Kippeneieren schouwen... wie helpt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Kippeneieren schouwen... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 20:41

Hoihoi,

Ik weet dat er ook een kippenforum bestaat... maar ik heb niet elke dag een kippenvraag en ik dacht, hier zitten vast kenners die even mee willen kijken.
Wij hebben voor het eerst een paar scharrelkippen met haan. Een van onze kippen werd broeds en wij dachten... we laten de natuur lekker z'n gang gaan. Dat ging die want een ekster kreeg een ei te pakken toen de kip even snel het nest af kwam om wat te eten. Gevolg: de opgegeten inhoud van een ei troffen we aan in het weitje, rood bloed van binnen. Dat leek dus goed nieuws dat er in ieder geval een ei bevrucht was. Een paar dagen later troffen we een kapot (leek geplet) ei aan waar het 'vachtje' van het kuikentje in zichtbaar was. Maar dit was niet goed meer te ontleden verder.
Kip een veilige rustige omgeving gegeven en afwachten maar...
Maar nu duurt het wel erg lang en hebben we de eieren even onder mobiellicht gehouden.
Duidelijk een aantal eieren die niet bevrucht zijn, maar over dit twijfelen we... is het bevrucht, of afgestorven?

En er zat ook een ''raar'' ei tussen en een paar klotsende eieren (oftewel rot). :r

Hierbij het ''rare ei''. Boven en onder is het donker en in het midden geel... ik denk dat het niet goed is.

Afbeelding

En bij deze de twijfeleieren

Afbeelding

Afbeelding

Wat opvalt is dat bij een ei het lichte stuk schuin zat...

Ik ben benieuwd wie hier iets over kan zeggen! :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:45

Heb je een idee wanneer de kip op de eieren is gaan zitten?
Het lichte stuk schuin kan, dat hoeft niet erg te zijn.
Ik vind het wat lastig te zeggen, ik vind het bovenste ei er niet perse goed uitzien. De onderste twee foto's zijn van een ander ei?
Is de kip niet tegelijk op alle eieren gaan zitten? Omdat je ook al een ei had met een vachtje erin?

Rocco_Love12

Re: Kippeneieren schouwen... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:52

Ei 1 zit in ieder geval niks in.
Heb je van ei 2 en 3 ook een foto waarbij je bij het licht op de luchtkamer schijnt? Volgens mij zit daar in beide wel wat in.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:58

Als de onderste eieren al in de laatste fases zitten, dan is het vaak een vrij donker ei met alleen een luchtkamer als je ze schouwt.
Je zegt dat het erg lang duurt, maar wat is erg lang?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:25

Ik zou zeggen 1 niet bevrucht, 2 wel en bijna klaar, 3 ver maar nog nieg klaar...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:30

1 is niet bevrucht die kan weg, de andere 2 zien er hoopvol uit.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 21:31

De kip zit nu al 4 a 5 weken op eieren. Eerst op 5 eieren. Echter zijn er (naar schatting) in week 3 drie eieren bijgekomen (vermoedelijk van een andere kip) en zit ze vanaf week 4 (dus nu 2 weken) echt apart.
Foto 2 en 3 zijn aparte eieren.
Ik heb nog 1 extra foto, volgens mij is dat hetzelfde ei als foto 3, maar door al die ei-foto's raak ik ook een beetje in de war.

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:33

In principe zouden eieren na ongeveer 21 dagen moeten uitkomen. In de laatste fase zou je ongeveer eenderde luchtkamer moeten hebben. Belangrijkste is dat je beweging ziet en vanaf ongeveer een dag voor uitkomen hoor je getjilp. Om de beweging te detecteren moet je echt even een tijdje in 1 positie houden. Op de onderste twee foto’s is het heel lastig te zeggen zo. De eerste heeft een hele grote luchtkamer dus dat is sowieso kleine kans dat daar iets mee gebeurt. Maar de belangrijkste tekenen zijn dus beweging en om en nabij de goede grootte van de luchtkamer.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:36

1 is leeg. 2 en 3 als 3 idd ook het laatste ei is zijn beide bevrucht. Het duurt ongeveer 21 dagen. Maar hier ook al meegemaakt dat ze pas op dag 26 kwamen.
Zonder broedmachine blijft het lastig. Hopelijk straks 2 lieve kuikentjes

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:40

1 is onbevrucht, wat je ziet is de dooier.

2 ziet er goed uit. Al kan deze alsnog in een laat stadium zijn afgestorven. Anders verwacht ik dat deze binnen enkele dagen uitkomt.

3 is twijfelachtig. Is in ieder geval bevrucht, maar afgestorven of korter bebroed. Wees erop bedacht dat een hen niet wacht tot alle eieren uitkomen en meestal binnen een dag na het uitkomen van kuikens het nest verlaat. Je zou dan moet zorgen dat het twijfelei onder een andere kip of in een broedmachine terecht komt. Ik zou het twijfelei over 2-3 dagen nog eens schouwen, als het nog leeft zou je dan verandering moeten zien.

Succes!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 21:42

Super bedankt allemaal!
Al komt er niks uit, dan was dit in ieder geval een leerzame eerste poging.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:31

en? is er nog wat uitgekomen??

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 17:09

Nee helaas niet... Volgende keer hopelijk beter!