Schapen voor bosbeheer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Schapen voor bosbeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 00:11

Hallo,

Onze grond is omringd door bossen waarvan een 5 tal meter breedte nog van ons is, dit verwilderd snel en minstens 2x per jaar met de bosmaaier erdoor.

Nu stond ik onlangs met een boer te praten die me aanraade enkele schapen te zetten, zoals hijzelf ook deed.
Deze zouden makkelijk te houden zijn.

Wij hebben dit eerder ookal overweegt.

Maar enkele vragen hierover,

Op de stukken staan ook eikenbomen wat blijkbaar giftig is, laten ze dit links liggen of kennen ze het verschil niet?

Ook veel esdoorn scheuten is dit giftig voor schapen?

Welk onderhoud en verzorging hebben ze nodig.

Als ze iets hebben om onder te schuilen is dit voldoende voor het hele jaar of moet dit echt een stal zijn ?

Hoe voeder je schapen?

Wij zouden er twee willen, Wij hebben het verwilderde bos deel ter beschikkingen en kunnen ze ook nog een stuk wei geven van 500m2 is dit voldoende voor twee schapen? Bosdeel is ongeveer 5 meter breed en 100meter lang + een ander deel is 150m2 .

Laat je hun mest gewoon liggen of wat doe je hier mee ?

Alvast bedankt .

tamary

Re: Schapen voor bosbeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 00:31

Struikgewas is meer iets voor geiten dan schapen, al kan je geluk hebben met een primitiever ras als soay of shetland qua ook anders dan gras eten.
Soay heeft plukvacht/ruivacht, shetland officieel ook, maar niet alle dieren hebben die breuklijn in de wol meer, dan moet je scheren.
Verder let op met koper , schapen meestal weinig (al zijn juist soay en shetland hierop weer uitzondering) en geiten veel meer (andere likemmer/voer of koperbolus er in).
Bekappen elke 2-3 maanden als preventie, hoef je weinig te doen, maar je hebt ook geen problemen.
Schuil is niet nodig qua regen, maar meestal zijn het watjes die graag ergens onder staan tijdens een bui. Geiten moeten schuil, die vacht is niet waterdicht.
Zorg voor een goede omheining en afhankelijk van waar je woont inmiddels 1 uur voor zonsondergang tot 1 uur na zonsopgang heel consequent op stal ivm wolf.
Als je ze enkel als maaiers wil, kijk naar hamels (ex rammen), er zijn/waren ook wel shetland fokkers die zo'n groepje verhuren als begrazing.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 06:38

Twee schapen is geen kudde, voor hun welzijn is minstens drie, liefst vijf beter.
Hebben ze ook toegang tot gras?
Ze kunnen wel iets ‘giftigs’ als een eiken blaadje hebben op een volle maag vol gras en kruiden maar niet puur en alleen bos planten, schapen eten voornamelijk gras en kruiden.

Esdoorn is een no go.

Geiten is wellicht een beter idee. Al eten die weer alles wat los en vast zit…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:26

En waar zit je? Zijn daar wolven in de buurt? Zo ja dan zou ik er ziwiezo niet aan beginnen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:28

Vergeet de wolven niet. Ik ga er vanuit dat die zich echt overal gaan verspreiden dus als je nu nog aan een nieuwe diersoort begint zou ik dat alleen doen als je ook een zogenaamde wolfwerende omheining gaat zetten. En dat vergt nogal onderhoud (en geld). Ik zou er zelf niet meer aan beginnen zoals het nu is.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 09:05

Geen wolven in de buurt hier,
Wij twijfelde voor geiten of schapen.
Maar een geit vraagt dat niet meer onderhoud ?

De stukken zijn half omheind door groene draad de andere helft wilde wij dan ofwel schapen gaas te plaatsen of een mobiele schrikdraad net voor schapen,Zodat wij dit kunnen verplaatsen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 09:08

Freya6 schreef:
Twee schapen is geen kudde, voor hun welzijn is minstens drie, liefst vijf beter.
Hebben ze ook toegang tot gras?
Ze kunnen wel iets ‘giftigs’ als een eiken blaadje hebben op een volle maag vol gras en kruiden maar niet puur en alleen bos planten, schapen eten voornamelijk gras en kruiden.

Esdoorn is een no go.

Geiten is wellicht een beter idee. Al eten die weer alles wat los en vast zit…

In het bos gedeelte is het voornammelijk om wilde bramen te bestrijden, we hebben ook wel een stuk wei voor ze over.

Een schaap lijkt ons makkelijker te houden dan geiten.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:12

Geiten zijn meer bladeters en schapen hebben echt gras en hooi/kuilgras nodig als voeding.
Ik zou geen schapen nemen als ze hoofdzakelijk blad en braamstruiken moeten eten, dat is niet de juiste voeding.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:30

De jonge uitlopers van braam eten de schapen hier graag, maar de oude rotzooi laten ze staan. Dus je zal het wel eerst schoon moeten maken voordat ze erin gaan en bij gaan houden. Sommige van onze struiken en boompjes vinden ze ook erg lekker en overleven het amper tot niet. Grote sterke bomen zoals berk, zwarte els, beuk blijven ze hier wel gewoon af.

Van geiten leer je schelden zeggen ze toch. Dat heeft een reden :j en meestal eten die krengen niet waarvoor ze zijn.

Wij hebben Ouessant schaapjes en die houden het hier mooi bij tussen de bomen etc. Ze eten ook erg graag boterbloem en sinds we de schaapjes hebben nog nooit zulk mooi gras land gehad. Je moet er met schapen wel rekening mee houden dat ze een goed weide beleid nodig hebben ivm worm besmetting. Dus ervoor zorgen dat hun stukjes ook regelmatig minimaal 3 weken rust krijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:35

Fjordruit schreef:
Geen wolven in de buurt hier,
Wij twijfelde voor geiten of schapen.
Maar een geit vraagt dat niet meer onderhoud ?

