Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:57

Ik zit even met mijn handen in het haar dames.. Ik heb een heel succesvol kweekseizoen achter de rug, de koppels hebben 2 nesten gehad en eind van de rit had ik 14 springlevende jongen. De laatste babies zijn nu zo'n 2 weken uitgevlogen, zitten vol in de veren en eten grotendeels zelfstandig. Alles lief en leuk, tot ik begin deze week 1 van de ogenschijnlijk gezonde babies dood op de bodem vond. Daar maakte ik me nog niet zoveel zorgen over, maar sinds maandag heb ik iedere dag 1 dode baby gevonden. Ik snap er écht niks van. De dode van gisteren had een rood buikje en had wat poep aan haar staartveren, die van eergisteren en vandaag kon ik niks aan ontdekken.
Hoe kom ik erachter wat het is en nog belangrijker, hoe kom ik er vanaf?

sabine1979

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:36

|( Wat een naar bericht Vanillia

Uit het niets? De ouderen mankeren niks? Of is er niks aan te zien?
Zouden ze geschrokken zijn in de nacht?
Heb je een camera daar hangen? Misschien dat er s nachts iets op te zien is.
Raar, hoop dat de anderen wel blijven leven :knuffel:

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:15

Je zou sectie kunnen doen op de kuikens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:26

Oh wat vreselijk! Kan er iets in de voliere? Aan de voliere? Mss een wildcamera hangen? Ik hoop dat je de oorzaak vindt en de rest oke blijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 05:14

Heb je geen last van muizen die de jongen grijpen?
En als dat niet het geval is zou ik zeker sectie laten doen.
Hittestress?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:22

Gaat alles nog goed met de andere jongen Vanillia?

Mogen valkjes timothyhooi?
Ik strooi het hier op de grond en ze kunnen het uit zo'n soort ruif halen. Ze zijn er altijd lekker aan het knabbelen :o

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:27

vorige week naar zoo Veldhoven geweest nou tis dat ie man zei dat ze alle drie naar de volière zijn gegaan heb ik ze niet kunnen herkennen haha vooral de willow`s waren zeer veel aanwezig maar zag wel dat ze volledig in de groep zijn opgenomen en lekker de ruimte hebben om te vliegen er wel 1 die op me hoofd ging zitten zodra ik de volière in stapte en toen ik rond ging lopen ging die het deuntje van if youre happy en you now it clap youre hands fluiten dat was wel weer grappig

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:14

Inmiddels geen dode vogels meer gehad gelukkig! Geen idee wat het nou geweest is, het lijkt er gewoon op dat om wat voor reden dan ook bij 1 specifiek nest de overgang van gevoerd worden naar zelf eten niet ging. Hoe werkt dat sectie laten doen? Hou ik zeker in mijn achterhoofd, mocht er nog een keer zoiets geks gebeuren.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:20

Vanillia schreef:
Inmiddels geen dode vogels meer gehad gelukkig! Geen idee wat het nou geweest is, het lijkt er gewoon op dat om wat voor reden dan ook bij 1 specifiek nest de overgang van gevoerd worden naar zelf eten niet ging. Hoe werkt dat sectie laten doen? Hou ik zeker in mijn achterhoofd, mocht er nog een keer zoiets geks gebeuren.

Sectie kan bij meerdere vogelarts, ik weet dat Hedwig van der Horst het doet en Universiteit in Utrecht ook. Ik ga er vanuit dat er meerdere zijn. Je kunt je overleden vogel het beste bewaren in de koelkast.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:31

Help, we hebben net een parkiet gevangen die hier tussen de akkers zat. Hebben hem/haar nu maar even in een terrarium gedaan met water en wat kippenvoer, en natuurlijk aangemeld bij amivedi. Staat daar helaas niet als vermist. Ik heb geen kooi of niets verder dus hij kan eigenlijk niet blijven.. Maarja, alle opvang enzo is dicht nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:03

horselover22 schreef:
vorige week naar zoo Veldhoven geweest nou tis dat ie man zei dat ze alle drie naar de volière zijn gegaan heb ik ze niet kunnen herkennen haha vooral de willow`s waren zeer veel aanwezig maar zag wel dat ze volledig in de groep zijn opgenomen en lekker de ruimte hebben om te vliegen er wel 1 die op me hoofd ging zitten zodra ik de volière in stapte en toen ik rond ging lopen ging die het deuntje van if youre happy en you now it clap youre hands fluiten dat was wel weer grappig

Huh? Lees ik het verkeerd of heb je je vogels naar Zoo Veldhoven gedaan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:04

Mariska, is er geen buurtapp waar je in kunt plaatsen of iemand een kooi heeft waar hij tijdelijk in mag?
Of anders op laten halen door de dierenambulance?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:21

Cayenne schreef:
Mariska, is er geen buurtapp waar je in kunt plaatsen of iemand een kooi heeft waar hij tijdelijk in mag?
Of anders op laten halen door de dierenambulance?

