Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:25

Hopelijk gaat hij zich vanaf nu een beetje gedeisd houden. :(:)
Temperatuur van een kat zit tussen de 38 en 39 graden.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:28

Heb je nog wel pijnstilling voor hem? Ik had voor 3 dagen een soort morfineachtig spul en daarnaast voor een week metacam. Ik moest ook na 3 dagen terug komen voor de eerste (wond)controle.

Hopelijk heeft hij zichzelf gewoon even pijn gedaan zonder verdere gevolgen en gaat het vanaf nu gewoon weer de goede kant op.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 15:45

Ja, hij heeft nog Metacam, nu ruim 1,5 week voor 4 kilo (eerst week voor zijn operatie, en nu bijna een week er na). Begin oktober was hij 4,8 kilo bij het enten, dus bij twijfel krijgt hij ook wel een drupje meer van mij ;) .
Ik wil en mag van het weekeind af gaan bouwen als hij het gewoon goed blijft doen. Als hij meer van dit soort acties heeft krijgt hij mooi nog maar even langer hoor.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:52

Aggossie, wat blijft dat sneu he! Mijn poezekind brak haar pootje toen ze een half jaar was. Dierenarts heeft het toen in gips gezet, maar na 6 weken rust en controle bleek dat het niet goed gezet was. Die dierenarts wilde het onder verdoving opnieuw breken en weer gips. Uiteraard ben ik toen verder gaan kijken, kwam toen bij een grote kliniek uit die voor alles ongeveer aparte chirurgen hadden. Ze is uiteindelijk geopereerd door de orthopeed en kreeg een plaatje en pennen. Wederom benchrust, maar geen uitzicht op een verkeerd gezet been. Ondertussen alweer 13 jaar oud met haar ijzeren poot.

Snap wel dat als je echt een buitenkat hebt, je amputatie overweegt. Maar zo te horen doet hij het er beter op dan gedacht. Fijn zeg! Zelf geen spijt gehad van de keuze? Of gekke opmerkingen uit omgeving? En die "buien" zullen waarschijnlijk van pijn zijn met de combinatie van wellicht angst dat hij niet zomaar weg kan? Beterschapjes voor Norrit!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:44

Je zou eventueel de bench nog kunnen afdekken met een kleed, dan blijven ze vaak ook wat rustiger.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 20:19

We hebben de bench nu idd deels afgedekt, hij kruipt graag in het achterste hoekje.
Tot vannacht echt geen enkel probleem gehad dus eerder niet aan gedacht.

Dat ik thuis kwam was hij nog wat in zich zelf gekeerd, maar meer zich zelf als vanmorgen. Niet meer zo mopperen en grommelen als vanmorgen.
Attent op eten, hij wou even lekker kriebelen en een beetje teuten.

Temperaturen niet gelukt, mijn laatste thermometer (van de stal uiteraard :') ) is overleden. Morgen dus een paar nieuwe halen.

Hij nam echt altijd het beste van beide werelden.
Oneindig buiten spelen, met regen op stal heel hard over de hooizolder racen met zijn broer, en zodra de houtkachel aan gaat daar voor liggen slapen en met etens tijd borden aflikken ;) .
Voorlopig is het een strond verwende binnenkat.
Zijn broer Nika is normaal meer binnen dan Nor, maar is nu nog veel meer binnen om op zijn broer te passen.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:02

Ja een doek er overheen vond die van mij ook fijn. Ik had die echt over de een heel deel van de bench zodat hij een soort eigen, donker plekje had. Dat vond hij ook echt fijn.

