Wel of niet fokken met poes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:26

Het is flauwekul om te zeggen dat er niet aan verdient word.Net als het in de prijs verrekenen van de moeder poes.Je koopt die poes toch voor je eigen plezier? Toch niet enkel als voortplantingsorgaan?
Ik heb zelf ook een nest gehad raskatten gehad en ben goed bekend met het raskatten wereldje en alle testen,wijn hebben zelfs bloedroep bepaling laten doen. Maar van een mooi nestje hou je centen over.Ik weet zeker als het niet zo was dat de helft niet fokte. Ik ben zelf gestopt ,omdat ik me erg verantwoordelijk tegen over de gefokte kittens voelde . Ik heb raskatten evenals HTK katten, waar ik net zo gek op ben ,alleen vind ik de raskatten die wij hebben ,wat rustiger in gedrag..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:33

haha1995 schreef:
Het is flauwekul om te zeggen dat er niet aan verdient word.Net als het in de prijs verrekenen van de moeder poes.Je koopt die poes toch voor je eigen plezier? Toch niet enkel als voortplantingsorgaan?
Ik heb zelf ook een nest gehad raskatten gehad en ben goed bekend met het raskatten wereldje en alle testen,wijn hebben zelfs bloedroep bepaling laten doen. Maar van een mooi nestje hou je centen over.Ik weet zeker als het niet zo was dat de helft niet fokte. Ik ben zelf gestopt ,omdat ik me erg verantwoordelijk tegen over de gefokte kittens voelde . Ik heb raskatten evenals HTK katten, waar ik net zo gek op ben ,alleen vind ik de raskatten die wij hebben ,wat rustiger in gedrag..

Nee het is geen flauwekul. Ik heb nu 4 nestjes gehad en ja het geluk gehad dat ik aan alle 4 de nestjes wat over heb gehouden. Maar vriendin van mij heeft nu 5 nestjes gehad en bij 2 fikse pech gehad die heeft echt helemaal niks overgehouden. Operatie van een kitten en medicatie. Dan ben je er zo doorheen. En met 4 kittens is dat risico groter dan wen nest met 7 of 8 kittens. Dat is gewoon een feit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:58

haha1995 schreef:

Goh, dat is ook te zien hoe je het bekijkt.

Ikzelf hou idd mijn katten voor mijn plezier, dus de aanschafprijs reken ik er inderdaad niet bij.
Dan had ik van mijn eerste nestje (10 jaar geleden) ongeveer 600 euro aan over. Mijn tweede nestje 750 als ik dat kitten ook verkocht had.
een nestje van drie, eentje van twee. Alles perfect gegaan volgens het boekje, geen extra kosten gehad, geen moeilijkheden.

Maar ik ben dan ook gewoon maar hobbyfokker (was).

Als je echt gaat fokken om er iets aan over te hebben, dan moet je de aanschaf van de moeder en het onderhoud van de eerste twee jaar er wel bij rekenen. En dan heb je bij een eerste nestje van 4 kittens er niets aan over. En moet je dus minstens twee nestjes fokken om er voldoende uit te halen om een opvolger aan te schaffen.
En dan mag er ook niks mis gaan.

ik denk dat de meeste fokkers het echt meer doen voor de verbetering van het ras, voor de leuk en dat een zakcent mooi meegenomen is. Die dat er echt iets aan over houden zijn dan vaak de houders van dekkaters of de grotere fokkers die echt veel katten hebben.

tamary

Re: Wel of niet fokken met poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:37

Is problemen met de nesten iets typisch raskat of gebeurt dit ook met de htk katten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:40

Ik kende een rode poes (leeft niet meer), een gewone Europese korthaar die meerdere nestjes per jaar kreeg omdat ze zulke mooie half langharige (kater uit de buurt was dan langharig) kittens kreeg die goed verkochten en de eerste nesten waren nog 'goed' maar ik weet dat de nesten erna steeds kleiner werden en de kittens dood gingen. Daar was teveel mee gefokt.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:42

Wat uiteraard niet wil zeggen dat er met die raskatten teveel is gefokt

Maar goed, terug naar de oorspronkelijke vraag…wat denkt topicstarter er inmiddels zelf van?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:46

tamary schreef:
Is problemen met de nesten iets typisch raskat of gebeurt dit ook met de htk katten?

