Kat met jeuk - einde zoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 09:29

Goof schreef:
Wat heeft de DA verder aan onderzoeken voor het braken en afvallen gedaan?
Echo? Bloed geprikt? Is alles van keel tot darmen nagekeken?
Dit is echt niet goed, ik zou (eventueel elders) aandringen op onderzoeken.

Ze hebben aan haar buik gevoeld, daar vonden ze dus verder niets raars. Voorheen hebben ze ook naar haar blaas gekeken met een echo, is er een blaaspunctie gedaan, er is dus tot twee keer toe bloedgeprikt, maar dat was volgens hen allemaal in orde. Het braken wordt continu op "gewoon misselijk" door de medicijnen gegooid. Probleem is dat ze ontzettend onhandelbaar is bij de dierenarts, en ze echt gedrogeerd moet voordat we langsgaan (en dan is het nog steeds moeilijk onderzoeken). Ik zou er zelf niets op tegen hebben om haar dan een keer volledig onder narcose binnenstebuiten te keren en heb dit ook al geopperd, maar dat is volgens hen geen optie.

Anasha

Re: Kat met jeuk - einde zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:58

Ik heb 2 katten met (waarschijnlijk) voedselallergie, waarbij 1 jeuk heeft en de ander overgeeft. We hebben de Royal Canin anallergenic, Hills Z/D en de Trovet Lamb allemaal geprobeerd maar geen van deze werkte goed. We hebben nu Purina Hypoallergenic (eiwit is hierbij soja ipv dierlijk) en het lijkt de goede kant op te gaan, ze krijgen dit nu denk 3 weken en de jeukt lijkt af te nemen. De kat die jeuk heeft krijgt dan wel atopica erbij, ze kreeg eerst een ander prednison maar kreeg hier bijwerkingen van (blaasontsteking). De andere kat heeft geen jeuk, maar geeft over als hij ook maar iets anders dan zijn brokjes eet. Beide katten komen uit het asiel, de jeuk begon toen ze een half jaar bij ons waren.

Ik snap de frustratie met de dierenarts heel goed, toen ik net over was gegaan naar purina (op advies van DA) omdat meneer de trovet brokjes niet meer lustte bleef hij ook maar overgeven. Het advies was toen 'overgaan op ander brok'. Dat had het natuurlijk alleen maar erger gemaakt, dus heb ik gevraagd voor iets om zijn maag te kalmeren (is een injectie, werkt 3 weken) en dat hielp. Nu komt hij weer mooi aan. Eerder is de diagnose chronische darmontsteking bij hem geopperd. Ook krijg ik regelmatig het advies om supplementen bij te geven, terwijl hier dus ook weer smaakmakers in zitten met de verkeerde eiwitten, dus geef ik voor de zoveelste keer aan dat het niet kan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:58

Als ik het zo lees zou ik voor een second opinion gaan. Je klinkt niet tevreden over je dierenarts (wat logisch is want uiteindelijk moet er gewoon verder gekeken worden).
Ben je al bij een dermatoloog geweest?
Ik zou toch gaan voor de allergietest. Het is niet 100% betrouwbaar maar het lijkt me wel echt de beste optie nu anders blijf je gissen waar ze nu op reageert.

Of eens volledig op kvv zetten als ze dat goed eet?
Heb je fotos van de hoe de plekken er uit zien? Misschien gaat er dan nog een belletje rinkelen bij iemand hier.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 11:03

De plekken zien er inmiddels goed uit en er groeit haar op - de jeuk is momenteel stabiel onder die prednison en hopelijk blijft dat zo nu we met het medicijn starten.

Alleen dat overgeven is dus nu het probleem. Je denkt dat ze het binnenhoudt, en dan aan het einde van de dag komt alles er toch uit. We voeren haar niet gek veel - zo'n 100 tot 120 gram barf voer in totaal (verdeeld over stukjes van 20 á 30 gram gedurende de dag) en dan staan er ook brokjes waar ze af en toe wat van eet, maar die ze niet in één keer opschrokt. Dat is ongeveer een hand - ik zal eens wegen hoeveel het precies is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:43

Soepblik schreef:
Goof schreef:
Wat heeft de DA verder aan onderzoeken voor het braken en afvallen gedaan?
Echo? Bloed geprikt? Is alles van keel tot darmen nagekeken?
Dit is echt niet goed, ik zou (eventueel elders) aandringen op onderzoeken.

Ze hebben aan haar buik gevoeld, daar vonden ze dus verder niets raars. Voorheen hebben ze ook naar haar blaas gekeken met een echo, is er een blaaspunctie gedaan, er is dus tot twee keer toe bloedgeprikt, maar dat was volgens hen allemaal in orde. Het braken wordt continu op "gewoon misselijk" door de medicijnen gegooid. Probleem is dat ze ontzettend onhandelbaar is bij de dierenarts, en ze echt gedrogeerd moet voordat we langsgaan (en dan is het nog steeds moeilijk onderzoeken). Ik zou er zelf niets op tegen hebben om haar dan een keer volledig onder narcose binnenstebuiten te keren en heb dit ook al geopperd, maar dat is volgens hen geen optie.

Dus alleen de blaas? En dan de conclusie getrokken dat het door het schrokken komt. Bijzonder.
Dus alvleesklier, maag, darmen, keel etc zijn helemaal niet gecheckt? Ik zou daar echt achteraan gaan, daar kunnen nog zoveel problemen zitten.
Vervelend dat ze onhandelbaar is, maar ik zou toch achter een oorzaak aangaan, want anders valt er ook niks te behandelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:48

Ik zou stress nog steeds niet uitsluiten. Daar kan het spugen ook vandaan komen. Zeker omdat ze verder niks kunnen vinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:06

Earth schreef:
Ik zou stress nog steeds niet uitsluiten. Daar kan het spugen ook vandaan komen. Zeker omdat ze verder niks kunnen vinden.

Absoluut, maar dan moet je wel eerst het lichamelijke uitsluiten en echt onderzoek heeft er nog niet plaatsgevonden.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:33

Krijgt ze haar eten uit een “gewone” bak? Die van ons gaf ook telkens over, maar na uitgebreid lichamelijk onderzoek met alles erop en eraan werd er ook niets gevonden. We zijn over gegaan op een antischrok bak en die is altijd gevuld met eten zodat hij niet slechts op beperkte tijden eten krijgt. Sindsdien is het overgeven helemaal over (op een enkele keer een haarbal na). Wellicht iets om te overwegen?