Helaas, woon erg afgelegen dus geen buren met kooi. En dierenambulance komt na 10 uur alleen bij spoedzaken.
Voor nu zit hij wel goed denk ik, heeft eten en drinken en lijkt vooral erg moe.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 06:39

Hij heeft de nacht overleefd, heb hem wat kippenvoer (granen) en wat grasjes gegeven en natuurlijk water. Doe ik het zo een beetje goed?
Ik vind hem wel vrij sloom, maar zal ook wel bekaf zijn na minimaal 1 dag buiten vliegen..
Afbeelding
Vanaf 8 uur kan ik de dierenambulance bellen, kijken of ik hem daar vanmiddag na het werk naartoe kan brengen.
Ik verbaasde mij er trouwens over hoeveel gevonden parkieten er op amivedi stonden. Veel meer dan dat er vermist op staan. Iemand moet die gevonden, en deze vogel toch missen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:27

Je doet het goed hoor! Grote kans dat hij al een tijdje buiten leeft en echt even moet bijkomen van zijn avontuur.
Ja, er staan helaas echt veel parkieten op Amivedi :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:37

Arme duts!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:45

Ahh Mariska wat een pietje, is hij inmiddels al wat opgeknapt?

Ik ben inmiddels blij verrast door mijn valkparkieten. Bowie (witmasker bonte man) en Bibi (witmasker cinnamon geparelde pop) hadden laatst een legsel (niet bedoeld, heb geen nestkast hangen). Dat lag op de bodem van het binnenhok. Er werd op gebroed door Bibi alleen Bowie deed er niks aan. Mijn andere man Ducky (wildkleur man) ging gaandeweg wel eens er op zitten, alleen omdat er niet consistent gebroed werd is dat legsel mislukt.

Bibi begon kort daarna echter weer te leggen en te broeden. Drie eitjes dit keer. Bowie deed er weer niks mee, maar Ducky stapte nu direct in de vaderlijke rol. Hij broedde overdag en Bibi 's avonds en 's nachts. Gisteren is het eerste jong geboren, een witmasker als ik het witte dons zo zie. Grote kans dus dat Ducky daarom in dit geval echt alleen de rol van pleegvader op zich neemt :')

Even kijken of het groot brengen van de jongen nu net zo goed gaat als het broeden, ik houd het in de gaten want het is de eerste keer voor ze. Gelukkig heb ik al interesse in de jongen als ze groter zijn, zodat ze naar een goed huis kunnen. Maar anders zouden ze ook hier kunnen blijven wonen.

Welke mutaties zouden uit deze combi kunnen komen denken jullie?
Bibi is witmasker, cinnamon en gepareld pop
Bowie is witmasker bont man

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:30

Oh gefeliciteerd! Dat is een leuke verrassing! Jij hebt dus 1 pop bij 2 mannen?

Jij hebt meer geluk ! Mijn popje (bourkes) zit nu al voor de 3e keer op ei’tjes maar telkens komt er niks uit. Vorig jaar heeft ze 1x gebroed en dan had ze een doodgeboren jong (of kort nadien gestorven?) . Ik vind het echt sneu voor haar. Ze doet al het werk alleen dus ze zit nu eigenlijk al weken haast non stop te broeden. Gelukkig voedert haar man haar wel goed.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:45

Lukasje schreef:
Oh gefeliciteerd! Dat is een leuke verrassing! Jij hebt dus 1 pop bij 2 mannen?

Jij hebt meer geluk ! Mijn popje (bourkes) zit nu al voor de 3e keer op ei’tjes maar telkens komt er niks uit. Vorig jaar heeft ze 1x gebroed en dan had ze een doodgeboren jong (of kort nadien gestorven?) . Ik vind het echt sneu voor haar. Ze doet al het werk alleen dus ze zit nu eigenlijk al weken haast non stop te broeden. Gelukkig voedert haar man haar wel goed.

Thanks, hopelijk blijft het ook goed gaan!
Ik heb twee mannen en twee poppen. Alleen de pleegvader Ducky is nogal verkikkerd op Bibi ipv op de andere pop. Alleen Bibi is dus al een koppel met Bowie. Complexe verhoudingen zullen we maar zeggen :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:50

Oeh ja, dat is complex %)