Aangezien htk katten fokken als konijnen als je ze niet helpt gok ik dat dit een inteeltprobleem is. Al zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat vrije katten paren met meerdere katers per nest en raskatten maar met 1. Geeft toch een extra stukje genetische spreiding.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:51

tamary schreef:

Dat gebeurt ook met HTK katten ,alleen daar hoor je minder over. Maar ook daar word flink mee gefokt en gaat er veel fout doordat er nergens mee getest word.Vaak krijg je dan van die kruising nesten waar met wat pech hcm en pkd mee word door gegeven...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:08

Bij HTK katten is er moeilijk peil te trekken op erfelijke ziektes, simpelweg omdat die niet getest worden of het niet door uiting komt omdat ze vaak op jonge leeftijd door ongelukken overlijden.

Ik denk wel dat raskatten gevoeliger zijn op problemen tijdens de dracht en de geboorte, simpelweg omdat ze minder dicht bij de natuur staan. En hoe meer doorgefokt een bepaald ras, hoe meer kans op die problemen. (Denk aan britse kortharen en franse bulldogjes die moeilijkheden hebben om geboren te worden door hun grote kopjes.)

Vaak zie je bij raskatten ook kleinere nesten heb ik het idee. De Cattery's dat ik volg zie ik vaak nestjes van 3-4 kittens, maar heel weinig van 6-7 of meer zoals bij HTK katten. Ik vraag mij idd af of dit komt doordat er maar 1 kater in het spel is?

Maar dit gaat misschien ook wel een beetje te ver offtopic, @TS?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 16:18

Ik heb nachtdiensten momenteel dus moest even alles bijlezen. Ik heb mijn kitten laten zien aan mensen die al jaren naar shows gaan met Maine coons, het karakter is perfect, lichaam is mooi gebouwd, mag iets zwaarder maar het is een jonge poes en ongeholpen dus die zijn sowieso wat slanker dan de katers en geholpen poezen. enige opmerking die ze hadden was de kin, wat ik ook zie en wat gelukkig met een goede dekkater te verbeteren valt. Fokken is altijd gokken.

Je hebt tegenwoordig ook veel extremere types qua Maine coons, Europese lijnen zijn over het algemeen veel zwaarder, harder en grover gebouwd en de Amerikaanse lijnen hebben een wat zachtere uitstraling. Nala zit er precies tussenin al zie je de Europese kant wel goed van de voorzijde.

Nogmaals, niks is nog zeker. Ik doe het overigens helemaal niet voor het geld maar echt voor de ervaring. Als ik geld moet bijleggen, so be it. Mocht ik verhuizen naar een grotere woning (staat wel in de agenda maar de huizenmarkt is wat lastig momenteel) met een tuin (die ik volledig af zal sluiten) dan zou ik de overweging maken om een kitten aan te houden en daar verder mee te gaan. Maar zolang ik in mijn appartement woon vind ik 2 volwassen katten meer dan genoeg :Y)

Raskatten zijn een compleet andere wereld dan htk katten, als je deze al in een asiel tegenkomt zijn ze in to time geadopteerd. Raskatten zijn niet het probleem voor de overtollige hoeveelheid katten, wel mensen die hun niet geholpen katten op straat laten lopen en nestjes krijgen. Daarbij zie ik kruisingen en stamboomloze “raskatten” verkocht worden voor een bijna volwaardige stamboomkat prijs, ook deze dragen bij aan het probleem maar ook de kopers. Sinds corona zijn de htk katten en kruisingen qua prijs ook enorm gestegen, totaal niet logisch. Vind die discussie dus ook echt niet gepast.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:36

Ik weet dat je bij mundikat 1 nestje of misschien 2 kunt fokken zonder cattery naam. Dan krijg je alleen iets anders op je stamboom te staan. Misschien ook nog een optie. (Moet je wel lid zijn van Mundikat)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 16:54

Xoranlover; dankjewel voor de tip! Ook iets om evt mee te nemen!

