Beste borstel voor kat in de rui

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Beste borstel voor kat in de rui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 13:57

Ik heb een knappe Ragdoll rondlopen met een enorme bos haar, dus haartjes die in het rondvliegen en dan in je mond of neus terechtkomen is hier dagelijkse kost :Y) . Ze heeft het heel het jaar door even erg (is natuurlijk ook een binnenkat), en ik zou toch graag iets proberen om het wat te verminderen. Ik heb al twee simpele borstels geprobeerd waar je wel wat los haar mee kan verwijderen maar als je ze nadien aait vliegen de haren je nog om de oren. Ik ben dus op zoek naar een goede borstel waar je toch een pak los haar mee kan verwijderen, zonder de huid te beschadigen of het haarverlies juist te stimuleren. Ik ben benieuwd naar jullie aanraders!

Een fotootje van de dame in kwestie:

Afbeelding

nastyexplosive

Re: Beste borstel voor kat in de rui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:08

Geen tips voor borstels, ik heb 2 kortharige dames. Maar je kunt ook eens naar je voer kijken. Eén dame van mij was ook het hele jaar in de rui, verschrikkelijk, je hoefde maar naar haar te kijken en het liet al los. Sinds ik over ben gestapt op ander voer speciaal voor de huid en vacht verhaart ze gewoon 0 (op de seizoens rui na dan).
Ik heb de Dermato van Virbac

https://www.medpets.nl/veterinary-hpm-d ... sxEALw_wcB

Zooplus heeft hem ook, daar is hij 4 euro goedkoper

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:17

Ik lees mee, even met je neus in je kat en je hebt je mond en neus vol haar. :')

Wat ik nu vooral gebruik is een Slicker

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:18

Ik heb voor mijn (half)langharige kat een soortgelijke borstel als deze:

Afbeelding

Hele fijne borstel, kat vind het ook helemaal het einde, als ik de la opentrek waar hij in ligt komt ze al aangerend _O-
Deze borstel is van Bitiba.

Edit: dat is dezelfde soort als die van Siggislief zie ik.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:23

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:07

Ik heb ook zo'n simpele metalen borstel zoals Siggislief en _Karlijn.
Echt fijn in gebruik, speciaal ook voor de winter-ondervacht.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:03

Ik heb ook zoiets als hierboven voor onze ragdolls. En wat een knapperd zeg in de openingspost <3

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 18:27

Dankjewel voor jullie tips!

@nastyexplosive, dat heb ik inderdaad al vaker gehoord, maar aangezien ze dik wordt van lucht staat ze op dieetvoer. Ik weet niet of de combi dieetvoer én goed voor de huid en vacht bestaat?

@Natascha, dankjewel! Ik zal de complimenten doorgeven! :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:46

Hier scheelde overstappen van iams naar purizon al een heleboel.

Ik gebruik nu een metalen kammetje, hij laat zich gelukkig prima kammen. Maar ik zal bij mijn ouders eens een slicker mee nemen om te proberen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:52

Wat het beste helpt is je kat naar een trimmer brengen en die de kat een keer grondig laten borstelen. Hebben wij vorig jaar ook gedaan.

We hebben toen ook een metalen kam gekocht die de trimster ook gebruikt. Afbeelding

Daarnaast gebruiken we af en toe deze kam. De trimmer gaf aan dat het prima was deze een keer per maand ongeveer te gebruiken. Zeker niet te vaak. Ze gebruikte hem zelf ook
Afbeelding
Zo iets alleen ik heb een kleinere met een houten handvat. Gebruik hem normaal om de manen van de pony uit te dunnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:57

Amber_anne schreef:
Wat het beste helpt is je kat naar een trimmer brengen en die de kat een keer grondig laten borstelen. Hebben wij vorig jaar ook gedaan.

We hebben toen ook een metalen kam gekocht die de trimster ook gebruikt. [ Afbeelding ]

Daarnaast gebruiken we af en toe deze kam. De trimmer gaf aan dat het prima was deze een keer per maand ongeveer te gebruiken. Zeker niet te vaak. Ze gebruikte hem zelf ook
[ Afbeelding ]
Zo iets alleen ik heb een kleinere met een houten handvat. Gebruik hem normaal om de manen van de pony uit te dunnen.

Ik kan mijn ragdoll bij wijze van spreken ondersteboven hangen om te borstelen. Wassen en fohnen heeft hij ook al ondergaan. Wat zou een trimster doen wat ik zelf niet kan?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:11

Azmay schreef:
Amber_anne schreef:

We hebben toen ook een metalen kam gekocht die de trimster ook gebruikt. [ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik kan mijn ragdoll bij wijze van spreken ondersteboven hangen om te borstelen. Wassen en fohnen heeft hij ook al ondergaan. Wat zou een trimster doen wat ik zelf niet kan?

