nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:01

Ja ik ben eigenwijs maar vind het fijne kasten. In het deksel mogelijk om 4 ventilatie open of dicht te zetten. Bovenop deksel ook een dopje voor als je voerbak erop heb.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:38

Wie heeft ervaring met roofmijt preventief inzetten tegen varroa ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:45

Ik heb vorige week roofmijten besteld tegen bloedluis bij de kippen en zag op de website van de leverancier dat ze dit ook specifiek tegen varroa aanboden...
Verhaal klinkt interessant, ik heb er geen ervaring mee...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:47

Nickeltje schreef:
Ik heb vorige week roofmijten besteld tegen bloedluis bij de kippen en zag op de website van de leverancier dat ze dit ook specifiek tegen varroa aanboden...
Verhaal klinkt interessant, ik heb er geen ervaring mee...

ha toevallig; dat is ook hoe ik erop kwam. Ik was roofmijt aan het zoeken voor in de kippenhokken en zag toen ineeens varroa staan op die site en gelezen; verhaal is heel interessant en lijkt mij fijn geen rotzooi te hoeven te gebruiken maar vraag me af hoe het werkt; of het goed werkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:52

Ja... vind het ook lastig. Bij de kippen snap ik het wel. Die mijten kruipen de randjes en kieren langs waar de bloedluizen wonen.
Maar hoe werkt dat dan bij bijen? Die zitten zelf al nooit stil en dan moet de roofmijt dus nog maar bij de varroa komen. Of zouden de roofmijten de varroa's opzoeken die zich in laten bouwen met het broed?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:00

Bij onze vereniging is er een paar jaar geleden een presentatie over geweest.
De mensen die ze bij ons gebruikten / zijn gaan gebruiken deden dat met de kast op een soort compostbak waar de mijten dan in wonen. Met sensoren voor de vochtigheid want anders blijven ze niet leven.
Dus niet zoals bij de kippen dat je een zakje vrijlaat en succes ermee :)

Het idee was dat de mijten ‘s nachts de kast in komen (op zoek naar warmte?) en dan dus idd op de bijen de varroa opeten.

Ik zal eens informeren of iemand die opstelling nog steeds heeft, en wat hun ervaringen zijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:31

Indy_Mouse_9 schreef:
Bij onze vereniging is er een paar jaar geleden een presentatie over geweest.
De mensen die ze bij ons gebruikten / zijn gaan gebruiken deden dat met de kast op een soort compostbak waar de mijten dan in wonen. Met sensoren voor de vochtigheid want anders blijven ze niet leven.
Dus niet zoals bij de kippen dat je een zakje vrijlaat en succes ermee :)

Het idee was dat de mijten ‘s nachts de kast in komen (op zoek naar warmte?) en dan dus idd op de bijen de varroa opeten.

Ik zal eens informeren of iemand die opstelling nog steeds heeft, en wat hun ervaringen zijn.

Bedankt dat zou super fijn zijn

Ik las iets over onderbak met bio compost maar gegoogled kon ik er niets over vinden

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:52

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat extra info gevonden

Edit ; ik vraag me af of dit dan ook met een varroa bodem zou kunnen
Laatst bijgewerkt door Sassy4barrel op 19-06-25 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:54

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:45

Sassy4barrel, dit kom ik in mijn archief tegen:

Citaat:
Steeds meer imkers kiezen ervoor om de varroamijt biologisch te bestrijden met roofmijt – de Stratiolaelaps scimitus (ook bekend als Hypoaspis miles).

Het bestrijden van varroamijten gebeurt van oudsher veelal met chemische bestrijdingsmiddelen. Deze middelen hebben effect maar hebben ook een negatieve invloed op de bijen en de honing. Biologische bestrijding met de genoemde roofmijt is een natuurlijker manier.

De Stratiolaelaps scimitus is een natuurlijk vijand van de varroamijt en richt zich alleen op de bestrijding van de mijten en niet op de bijen.

Het belangrijkste voor een goede bestrijding is het creëren van een aangename plaats voor de roofmijten. Als de roofmijten een habitat hebben waar ze kunnen wonen dan volgt de bestrijding vanzelf. De roofmijten zoeken de varroamijten actief op. Als de varroamijten door de mijten gestoken zijn en naar beneden vallen springen de roofmijten er direct bovenop. Als de bijen de kast binnen komen kruipen de roofmijten ook op de bijen en bestrijden de varroamijten daar. In sommige gevallen zoeken de bijen de roofmijten zelfs op. Ze weten dat ze in de buurt van de roofmijten geen last hebben van de varroa mijten.

