Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 17:35

Ja die is belachelijk op het moment ;(

Ik kwam deze leukerd tegen en hangt nu bij mij aan de muur.
De grootste is een Suraka maar die is heel licht tot wit, zo raar, dan denk je veel in de zon gehangen en daardoor verbleekt maar dat zou dan ook met de andere gebeurd moeten zijn. Daarom denk ik dat het een zeldzame albino is.

Ben er zo blij mee, die Regenboogvlinder is fantastisch (komt ook uit Madagascar) <3
Afbeelding

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:37

Wauw heel erg gaaf!

Ik zet hobbymatig ook vlinders op. Mocht je eens een van je eigen vlinders hebben die je opgezet wil hebben mag je me gerust een pb sturen. Dan wil ik wel voor je kijken of dat lukt!
Verder lees ik hier in stilte mee. :o maar deze lijst vol vlinders vind ik wel onwijs gaaf! :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 20:50

Wat leuk Maaaarrije! Als ik een keer een flinke Atlas vrouw heb weer die nog (zo goed als) gaaf is gebleven lijkt me dat wel hèèl tof! <3

Ik wil ook wel wat mooi gebleven Motten naar je toe sturen als je dat wilt.
Hier sterven ze wel altijd een natuurlijke dood dus zijn dan altijd wel een klein beetje minder mooi dan net uit de pop.

Valt me op dat de Atlas vrouw “luier” is dan de Suraka vrouw, laatste wordt sneller minder mooi.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:21

Jis_ schreef:
Wat leuk Maaaarrije! Als ik een keer een flinke Atlas vrouw heb weer die nog (zo goed als) gaaf is gebleven lijkt me dat wel hèèl tof! <3

Ik wil ook wel wat mooi gebleven Motten naar je toe sturen als je dat wilt.
Hier sterven ze wel altijd een natuurlijke dood dus zijn dan altijd wel een klein beetje minder mooi dan net uit de pop.

Valt me op dat de Atlas vrouw “luier” is dan de Suraka vrouw, laatste wordt sneller minder mooi.

Oh dat lijkt me heel tof als je me wat wil toesturen!
Ik werk zelf ook alleen met vlinders die een natuurlijke dood gestorven zijn en ik ben nog niet zo lang begonnen met deze hobby dus ik beschadig zelf ook nog wel eens wat. :o
Het is onwijs leuk om te doen maar ook moeilijk omdat ze zo fragiel zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 11:42

Leuk! Dat gaat wel lukken, kan er een paar naast zitten maar ik heb 195 uitgekomen eitjes geteld. :)) Waarvan er 42 (van de 45) bij iemand anders zijn uitgekomen. Er zijn nu 34 rupsjes verhuisd en maandag nog 10.

Super fragiel zijn ze ja, moet je een goede fijne motoriek voor hebben. Heb je wat foto's ervan?

Ik heb voedsel genoeg en ze gaan uiteindelijk de grootste kooi in dus ik ben van plan een groot deel zelf te houden <3 mocht het toch te krap worden dan koop ik nog een kooi O:)

@ eclair98, mocht je interesse hebben, of voor een paar poppen straks laat maar weten.

Ze zijn zo leuk! <3

Afbeelding

Heb ze vandaag verdeeld in 2 wat grotere bakjes met weer vers eten.

Afbeelding

De eitjes van de Cherry Silkmoth zijn ook binnen, hopelijk komen er veel van uit.

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:02

Hier een aantal foto’s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik stuur je vanmiddag wel even een pb!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 12:31

Wauw! Heel gaaf! <3 De schubjes laten ook gemakkelijk los hè. Wat een priegelwerk! :wow:

+:)+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 09:18

De man die rupsjes en eitjes kwam halen heeft me een partij een collectie aan dieren, hij vertelde erover. Ook dat hij een Glasvleugelpijlstaart (Kolibrievlinder) zag vliegen ging kijken waar het diertje vandaan kwam en toen vond hij eitjes. <3

8nnemiek

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:40

Wat gaaf Maaarije!

Ik heb ook wel eens een kolibrievlinder in de tuin gehad. Geweldig! Ze maken wel herrie voor een vlinder :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:04

Mijn ouders hebben er ook bijna elk jaar eentje op hun vlinderstruik in de tuin.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 15:00

Stuur ze hierheen aub en de Koninginnenpage ook :D Wel één keer de Kolibrie in Nederland tegengekomen maar niet bij ons in de buurt en al helemaal niet in eigen tuin -O- Koninginnenpage nog nooit gezien in Nederland. Beide wel veel in Italië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kwam deze oude foto ook weer tegen, Kleine vuurvlinder in een natuurgebied (voorheen legerbasis) in Soesterberg.

Afbeelding

Er blijven rupsjes uitkomen, totaal nu 201 maar ben wel bijna door de eitjes heen.

