Ik wil graag vragen of jullie met mij mee willen kijken en of misschien iemand dit verhaal herkent.
Iets meer dan 3 weken geleden kwam mijn bijna 19 jarige kat Minni ineens naar beneden met een wang als een golfbal. Ze is ongeveer 2 uur boven geweest, de makelaar was geweest en ze was zich daar maar even gaan verstoppen. Toen ze naar beneden kwam, had ze dus ineens een wang als een golfbal.
13 januari: Spoeddierenarts gebeld, kat in de auto. Ze is daar gewogen (3.25 kg) en ze hebben een punctie genomen. Het was mooi helder bloed, Min had geen koorts dus met een leeggezogen wang mocht ze weer mee naar huis. De dierenarts vermoedt dat ze was geschrokken van de makelaar (ze is wat eenkennig) en waarschijnlijk wat ongelukkig is gevallen. Met haar leeftijd is ze natuurlijk niet meer de soepelste.
Advies: even 10 dagen de tijd geven, als het nog niet beter is, dan terug komen.
Dezelfde avond liep de de hele golfbal weer vol. Omdat de bult na een week ongeveer harder was geworden, vermoedde ik dat het bloed was gaan stollen en dat het lichaam wat meer tijd nodig had om het op te ruimen. Toen de substantie nog steeds gelijk was, ben ik afgelopen donderdag, 30 januari, weer met haar naar de dierenarts geweest.
Wederom bult leeg gezogen, dit keer zaten er wel ontstekingscellen in. Vermoeden dus een ontsteking in de bult. De dierenarts wist ook niet precies wat er nu in die wang zat. Het was een ballonnetje maar eigenlijk te zacht voor een bloeduitstorting en te hard voor een gezwel (en ook te plots gekomen voor een gezwel). Het gezwel kon ook niet echt ergens losgeschoten zijn want het is echt een golfbal op zo'n kleine kat en het zit echt onder de kaak. Slikken ging iets moeilijker, bult drukt natuurlijk op de slokdarm. Haar hart was ook niet om naar huis te schrijven. Ik ben in 2023 al eens met haar naar de katcardioloog geweest en daar was al duidelijk dat ze een hartritmestoornis heeft. Nu sloeg het hart 2/4/6 keer, dan eventjes niet, en dan ging het weer. Ze was ook afgevallen; van 3.25 kg naar 3.11 kg in iets meer dan 2 weken. Te veel dus.
Advies: 7 dagen antibiotica + 7 dagen Novacam en kijken of het verbetert.
De dierenarts heeft de bult helemaal leeg geknepen maar thuis bleef het toch bloeden. Goed dichtgedrukt en met een vermoeide kat, lagen we 's avonds wel weer gezellig op de bank. Ze heeft ook heel veel gegeten en gedronken, die bult belemmerde haar natuurlijk ontzettend.
Toen dit weekend, ze ging vooral zondag zienderogen achteruit. Ze weigerde van haar plekje af te komen, wilde niet meer eten of drinken. Uiteindelijk met het spuitje van de Novacam haar water toegediend. Uiteindelijk nog even met de spoeddierenarts gebeld.
Advies: Novacam iets ophogen om te kijken of ze zo comfortabel is en morgen naar eigen dierenarts gaan.
Gister ben ik in de ochtend gelijk met haar naar de dierenarts gegaan en ze was echt wel heel slecht geworden. De turgor was niet goed en haar slijmvliezen leken bleek. Ook leek één kant van het bekje (waar de bult zit) meer ontstoken.
Advies: Min opnemen, infuus, röntgenfoto van de kaak, bloedonderzoek. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ze is daar gister de hele dag geweest.
Aan het einde van de dag werd ik gebeld. De röntgenfoto is perfect, het bloedonderzoek voor een 19-jarige is geweldig en de bult hebben ze niet weer opnieuw aangeprikt. Snap ik ook, er komt enkel bloed uit en zoveel bloed op zo'n klein beestje, dat gaat niet goed. De dierenarts vertelde ook dat bij het bloedprikken, het bloed ook bleef komen. Het bloed stolt zelf niet meer zo goed, maar dat had ik zelf donderdag ook al ondervonden

Advies: Min ophalen, antibiotica kuur verlengen met 10 dagen en Novacam geven zolang als ze die bult heeft en eetlustopwekker geven.
Mijn grootste superster is dus gister weer mee naar huis gegaan. Ik heb de bloeduitslagen ook gekregen en vergeleken met eerdere uitslagen (december 2022 en juni 2024) en het is inderdaad een keurig plaatje. Op het randje van bloedarmoede maar ja, als je zoveel bloed bent verloren is dat ook niet gek. Ze wilde gisteravond van haar zachtvoer de gelei wel opdrinken.
Afspraak met de dierenarts:
1. Einde van de week een update geven over hoe goed ze eet en of ze iets verbetert.
2. In 2/3 weken moet de bult echt helemaal weg, weg zijn.
En dan doe ik deze foto er even bij. Zo ligt mijn hoopje ellende er nu bij:

Gister voelde ze haarzelf een beetje beter, ze werd weer boos bij het geven van de antibiotica pil, ze heeft wat omgewandeld in huis en heerlijk op schoot geslapen. Vanochtend lag dat hoopje ellende er weer. Ze heeft haar zware hoofd met die bult op het bed liggen en beweegt amper.
Ik heb dit verhaal geschreven in de hoop dat iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt, of iemand een tip heeft zodat ik haar kan helpen, zodat ik zeker weet dat ik alles heb geprobeerd voor haar.
Zo ligt ze er normaal bij, de vrolijke, kletsende prinses.