Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 13:38

Nickeltje schreef:
Ponytante schreef:
Thx Nickeltje! Ik ben ook idd niet jong (of fertiel :+ ) dus zal wel loslopen.

Spoiler:
Off topic; ik wil ook kippen eten! Eet al 25 jaar geen vlees en mis de kip bijna het meest. 1x al in onderhandeling met stalhouder over hun overtollige hanen maar liep op niets uit -O- .

Dat is precies waarom wij onze eigen hanen slachten (met hulp!!), Brahma hanen als ze een maand of 8 zijn en beginnen een beetje ruzie te zoeken met hun vader.
Hebben nooit ook maar een schop gehad, ik weet wat ze eten...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:17

269 Euro en 10 eieren armer en... eieren voldoen aan de Europeese norm, dat is dan toch weer wel heel fijn!

Marcella

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:21

Welke omgeving.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:51

Sakura789 schreef:
Ik snap gewoon niet dat ze geen einde maken aan een aantal pesticiden. Daar kan ik echt niet over uit. Die brengen zóveel schade toe aan milieu, dier en mens. Onvoorstelbaar. Dat lijkt me een mooie eerste start.

Dus als er een paar hectare aardappelen staan ga jij alle schadelijke insecten verwijderen? Wel gewoon doorgaan weer bij het begin als je aan het eind van die hectares bent, want anders mislukt de oogst alsnog.
Denk dat iedereen wel wil stoppen met schadelijke pesticiden, maar dan moet er wel een alternatief zijn

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:11

Marcella schreef:
Welke omgeving.
west brabant

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:06

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:07

Ponytante schreef:
Dit is toch van de zotte: wij mogen geen hobbykipeieren eten, maar de fruit in de supermarket is bespoten met PFAS! 8)7

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... -de-winkel

Daarom is het ook aan jou wat je ermee doet. De meeste mensen blijven gewoon hun eitje eten hoor van de kippies. En zelfverbouwde groenten eten. Daar zit echt niet meer pfas in dan uit de supermarkt.

foxy80

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:43

En daarom eet ik bio van de boer op de hoek. Die Spuit niks EN alles is getest want we zitten 1.5 km van de 3M fabriek bij Antwerpen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:34

Kinke schreef:
Sakura789 schreef:
Ik snap gewoon niet dat ze geen einde maken aan een aantal pesticiden. Daar kan ik echt niet over uit. Die brengen zóveel schade toe aan milieu, dier en mens. Onvoorstelbaar. Dat lijkt me een mooie eerste start.

Dus als er een paar hectare aardappelen staan ga jij alle schadelijke insecten verwijderen? Wel gewoon doorgaan weer bij het begin als je aan het eind van die hectares bent, want anders mislukt de oogst alsnog.
Denk dat iedereen wel wil stoppen met schadelijke pesticiden, maar dan moet er wel een alternatief zijn

Ik heb een paar jaar geleden een docu gezien over aardappels en toen hadden ze boven in Friesland in een kweek centrum al 13 soorten die bestand waren tegen schimmel, ziekte, kevers etc en waar dus geen gif op gespoten hoeft te worden. Dus de alternatieven zijn er wel. Het probleem was toen dat de supermarkten een grote rol hadden en dat die soorten niet zo perfect kruimelig waren ofzo en dus wilden de supermarkten ze niet afnemen. Heel scheef allemaal.

Ik heb hier net 2 dagen met geirriteerde luchtwegen rondgelopen door het gif van de aardappelboer hiernaast, schandalig :n

Bollenteelt moeten we gewoon mee stoppen vind ik. Daar ligt het grootste gifplrobleem en het is een luxeproduct. En als je een boeket bloemen in huis haalt haal je een enorme hoeveelheid gif mee in huis, moet je niet willen.

Wat betreft de pfas in commerciële eieren van kippen die buiten lopen, daar gaan we nu achter komen. Tot eergisteren was er nog steeds ophokplicht. Die is eraf dus de kippen komen sinds gisteren weer in buiten. Benieuwd wat dat doet met de eieren en de pfas.