Ik zou trouwens ook best wel eens een show met Nala willen doen, gewoon puur voor de ervaring. Is ook goed voor haar om in nieuwe omgevingen te zijn. Ik heb haar wel eens meegenomen naar een evenement bij de vogelkelder, gewoon puur om te kijken hoe ze het ervaarde met alle drukte en prikkels, ze ging er goed mee om. Ook de honden vond ze ok. Wel vond ze het spannend maar ze heeft geen kik gegeven en keek haar ogen uit. Ze is gewend aan een tuigje en de auto, ik wil haar binnenkort ook meenemen naar de Veluwe voor een dagje.

Ik heb mijn dierenarts overigens gesproken maar zij doen niet aan krolsheid onderdrukkers, dus dat maakt alles wel weer een stuk lastiger.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 17:16

Helaas heb je net een show gemist, die was afgelopen weekend
Er is er weer een in Wijk bij Duurstede in oktober en in november in Beverwijk ( ja in sept is er ook een show maar dat is een hele grote show die zou ik niet als eerste show doen) en dat zijn Fife shows

5 okt is er ook een show in Woudenberg van een onafhankelijke organisatie

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 17:20

Rennie89 schreef:
Xoranlover; dankjewel voor de tip! Ook iets om evt mee te nemen!

Ik zou trouwens ook best wel eens een show met Nala willen doen, gewoon puur voor de ervaring. Is ook goed voor haar om in nieuwe omgevingen te zijn. Ik heb haar wel eens meegenomen naar een evenement bij de vogelkelder, gewoon puur om te kijken hoe ze het ervaarde met alle drukte en prikkels, ze ging er goed mee om. Ook de honden vond ze ok. Wel vond ze het spannend maar ze heeft geen kik gegeven en keek haar ogen uit. Ze is gewend aan een tuigje en de auto, ik wil haar binnenkort ook meenemen naar de Veluwe voor een dagje.

Ik heb mijn dierenarts overigens gesproken maar zij doen niet aan krolsheid onderdrukkers, dus dat maakt alles wel weer een stuk lastiger.

Waarom doet je dierenarts daar niet aan? Wat heeft die daar voor reden voor?
Het is niet ideaal maar je kunt een poes moeilijk een jaar lang continu krols laten worden. Ik zou dan een andere dierenarts zoeken. Mijn dierenarts is dierenarts van heel veel fokkers zij zijn gelukkig bereid mee te denken. Wel vervelend dat je dierenarts dat niet wil.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 17:54

Toen ik bij mijn dierenarts kwam voor het eerst voor controle is het eerste wat ze zei ; wanneer wil je haar laten helpen? :Y)

Is een dierenarts die dus niet echt bezig is met dieren die voor de fok worden gehouden. Daarbij gaf ze ook aan dat ze slechte ervaringen hebben met oa. de poezenpil. Heel lastig want er zijn wel veel praktijken hier maar of ze zijn vol of ze zijn te ver/moeilijk bereikbaar. Ik kon wel evt contact opnemen met de dierenarts via mail of consult om evt de andere opties te bespreken maar geen garantie. De implantaat lijkt mij namelijk ook wel goed.

Ik wil een dierenarts binnen een straal van 2 a 3km zodat ik er snel kan zijn bij complicaties. Ook parkeren meegenomen, dit is de enige die goed toegankelijk is en snel te bereiken voor mij -O- in een grote stad wonen is leuk tot je een dierenarts nodig hebt, alles zit echt overvol of niet goed bereikbaar met de auto.

