Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:05

Ze raken bijna allemaal beschadigd, vooral de mannen omdat die meer vliegen, en gooi ze weg als ze dood zijn. De eerste vrouw bleef wel mooi en bewaard maar één keer meegenomen om te laten zien ergens, dat ging helaas niet goed.
De vrouw die nu na eitjes leggen los vliegt in de plantenkamer is ook nog mooi. Deze nieuwe man en die van een paar dagen eerder vliegen los in een andere kamer.

Indy_Mouse_9

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:37

Is er een reden dat je ze niet meer samen hebt Jis?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 22:09

Ja, ik hou mannen en vrouwen gescheiden omdat ik niet onbedoeld bevruchtte eitjes wil hebben. Die worden dan overal en nergens gedropt in de plantenkamer. Niet allemaal terug te vinden en dan komen er rupsjes uit die geen goede voeding kunnen vinden.

En ik wil ivm inteelt geen kruising tussen sommige uitgekomen vlinders. Ik heb nu F0 poppen en poppen waarvan ik dat niet weet dus die laatste wil ik niet met elkaar kruisen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 06:52

Ze zijn echt prachtig en zonde dat ze dan zo beschadigd zijn als ze doodgaan. Zijn ook zulke tere beestjes.
Hoe weet je of ze geen of wel familie van elkaar zijn dan?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 07:55

Ik ben hier nog maar net mee begonnen maar doe mijn best om geen zwakke dieren te kweken. De meer serieuze kwekers geven graag aan als ze F0 poppen of eitjes hebben, of ik vraag ernaar.
Weet ik het niet dan kruis ik sowieso geen eitjes uit hetzelfde legsel.

Ik heb nog 19 poppen uit 1 legsel en die ga ik niet kruisen.
Wel als van beide legsels (ook nog een paar F0 poppen) tegelijk een man en vrouw uitkomen.

Ik heb nu F0xF0 kunnen doen. Dat is wel uit 1 legsel maar de ouders van deze dieren zijn niet verwant aan elkaar.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:56

Maar heb je daar gradaties in dan? Ik heb er echt geen verstand van hoor, maar leer graag :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 12:04

Ja klopt :) F0 is niet verwant, kruis je die dan heb je F1 en zo verder

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 11:13

Vannacht is de paring begonnen van deze 2 knappe Suraka’s en wil een deel van de eitjes weggeven, iemand hier interesse in een paar eitjes?

Afbeelding

Afbeelding

De eitjes van de Atlas komen als het goed is dit weekend of begin volgende week uit. Kon die niet eerder aanbieden was even op vakantie. Die verstuur ik nu niet meer maar als er rupsjes van zijn mogen er wat groepjes voor niks opgehaald worden door geïnteresseerde.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:30

T is zo jammer dat ik er geen ruimte voor heb, anders zou ik t wel weten. Prachtig

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:54

Ik kan helaas ook geen vlinders huisvesten anders had ik het graag gewild maar ons huisje is al te klein -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:01

Hier heb ik er ook geen plek voor helaas -O- Maar dat lijkt me echt geweldig om ooit een vlinderkamer te kunnen maken <3

Mijn laatste koninginnepage is ook uitgekomen :D
Helaas wel toen ik op vakantie was. Mijn moeder heeft em buiten gezet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 11:39

<3 Gaaf dat de laatste Koninginnepage ook uitgekomen is maar jammer dat je dat gemist hebt, zul je net zien

Binnenkort komen er eitjes binnen van een soort die ik nog niet heb gehad, heel benieuwd.

Er is weer een Atlas man uitgekomen

Afbeelding

En dit is mijn laatst overleden vrouw, ziet er nog best goed uit

Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 05:16

Zij is mooi om in een stolp te zetten, prachtige vlinders zeg. Wat voor een soort verwacht je?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 10:17

Dat is prachtig ja!

20 eitjes van de Cherry silkmoth, Callisomaia Promethea.

Het is weer baby tijd! <3

Heb er 70 geteld die uit zijn gekomen tot nu toe, hele hoge uitkomst al. 45 eitjes waren al verhuisd net voor ik op vakantie ging, die hadden wat warmer gestaan en kwamen al eerder uit bij de nieuwe eigenaresse, wie weet nog meer want het is vannacht pas begonnen.

Een aantal rupsen gaan nog weer verhuizen, ook naar een privé school in het biologielokaal, samen met wat Suraka eitjes.

