Al enige tijd geeft mijn kat Eevee gekke signalen wat betreft haar rug. Vanaf het moment dat ik haar heb (1,5 jaar geleden), is ze al gevoelig aan de achterste helft van haar rug. Ik heb haar bij de dierenarts na laten kijken en hij weet het helaas ook niet. Daarom open ik dit topic om hopelijk meer van dit soort ervaringen tegen te komen of om input te krijgen.
Eevee is bijna 2. Ze is verder helemaal gezond en gesteriliseerd. Ik heb haar geadopteerd uit Ibiza. Ze woont samen met Chloe en die twee zijn onwijs goede vriendinnen. Eevee is wel een kat die snel stress uitstraalt. Mensen en geluiden die ze niet kent, vindt ze eng en dan verstopt ze zich. Dit is al wel echt een stuk verbeterd sinds ze goed met Chloe op kan schieten en zij haar echt op sleeptouw neemt.
Waar reageert ze op?
Zodra ik de achterkant van haar rug aanraak reageert ze gevoelig. Ze bijt of krabt niet gelijk maar geeft wel snel een mauw. De pijn zit echt bij haar ruggengraat en niet bij de rest van haar rug. Haar staart kan ik zonder problemen aanraken en iets druk op de staart geven, geeft ook geen problemen.
Ik heb in december foto's gemaakt bij de dierenarts tijdens haar jaarlijkse controle. De dierenarts had niks op te merken aan haar foto's en vond dat ze een hele gezonde rug heeft. (Ze had iets overgewicht maar dat is nu al stukken verbeterd!) Hij kon niet verklaren waarom ze zo gevoelig op haar rug is. Hij heeft haar ruggengraat nagevoeld en hij merkte dat het op 1 punt wel echt gevoelig is. De dierenarts gaf aan dat het in ieder geval niet ligt aan haar botten. De dierenarts gaf aan dat zolang ze geen pijn heeft, uitvalsverschijnselen heeft of moeite heeft om naar de wc te gaan ik niets hoef te doen.
Wat valt mij op?
Eevee speelt, rent, springt en maakt de raarste bewegingen. Ik kan hier niet uit herleiden dat ze ook maar ergens pijn heeft. Ze ravot veel met Chloe en dat gaat er soms echt ruw aan toe. Het lijkt er dus op dat ze daarvan geen last van haar rug heeft. Ze springt van grote hoogtes maar is wel iets onhandiger op vanaf de grond naar boven te springen. Ik zie geen tekenen van pijn als ze dat doet. Ze rent ook makkelijk de trap op en af en heeft vaak haar gekke 5 minuutjes

Eevee heeft tevens 2 weken op Loxicom gestaan vanwege niesziekte die ze vorig jaar gehad heeft maar ze reageerde toen ook gevoelig op haar rug. Ietsjes minder maar de pijn was niet weg.

Ik heb een video waarbij je kort kunt zien hoe ze reageert.
Mijn volgende stappen zijn:
- aan jullie bokkers raad vragen

- Afspraak maken met een homeopatische/holistische dierenarts om raad te vragen. Ik zat zelf aan Den Hoek te denken.
- de duurste optie is het maken van een MRI, maar de vraag is of ze daar kunnen achterhalen wat het probleem is. Omdat dit ook heftig voor Eevee is, wil ik dit als laatste optie houden.
Hebben jullie katten die soortgelijke ervaringen hebben? Wat raden jullie aan om te doen? Eventueel supplementen ter ondersteuning?
De patient in kwestie:
(links)