Seresto werkt niet !? Help !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Seresto werkt niet !? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:14

Ik las iets over dat bij banden en druppels teken eerst moeten bijten, maar dat is niet het geval, het geeft neurologische verschijnselen bij teken voor ze bijten.

Het meeste gif hiervan wordt verspreid door het huidvet van de hond, in tegenstelling tot Bravecto of andere pillen, wat wel volledig in de bloedbaan komt.

Zelf raad ik Bravecto af en zou ik dit nooit gebruiken, ondanks dat mijn honden heel erg veel buiten lopen en de tekendruk hier vrij hoog is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:40

Lukasje schreef:
Uiteraard overleg ik met mijn DA ! Maar, die kan nog steeds een stukje commercieel adviseren. Daarom vraag ik ook naar jullie persoonlijke ervaringen, die vind ik ook erg nuttig +:)+ .

Ik overweeg dan toch maar terug over te schakelen naar een pil, mss icm natuurlijke afweermiddelen.
Zijn daar ervaringen mee?

Ik zou niet en en doen. Dus niet een pil en natuurlijk afweer. Natuurlijke middelen werken zelden maar goed. Indien je het minste risico wil lopen zou ik voor een pil gaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 09:41

Zo heb ik het niet begrepen, net andersom: bij een pil moeten ze eerst bijten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 09:43

dierenfan schreef:
Lukasje schreef:
Uiteraard overleg ik met mijn DA ! Maar, die kan nog steeds een stukje commercieel adviseren. Daarom vraag ik ook naar jullie persoonlijke ervaringen, die vind ik ook erg nuttig +:)+ .

Ik overweeg dan toch maar terug over te schakelen naar een pil, mss icm natuurlijke afweermiddelen.
Zijn daar ervaringen mee?

Ik zou niet en en doen. Dus niet een pil en natuurlijk afweer. Natuurlijke middelen werken zelden maar goed. Indien je het minste risico wil lopen zou ik voor een pil gaan.

En waarom niet bv een spray op basis van natuurlijke producten doen om te vermijden dat de teken op de hond komen? Enkel natuurlijk zou ik ook niet doen, maar waarom is volgens jou de combi niet aan te raden?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:49

Myfairytale schreef:
Ik las iets over dat bij banden en druppels teken eerst moeten bijten, maar dat is niet het geval, het geeft neurologische verschijnselen bij teken voor ze bijten.

Het meeste gif hiervan wordt verspreid door het huidvet van de hond, in tegenstelling tot Bravecto of andere pillen, wat wel volledig in de bloedbaan komt.

Zelf raad ik Bravecto af en zou ik dit nooit gebruiken, ondanks dat mijn honden heel erg veel buiten lopen en de tekendruk hier vrij hoog is.

Ben je werkzaam op medisch vlak met dieren/honden waardoor je kan zeggen ‘ik raad het af’ ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:49

Wij hebben dit een keer met scalibor banden gehad. Altijd goed werkend en toen bij een wandeling in de jura zaten er meer dan 30 teken vastgebeten in onze kruising bordercollie greyhound %) walgelijk gewoon liesen, oksels, oren overal zaten die krengen bij bosjes vastgezogen in zijn huid. :oo Nog nooit zoiets bizars gezien.

De dierenarts gebeld die vroeg of we wat teken konden bewaren zodat ze opgestuurd konden worden. Thuis nieuwe banden gekregen, de oude opgestuurd. De hele vakantie het arme dier blijven controleren checken en teken plukken. Gekke was de andere twee honden hadden af en toe een teek maar niet meer dan dat. Bleek dat er een nieuwe tekensoort was daar waar de band niet goed tot niet voor werkte. Nieuwe banden gekregen en later zijn de scalibors aangepast ook.

Ik zou dus terug naar de dierenarts, desnoods de teken meenemen en daar overleggen

Trouwens bij alle banden staat bij zwemmen af ivm gif afgifte in het water waar de waterbeestjes niet zo best tegen kunnen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:19

Lukasje schreef:
dierenfan schreef:

En waarom niet bv een spray op basis van natuurlijke producten doen om te vermijden dat de teken op de hond komen? Enkel natuurlijk zou ik ook niet doen, maar waarom is volgens jou de combi niet aan te raden?

