Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:29

Heb je iets van een bench oid ? Kunnen ze desnoods ergens binnen in ziekenboeg voor weekje. Of ze elkaar heel laten is afwachten, voordeel is dat ze slapen als het donker is, dus die zorg heb je enkel overdag en dan is het makkelijker in de gaten houden.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:40

tamary schreef:
Heb je iets van een bench oid ? Kunnen ze desnoods ergens binnen in ziekenboeg voor weekje. Of ze elkaar heel laten is afwachten, voordeel is dat ze slapen als het donker is, dus die zorg heb je enkel overdag en dan is het makkelijker in de gaten houden.

Een bench heb ik wel. Maar wij zijn binnen zwaar aan t verbouwen plus t feit dat ze echt niet tam zijn denk ik dat ze dan helemaal stress krijgen -O- .
Voordeel is wel dat ik thuis ben dus ik kan ze inderdaad de hele dag in de gaten houden, als ik de tuindeur open zet hoor ik ze scharrelen (als ze dat doen).

Ik ben juist even voorzichtig gaan kijken en ze zitten nu allebei bij t water. Dus drinken doen ze nog.. over een half uur ga ik nog eens kijken. En dan geef ik ze morgenvroeg eerst eten en wissel ik ze met de andere om rond 10u ofzo.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:40

Heb je geen mogelijkheid om het hok in 2en te splitsen en de twee daar even op te sluiten? Beter was geweest (als je ze toch erbij had willen zetten zonder quarantaine) ze ‘s avonds op stok erbij te zetten als ze allemaal in slaapstand zijn. Is de kans iets groter dat ze ze accepteren. Maar ik denk dat deze al te zwak waren en uberhaupt het uitvogelen van de pikorde niet aankunnen. Daarom ook beter om ze nu te scheiden en aan te laten sterken. Met z’n 2en samen kan wel. Ik neem aan dat ze daar al een tijdje bij elkaar zaten en gewend waren aan elkaar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:10

pak een bench, zet daar een oude kattenbak in met wat vlas / zaagsel daarnaast bakje met vier en water en zet ze in de schuur.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:13

Gaabje schreef:
Heb je geen mogelijkheid om het hok in 2en te splitsen en de twee daar even op te sluiten? Beter was geweest (als je ze toch erbij had willen zetten zonder quarantaine) ze ‘s avonds op stok erbij te zetten als ze allemaal in slaapstand zijn. Is de kans iets groter dat ze ze accepteren. Maar ik denk dat deze al te zwak waren en uberhaupt het uitvogelen van de pikorde niet aankunnen. Daarom ook beter om ze nu te scheiden en aan te laten sterken. Met z’n 2en samen kan wel. Ik neem aan dat ze daar al een tijdje bij elkaar zaten en gewend waren aan elkaar.

Ze zaten idd al (ik geloof zelfs 5 weken) een tijdje bij elkaar in een box in de winkel..
Iemand zei ook van snachts maar omdat t zo vroeg licht wordt, was ik bang dat ik ze dan smorgens niet in de gaten kon houden.. daarmee dus smiddags al boj elkaar gezet. Gisteren leek t ook wel beter te gaan dan vandaag.

Ik ga morgen even kijken hoe t vangen enzo gaat. En dan kan ik nog even kijken voor een bench ofzo..
Een vriendin die goed tegen bloed kan is net geweest en die heeft alles schoon gemaakt bij de erge kip. Ze zei dat t wel diep was maar idd ook dat de kippen erg mager zijn enzo. Ze zei dat t wel een goed teken was dat ze hadden gedronken en ik geloof dat ik ze ook in de voerbak heb horen pikken..

Mer1980 schreef:
pak een bench, zet daar een oude kattenbak in met wat vlas / zaagsel daarnaast bakje met vier en water en zet ze in de schuur.

Ga ik morgen even bekijken. Is dat dat voor hun niet erg dat ze niet kunnen scharrelen? En dan tzelfde probleem als ze weer bij elkaar gaan?
Heb zo t idee dat ze nu wel aan elkaar aansezigheid/geur kunnen wennen.. of ben ik dan teveel aan honden/paarden aan t denken?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:46

Dat ze even niet kunnen scharrelen is geen probleem nee. Ze kunnen beter hun energie steken in aankomen. Als je ze nu weer bij de andere kippen zet heb ik 1 grote tip. Zorg dat je 2 waterbakken en 2 voerbakken hebt en zet deze ver bij elkaar weg. Hoe groot is jouw ren?

