De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:12

Kan eventueel bij interesse een bijen filmpje maken van mijn kasten.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:14

Vanochtend 5.15u wakker gemaakt door meneer Koekoek

Afbeelding

Mevrouw Buizerd op weg naar het nest, nadat ze even een groepje irritante Kauwen had weggejaagd.

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:46

Wat een heerlijke posts allemaal weer!

Zwarte specht heb ik gelukkig meerdere malen gezien, twee jaar geleden een nest ontdekt waar de kleintjes steeds gevoerd werden door pa en ma, prachtig om te zien. Ze zijn gróót!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:50

Wat gaaf dat je de koekoek op de foto hebt!
Ik denk hem gisteren bij toeval te hebben gefotografeerd _O- Maar wel heel in de verte. Ik was namelijk een gele mechanische vogel aan het fotograferen. (Een helikopter!) En vandaag kijk ik de foto's terug en vliegt er een vogel op de achtergrond. Lange staart, gebied waar de koekoek voorkomt... ;)
Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:39

Zwarte specht ook wel eens gezien, de groene specht vond ik nog mooier/leuker.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 17:03

Wat een mooie foto's allemaal! Even geen tijd voor een bijleespost. Ben bij mijn ouders nu en afgelopen dagen waren we druk met een merrie die op punt van bevallen stond, maar Eowyn is afgelopen vrijdagnacht om 4uur bevallen van een prachtige gezonde dochter Daisy <3 .

in ieder geval werkte deze Buizerd vandaag heel goed mee :D . Kwam vanmiddag bij mijn ouders aan. Toen hoorden we hem (of haar) al roepen en ja hoor. Daar was die :D . De tweede foto had ik de Buizerd zelfs vlak voor mijn lens :D .

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:27

Zo, ik was de hele dag weg en moest even bijlezen. Wat een prachtige foto's weer allemaal! :wow:
En die veenmol is bijzonder! Nog nooit gezien maar lijkt me echt gigantisch als insect!
Gefeliciteerd Yaartje met het veulen!

Kookaburra schreef:
Zwarte specht hebben wij wel gehoord, maar helaas niet gezien. Hij staat al heel lang op mijn 'wil ik eens zien'-lijstje, maar spechten laten zich niet snel zien bij mij _O-

Ik heb het juist andersom _O- Ik zie spechten geregeld en de zwarte specht ook al een aantal keer gezien en op de foto gekregen. Maar de groene specht blijft een probleem :') Ik heb ze al meerdere keren gezien maar steeds weigerde mijn camera dienst of was ik net niet snel genoeg :')
Oh ja, en de draaihals wil ik uiteraard ook nog zien!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 19:53

Hier juist geen enkel probleem met de Groene Specht. Heb ze al te vaak op de foto :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:04

Hmm, wij zien net dat een kauw een muis vangt in onze tuin en oppeuzelt. Het is ook natuur in de eigen omgeving, maar ik heb er maar geen foto van gemaakt :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:15

prompter schreef:
Hmm, wij zien net dat een kauw een muis vangt in onze tuin en oppeuzelt. Het is ook natuur in de eigen omgeving, maar ik heb er maar geen foto van gemaakt :=

:=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:09

prompter schreef:

Tja, wij kwamen daarnet thuis, had de kat van de buren wel erg serieuze aandacht voor de heg.
Dat kan een andere kat geweest zijn, maar evengoed een muis. Zal niet de eerste zijn die ie vangt....

That's live....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:13

Van katten en de sperwer die ik regelmatig in de tuin heb verwacht ik dat, maar een kauw, dat was nieuw voor me.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:42

Ik vind dit zo'n mooi seizoen met al dat frisse groen. Heerlijk weer vanmorgen in " mijn" bos gewandeld. Aan het eind van onze straat <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zag ook nog een meikever toren van 3 opelkaar. Maar helaas verstoorde mijn hond het gezellige samen zijn voor ik een foto kon maken

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:43

Ja prachtig is het he <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:13

Ik hou van varens, en het groen is inderdaad prachtig nu. Mijn vriendin (niet op bokt) stuurde me vanmorgen een foto van een vliegende roerdomp die ze gisteren tegen kwam, hoe bijzonder!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:55

Varens zijn prachtig! Vooral wanneer ze net uitrollen!
Een roerdomp! :oo *jaloers*

Ik was vanochtend op pad met de boswachter! Echt megaleuk om op zijn manier naar de natuur te kijken en zijn verhalen te horen.
De veldleeuwerik was bezig met zijn bijzondere duikvluchten en we kwamen langs een veld waar honderden meikevers uit de grond kwamen. Echt heel bijzonder om te zien! <3

Een Fitis zingt terwijl de zon opkomt.
Afbeelding

Veenpluis
Afbeelding

Boswachter Frans Kapteijns
Afbeelding

Veenpluis
Afbeelding

Graspieper
Afbeelding

Veldleeuwerik
Afbeelding

Koekoek
Afbeelding

Nog een keer veenpluis. Het stond echt prachtig in bloei en die periode is vrij kort.
Afbeelding

Gewone heispanner met goede schutkleur 8-)
Afbeelding

Gekraagde roodstaart
Afbeelding

Één van de mooie vennen op de Kampina
Afbeelding

en tot slot één van de talloze meikevers die we vandaag hebben gezien :P
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:01

Prachtige foto's Cayenne, mooie waarnemingen weer en gelukkig, dat ven ken ik :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:04

Heel mooi, Cayenne en superleuk met de boswachter op pad. Vroeger wilde ik zelf boswachter worden :j

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:42

Wat een fijne dag zo Cayenne!