Hopelijk hebben jullie vannacht een beter nachtje!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:21

Hoe is het vannacht gegaan?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 12:24

Hij heeft vannacht lekker geslapen.
Vanmorgen peerde hij hem bijna bij het voeren en bench weer even in orde maken.
Dus echt geen idee wat het geweest is, maar het lijkt helemaal over.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:46

Gelukkig! Op naar een voorspoedig herstel!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:08

Wij hebben dit ooit een keer meegemaakt. Poes zocht uit zichzelf een rustig plekje (zolder) en is daar ca. 3 weken geweest, met bak, eten en drinken. Geen bench of iets, gewoon geluk gehad denk ik.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 16:37

Tot vanmiddag is hij niet meer te keer gegaan.
Nu was ik er bij, hij ging verzitten en in eens was het krijzen, gillen, grote ogen, rond springen. Ik was er meteen bij dus het was met een paar tellen klaar gelukkig.
Ik denk dat hij zich zelf door het springen zeer blijft doen als we er niet meteen bij zijn en daarom gek en overstuur blijft reageren.

Ik weet nu was het probleem is, dus wou nog ff met de dierenarts overleggen, maar die was al dicht dat het gebeurde en vind het niet heftig genoeg voor de spoed als het alleen zo'n actie is.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:02

Hmmm ik vind het eerlijk gezegd negatief klinken. Wat is er eigenlijk gebeurd bij de “pootbesparing”? Zijn er schroeven in gegaan? Plaatjes? Voor zo’n operatie is alleen metacam mee als pijnbestrijding behoorlijk dieronvriendelijk. Dit zijn behoorlijke pijnlijke operaties die je als mens ook tramadol (en andere opiaten) naast ibuprofen (is een “nsaid” net als metacam) en paracetamol (heb je niet voor katten) rechtvaardigen.

Die aanvallen kunnen komen door pijn en ik zou zeker de spoeddienst bellen als dit gebeurd. Geen enkel levend wezen hoeft in deze moderne tijd zo’n pijn te lijden.

Daarnaast kan er nog wel meer mankeren na zo’n aanrijding en zou dat dus mogelijk nog ergens anders vandaan kunnen komen (hoofd?).

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:49

Dit is door pijn denk ik, klinkt heftig. Goede pijnstilling is echt belangrijk.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:05

Agossie dat is wel heel sneu... Hoe is hij verder? Heb je het idee dat hij pijn heeft of echt enkel door die beweging die hij op dat moment maakt? En had hij verder niets naast die gebroken poot? Geen wondjes en misschien antibiotica nodig?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 18:22

Verder is hij blij, attent, kriebelt graag even lekker stevig, eet goed, doet debiel als er natvoer gepakt word(een heel concert terwijl hij onrustig is, zoals altijd, zijn broer breekt echt het huis af, achtelijk gedoe |o ), is zijn broer af en toe door de tralies heen aan het plagen.

Het is echt een verkeerde beweging die hem zo zeer doet lijkt wel. Maar als je zo door het lint ga daar door word het niet beter omdat hij zich zelf dan pijn blijft doen.

Er is een pin in gegaan, die er ook weer uit moet. Mijn man heeft het besproken en geregeld dus details weet ik niet.

Hij heeft verder geen noemenswaardige schade voor we hebben kunnen beoordelen.
Geen zichtbare schrammen, wel nageltjes toegetakeld(niet gek na een landing op het asfalt), en er lieten hele kleine plukjes haar los begin van de week. Maar hij was onder de bramen geschoten, dus dat hij daar wat pikjes van gehad heeft is wel te verwachten.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:32

Oh gelukkig! Klinkt dan wel goed, na omstandigheden natuurlijk. :)
Jammer dat je de dierenarts niet meer te pakken krijgt. Die kan je dan net nog even gerust stellen. Maar ik zou het ook nog geen reden vinden voor spoed. Maandag gewoon even contact opnemen en anders toch even langs gaan, als dit nu nog een keer gebeurd. Beter nu even laten checken dan dat je straks 6 weken verder bent en het blijkt toch niet niet helemaal goed te zitten.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:03

Dennis schreef:
Verder is hij blij, attent, kriebelt graag even lekker stevig, eet goed, doet debiel als er natvoer gepakt word(een heel concert terwijl hij onrustig is, zoals altijd, zijn broer breekt echt het huis af, achtelijk gedoe |o ), is zijn broer af en toe door de tralies heen aan het plagen.