De roofmijten dienen te worden uitgezet op of onder de bodem van de kast waarna de roofmijten zullen zich richten op de bestrijding van de varroamijten.

Kanttekening is dat roofmijten niet houden van temperaturen boven de 28 graden, helaas wordt deze temperatuur snel bereikt in een kast. Zodra het warmer dan 28 graden wordt zullen de roofmijten zich verbergen en in een ruststand overgaan om te overleven.

Ook vergt het enige aanpassing van de meest gebruikelijke opstellingen van bijenkasten. De roofmijten leven in een laag compost met een vochtigheid van 30%. Wil je varroa bestrijden met roofmijt dan moet je er dus voor zorgen dat je kasten rechtstreeks in contact staan met de compost. Bovendien moet je de vochtigheid van de compost reguleren. De roofmijten bestel je op internet.

https://web.archive.org/web/20211222112 ... l#roofmijt
Deze via de Waybackmachine omdat de site niet meer bestaat :+

https://www.bijdepieter.be/natuurlijk-i ... oofmijten/

Een aantal van mijn cursusgenootjes zijn wel begonnen met roofmijten, maar momenteel niet echt meer.
De ene had de kast niet aansluitend op de ondergrond, en had daarom besloten dat het niet werkte voor haar. Een ander had de kast wel op een compostbak staan, maar zegt dat hij niet goed kon zeggen of het nu werkte of niet.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:57

dat hoor ik van meerdere mensen. Sommige zeggen ook in begin werkt het goed en daarna niet meer. Dus ik twijfel erg. Ik ben wel van zo natuurlijk mogelijk proberen maar als het niet werkt dan gaat dat ook niet. Hebben jullie ervaring met de strips? alleen strips is dat voldoende ? de imker bij wie ik in de leer ben wel sprayen en strips maar dat vind ik wel veel....

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:27

Ik weet niet zeker wat je bedoeld met strips en sprayen :)

Misschien thymovar strips / plaatjes? Sprayen, oxaalzuur sprayen op afleggers/zwermen?

Dat zijn inderdaad redelijk standaard methoden voor varroa beheersing.
Oxaalzuur sprayen op zwermen/afleggers doet niet iedereen.
Een einde-zomer behandeling doen volgens mij de meeste wel: thymovar, apiguard, of mierenzuur verdampen met bv een liebig verdamper.
In december wordt door veel mensen oxaalzuur verdampt of gedruppeld.

Dan zijn er ook nog mensen die darrenraat wegsnijden. Dat wordt ook aangeraden door de NBV in hun drie-gangen menu tegen varroa (de andere dus de nazomer- en winterbehandeling). Persoonlijk vind ik dat toch sneu, en ik vraag me af of je dan voldoende darren overhoud. Maar dat terzijde :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:30

Dat doet idd de imker waar ik van leer de darren wegsnijden maar bij mijn flow kast kan dat niet ivm de maat van de ramen.
Dus hij zei oxaalzuur sprayen en de strips plaatsen maar ik dacht er zelf aan om alleen strips te plaatsen. Deze strips bedoelde ik https://imkershop.nl/varroa-bestrijding ... -10st.html

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:08

Nog een vraagje ; wat voor soort honing slinger hebben jullie ?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:47

Darrenraat heb ik wel eens gedaan maar doe ik niet meer, vind het gedoe en ook wel sneu ergens.
Ik doe wel mierenzuur en oxaalzuur. Alleen strips/mierenzuur vind ik wat aan de weinige kant.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:00

Mierenzuur vonden wij enorm geknoei.
We gebruiken thymol strips of apiguard en in de winter verdampen we oxaalzuur.
En daarmee hebben we het jaarlijks behoorlijk onder controle...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:31

@Sassy4barrel: Ik heb een tweeraams handmatige slinger, geen tafelslinger maar een grote. Ooit in een mooie actie gekocht :)

Ik heb vandaag weer even een inspectie gedaan, de kasten staan gelukkig in de schaduw dus even snel spieken. De kleine kast blijft zorgelijk. De koningin gezien, er is broed, maar het is heel verdeeld, overal lege cellen. De bijen hebben wel wat meer honing verzameld dan de vorige keer en zijn ook wat aan het uitbouwen, dus er gebeurt meer. Maar het blijft een klein volkje. Hoop dat ze nog een beetje fatsoenlijk worden voor we de winter ingaan.
Grote volk had de HK helemaal vol, ook helemaal verzegeld. Ik had daar niet helemaal opgerekend dus heb er nu zes ramen uitgehaald die ik makkelijk met zes eerder-geslingerde-ramen kon vervangen. Even kijken wat ik nu ga doen, wil ook langzamerhand afbouwen en wat ze nog verzamelen zelf laten houden. Ik gok dat ze ook veel in de bovenste BK zullen hebben gestopt met dat de HK vol was, maar daar heb ik niet gekeken vandaag. Ze zijn in ieder geval erg ijverig en ik denk dat ze niet veel extra voer nodig gaan hebben voor de winter.