Yom; dankjewel! Ik zat inderdaad net bij mundikat te kijken en zag die show voorbij komen, wellicht toch wel leuk om langs te gaan! Totaal onbekend in die wereld, moet je de stamboom ook nog meenemen als je meedoet aan de show of enkel het paspoort voor chip en vaccinatie?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:15

Je kunt ook één dierenarts kiezen voor de krolsheidbehandeling en deze dierenarts als vaste dierenarts houden voor al de rest en voor noodgevallen toch?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:18

Je kunt je kat inschrijven met de gegevens die op de stamboom staan maar die heb je die dag zelf niet nodig. Paspoort is dan genoeg

In september is die grote show wel heel leuk om te bezoeken. Het is de North sea winner show in Schiedam
www.nsw2025.nl

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 18:39

Little_Gift schreef:
Je kunt ook één dierenarts kiezen voor de krolsheidbehandeling en deze dierenarts als vaste dierenarts houden voor al de rest en voor noodgevallen toch?

Ja absoluut! Moet ik er wel 1 vinden met ruimte haha. Ik had toentertijd 10 gebeld met 2 die plek hadden en 1 die bereikbaar is met de auto :') maar ik ga volgende week even rondbellen of ze wel plek hebben puur voor krolsheid behandeling.

Yom, dankjewel! Ik ga het weekend even alles uitzoeken <3

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:28

Welke DA zit je nu? Hier vlakbij zit Breuk, Eppens & van Doorne, die zitten aan een (voor Haagse begrippen) grote parkeerplaats. Nemen idd geen nieuwe klanten aan, maar je kunt het proberen als het alleen om de krolsheid gaat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 20:03

Foaly schreef:
Welke DA zit je nu? Hier vlakbij zit Breuk, Eppens & van Doorne, die zitten aan een (voor Haagse begrippen) grote parkeerplaats. Nemen idd geen nieuwe klanten aan, maar je kunt het proberen als het alleen om de krolsheid gaat.

Ik zit nu bij de Duinen, in Loosduinen. Kan je tegenover altijd wel parkeren, 1 minuutje lopen dus is wel ideaal. Ik ken die dierenklinieken niet maar ik ga volgende week wel wat rondbellen. Mevrouw is nu zo goed als niet meer krols, alle terrorstreken zijn weer terug (vanmorgen heb ik haar 5x uit de gordijnen en hor mogen vissen, klimt tot het plafond) en pest de andere poes weer :') die baalt natuurlijk want toen ze krols was, was ze super lief :Y)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:15

janderegelaa schreef:
Rennie89 schreef:
@Yom, ik mag met haar fokken als ik haar de bijdrage betaal voor het fokrecht (heb ik hierboven ook vermeld) , dit zal ik dus ook eerst doen voor ik er mee zou fokken. Fokster is van Hongarije en communicatie gaat stroef door taalbarrière maar dit is allemaal besproken toen ik haar ophaalde. Daarbij komt ze uit goede showlijnen (fokster showt ook met de katten).

De kater die ik potentieel op het oog heb is zoals ik al eerder benoemde van een cattery die normaliter dus nooit buitendekkingen doet, ik ken haar omdat ik een jaar geleden ben langs geweest voor een kitten. Ik kan uiteraard pas daar terecht na alle testen etc maar wij zouden eerst nog überhaupt moeten kijken of ze een goede match zijn qua stamboom.

Qua verbeterpunten is het nog lastig te zeggen omdat ze momenteel echt nog een slungel is qua bouw omdat ze nog veel moet groeien, nog erg slank, wel mooi lang lichaam en lange staart, hoge poten. Kin zou iets zwaarder mogen aan de voorzijde maar verder is ze naar mijn mening (en van andere liefhebbers) eigenlijk helemaal top. Het is geen zwaar extreem Europees type maar zit er mooi tussenin. Qua karakter hetzelfde verhaal, nog erg jong, speels, druk en nieuwsgierig, typisch nog kitten gedrag.

Voor het beeld, haar zijprofiel ;

[ Afbeelding ]

Voor de andere die zeggen dat er genoeg katten zijn of iets in die strekking, daar is dit topic niet voor. Áls ik zou fokken, doe ik dat met de bedoeling het ras te verbeteren met alle noodzakelijke testen, iets wat niet gebeurd met de htk katten.