Omdat combineren overbodig is en juist door combineren kan het medische issues opleveren. Bravecto is niet dodelijk, ontworming is niet dodelijk maar de combinatie kan mogelijk dodelijk zijn.
Een pil combineren met natuurlijke middelen zal vast niet dodelijk zijn maar het hondenlijf moet het allemaal wel verwerken. Tea tree oil kan bijvoorbeeld ook dodelijk zijn in verkeerde verhouding. Knoflook kan dat ook. Bij al dat soort middelen moet het afweersysteem van de hond aan het werk. Iets harder of iets minder hard maar het moet aan het werk.

Ik vind het persoonlijk minder logisch on bijvoorbeeld 5 maanden op jaarbasis dagelijks knoflook te geven of tea tree oil gedoseert te spuiten dan 1x per jaar zo'n Bravecto tablet er in doen. Mijn herder loopt momenteel mank. Hij is heel erg mank geweest door een vreselijk verkeerde beweging dijk afwaarts achter een bal aan (doen we voorlopig enkel nog zwemmend die bal spelletjes). Hij heeft gecombineerd aan tramadol en metacam variant gestaan. Dat vond ik nu geen enkel probleem en gelukkig zit Bravecto al ruim 1,5 maand in het lijf dus die piek is al geweest. Zou ik hem nu ook dagelijks nog moeten belasten met iets teek afwerends dan had ik dat veel teveel gevonden.

Overigens gaan teken idd pas dood binnen ongeveer 24 a 30 uur als ze daadwerkelijk gebeten hebben bij Bravecto. Echter ik had de week voor ik het gaf zo'n 2 a 5 teken per dag vast op de honden en nadien nog geen vaste gehad. De meeste teken springen dus niet eens meer op mijn behandelde honden laat staan dat ze zuch nog vast bijten.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:44

Ik heb heel lang elk jaar de serestobang gedaan. Met redelijk resultaat. Mijn honden zijn echte tekenmagneten.

Vorig jaar kon ik dagelijks 10 teken plukken na de boswandeling dus hij hielp echt niet meer en lees het vaker.
Eerder had ik witte herders en zag je ze nog wel lopen maar nu een zwarte dus nauwelijks zichtbaar.

Ik ben nu ( in maart ) begonnen met adtab en tot nu nog maar 1 teek gevonden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:49

Zelf kies ik zeker niet voor een intern werkend middel wegens de belasting op de organen, zoals de lever. Externe middelen leggen overigens ook een belasting. Het nadeel met orale middelen is: eenmaal binnen is binnen. Krijgt je dier een reactie, dan kun je het niet weghalen. Een spot on of band kun je nog weg wassen om schade te beperken. Ik raad orale middelen daarom altijd af (indien klanten om advies vragen).

Het perfecte middel heb ik nog niet gevonden. Ik gebruik nu spot on (advantix) als ik naar een gebied ga met hogere tekendruk en thuis en buiten het hoogseizoen red ik het met natuurlijke middelen (druppels en spray) en een goede darmgezondheid van de hond. Een band wil ik niet.
Ook heb ik zo'n ultrasoon apparaatje maar of dat echt werkt, geen idee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:58

Ik lees hier dat teken bij druppels dood gaan voordat ze bijten, maar dat klopt volgens de handleidingen niet. Met druppels gaan teken ook binnen 48 uur na bijten dood, bij Bravecto is dit na 12 uur en bij vrij verkrijgbare pillen zoals Frontpro 48 uur.
Banden werken afwerend met een 'anti-voedend' effect.

Ik vind het echt een probleem als ze eerst moeten bijten, want dan heb je er wat ziektes betreft dus helemaal niks aan, ook na 12 uur heb je niet de garantie dat er nog niets over is gedragen. Ik heb zelf al 18 jaar de ziekte van Lyme, dus ik heb alle handleidingen grondig gelezen om die krengen buiten te houden :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:10

Hier al jaren serestobandjes en nog nooit teken gehad.

Doe je de band wel vast genoeg? Het moet de huid raken maar je moet er wel nog je vingers tussen krijgen.