Mijn lentehoning (waarschijnlijk vooral bloemenhoning) is al wat aan het kristalliseren, dat ben ik niet zo gewend. Maar het is wel echt heel lekker en zacht, vond ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:14

Heb een kunststof 2 raams honing slinger van bijenhuis.nl

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 00:13

Eh heb ongeveer 10 honing kamer ramen met verzegeld honing.

En dan nog minimaal 10 broedkamer ramen verzegeld honing.

Op langstroth maat. *\o/*

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:32

Wij hebben hier wat meer volken staan (8 productievolken) en ik heb op het moment dan ook wel veel honing. Ik denk zo'n 20 HK's vol...ik wil het eerdaags gaan slingeren en wat ze daarna dan nog halen is voor henzelf inderdaad. Ik heb dan ook een elektrische slinger van Lyson, waar je 8 ramen tegelijk in kunt slingeren en waarin je de 'korven' waar de ramen in staan kunt keren, je hoeft de ramen er dus niet uit te halen om ze om te draaien. Echt een ideaal ding en voor mij de investering zeker waard. Handmatig vind ik het bijna niet meer te doen, 200 ramen....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:34

Haha nee, dat kan ik me voorstellen. Ik slinger dus zo'n 20 ramen per seizoen, misschien soms wat meer. Dat gaat nog wel.

Ook mooi Marcella! Ga je de broedkamer-ramen ook slingeren?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:52

Ja die staat erop als honing kamer. Wegens te weinig honing kamers. :+

Moet er denk nog even honing kamers erbij kopen, maar het was een erg goed jaar. :j

Heb trouwens 2 volken.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:01

Grappig, qua honing was het hier niet een bijzonder goed jaar.

Morpheus, hoeveel tijd besteed je eigenlijk aan 8 productie volken?

Ik ben van plan zondag te slingeren. Heb geen eigenlijk slinger, ik gebruik die van de vereniging. Daar staat een monsterlijk apparaat waar 12 ramen tegelijk in kunnen, daar kan het voordeel van eigen spullen niet tegen op :)
Alle andere zooi heb ik ondertussen wel, emmers, zeven, ontzegelstelling, ontzegelvorken, enzovoorts.

Misschien als we ooit meer plek hebben, dat er dan wel een slinger komt. Nu weet ik ook niet waar ik m zou moeten laten :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:34

Ik heb momenteel 8 productievolken en 12 kleinere volken. Dat is nateelt van goede koninginnen, opzet van nieuwe volken voor volgend jaar met aangekochte koninginnen, afleggers etc. Heb nu ook 2 P moeren Carnica (de rest is Buckfast) aangeschaft om volgend jaar zelf F1'tjs van te kunnen maken. Die kocht ik in mei als 3raams volkjes, daar komt dit jaar natuurlijk geen honing af, hoewel ze inmiddels wel al in 10-raams kasten zitten.
Hoeveel tijd het kost? Teveel...haha. Ik werk 4 dagen en ik ben in het seizoen op mijn vrije dag (woensdag) en in het weekend altijd wel een paar uurtjes met de bijen bezig. En 's avonds na het werk ook nog wel eens, soms MOET er gewoon iets gebeuren. Maar goed, daar is het ook hobby voor!

Vooral april, mei en juni zijn topdrukke maanden...maar het is zo leuk!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:05

Marcella schreef:
Eh heb ongeveer 10 honing kamer ramen met verzegeld honing.

En dan nog minimaal 10 broedkamer ramen verzegeld honing.

Op langstroth maat. *\o/*

wow ! ik krijg steeds negatief commentaar op mn kasten (op langstroth maat)
van de imker waarvan ik advies/les krijg.
Hij zegt dat het handiger is om alles op simplex maat te zetten. Maar ik vind langstroth
tot nu toe wel fijn. Jij hebt er langer ervaring mee ; ben jij er ook nog steeds blij mee?