De stukken zijn half omheind door groene draad de andere helft wilde wij dan ofwel schapen gaas te plaatsen of een mobiele schrikdraad net voor schapen,Zodat wij dit kunnen verplaatsen.

Van geiten leer je vloeken zeggen ze.
Die houd je ook echt niet binnen met een paar draadjes of laag schapengaas.
Ze zijn enorm leuk, maar zou ze niet alleen voor zoiets aanschaffen :=

Schapen zijn makkelijker, al hebben die door de wol ook minder boodschap aan een stroomdraadje.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:43

Er zijn ook schapen die uitbreken of over omheiningen springen...maar inderdaad, van geiten leer je vloeken, die vreten alles. Ook je was van de waslijn :D
Jonge aanwas van bomen, brandnetels en bramen, dan heb je een sober schapenras nodig, geen vleesras.
Heide schapen, drents heideschaap, heidschnucken, soay o.d. Of geiten inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:54

Ik zou aan die boer vragen of hij z'n schapen er niet af en toe op wil zetten. Heeft hij extra land voor z'n schapen en ben jij van de bramen af.
Is veel handiger dan zelf aan schapen te beginnen.
En anders zou ik 2x per jaar een loonwerker er met een grove klepelmaaier of maaibalk doorheen laten gaan. Gaat sneller en beter dan zelf met een bosmaaier aan de gang.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:55

Ik gooi even een andere diersoort in de groep: varkens. Mijn oude buurman heeft er 2 en die houden zijn voorheen verwilderde bos netjes schoon. Geen brandnetel meer te vinden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:56

Zou indeed eerder denken aan geiten of wolvarkens dan schapen met bossig gebied.
Je kan ook een kudde "huren" voor een bepaalde periode, dat wordt in onze regio veel gedaan met schapen, geiten en wolvarkens.
Met de varkens heb je alleen ook wel meer dat de grond omgesplit is.
Voor een wat netter resultaat zou ik denk ik voor geiten gaan.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 10:15

Ibbel schreef:
Ik zou aan die boer vragen of hij z'n schapen er niet af en toe op wil zetten. Heeft hij extra land voor z'n schapen en ben jij van de bramen af.
En anders zou ik 2x per jaar een loonwerker er met een grove klepelmaaier of maaibalk doorheen laten gaan. Gaat sneller en beter dan zelf met een bosmaaier aan de gang.

Deze boer heeft zijn schapen zelf nodig en is een stukje rijden , heeft er ook maar enkele voor zijn stukje proper te houden, vooral berkenbos terwijl hier vooral eik,esdoorn,tammekastanje,vogelkers en lijsterbes groeit.

Een klepelmaaier is misschien wat moeilijk omdat hier ook enkele jonge boompjes tussen staan die wij willen behouden(welke wel kunnen afgezet worden voor dieren) en ook een paar houtwallen gemaakt hebben voor de diertjes .

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 10:18

c_alsemgeest schreef:
Zou indeed eerder denken aan geiten of wolvarkens dan schapen met bossig gebied.
Je kan ook een kudde "huren" voor een bepaalde periode, dat wordt in onze regio veel gedaan met schapen, geiten en wolvarkens.
Met de varkens heb je alleen ook wel meer dat de grond omgesplit is.
Voor een wat netter resultaat zou ik denk ik voor geiten gaan.

Het gaat hier ook over een lang uitgerekt stuk, geiten zijn ontsnappers om de omheining geit proof te maken zijn er veel kosten aan .

Het zou hier gaan om 3 verschillende stukken die onderhouden moeten worden dus ook vaak omwisselen, + een stuk wei die we aan 1 van de 3 stukken kunnen toevoegen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:26

Ibbel schreef:

Dit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:27

Ja varkens is een veel beter idee:))
Schapen eten niet graag de hele braamstruik op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:16

Ik zou ook voor varkens gaan. Die eten lekker alles, wroeten de grond om en eten plantwortels en knollen. Bijv Kuunekuune varkens. Die wroeten niet alles stuk, eten wel maar niet dat je over een jaar alleen modder over hebt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:25

Ibbel schreef:

Dit inderdaad. Makkelijker en scheelt de aanschaf en zorg.

Freya6 schreef:
Ja varkens is een veel beter idee:))
Schapen eten niet graag de hele braamstruik op.

Hier in de regio is ook een bedrijf dat varkens op stukken land laten scharrelen voor onderhoud.
Zijn bepaalde rassen vleesvarkens die daardoor een mooi vrij leven hebben.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 16-06-25 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:29

Wij hebben hier Drentse heideschapen die zeker geschikt zijn om bossen/bomen singels bij te houden. Ze eten ook meer takken/bladeren maar ook bast van de bomen, maar dat doen geiten ook. Wel iets om rekening mee te houden.
Dit ras heeft wel een koper behoefte dus voeren we elke dag een handje brok bij. Verder zijn ze heel sober en makkelijk in onderhoud, kunnen goed tegen verschillende weersomstandigheden en hoeven maar 1x per jaar mei/juni geschoren worden. Giftige planten laten ze hier wel staan, als er genoeg anders is om te eten zullen ze daar niet snel voor kiezen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:41

Let wel op dat alle dieren een geldig oornummer hebben. Voor varkens gelden ook bepaalde extra regels ivm varkenspest die wel eens voorkomt. Ook mag je varkens niet zomaar verplaatsen zonder dit te melden in het I&R systeem