Je adviseren welke materialen je het beste kunt gebruiken op de vacht van je huisdier ;)

Als (honden)trimster zou ik een slicker borstel en gewone kam, middelgrof, gebruiken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:32

Het is heel fijn dat je dat kan maar dat lukt niet iedereen. Ik kan dat met mijn Ragdoll ook maar alsnog haalde de trimster er met de goede materialen veel meer af dan thuis lukte

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:35

Advies wat ikzelf heb gekregen met Noorse boskat van een trimster die katvriendelijk en vachtbesparend werkt. Een combikam en slickerborsteltje is all you need.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:42

Ik heb 3 ragdolls en een maine coon. Je kunt je voorstellen hoe vaak ik stofzuig _O- . Alleen mijn coon houdt echt van borstelen. Iedere ochtend staat meneer klaar op de tafel als ik mijn eigen haar borstel, daarna is het zijn beurt. De ragdolls vinden het hele borstelen maar niks, de ene gaat spelen met de borstel, de andere 2 vinden het gewoon irritant en willen weg. Ik lees toch even mee. Ik heb zoiets wat bovenaan in het topic ook staat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:03

Hier ook een slickerbrush en een gewone kam voor de Ragdoll. Bij een goede borstelbeurt komt er veel uit.

Maar eerlijk, ik denk dat het haar nooit “op” is :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 09:33

Ik ben dit weekend een slickerborstel gaan halen, heb hem 3 keer moeten leeghalen tijdens het kammen :+ . Werkt dus inderdaad heel goed!

Hoe vaak borstelen jullie?

@prugelpiet, maar wat jij zegt is volgens mij ook helemaal waar _O- . Vooral meteen na het kammen viel het heel erg mee wat ervan af kwam bij het aaien, maar een dag later was er nog weinig van te merken :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:01

Wij borstelen max 1 keer per week

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:20

_Karlijn schreef:
Ik heb voor mijn (half)langharige kat een soortgelijke borstel als deze:

[ Afbeelding ]

Hele fijne borstel, kat vind het ook helemaal het einde, als ik de la opentrek waar hij in ligt komt ze al aangerend _O-
Deze borstel is van Bitiba.

Edit: dat is dezelfde soort als die van Siggislief zie ik.

Dit type gebruik ik ook voor mijn kortharige katten. Buiten dat het goed de haren vangt vinden mijn katten het ook erg aangenaam om ermee te worden geborsteld. Dat vind ik persoonlijk een fijne en makkelijke bijkomstigheid.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:17

Een keertje wassen in het voorjaar in de verhaarperiode en ook een conditioner gebruiken helpt een hoop.
Je hebt een ideaal ras om dat mee te doen, ze zijn toch vrij meewerkend vaak die Ragdolls.

Ik ben lui en heb Abessijnen met heel kort haar.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:24

Ik haal de borstel er wel eens vlot over als die wat viezig is en het wat in de knoop zit, maar die van mij komt buiten. Echt goed borstelen ongeveer 1 keer in de week / om de week. Niet te vaak.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:31

Mijn katten verharen 2 periodes per jaar heftig. Het zijn wel kortharigen. Maar ik gebruik in die periode de furminator. Die haalt alle ondervacht eruit. Je bent wel f een flinke tijd bezig en ik haal er echt een halve kat altijd uit ;). Groot verschil dat ik merk met andere borstels: veel minder huidschilfers plus 1 kat kon ik nooit borstelen (5 verschillende geprobeerd) en blijft bij de furminator wel staan. Daarna ook echt veel minder haar in huis loa vliegend. Geen idee of het ook geschikt is voor langharig, denk niet voor klitten en dergelijke, maar wellicht wel voor losse haren?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:33

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:37

BrankaZ schreef:
Een furminator wordt juist afgeraden omdat die de haren afsnijdt. Dat wil je zeker niet bij katten met een (half)lange vacht. Persoonlijk kies ik er ook niet voor bij korte vachten.

https://perfectekat.nl/blogs/5-redenen- ... -te-kopen/

Bij mijn abessijn zag je echt duidelijk de schade aan de vacht en die hebben een extreme korte vacht.

Ik vind die handschoenen met noppen bij katten het fijnste.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:21

Ik probeer 1-2 x per week de 2 heren te borstelen, ze vonden in het begin beide helemaal niks.
Ja, de een iets meer lekkerder dan de anderen.
En als tip van de trimster heb ik ook mee gekregen voor klitten kan je ze het beste uit scheren,
dus ik heb ook een scheerapparaat liggen maar probeer zo nu en dan meer met de slicker
bezig te zijn dan met de scheerapparaat soms ben je wel verplicht.

en de fokker heeft de furminator afgeraden.