Kwa wondjes, silverspray of een andere spray die een kleurtje achter laat (bij hebben hier een spray voor vee die is blauw) werkt erg goed. Zo lang ze geen rood zien blijven ze er niet pikken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:24

Idd: hoe groot is je ren? Ik heb 2 rennen, sluis in het midden gebouwd en overal de deuren laten steken - zo kan er indien nodig altijd een kip veilig apart gezet worden :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:53

Wondjes smeer ik vaak sudo creme op.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:47

XxLiEsJuHhxX schreef:
Dat ze even niet kunnen scharrelen is geen probleem nee. Ze kunnen beter hun energie steken in aankomen. Als je ze nu weer bij de andere kippen zet heb ik 1 grote tip. Zorg dat je 2 waterbakken en 2 voerbakken hebt en zet deze ver bij elkaar weg. Hoe groot is jouw ren?

Kwa wondjes, silverspray of een andere spray die een kleurtje achter laat (bij hebben hier een spray voor vee die is blauw) werkt erg goed. Zo lang ze geen rood zien blijven ze er niet pikken.

Ik heb ze vandaag in t nachthok opgesloten terwijl de oude kippen los waren. En rond 17u heb ik gewisseld. Dus de oude kippen zitten nu opgesloten en de nieuwe kunnen even los.
Ze hebben in ieder geval al meer leven dna vanmorgen en ik zag ze een beetje scharrelen *\o/*.
Ik heb ook al 2 voerbakken staan (voorheen al) maar een 2e drinkbak moet ik dan even zorgen. Ik heb nu 1 hele grote...
De wondjes zagen er ook droog uit nu. Morgen komt mijn schoonzus, die heeft veel verstand van wondjes, dan kijken we even of t nog een schoon moet en dan kunnen we idd van die blauwspray erop doen die ik ook voor de paarden heb.

LWDaisy schreef:
Idd: hoe groot is je ren? Ik heb 2 rennen, sluis in het midden gebouwd en overal de deuren laten steken - zo kan er indien nodig altijd een kip veilig apart gezet worden :)

Ik weet niet precies hoe groot de ren is want ze is half rond in een hoek maar zeker 3m x 4m. Met een nachthok voor 8 kippen.
Ik heb ook nog een stuk afgezet in de voortuin, waar ze idd met een sluis heen kunnen. Maar als ik ze daar nu los laat, overleven mijn nieuwe fruitbomen het nog niet :') . Denk dat ik nu iig een paar dagen de wissel doe zoals ik vandaag heb gedaan en dan even verder kijk..

Marcella schreef:
Wondjes smeer ik vaak sudo creme op.

Ik heb er gister ook nog iets opgesmeerd van de paarden. Zou sudocreme beter werken of gewoon hetzelfde..

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:50

Is het mogelijk sporen bij een hen te verwijderen?
Mijn australorp heeft ze ontwikkeld (ik heb geen haan ivm buren) en ik denk dat ze daarmee per ongeluk eieren stuk maakt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:20

Geen flauw idee of je die kunt knippen := nooit aan de hand gehad.

Ik heb de laatste tijd gewoon weinig eieren en ik ben erachter gekomen hoe dat kwam. := Ik zet overdag altijd het kippenhok open, lekker luchten etc... Nu zag ik een grote dikke ekster zo naar binnen gaan en mijn nesten leeg jatten := dus nu de deur maar dicht gehouden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:30

Ahh eksters... Mijn beste vrienden _-:( :r
Hier hebben ze elk jaar wel een nest zo'n beetje recht boven de kippen :( Helaas vaak te hoog om het eruit te werken weer.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:37

Eksters en kraaien zijn bij mij ook de reden dat de kuikens niet met mama zonder toezicht in de toom lopen. Mijn toom is stabiel en vriendelijk. Dus als we er zijn lopen ze er gewoon bij maar kan moeilijk de hele dag in de wei zitten bij die kippen :=

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:30

1 van onze kippen gaat 's avonds het huisje niet meer in. We hebben het schoongemaakt, daarna ging het een paar dagen weer goed. Toen hebben we het opnieuw helemaal schoongemaakt, maar gaat ze niet meer. Overdag zien we niks aan haar. Ze is vrolijk en eet goed. Weten jullie wat er mis zou kunnen zijn? En is het erg dat ze niet meer haar huisje ingaat?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:17

Ik heb er een stuk of 5 van de 30+ die in de boom slapen. Als de kip verder veilig zit dan kun je haar laten, maar anders erin blijven zetten.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:29

Schoongemaakt en ook behandeld tegen bloedluis? Soms willen ze niet meer in het hok als er bloedluis in zit. Die kunnen zich in kiertjes verstoppen waardoor je ze met gewoon schoonmaken niet bereikt.

Even een schattige foto <3
Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:41

Super schattig gaabje <3

Ik zit er zelf aan te denken om 1 of 2 keukens erbij te nemen en die onder onze broedse kip te steken want die blijft maar broeds. Er is laatst ook een kip overleden dus ik zou wel plek hebben.
Iemand hier ervaring mee?