Luisteren jouw katten naar hun naam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:42

Ja, op z'n naam en op heel veel andere 'commando's'. "Eten" en "kiekis" zijn de favorieten. "Waar ben je" en "naar binnen" lijkt hij ook te snappen. Zal wellicht wel in combinatie met een handeling/lichaamstaal zijn.

_Karlijn

Re: Luisteren jouw katten naar hun naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:56

Ik denk niet echt dat ze naar haar naam luistert, het is ook niet echt nodig om te roepen om te laten komen want het is m'n schaduw :') maar 'nee' kent ze supergoed en luistert ze naar, ook gewoon op praatniveau zonder enige stemverheffing. Heel handig :))

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:56

Twee katten hier, Kobus luistert echt fantastisch naar zijn naam, Bunker weet donders goed hoe hij heet en kijkt/reageert wel maar of hij daadwerkelijk komt is 50/50 :+
Kobus komt echt altijd, tenzij hij zich weer eens ergens in opgesloten heeft (hij kan deuren open maken, maar slechts 1 kant op :') ), maar in dat geval geeft hij netjes luidkeels antwoord.
Kobus kent ook veel commando’s, zitten, liggen, pootje, ergens op of af springen en omrollen. Kobus is overigens een volle Siamees, bunker een kruising Siamees die behalve het feit dat hij de oren van je hoofd kwebbelt het Siamees-zijn niet helemaal heeft meegekregen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:07

Mijn rode kater luisterde wel naar zijn naam. Gek beest was dat. Als hij geen zin had vond hij het leuk om je te laten zoeken. En als je dan bijna bezorgd werd kwam hij mauwend aan. Alsof hij wilde zeggen: ik ben hier toch?

Onze poes luisterde niet echt naar haar naam. Heel soms. Maar ze is nu stokdoof dus nu luistert ze helemaal niet meer :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:02

Ja alle 3 luisteren ze naar hun naam.

Eten, snoepjes en nee. Bij de laatste krijg ik vaak een tegen antwoord. :+

Blue is de oudste en gekocht. Alexia en Cathy zijn eigen fok blauwe Rus en variant.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:27

Ja, de ene wel! De ander heeft alleen interesse in slapen en eten, dus die luistert alleen naar het geluid van zijn voerbakje.

Zijn broertje is heel pienter en luistert naar zijn (koos-)naam, commando’s (zit, hi-5, draai, spring, etc) en naar stopzinnetjes zoals “kijk eens!”. Loopt ook de hele dag achter me aan en ik kan met hem hele gesprekken hebben, het is net een hond.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:23

Mijn poes heet heidi maar omgedoopt tot heidichan. Ze kent haar naam maar luisterd alleen als het haar uitkomt :+ meestal als ik er eten achteraan plak komt ze wel. Maar met warme zomer avonden meld ze dr eigen pas als het haar uitkomt en kan ik roepen wat ik wil -O-. Ze is wel heel praat graag miauwt veel tegen je.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:49

Ze kent haar naam dondersgoed, maar of ik er al dan niet reactie op krijg is afhankelijk van waar ik voor roep en haar mood :+ . Als het is om even een rondje door de tuin te lopen, of om, als ze nadien weer naar binnen moet, een heeeerlijk liquid snackje te krijgen komt ze in volle galop naar me toe gerend hoor _O-.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:57

Ja, perfect.

En als ze geen zin hebben maar wel in oogcontact met mij roepen ze mij wel terug als antwoord.
Zo leuk!

Ook begrijpen ze heel goed dat ik doof ben.

Dan gaan ze naar mij toe en wil dan dat ik ga volgen voor als er wat is.

Echt, het zijn geen domme dieren.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:13

Dat herken ik wel ja als heidi haar brokjes op zijn of waterbakje leeg komt ze mij ook halen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:25

Ja :')
Onze Boef luisterd naar z'n naam. Vooral als ie iets doet wat hij niet mag, zoals naar boven gaan. Normaal is de tussendeur dicht, maar soms wordt dat vergeten..Boef sluipt naar boven.
Ik ben Boef kwijt, roep hem onderaan de trap, komt ie miauwend aanrennen :') de sukkel haha!
Soms praat ie ook terug :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:12

Heb er 7 en luisteren allemaal wel, zelfs de wilde kat ( die ik al 8 jr voerde in NL en nooit aangeraakt heb of binnenshuis is geweest) is mee naar Zweden verhuist en woont hier binnen ( kan ze nog steeds niet aanraken) Maar als ze buiten is en ik roep " Zwartmans" dan komt ze gelijk :') De meeste katten komen niet verder dan een straal van 50m rond het huis. Alleen Panda is de hele dag op stap en heeft een tracker. Als ik de tracker een geluidssignaal laat afspelen dan komt hij ook gelijk

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:41

Krtek schreef:
Wat een grappige foto’s van Felix <3

Mijn kat luistert ook echt naar haar naam. De kat van mijn vriend luistert nog beter naar zijn naam. Die hoef je maar een keer te roepen en hij is er.