Ik zal vanavond even met de camera op pad. Vlakbij mijn huis hoorde ik twee vogels, waarvan ik het geluid niet herkende. Toen ik Merlin aanslingerde waren ze natuurlijk stil >;)
Gelukkig lijkt er een nest op de takken gebouwd te zijn, dus hopenlijk zijn ze straks ook nog druk ;)

Ik heb ze niet goed kunnen zien, maar ik denk aan iets van een gaai of duif qua formaat. Maar ik dacht iets roods op de kop gezien te hebben, en dat kan ik dan weer niet plaatsen. Spechten bouwen hun nest ín de boom. Niet op de takken. En een putter is klein.

Ik vrees dat ik het niet goed zag en het alsnog om een gaai of duif gaat :')

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:52

Ik lees vooral mee in dit topic; zulke mooie plaatjes!
Ik was rustig mijn pony aan het poetsen, toen we opeens bezoek kregen van een hazelworm op stal. Ik wist eigenlijk geeneens van dit dier af, zo’n pootloze hagedis, dacht eerst even dat het een dikke regenworm was, maar toen ik beter keek leek het een slang met dat tongetje. Wel erg klein voor een slang. Stalgenoot herkende het als een hazelworm, weer wat geleerd :))
Helaas trapte mijn pony op Henk Hazelworm, waardoor ie z’n staart losliet en nog een extra stukje eraf lag. Henk heeft het wel overleefd, nog een tijdje in de gaten gehouden en hij heeft een hopelijk veiliger plekje gevonden zonder gevaarlijke hoefjes :D
Was wel heel fascinerend hoelang zijn staart en het afgetrapte stukje bleef bewegen. Zelfs als je dacht dat het was gestopt, reageerde deze stukjes nog op aanraking van de bezem. Heel bizar! Is er bekend hoelang zo’n staart blijft “leven”?

Wat fotootjes van Henk:
Afbeelding
Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:17

Wat gaaf die hazelworm en tja, hij heeft wel een onhandige plek uitgekozen.
En Cayenne, wat super zeg een rondje met de boswachter, hij kijkt weer op een andere manier en daardoor zie je zelf ook weer andere dingen.Veenmollen schijnen ook erg luidruchtig te zijn.
Hier hebben we de karekiet aan Jan gegeven, hij twijfelt of het een groot vrouwtje of een klein mannetje is. En wordt nog verder onderzocht, daarna opgezet voor educatieve doeleinden. Ze hebben nog nooit zo’n gave karekiet gezien, meestal zijn ze aangevreten.
Gisterenochtend kwam Swannie weer langs, ik heb hem dit jaar nog niet gezien, maar hij reageert nog steeds als we hem roepen. En Kippie wordt ook weer meer ontspannen als we naast zijn territorium liggen.En wat zononsdergang fotos van het af het mooiste plekje om deze te zien op de Plas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:48

Schitterende foto's, Cayenne. Vooral je boswachter, die zijn heel zeldzaam :D .

Mooie hazelworm!

Ha, Yavanna, jouw wilde dieren zijn al bijna tam, leuk!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:35

miereneter schreef:
Schitterende foto's, Cayenne. Vooral je boswachter, die zijn heel zeldzaam :D .

Mooie hazelworm!

Ha, Yavanna, jouw wilde dieren zijn al bijna tam, leuk!

Met nadruk op bijna :D We willen natuurlijk niet dat ze tam worden, maar we praten altijd tegen ze, op een rustige manier en je merkt dat ze je dan minder eng gaan vinden. Swannie komt al jaren buurten en als we in een bepaalde hoek op de plas liggen en hij komt aanvaren, laat hij zich altijd horen of tikt tegen het schip van mijn vriend aan. Echt zo grappig.
De karekiet die naar mij vernoemd is, is ook weer gearriveerd vanuit Afrika, hij is hier in de buurt geboren en heeft zijn vast plekje om te broeden ook gevonden. Het is zo genieten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:06

Oh wauw! Een levende hazelworm! Ik kom ze weleens tegen tijdens een wandeling maar tot nu toe waren ze altijd dood ;(
Ze gaan vaak op een fietspad liggen om warm te worden en worden dan overreden.

Wat een prachtige foto's weer Yavanna! Volgens mij is het met deze temperaturen echt heerlijk vertoeven op het water!
En die halftamme zwaan! <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:37

Even snel wat foto's van vanavond voor ik afsluit (alle drie de bloemen zijn zeldzaam):

Afbeelding
Steenanjer

Afbeelding
Wondklaver

Afbeelding
Kartuizer anjer

En een zanglijster in het topje van de boom:
Afbeelding

Er loopt een spreng door het parkje hier, die stond een week of wat geleden nog zo hoog dat ie buiten z'n oevers trad, nu staat hij op de meeste plekken helemaal droog en op enkele plekken is het een soort modderdrab bodemlaagje. Daar zag ik een dode kraai in liggen... die heb ik eruit gevist met wat takken, leek me niet gezond voor als er weer water door zou gaan stromen (hoewel dat waarschijnlijk nog wel een tijdje gaat duren := ) maar wist eigenlijk ook niet goed wat ik er mee moest, dus heb hem een beetje onder de bosjes geschoven.