Het is echt een verkeerde beweging die hem zo zeer doet lijkt wel. Maar als je zo door het lint ga daar door word het niet beter omdat hij zich zelf dan pijn blijft doen.

Er is een pin in gegaan, die er ook weer uit moet. Mijn man heeft het besproken en geregeld dus details weet ik niet.

Hij heeft verder geen noemenswaardige schade voor we hebben kunnen beoordelen.
Geen zichtbare schrammen, wel nageltjes toegetakeld(niet gek na een landing op het asfalt), en er lieten hele kleine plukjes haar los begin van de week. Maar hij was onder de bramen geschoten, dus dat hij daar wat pikjes van gehad heeft is wel te verwachten.


Het hoort niet dat een dier zoveel pijn moet lijden na een operatie. Als het gebeurt zou ik echt wel de spoed bellen. Mogelijk is die metacam gewoon niet voldoende (best logisch) en/of zit er wat los.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 19:53

Maandag bel ik zeker weer voor overleg en om te kijken of ze hem toch na willen kijken, gewoon voor de zekerheid.
Die pijn is gelukkig maar een kort momentje, vanmiddag was het hooguit 5 seconde dat hij zo uit zijn dak ging. Afgelopen donderdag iets langer omdat we boven lagen te slapen en we er minder snel bij waren.

Je mag aan zijn pootje zitten, hij beweegt hem ook met lopen(1 pas voor uit en 1 pas achter uit in zijn bench, belast hem nog nauwelijks) dus helse pijn valt volgens mij wel mee. Behalve bij een verkeerde beweging.

Mocht het morgen weer raak zijn bel ik wel alvast voor overleg.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:54

Mocht je nog naar een andere kraag willen kijken (weet niet meer of je nu de kap of donut gebruikt), maar ik vind de kalpet kragen erg fijn voor katten

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 20:05

Kraag gaat inmiddels prima gelukkig. Hij blijft keurig van zijn wond af dus heeft hem alleen s nachts om voor de zekerheid.

Zal morgen kijken of ik de kattenbak aan zijn bench kan maken met kippengaas. Want het frutselige bakje wat we nu in zijn bench hebben staan geeft zo'n rommel en neemt zo veel ruimte in.
Begin van de week kwam hij niet over het randje heen dus hij heeft nu een afgezaagde jerrycan, maar nu doet hij het prima.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:34

Vandaag even op controle geweest. Zijn uitspattingen zijn waarschijnlijk zenuw pijn omdat ze kort en heftig zijn, door de pin die er nu in zit.
Alles zit nog keurig, er is al nieuwe bot groei te zien (wat na 10 dagen best al snel is) en hij heeft extra medicatie gekregen tegen zenuw pijn. Over een paar dagen weer even overleggen met de dierenarts.

Dus goed nieuws voor nu gelukkig.
Ik was best bang dat hij te gek gedaan had donderdag.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:38

Gelukkig maar.
Hoe lang moet hij, naar verwachting, nog in de bench blijven?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:52

6 weken na de operatie, we zitten op 1,5 week na de operatie (en 2,5 na zijn ongeluk) dus nog 4,5 te gaan. Maar een week of 3 a 4 mag hij wel soms weer wat wandelen maar niet springen. Dus dat zal ook nog een uitdaging worden, want hoe krijg je het voor elkaar dat ze niet op de bank ofzo springen. Ik heb nog gedacht dat hij dan soms wel even in een lege paardenbox kan, maar het is zo'n flapdrol die door de voer gaatjes springt en bij de tralies recht omhoog klimt.

Dat is voor latere zorg. Eerst nu gewoon maar blij en fit blijven. Liever iets langer in de bench dan dat het alsnog fout gaat.

Mee naar de dierenarts is niet zijn hobby, maar hij doet het echt super lief!
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:07

Heb je misschien een lege kamer...of eentje die je leeg kan maken?