Betekent niet dat ze minder zijn, absoluut niet, maar als je liefhebber bent van een ras dan ga je voor dát ras en dan wel bij een cattery die alles doet om de gezondheid te kunnen garanderen voor zover mogelijk. Vind dat zo’n eindeloze en vooral zinloze discussie, zeker omdat het hier om stamboom fokken gaat waar strenge eisen aan zitten.

Ik snap die hele logica van cattery's en niet mogen fokken met hun katten niet zo. Ja, ik snap het wel maar het is gewoon raar.

Nee jij hebt gewoon liever dat elke " jan l*l" maar kan aanklooien euhh fokken met een poes of kater

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:18

Rennie89 schreef:
@Yom, ik mag met haar fokken als ik haar de bijdrage betaal voor het fokrecht (heb ik hierboven ook vermeld) , dit zal ik dus ook eerst doen voor ik er mee zou fokken. Fokster is van Hongarije en communicatie gaat stroef door taalbarrière maar dit is allemaal besproken toen ik haar ophaalde. Daarbij komt ze uit goede showlijnen (fokster showt ook met de katten).

De kater die ik potentieel op het oog heb is zoals ik al eerder benoemde van een cattery die normaliter dus nooit buitendekkingen doet, ik ken haar omdat ik een jaar geleden ben langs geweest voor een kitten. Ik kan uiteraard pas daar terecht na alle testen etc maar wij zouden eerst nog überhaupt moeten kijken of ze een goede match zijn qua stamboom.

Qua verbeterpunten is het nog lastig te zeggen omdat ze momenteel echt nog een slungel is qua bouw omdat ze nog veel moet groeien, nog erg slank, wel mooi lang lichaam en lange staart, hoge poten. Kin zou iets zwaarder mogen aan de voorzijde maar verder is ze naar mijn mening (en van andere liefhebbers) eigenlijk helemaal top. Het is geen zwaar extreem Europees type maar zit er mooi tussenin. Qua karakter hetzelfde verhaal, nog erg jong, speels, druk en nieuwsgierig, typisch nog kitten gedrag.

Voor het beeld, haar zijprofiel ;

[ Afbeelding ]

Voor de andere die zeggen dat er genoeg katten zijn of iets in die strekking, daar is dit topic niet voor. Áls ik zou fokken, doe ik dat met de bedoeling het ras te verbeteren met alle noodzakelijke testen, iets wat niet gebeurd met de htk katten.

Betekent niet dat ze minder zijn, absoluut niet, maar als je liefhebber bent van een ras dan ga je voor dát ras en dan wel bij een cattery die alles doet om de gezondheid te kunnen garanderen voor zover mogelijk. Vind dat zo’n eindeloze en vooral zinloze discussie, zeker omdat het hier om stamboom fokken gaat waar strenge eisen aan zitten.

Om het ras te gaan verbeteren ben je er niet met 1 of 2 x nest kittens.
En van wat ik hier lees, jouw kat voldoet nog niet echt aan de rasstandaard.

Dus wacht nog even van hoe ze uitgroeit en zie je beter de verbeterpunten en kan je een goed passende kater gaan zoeken.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:51

Ik ben nu vandaag met mijn 2 Noorse boskatten voor de eerste keer op show geweest.
Het was een aangename dag, met wel wat spanning, maar toch leerrijk.
Ga er zeker mee op show, dat je weet waar je op moet letten, wat de minpunten zijn van je poezen, dat je kunt zoeken naar een kater die op die punten beter scoort.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:03

girlyggirl schreef:
janderegelaa schreef:
Ik snap die hele logica van cattery's en niet mogen fokken met hun katten niet zo. Ja, ik snap het wel maar het is gewoon raar.

Nee jij hebt gewoon liever dat elke " jan l*l" maar kan aanklooien euhh fokken met een poes of kater

Dat heeft helemaal niets met kennis te maken maar alles met geld. Als je maar betaalt mag het namelijk wel.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:01

Dan was jij vast ook in Merelbeke Keandra :)