokteren daar zijn echt goed; komen zelfs op zondag controle doen in je hotel) en ik was 80 % normaal , de dag erop ook maar nog 1 injectie en de dag daarop was het helemaal over en kon ik eindelijk van mn vkantie genieten :) de dokter zei dat ik terug in Nederland een soort kuur moest doen van paar keer soort imuun infuus; dan zou ik als ik nog gestoken word niet meer zo heftig reactie hebben maar ongeveer 20% max . Is iemand hier bekend met zo een infuus? want mn huisarts weet er weinig van en wou geen verwijzing maken naar ziekenhuis. Mn turkse arts gaat haar nu mailen en dit uitleggen maar ik zou graag zelf ook wel willen weten hoe dit werkt?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:10

Oei, wat een verhaal! Je bent dus allergisch begrijp ik? Ik geloof dat Nickeltje ook allergisch was, of haar vriend, dat weet ik niet precies meer.

Ik heb net de HK van mijn grote volk gehaald; de vier ramen die al verzegeld waren kon ik eraf halen, maar de rest was niet klaar of verzegeld. Ik denk te weinig dracht nog de laatste maand. Dus die ramen krijgen ze terug. Ik houd het voor de zomerhoning dan op deze 4 + 6 eerdere. In de lente dus 14 ramen, in de zomer 10. Best prima!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:19

Ja, ik ben ook allergisch voor bijen... heel vervelend als je imker bent...

Heftig verhaal wel zeg.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:03

Century schreef:
Oei, wat een verhaal! Je bent dus allergisch begrijp ik? Ik geloof dat Nickeltje ook allergisch was, of haar vriend, dat weet ik niet precies meer.

Ik heb net de HK van mijn grote volk gehaald; de vier ramen die al verzegeld waren kon ik eraf halen, maar de rest was niet klaar of verzegeld. Ik denk te weinig dracht nog de laatste maand. Dus die ramen krijgen ze terug. Ik houd het voor de zomerhoning dan op deze 4 + 6 eerdere. In de lente dus 14 ramen, in de zomer 10. Best prima!

Dat is toch heel netjes ! Hoeveel kg honing heb je dan ongeveer?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:03

Nickeltje schreef:
Ja, ik ben ook allergisch voor bijen... heel vervelend als je imker bent...

Heftig verhaal wel zeg.

Wat voor reactie krijg jij meestal? Zwelling ? En wat doe je er tegen ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:11

Ik schijn dus zeer minimaal tot weinig te reageren.

Laatste keer door handschoenen net vingertop gestoken alleen een kleine verkleuring naar wit voor 36 uur ongeveer. En daarna niks meer te zien.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:01

Mijn vriend heeft ook minder dan een muggenbult aan reactie.

Bij mij wordt de plek rondom de steek wordt overdreven gezwollen, rood en erg pijnlijk. En dat blijft zeker een week met daarbij hoge koorts. Ik pak prednison, maar ik probeer steken te voorkomen ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:15

Bij mij wel erge zwelling en jeuk. Pijn alleen eerste kwartier.
Ik heb er geen koorts bij. Ik ben niet allergisch, maar mijn lijf reageert net wat erger op gif dan zou moeten (ook bij andere insecten).
Ik probeer het ook te voorkomen, altijd helemaal inpakken.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 16:13

Nickeltje schreef:
Mijn vriend heeft ook minder dan een muggenbult aan reactie.

Bij mij wordt de plek rondom de steek wordt overdreven gezwollen, rood en erg pijnlijk. En dat blijft zeker een week met daarbij hoge koorts. Ik pak prednison, maar ik probeer steken te voorkomen ;)

hoe lang duurt het ongeveer voordat de prednison werkt en neemt de zwelling dan wel af?

ik heb prednison en anti histamine tabletten meegekregen als ik gestoken word maar vraag me af hoe lang het duurt voor het werkt want in Turkiije kreeg ik het per infuus of injectie

Heb je al overwogen om de imuum therapie te gaan doen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 16:13

Century schreef:
Ik heb er geen koorts bij. Ik ben niet allergisch, maar mijn lijf reageert net wat erger op gif dan zou moeten (ook bij andere insecten).

gebruik je een normaal imker pak of een speciale?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:46

Sassy4barrel schreef:
Century schreef:

Dat is toch heel netjes ! Hoeveel kg honing heb je dan ongeveer?

Ik had 12 ramen, geen 14 zie ik, en dat was 10.3kg. Er is toch altijd wat verlies, maar dat is niet erg.
De 10 ramen heb ik nog niet geslingerd.

Sassy4barrel schreef:
Century schreef:

gebruik je een normaal imker pak of een speciale?

Ik heb een gewoon imkerjack. Ik doe altijd een jas aan, dan imkerjack; een gewone broek + regenbroek en regenlaarzen die goed aansluiten. Verder wollen handschoenen als extra laagje naast imkerhandschoenen (want ben 2x in pols gestoken, omdat ze tussen de mouw van imkerjack en het leer van de imkerhandschoenen staken).

Meestal proberen ze me vooral weg te jagen door tegen me aan te vliegen, en soms steken ze me in mijn imkerhandschoenen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:34

die regenpak eronder vind ik wel een super idee; helpt dat goed? ga ik ook proberen :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:45

vraagje; verkopen jullie de honing en zo ja ; wat vraag je voor een potje van 500 gram?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:02

Oh ik had nog niet gereageerd op je regenpakvraag. Ik heb alleen een regenbroek aan, en dan over mijn gewone broek, en dat werkt heel goed. Komen ze niet doorheen.

Ik verkoop 250 en 450 gram, 250 voor 4,50 euro en 450 voor 7,50.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:05

bedankt :) ik ga van de week even langs de hema voor regenpak te zoeken :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:54

Met een regenpak er over ga je je echt wel gek zweten...
Ik draag een spijkerbroek en een T-shirt met lange mouwe en daar overheen een klus-overal. En natuurlijk mijn imker jas.
Ik draag laarzen en om te voorkomen dat ze in broek of laarzen kruipen, heb ik daar overheen chaps ( maat xl).
Ik draag dubbele handschoenen.
Van die dunne groene van de welkoop met daar overheen leren imker handschoenen.
Ik ben 1 keer in mijn hoofd gestoken door de kap heen, dus ik draag er een petje onder...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:13

Zweten doe je zeker, dus ik probeer het kort te houden. Ik heb maar 1.5 volk dus dat valt mee.