Ik heb ze voor mijn poedel en kruising boerenfox/Duitse Staande.
Voorheen ook voor onze Tervurense herder en andere poedel met dikkere vacht.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:28

Ik kan alleen spreken uit de ervaring met mijn twee honden: de rode is een tekenmagneet. Na een wandeling gaan ze op z’n kop zitten en pak ik ze er zo af. Even vastplakken in plakband en bij het restafval. De zwarte heeft veel minder vaak een teek. Na de halve Bravecto geen vastzittende teken. Het lijkt (!) alsof teken toch iets van een geur herkennen en daardoor niet bijten.
Jaren geleden geleden gebruikten we advantix, maar daar kregen ze jeuk van. Werkte wel goed, maar precies vier weken en dan moest er weer een pipet gebruikt worden.
Als we ze bravecto geven, zorgen we idd dat dat niet tegelijk is met een enting of ontworming. Daar wachten we dan echt mee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:33

Gebruikmaken seresto, vooralmjin pluishond is tekenmagneet, vorige week er 1 afgeplukt. Ze gaan met seresto neit op slag dood, maar duurt 48 uur zeg maar. Je kan dus de pech hebben dat als je ho d door megatekennest loopt die alsnog onder de teken zit.

Vind voordeel v semester dat ik niet elke maand moet denken oeps tjid om er iets aan te doen.
Dageljiks hond navoelen sowieso slim. De pluis deed ik vaak zelfs bji auto of fiets na boswandeling of park al navoelen, dan kan je ze nog zo erafvegen als ze nog rondlopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:34

Wij gebruiken ze al jaren, zelfs maar een halve band per hond en sinds vorig jaar merken we ook weer teken op bij de honden.

Maar dat is niet gek, we hebben al jaren geen fatsoenlijke winter gehad en die hebben we wel nodig voor de tekenpopulatie onder controle te krijgen.

Wij vinden dus ook nog teken op de hond maar zonder banden zou het helemaal afschuwelijk zijn. Ze zijn tekenwerend, maar voorkomen zeker niet helemaal. Geen enkel middel werkt 100%.

Iets in de hond stoppen snap ik tot de dag van vandaag niet. Je stopt iets ín de hond tegen het weren van vlooien en teken op de hond, dat kan niet gezond zijn. Er is genoeg over te vinden online, en eerstehand ervaringen, die discussie ga ik hier verder niet voeren. :=

Daarbij moeten ze bij tabletten ten alle tijden eerst bijten en zuigen voordat ze sterven.

Je zou kunnen overwegen om bij te sprayen met eucalyptusspray. Als we door hoog gras hebben gelopen ga ik er thuis even overheen met de waterblazer of lintroller.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:58

melody7 schreef:
Ik lees hier dat teken bij druppels dood gaan voordat ze bijten, maar dat klopt volgens de handleidingen niet. Met druppels gaan teken ook binnen 48 uur na bijten dood, bij Bravecto is dit na 12 uur en bij vrij verkrijgbare pillen zoals Frontpro 48 uur.
Banden werken afwerend met een 'anti-voedend' effect.

Ik vind het echt een probleem als ze eerst moeten bijten, want dan heb je er wat ziektes betreft dus helemaal niks aan, ook na 12 uur heb je niet de garantie dat er nog niets over is gedragen. Ik heb zelf al 18 jaar de ziekte van Lyme, dus ik heb alle handleidingen grondig gelezen om die krengen buiten te houden :=

Jarenlang geef ik pas bravecto als ik vrijwel dagelijks rond de 5 teken per hond heb en dat minimaal 1 week lang. Jarenlang heb ik maanden na het geven van bravecto amper een lopende teek op de honden gevonden laat staan 1 die vast zit (en dan al dood is natuurlijk). Ik durf te beweren dat tabletten ook een afwerend effect hebben. Anders zou mijn jarenlange ervaring niet kloppen en dat gebeurd hier toch echt elk jaar weer. Ik pas mijn wandelingen niet aan overigens

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:15

Hier goede ervaring met Frontpro, net als Bravecto een pil maar dan wel vrij verkrijgbaar dus ook bij Welkoop en zo.

Vorig jaar in april beide honden een tablet gegeven en de rest van het jaar geen last gehad van teken (volgens mij stelt de fabrikant 1 x per maand maar dat was bij dus niet nodig ). Dit terwijl onze retrievers echt veel struinen en makkelijk teken oplopen. Dit jaar begin april weer Frontpro en tot dusver werkt het weer goed.