Om ze niet te beschadigen verhuis ik ze van de petri schaaltje naar het eerste verblijf met wat druppeltjes water en eten met een penseeltje.
Afbeelding

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:30

Och wat een kleine fliebertjes <3
En wat veel! Is dit één legsel? Is het waarschijnlijk dat ze het ook allemaal halen tot imago, zo zonder de natuurlijke predatoren in je vlinderkamer? :)

Het lijkt me fantastisch om er wat te hebben, maar ik zie niet hoe ik dat thuis zou kunnen doen.
Misschien op kantoor, dan hebben we kantoor vlinders, haha.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 11:09

:)) Leuk idee op kantoor! :D

Er sneuvelt altijd wel wat in elke fase, maar hoe gezonder de ouderdieren hoe meer rupsen die uitkomen en rupsen die overleven.

Waar je voor op moet passen is vocht. Eitjes moet je relatief droog houden. De rupsen moet je niet sproeien. Maar ze houden wel van een wat hogere luchtvochtigheid.

En dit zijn ook wel makkelijke soorten. De Cherry silkmoth is net weer ietsje lastiger schijnt.
Als deze rupsjes uitkomen willen ze wel gelijk airflow. De Atlas en Suraka doen het de eerste week/tegen de 2 weken goed in een afgesloten bakje. Als je deze dan toch afgesloten laat zitten worden ze uiteindelijk ziek.

Als een rups diarree krijgt kan hij andere besmetten dus die moet je gelijk verwijderen, kans dat die overleefd is volgens mijn, nog korte, ervaring 0,0

1 legsel ja maar verdeeld in 3 petri schaaltjes. Ik heb de eitjes niet goed geteld maar zo rond de 150, de Suraka ga ik zo even een grove schattig van maken

Edit; ik tel vluchtig over de 160 eitjes van de Suraka

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:20

Wauw, dat zijn er veel. Ik zou er graag wat overnemen, maar op een boot en geen speciale kamer is niet handig, anders had ik het echt wel geweten. Echt geweldig gaaf.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 11:28

Het heeft wel wat ruimte nodig ja, maar een paar Suraka's zijn kleiner ook wel te houden denk ik. Maar goed op een woonboot wil je ook wel alle ruimte echt nuttig besteden inderdaad.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 18:01

100 rupsjes inmiddels :') en nog een stuk of 20 á 30 eitjes

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:28

Als mijn hobbykamer straks klaar is dan wil ik ook wel heel graag een keer proberen om vlinders groot te brengen, ik vind ze fantastisch. Temperatuur en luchtvochtigheid zijn daar door de terraria al hoger.

Ik ben wel wat huiverig, ik krijg alles groot van gekko tot vogelspin, maar zijderupsen zijn tot nu toe altijd dood gegaan voordat ik ze op een goed formaat had om te voeren aan mijn dieren. Ik vraag me af in hoeverre die moelijker of makkelijker zijn dan Atlas of Suraka.

Ik heb peen en venkel in de tuin en hoop daar een keer rupsen van de Koninginnepage in te vinden <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:32

Ik zie dit topic nu pas :oo

Ik werk in een vlindertuin. Naast dat we vlinders inkopen, kweken we zelf heel veel passie bloem vlinders en verschillende soorten nachtvlinders. Op de lange termijn hebben we het doel zelfvoorzienend te worden :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 20:10

De Atlas en Suraka zijn erg makkelijk vind ik :j
Wat gaf jij de Zijderupsjes te eten black_klepie?

Wauw wat gaaf eclair! Welke Vlindertuin is dat? Toevallig in Harskamp?
Passiebloemvlinder, ook zo mooi! <3 Voor mij (nog) een stap te ver om aan dagvlinders te beginnen.

Volgende week vrijdag met man en moeder naar de Vlinderica in Pantropia! <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:38

Ik heb ze gevoerd met zowel vers moerbeiblad als de "chow" specifiek voor zijderupsen, maar met beide niet gelukt.

Pantropica ben ik pas nog geweest, ze hadden de poppenkasten mooi vol hangen :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 08:21

Bart Coppens geeft zijn Zijdevlinder rupsen een papje heb ik gezien.
Heel benieuwd trouwens of je de Koninginnepage in je tuin gaat krijgen, zou tof zijn <3

Nog nooit geweest, heel veel zin in!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:09

Nog even wachten tot mijn vlinderstruik weer bloeit in de tuin dan kan ik daar weer genieten. Maar als ooit lukt in deze krappe woningmarkt om te verhuizen dan zou een vlinder kamer wel gaaf zijn.