Wordt hard werken om ze groot te krijgen :P Leuk straks met zoveel poppen, kans op veel Atlassen die tegelijk uitkomen <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:56

De eerste 4 Suraka’s zijn uitgekomen *\o/*
Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:05

Maaaarije schreef:
Hier een aantal foto’s:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik stuur je vanmiddag wel even een pb!

Ik heb, als je dat wil, een hele gave atalanta. Ik heb hem al jaren in een potje zitten, maar ziet er uit alsof hij zo weg kan vliegen. Tenminste, de laatste keer dat ik keek wel :) Als je interesse hebt en je kan er wat mee, kan ik hem heel veilig naar je toe sturen, voor alleen verzendkosten..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 09:23

wat leuk Yavanna! Ja hoe verzend je zoiets kwetsbaars?

Ik zat net de nieuwe rupsjes te observeren, leuk om te zien bij net uitgekomen rupsjes hoeveel ze kunnen drinken, flinke druppel slurpt hij naar binnen :wow: Even wat drinken zet ze beter aan tot eten, ze redden het verder prima op alleen het vocht uit blad.
Afbeelding

Afbeelding

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:21

Ik meld mij hier ook!
Zaterdag mijn oudste dochter voor haar verjaardag een workshop vlinders prepareren gegeven:
Afbeelding

Afbeelding

En naast de bestelling die ze gedaan had, ook eitjes mee genomen van de Actias luna!
Ben heel benieuwd of het ons lukt ze volgroeid te krijgen!
Al vele insecten en reptielen gehad, maar dit zijn onze eerste vlinder/ mot eitjes, dus alle tips zijn ZEER welkom!! Binnenkort het hele topic maar eens terug lezen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 18:26

Wat een leuk kado! En smaakt het naar meer voor je dochter?

Leuk eitjes van de prachtige Actias luna <3 de rupsen zijn ook zo prachtig!

Hier een zeer goed verslag over het kweken van deze specifieke soort;

https://breedingbutterflies.com/actias- ... moon-moth/

Enige wat ik zelf niet doe is papier onderin leggen, als je het moet verschonen krijg je de rupsjes die erop zitten lastig eraf, erg is het niet maar daardoor verstoor je ze wel meer dan nodig.
Later als je fles of pot gaat gebruiken voor de takken en rupsen nauwelijks tot niet over de grond kruipen wel papier onderin leggen.

Trek geen rupsen van takken af, ze houden zich zo goed vast dat je ze dan beschadigt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:25

Wat een leuk cadeau Wendy! Waar heb je dat gedaan? Is ook wel wat voor mijn man :j

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:50

Het smaakte zeker naar meer! Naast de workshop, kreeg ze van ons ook nog €100,- shop tegoed daar en dat heeft ze tot de laatste euro benut. En daarnaast ook nog voor €75,- van haar eigen geld spullen daar gekocht :')

De volgende vlinders liggen alweer klaar in de koelkast om te prepareren. Mocht iemand dus dode vlinders hebben liggen kun je daar deze dame erg blij mee maken.

Ze heeft de workshop hier gevolgd (en daarnaast dus de halve winkel leeg gekocht):
https://www.nature-deco.nl/nl/workshop/ ... repareren/

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:31

Ik heb alleen een dode atalanta, die al een paar jaar in een potje ligt te liggen en er nog steeds goed uit ziet, maar weet niet of je de verzendkosten ( brievenbuspakketje ) te duur vind voor 1 vlinder..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:14

Yavanna, als hij verder nog gaaf is wil ze hem graag hebben!!

Ze is gister weer fanatiek bezig geweest. Degene die ze zaterdag geprepareerd had, heeft ze dit gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
Ze wil hier linksboven nog wel een vlinder toevoegen.

En daarnaast heeft is weer druk aan het prepareren geweest:

Afbeelding

Daarnaast tevens in spanning afwachten of de eitjes uitkomen! Bedankt voor de tip Jis_, ze heeft gelijk het papier verwijderd! Heb jij dit soort ook al eens gehad? En wat voerde jij ze?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:18

Kleine rupsjes kan je evt. Verplaatsen met een penseeltje

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 13:50

Goeie tip eclair, de rupsjes zijn zo klein dat je ze heel gemakkelijk plet tussen je vingers.

@Wendy, nee deze soort nog niet gehad.
Je kan even opzoeken wat ze mogen hebben en dan alvast op zoek gaan zodat je dat gelijk kan gaan halen als de eitjes uitkomen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:03

De Cherry Silkmoth rupsjes zijn uit aan het komen, ik hoop dat ik ze groot kan krijgen.
Meteen ventilatie is bij deze soort erg belangrijk maar horgaas heeft net wat te grote gaten dus dan maar een panty gebruiken. :D
Waardplant voor hun is de Amberboom.
De mannelijke Motten vliegen 's middags met warm weer ongeveer tussen 16.00 en 19.00 op zoek naar een vrouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het net gehaalde vers voedsel kwam ik deze eitjes tegen, heb ze in een bakje gedaan, kijken wat eruit komt.

Afbeelding