Pipetjes en banden zijn voor ons geen optie, een van de honden is voor beide gevoelig en krijgt heftige huidirritaties bij zowel Seresto als Scalibor en bij een pipetje ook wondjes op de plaatsen waar gedruppeld is.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:39

Seresto werkt hier met langharige honden niet.
Onze honden krijgen een pipetje vectra3d. In maart gegeven en nog geen teek gezien. Nu moet ik zeggen ik mijn honden beide weinig teken aantrekken. En dat ik meestal 2 of 3 teken vindt per seizoen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:37

Ik kan zelf echt slecht tegen die seresto banden, toen ik ‘m uit de verpakking haalde kreeg ik gelijk ontzettende jeuk aan m’n handen. Daar schrok ik dus echt wel van en heb ze toen maar niet om gedaan bij m’n honden, die nog veel gevoeliger zijn. Gelukkig zijn die van mij blijkbaar niet zo interessant voor teken, ze zijn 3 en 5 jaar en beide hooguit 3 teken gehad in hun leven. Waarvan beide 1 in Schotland haha.

Ik gebruik als we naar gebieden gaan waar ik verwacht teken tegen te komen dan de spray en druppels van Stop!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:09

Warboel schreef:
Ik kan zelf echt slecht tegen die seresto banden, toen ik ‘m uit de verpakking haalde kreeg ik gelijk ontzettende jeuk aan m’n handen. Daar schrok ik dus echt wel van en heb ze toen maar niet om gedaan bij m’n honden, die nog veel gevoeliger zijn. Gelukkig zijn die van mij blijkbaar niet zo interessant voor teken, ze zijn 3 en 5 jaar en beide hooguit 3 teken gehad in hun leven. Waarvan beide 1 in Schotland haha.

Ik gebruik als we naar gebieden gaan waar ik verwacht teken tegen te komen dan de spray en druppels van Stop!

Dat heb ik ook, ik vergelijk het altijd met zo'n kerstboom wat in de auto moet hangen, daar heb ik dat ook mee.

Ik laat de Seresto banden altijd eerst een week of twee luchten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:00

Hier alleen ervaring met de kat, maar wat betreft druppels vs band: met druppels nam ze in haar vacht vaak levende teken mee in huis (en dus m'n bed in, waardoor ik soms een teek had) en met de seresto band niet. Dus voor mij duidelijk dat ze bij de druppels eerst moeten bijten en de band al eerder afweert.
Ze moeten wel strak genoeg zitten.

Wellicht dat het bij langharige honden minder goed werkt...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 17:57

Art_Ificious schreef:
Doe je de band wel vast genoeg? Het moet de huid raken maar je moet er wel nog je vingers tussen krijgen.

Ja de band wordt correct gebruikt!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 03:55

Nog even een ervaring erbij zetten hier. Mijn beste vriendin kreeg een oppashondje met vlooien bleek later. Na jarenlang niets gebruiken dan natuurlijke middelen en teken zoeken en verwijderen of volle teken in huis opruimen heeft ze nu maar bravecto gegeven aan haar honden. Gisteren deden we een boswandeling met de honden uiteraard. Binnen half uur na thuiskomst liepen er 6 mini teken op de vloer. Deze opgeruimd uiteraard en bij controle van de honden niets meer gevonden. Wederom extra bewijs voor mij in elk geval dat bravecto zeker ook afwerend werkt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:49

Hier ook, de banden werkten altijd prima, totdat we ineens teken en vlooien hadden bij de honden. Nog nooit vlooien gehad bij onze honden! Nu krijgen ze maandelijks een tablet van AdTab, geen vlo of teek meer gevonden bij ze sindsdien.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:34

Hier voor het eerst voor onze dwergschnauzerpup ook een band. Ik heb de Virbac prevendog aangeschaft omdat wij ook naar Spanje gaan en onze hond dan ook voor zandvlieg moet beschermd zijn.
Hij draagt de band nu al meer dan een maand en nog geen enkele teek tot nu toe.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:13

Volgens mij hebben de seresto banden nog steeds dezelfde werkzame stoffen. Wel zijn er vooral online ook veel nep seresto banden in omloop. Dat is dus wel iets om in de gaten te houden. Via de dierenarts aangeschafte band zou echter wel gewoon goed moeten werken.

https://www.dierapotheker.nl/blog/nep-seresto-banden-online-te-koop/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=HH%20-%20NL%20-%20SE%20-%20%20Merken&utm_id=21368440722&utm_source_platform=Google+Ads&gad_source=1&gad_campaignid=21368440722&gbraid=0AAAAAD-cr2ef-joCi4BIFhU7haULOxnsX&gclid=EAIaIQobChMI6uC_y8C-jQMVxKODBx0nBjcSEAAYASAAEgJbtPD_BwE