Help! Wij hebben een mekkergeit....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:11

Marigold schreef:
Mijn eerste idee bij de foto was dat het voor 3/4e een dichte omheining is waardoor er voor de geitjes maar 1 plek/kant is om te kijken/wachten/ bedelen.
Dus dat het voor een deel ook verveling kan zijn. Maar eenmaal aangeleerd vrees ik dat het gemekker wel zal blijven. Alternatief is het koppel meegeven met een handelaar of zien te slijten bij een kinderboerderij (ik denk dat er eerder teveel dan te weinig dwerggeiten zijn).
En van je stukje grond een mooie appel boomgaard maken met bloemenweide en een toompje kippen. Straks heb je de baby en hoor je het gemekker van de geit aan voor het huilen van de baby. Allemaal stress om niks.

Een geit mekkert heel anders.
Denk dat TS gehecht is aan haar geitjes. Wil ze ze toch kwijt dan is asiel Flappus in Zwolle nog een optie. Dan zoeken zij er nieuwe baasjes voor.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 08:42

Citaat:
je man kan toch ook als eerste brok geven?

Dat gaan we sinds deze ochtend proberen. Hij heeft net de geiten hooi gegeven, toen de hond uitgelaten en zoals verwacht was de mekkergeit op volle kracht bezig. Dus de brokjes ook maar gegeven. Het is nu stil dus op hoop van zegen.

Onze amgst is dat ze vanmiddag dan weer van start gaat. En dan zullen we moeten doorpakken dat ze maar 1x per dag eten krijgt.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 08:49

imaudy schreef:
Marigold schreef:
Mijn eerste idee bij de foto was dat het voor 3/4e een dichte omheining is waardoor er voor de geitjes maar 1 plek/kant is om te kijken/wachten/ bedelen.
Dus dat het voor een deel ook verveling kan zijn. Maar eenmaal aangeleerd vrees ik dat het gemekker wel zal blijven. Alternatief is het koppel meegeven met een handelaar of zien te slijten bij een kinderboerderij (ik denk dat er eerder teveel dan te weinig dwerggeiten zijn).
En van je stukje grond een mooie appel boomgaard maken met bloemenweide en een toompje kippen. Straks heb je de baby en hoor je het gemekker van de geit aan voor het huilen van de baby. Allemaal stress om niks.

Een geit mekkert heel anders.
Denk dat TS gehecht is aan haar geitjes. Wil ze ze toch kwijt dan is asiel Flappus in Zwolle nog een optie. Dan zoeken zij er nieuwe baasjes voor.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat m'n baby gekuid produceert wat lijkt op het gemekker van de mekkergeit. :')

Dankjewel voor je tip. :)

Captain

Re: Help! Wij hebben een mekkergeit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:58

Ik zou dan juist niet 's morgens geven want dan gaat ze straks om half 4 's ochtends al mekkeren. :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:07

Captain schreef:
Ik zou dan juist niet 's morgens geven want dan gaat ze straks om half 4 's ochtends al mekkeren. :+

Geiten hebben in tegenstelling tot een paard wel echt een dag- en nachtritme. Hier gaan ze altijd rond 22u naar bed :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:48

tamary schreef:
imaudy schreef:
Het mekker geitje laten dekken? :+

ytbers die met geiten fokken, zien : mama krijskop = kind krijskop. Kopieer gedrag of aangeboren, je probleem wordt er vrijwel zeker erger van.

Dat kan ik bevestigen: het lam van de krijser is ook een krijser... En de anderen kopieeren het gelukkig niet!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 16:43

En ja hoor... plotseling start de mekkergeit op dit tijdstip.
Ik ben benieuwd hoe lang ze t volhoud. Helaas neemt ze de anderen erin mee.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:37

We zijn nu wat weken verder en ik wil graag nog even meedelen dat we de oplossing gevonden lijken te hebben!!!
Het 1 maal daags voeren om 7 uur 's ochtends en verder niet zorgt ervoor dat de geitjes op de dag niet meer mekkeren. De rust is heel erg duidelijk toegenomen!!!

Heel blij met deze tip dus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:45

Goed zo! Mekkeren ze je nu niet wakker om 7 uur dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:04

Wat fijn om te horen! :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:28

Alvast een waarschuwing: bij het verzetten van de tijd moet je weer even op je tanden bijten :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:34

Fijn hoor, een relatief simpele oplossing dus.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:35

Oh, wat een fantastisch nieuws!

Leuk ook dat je deze update geeft. Ben helemaal blij voor jullie ook!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:14

Oh wat heerlijk dat je een oplossing gevonden lijkt te hebben!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:00

Zo wat goed zeg!! En nu maar hopen dat het niet te belastend is / wordt om ze dagelijks zo vroeg te voeren :=

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 23:16

Ja ze mekkeren ons om 7 uur wakker ja...
Mijn man voert ze meestal en als hij wil uitslapen voer ik ze... we kunnen de "smart" dus delen. Misschien ooit toch een voerautomaat mocht het ons teveel moeite kosten.

Gisteren in de middag de overgebleven bloemkool resten gegeven. Fout! Vandaag verwachten ze dat dan weer. Ze leren je dus echt dat een zeer strak schema het enige is dat werkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 23:21

Waarom ga je ze dan niet later voeren ‘s ochtends? Wij gaven de schapen eerst ook heel vroeg eten. Toen blèrden ze ons ook wakker in de zomer toen het vroeger licht werd. Toen zijn we ze later gaan voeren. Werkte veel beter.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 23:26

Omdat we doordeweeks ook naar ons werk moeten en 7 uur dan ons laatste vertrekpunt is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 03:32

Ik zou lekker een voerautomaat kopen.
En anders shoarma. :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 09:07

M_Jacky schreef:
Omdat we doordeweeks ook naar ons werk moeten en 7 uur dan ons laatste vertrekpunt is.

Hier hadden wij dus ook exact een probleem mee. Op werkdagen moest het vroeg, half 7 oid. En dan was het inderdaad een probleem alle andere dagen. En eigenlijk gingen ze dan vaak ook 'alvast' schreeuwen om eten net voor de vroegste voertijd. Zo van: niet vergeten hé!!
En ik hoef echt niet uit te slapen. Maar om nou iedere dag om 6 uur mijn bed uit te moeten komen ging me toch echt te ver.

Ik zou inderdaad voor die voerautomaat gaan. Zijn die heel duur? Anders zou ik desnoods met een kattenvoer automaat aan de slag gaan oid. Kun je die niet ergens aan een plafond schroeven ofzo......
Voordeel is dan ook dat ze jou helemaal niet meer aan voer linken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:18

Ik heb zojuist 2 voerautomaten besteld met timer. Wel voor hondenbrokken. Eens kijken of dat werkt met schapen. Zijn kleine schapen dus denk niet dat ze ze slopen. Hier ook vanaf licht gemekker en wordt steeds erger. Krijgen maar handje brok per dag dus zou voldoende moeten zijn met deze automaten