:)

Dankjewel was ook echt een super lieve kat. Zo1 krijg k nooit meer Ookal was t “maar een htk “ Kat van n boerderij t was echt de liefste noot gekrabd. Etc.

———
Algemeen. Ik zie leuke kattten (en konijnen) voor bij komen leuk

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:52

Hier 3 buiten/boerderij katers die dus los lopen.
Papa heet Lio, als hij er niet is roep ik een paar keer hard LIIIEEEE LIIIIOOOO en dan komt hij opeens uit de bosjes aangerend :') De andere twee reageren ook op Lio overigens. Cheetah luistert ook naar Cheetah of Cheeeeet en Tijger reageert eigenlijk altijd al op de andere twee namen :+
Sowieso zodra ze mijn auto horen of zien komen ze aangerend of ze zitten 's morgens al te wachten. Als ik kom betekend het namelijk voertijd :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:02

Haha wat een leuk topic dit!

Onze Primmetje is doof, dus die luistert niet :(:)

Micky en Piraatje wel, die komen meestal wel als ze buiten zijn en het is tijd om binnen te komen s avonds. Ik roep wel altijd heel hard en schil en t wordt dan ook wel eens: 'DikkeMik! Poezenbeest!' Dus ik denk dat de buren me wel een beetje raar vinden. :+

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:06

Wij hebben een rode broer (Beer)en zus (Tijger). Beer luistert goed en "praat" zelfs terug. Tijger hebben we lang tijd over getwijfeld of ze doof was _O- Dat is een typisch voorbeeld van "kat". Ze reageert alleen wanneer het haar uitkomt. :D
's Avonds wanneer ze naar binnen gaan is hun aangeleerd dat wij even fluiten. Dat werkt als een tierelier!!! Wanneer wij fluiten komt er uit welke richting dan ook mooi wat geritsel en ze zijn thuis! Echt ideaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:28

Okee, gisteren bij mij thuis, rond etenstijd:

Poes ligt vredig op de bank te slapen.
Ik loop zachtjes naar haar toe en ga naast de bank zitten.
"Poetie?"
Kat zachtjes aaien. "Majtje. Poetietoetie. Lief grijsjemeisje <3 "

Nog steeds slaapstand.

Weer voorzichtig aaien.
"Wil je al brokjes?"
PLOINNGG oren in luisterstand. Er gaat één oogje open. Ze strekt een voorpootje, gaapt en rekt zich dan verder uit.

"Wil je brokjes, poetie?"

Toen kwam ze overeind om mij te laten zien waar ook alweer de kast met blikjes is _O-

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:35

Ze kennen hier allebei heel goed hun naam, maar vooral Tommie kan ook heel goed negeren :+

Frits is echt van het eten en die kan, als ik ETEN? roep, Binnen een seconden van diepe slaap naar sprinten over de bank :')

Wel kunnen ze beiden op commando zitten en poot geven met Poot! En Tommie kent de beginselen van High five :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 18:37

Koper schreef:
Okee, gisteren bij mij thuis, rond etenstijd:

Poes ligt vredig op de bank te slapen.
Ik loop zachtjes naar haar toe en ga naast de bank zitten.
"Poetie?"
Kat zachtjes aaien. "Majtje. Poetietoetie. Lief grijsjemeisje <3 "

Nog steeds slaapstand.

Weer voorzichtig aaien.
"Wil je al brokjes?"
PLOINNGG oren in luisterstand. Er gaat één oogje open. Ze strekt een voorpootje, gaapt en rekt zich dan verder uit.

"Wil je brokjes, poetie?"

Toen kwam ze overeind om mij te laten zien waar ook alweer de kast met blikjes is _O-

Wat vertel je dat leuk. :D Ik zie het helemaal voor me. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:44

Dat met oren als eerste wakker heb ik ook eens met paard gehad. Hij stond op de poetsplaats en ik was aan het borstelen en frunniken. Hij stond wat te doezelen en ineens was er verderop een geluid. Oren wakker, neus wakker. Ogen, mond en rest van het paard nog in doezelstand :') Net alsof maar een deel van zijn brein actief was, als een soort dolfijn ofzo.

Soms komt de poetie me ook halen :D Ze komt dan kopjes geven en als ik dan naar haar kijk of haar aai rent ze gauw naar een doos die hier in de keuken op de grond staat. Dat is de eet-doos. Mijn kat is namelijk een poes met een doos. Wanneer ze in die doos gaat zitten betekent dat dat het etenstijd is. Vandaag heeft ze kip met tonijn en kaas.

En ze heeft ook een knuffeldoos. Omdat ze zelf ook best een knuffeldoos is. Wanneer ze in die doos gaat zitten wil ze aandacht en knuffels.